Ajax - AZ Alkmaar
Moderator: Site Admins
- 343
- Beheerder
- Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
- Contacteer:
Ajax - AZ Alkmaar
Zaterdag 18 oktober 2025 om 21:00 uur:
Ajax - AZ
Ajax - AZ
"Ajax is dood" Gerard Cox (Oktober 1970)
- Lapras
- Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
- Droomaankoop: Nicolás Tagliafico
Re: Ajax - AZ Alkmaar
Hopelijk verliezen we ruim, zodat Sjonnie sneuvelt. Laat het maar 0-4 worden.
Helaas is AZ de laatste tijd ook zwak, waardoor het wel gelijk wordt, of een nederlaag met slechts 1 of 2 goals verschil, waardoor er geen extra druk op Sjonnie komt te liggen.
De opstelling zoals ik het zou doen:
4-2-3-1
Dolberg
Godts - Gloukh - Moro
Taylor - Mokio
Baas - Itakura - Sutalo - Rosa
Jaros
De opstelling die ik van domme Sjonnie verwacht:
4-3-3
Godts - Weghorst - Berghuis
Taylor - Fitz-Jim - Klaassen
Wijndal - Baas - Itakura - Rosa
Jaros
Helaas is AZ de laatste tijd ook zwak, waardoor het wel gelijk wordt, of een nederlaag met slechts 1 of 2 goals verschil, waardoor er geen extra druk op Sjonnie komt te liggen.
De opstelling zoals ik het zou doen:
4-2-3-1
Dolberg
Godts - Gloukh - Moro
Taylor - Mokio
Baas - Itakura - Sutalo - Rosa
Jaros
De opstelling die ik van domme Sjonnie verwacht:
4-3-3
Godts - Weghorst - Berghuis
Taylor - Fitz-Jim - Klaassen
Wijndal - Baas - Itakura - Rosa
Jaros
-
- Erelid
- Seizoenskaart: gehad
AZ is nu net een club die juist tegen Ajax boven zichzelf uit stijgt hoe goed of slecht ze ook zijn. Die willen winnen in de Arena en dat telt voor hun. AZ is net Utrecht wat dat betreft.
Ik verwacht weinig van dit Ajax. Heitinga weet er geen eenheid van te maken en de vraagtekens blijven maar opkomen.
Itakura is fit en Mokio speelde heel pover als back. Reden om in te grijpen wat Heitinga bij sommige spelers al na een helft doet?
Ik verwacht gewoon niks.
Ik verwacht weinig van dit Ajax. Heitinga weet er geen eenheid van te maken en de vraagtekens blijven maar opkomen.
Itakura is fit en Mokio speelde heel pover als back. Reden om in te grijpen wat Heitinga bij sommige spelers al na een helft doet?
Ik verwacht gewoon niks.
#staystrongNouri / #staystrongEriksen
- Lapras
Klopt. Ik denk dat AZ te zwak is om heel ruim te winnen, wat een AZ in enigszins redelijke vorm zeker zou kunnen tegen een tactisch oliedomme trainer als Sjonnie. Maar ook uit vorm kan AZ zeker een resultaat halen. Ik verwacht dat AZ met 1 of 2 goals verschil wint. Wat helaas te weinig is om Sjonnie zijn baan te kosten.Fernando Redondo schreef: 13 okt 2025 19:27 AZ is nu net een club die juist tegen Ajax boven zichzelf uit stijgt hoe goed of slecht ze ook zijn. Die willen winnen in de Arena en dat telt voor hun. AZ is net Utrecht wat dat betreft.
Ik verwacht weinig van dit Ajax.
Ik ook niet. Zolang Sjonnie trainer is…Ik verwacht gewoon niks.
- 343
- Beheerder
- Contacteer:
Zelfs met Sparta had AJAX alle moeite van de wereld. De zwakste of op 1 of 2 clubs na de zwakste club van Nederland.
Ieder team uit de Eredivisie is een gevaar voor Simpele Sjonnie.
Ieder team uit de Eredivisie is een gevaar voor Simpele Sjonnie.
-
- Favoriete Ajacied (aller tijden): Simon Tahamata
- Droomaankoop: Arnaut Danjuma
Begin nu eens met Pasveer op doel. Dan is de verdedigende organisatie veel beter. De backs zijn niet veel soeps, maar benut hun sterke punten en dat is rennen langs de zijlijn en zo nu en dan een geslaagde voorzet geven. Zorg voor een aanspeelpunt voorin zodat de renners op het middenveld de zaak kunnen afmaken. En stel Gloukh op op een positie waarin ie aanvallend zijn werk kan verrichten en verdedigend ontlast kan worden. Appeltje, eitje.
-
- Erelid
- Favoriete Ajacied (aller tijden): Suarez
- Droomaankoop: Jeremie Boga
- Seizoenskaart: niet meer
Heitinga zijn positie is voor Kroes onhoudbaar wanneer een heel stadion zich tegen hem keert. 'Zodra een heel stadion zich gaat roeren, dan ga je nat. Dus niet een klein deel. Aan de andere kant: je stapt met een fluitconcert van het veld nadat je NAC met pijn en moeite hebt verslagen. Dat is het goede nieuws. We zijn weer Ajax…'
Aldus Kroes in Ajax Life.
Nou jongens, tover die witte zakjes maar tevoorschijn alsjeblieft. Opgerot met Heitinga en Kroes. Laat je horen! Heb jammer genoeg zelf geen kaartjes, heb tegen NAC oprecht getwijfeld of ik het zakdoekje tevoorschijn zou toveren. In mijn hele leven maar één keer eerder gedaan, thuis tegen Volendam en direct na die wedstrijd werd Schreuder ontslagen.
Aldus Kroes in Ajax Life.
Nou jongens, tover die witte zakjes maar tevoorschijn alsjeblieft. Opgerot met Heitinga en Kroes. Laat je horen! Heb jammer genoeg zelf geen kaartjes, heb tegen NAC oprecht getwijfeld of ik het zakdoekje tevoorschijn zou toveren. In mijn hele leven maar één keer eerder gedaan, thuis tegen Volendam en direct na die wedstrijd werd Schreuder ontslagen.
- 343
- Beheerder
- Contacteer:
Alles zal afhangen van het scoreverloop. Heitinga heeft al geluk dat zijn favorietjes Regeer en Wijndal niet meedoen.
https://www.vi.nl/nieuws/heitinga-geeft ... allen-ajaxAjax kan zaterdagavond tegen AZ niet beschikken over Kasper Dolberg, Youri Regeer en Owen Wijndal. Dat maakte trainer John Heitinga vrijdagochtend bekend.
-
- Erelid
Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
-
Met Itakura-Sutalo gaat de opbouw iets van naar elkaar achterin de bal toeschuiven worden. Baas moet dan als derde centrumverdediger erbij. Iets anders zit er niet op. Dat heeft Fred Grim goed gezien.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
- Lapras
3-4-3/3-4-2-1 hoeft niet verkeerd te zijn. Daar heb ik zeker niets tegen. Zie mijn reactie op Fernando Redondo hieronder.marx_2 schreef: 17 okt 2025 11:38Met Itakura-Sutalo gaat de opbouw iets van naar elkaar achterin de bal toeschuiven worden. Baas moet dan als derde centrumverdediger erbij. Iets anders zit er niet op. Dat heeft Fred Grim goed gezien.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
Maar 4-2-3-1 of 4-3-3 met Itakura-Sutalo centraal en Baas als linksback hoeft opbouwend geen drama te zijn. Baas zou dan als binnenkantback spelen en in de opbouw als derde centrale verdediger fungeren, net als Hato vorig seizoen deed, terwijl de rechtsback meer naar voren mag gaan.
Het liefst zie ik een 4-2-3-1 of 4-3-3 met Baas als linksback en Itakura-Sutalo als centrum, maar onder een competente trainer (dus niet Heitinga) zou het volgende ook kunnen werken:Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
3-4-2-1/3-4-3
Dolberg
Gloukh - Moro
Rosa/Wijndal - Taylor - Mokio - Gaaei
Baas - Itakura - Sutalo
Jaros
Op de linkerwingbackpositie na kun je alle posities goed invullen. Maar de linkerwingback is lastiger. Mokio en Rosa zijn geen echte wingbacks en Mokio heb je op het middenveld nodig. Wijndal is qua type speler geschikter, maar gaat het gewoon niet meer redden bij Ajax.
-
- Erelid
Blijf jij maar geloven dat Baas onze enige opbouwer is. Zo overdreven. Baas moet gewoon linksback en de trainer moet gewoon een constructie verzinnen om Baas meer te laten opbouwen. Net zoals Ten Hag deed met Blind als back.marx_2 schreef: 17 okt 2025 11:38Met Itakura-Sutalo gaat de opbouw iets van naar elkaar achterin de bal toeschuiven worden. Baas moet dan als derde centrumverdediger erbij. Iets anders zit er niet op. Dat heeft Fred Grim goed gezien.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
Voor je elftal is het beter dat je Baas back zet. Alle formaties met Wijndal als back zijn slechter.
Een andere optie is Rosa linksback maar dan komt Gaaei in het elftal en dat is een kip zonder kop. Met Rosa en Baas als backs heb je gewoon de beste achterhoede. Ik denk dat Itakura ook makkelijk de linkerzone kan bespelen als je iets verzint met Baas. Ik blijf erbij dat de opbouw van Baas erg gehypt wordt.
-
Tuurlijk zijn er betere opbouwers dan Baas in de eredivisie. Sandler bijvoorbeeld, maar Baas is een heel veel betere opbouwer dan Sutalo of Itakura. Sutalo kan vrij weinig met de bal en spelinzicht heeft ie totaal niet en bij Itakura houdt het ook niet echt over. Haal Baas uit het centrum weg en Itakura en Sutalo blijven elkaar de bal toeschuiven.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 12:35Blijf jij maar geloven dat Baas onze enige opbouwer is. Zo overdreven. Baas moet gewoon linksback en de trainer moet gewoon een constructie verzinnen om Baas meer te laten opbouwen. Net zoals Ten Hag deed met Blind als back.marx_2 schreef: 17 okt 2025 11:38Met Itakura-Sutalo gaat de opbouw iets van naar elkaar achterin de bal toeschuiven worden. Baas moet dan als derde centrumverdediger erbij. Iets anders zit er niet op. Dat heeft Fred Grim goed gezien.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
Voor je elftal is het beter dat je Baas back zet. Alle formaties met Wijndal als back zijn slechter.
Een andere optie is Rosa linksback maar dan komt Gaaei in het elftal en dat is een kip zonder kop. Met Rosa en Baas als backs heb je gewoon de beste achterhoede. Ik denk dat Itakura ook makkelijk de linkerzone kan bespelen als je iets verzint met Baas. Ik blijf erbij dat de opbouw van Baas erg gehypt wordt.
-
- Erelid
Inderdaad, kies gewoon voor de beste spelers. Dan mag Baas misschien een tikkie minder op linksback zijn dan in het centrum, maar voor de stabiliteit van het elftal is dat veruit het best. Dus een trainer met ballen en wat verstand zet Itakura en Sutalo in het centrum en Baas op linksback. Mag de opbouw mede verzorgen en de rechtsback mag wat hoger gaan staan. Mij om het even of je daar dan Rosa (verdedigend wat sterker) of Gaaei (meer aanvallende drang) neerzet.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 12:35Blijf jij maar geloven dat Baas onze enige opbouwer is. Zo overdreven. Baas moet gewoon linksback en de trainer moet gewoon een constructie verzinnen om Baas meer te laten opbouwen. Net zoals Ten Hag deed met Blind als back.marx_2 schreef: 17 okt 2025 11:38Met Itakura-Sutalo gaat de opbouw iets van naar elkaar achterin de bal toeschuiven worden. Baas moet dan als derde centrumverdediger erbij. Iets anders zit er niet op. Dat heeft Fred Grim goed gezien.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
Met Baas op linksback werk je ook naar een systeem toe waarin Wijndal niet terug hoeft te keren in het elftal. Want valt een van je centrale verdedigers weg dan zet je Baas weer centraal en Mokio op linksback. Die kan het soortgelijk invullen als Baas. We moeten niet weer met een aanvallende back gaan spelen op links. Zo kom je nooit tot vastigheden en patronen. Al valt het sowieso te bezien of dat met simpele Sjonnie ooit gaat lukken. Zelfs niet nu vriend Grim is aangesloten.
-
En dan laat elke tegenstander Sutalo of Itakura vrij en komt Ajax niet onder de druk uit. Sutalo of Itakura speelt dan of Itakura of Sutalo aan of de back aan die tegen de zijlijn staat aangeplakt en onder druk de bal niet meer kan afspelen, waarna balverlies volgt en ga zo maar door.
Sutalo en Itakura kunnen beter verdedigen dan Baas, maar in het moderne voetbal heb je achterin spelers nodig die spelinzicht hebben en een linie kunnen overslaan. Ajax had dat vorig seizoen met Baas en Henderson. Nu heeft Ajax alleen nog maar Baas. Die moet dus altijd centraal achterin spelen. Er zit niks anders op. Daar omheen bouw je de verdedigende organisatie.
Als je per se Itakura en Sutalo wil opstellen, dan zul je met 3 centrumverdedigers moeten spelen.
Sutalo en Itakura kunnen beter verdedigen dan Baas, maar in het moderne voetbal heb je achterin spelers nodig die spelinzicht hebben en een linie kunnen overslaan. Ajax had dat vorig seizoen met Baas en Henderson. Nu heeft Ajax alleen nog maar Baas. Die moet dus altijd centraal achterin spelen. Er zit niks anders op. Daar omheen bouw je de verdedigende organisatie.
Als je per se Itakura en Sutalo wil opstellen, dan zul je met 3 centrumverdedigers moeten spelen.
-
- Erelid
Ik word er wat moe van dat we in Nederland doen alsof we achterin twee fantastisch voetballende spelers moeten hebben om enigszins tot een opbouw te komen. Als ik op schaal van 1 tot 10 de opbouwende kwaliteiten van Sutalo, Itakura en Baas zou moeten inschalen zou dat respectievelijk een 6, 6,5 en 7 zijn. Dat moet voldoende zijn in de eredivisie. Daarnaast vind ik dat de progressie passing voornamelijk vanuit de middenvelders zou moeten komen. Niet iedere verdediger hoeft dezelfde laserpasses als Blind te hebben. Alsof er bij de concurrentie spelers rondlopen die dit veel beter kunnen dan het duo Sutalo/Itakura met Baas als derde opbouwer daarbij.marx_2 schreef: 17 okt 2025 15:16 En dan laat elke tegenstander Sutalo of Itakura vrij en komt Ajax niet onder de druk uit. Sutalo of Itakura speelt dan of Itakura of Sutalo aan of de back aan die tegen de zijlijn staat aangeplakt en onder druk de bal niet meer kan afspelen, waarna balverlies volgt en ga zo maar door.
Voor mijn part jas je een kwartier ergens in de wedstrijd die ballen alleen maar lang richting Weghorst en zorg je dat het hele elftal klaarstaat op de afvallende bal op te pikken en/of direct druk vooruit te geven. Is dat Ajax-voetbal? Nee. Maar zolang je opbouwende patronen niet kloppen is dat wel de makkelijkste manier om (tijdelijk) onder druk uit te komen en een tegenstander te verrassen. Vervolgens breekt er weer een fase aan waarin je het opbouwend probeert. Maar lukt het niet, blijf elkaar dan niet het probleem toespelen en verplaatsen. Dat heeft al helemaal geen zin. Maar laten we het vooral niet overdrijven. Zowel Itakura als Sutalo kan prima een balletje inspelen naar een middenvelder. Een linie overslaan is niet eens per se nodig, al zag je dat Sutalo vorig jaar onder Farioli ook een aantal goede progressieve passes liet zien waarvan we in eerste instantie dachten dat hij die niet in huis had.
Jaros Rosa Sutalo Baas Mokio klaassen Taylor Gloukh berghuis weghorst godts
Laatst gewijzigd door Morfe0 op 17 okt 2025 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
4, 5 en 7,5.Rafael van der Vaart schreef: 17 okt 2025 15:22
Ik word er wat moe van dat we in Nederland doen alsof we achterin twee fantastisch voetballende spelers moeten hebben om enigszins tot een opbouw te komen. Als ik op schaal van 1 tot 10 de opbouwende kwaliteiten van Sutalo, Itakura en Baas zou moeten inschalen zou dat respectievelijk een 6, 6,5 en 7 zijn.
Ook in de eredivisie is het niveau tactisch omhoog gegaan. Zie een Telstar dat PSV verslaat en Ajax het vuur na aan de schenen legt met een amateurselectie. Punt is dat in het moderne voetbal de spelbepalers op het middenveld in de dekking staan en niet gemakkelijk aangespeeld kunnen worden. De opbouw moet dus van achteruit gebeuren. Via de zijlijn is dat problematisch, want een back die aan de zijlijn staat, heeft te weinig afspeelmogelijkheden.Dat moet voldoende zijn in de eredivisie. Daarnaast vind ik dat de progressie passing voornamelijk vanuit de middenvelders zou moeten komen.
Je kunt inderdaad alle ballen naar voren peren en dat gebeurde bijv onder Steijn vrij vaak of tijdens een Ajax- Napoli, maar dan heb je wel lange, kopsterke vleugelspelers nodig om een aanval te kunnen opzetten. Aangezien vleugelspelers nog vaak tegenover kleine tegenstanders staan en lange vleugelspelers hun kopduels simpel kunnen winnen. Ajax heeft op de vleugel lilliputters en dan rest alle lange ballen op de lantaarnpaal Weghorst peren. De arme Weghorst zal dan al zijn kopduels moeten winnen.
Geef hem veel afspeelmogelijkheden en zelfs een Sutalo kan een progressieve pass laten zien. Maar daarvoor heb je intelligente medespelers die zelfstandig kunnen denken nodig, die Ajax niet heeft. Of je hebt een briljante assistent-coach nodig en briljant is Keizer niet.al zag je dat Sutalo vorig jaar onder Farioli ook een aantal goede progressieve passes liet zien waarvan we in eerste instantie dachten dat hij die niet in huis had.
-
- Erelid
- Favoriete Ajacied (aller tijden): Trabelsi
- Droomaankoop: Luis Suarez
- Seizoenskaart: Nee
Bizar dat het alweer uitlekt. En lekker doorgaan met Klaassen en Berghuis. Het publiek weet wat hen te doen staat. Onder Heitinga gaan we geen topper (PSV, AZ, Feyenoord) winnen. Hopelijk komen we er nooit achter of hij Feyenoord in eigen huis kan verslaan, want die wedstrijd is in december.Morfe0 schreef: 17 okt 2025 15:29 Jaros Rosa Sutalo Baas Mokio klaassen Taylor Gloukh berghuis weghorst godts
Bloed, Zweet en Tranen.
Krijg net toch door waarschijnlijk mokio opt middenveld ipv klaassen
Eens.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 12:35Blijf jij maar geloven dat Baas onze enige opbouwer is. Zo overdreven. Baas moet gewoon linksback en de trainer moet gewoon een constructie verzinnen om Baas meer te laten opbouwen. Net zoals Ten Hag deed met Blind als back.marx_2 schreef: 17 okt 2025 11:38Met Itakura-Sutalo gaat de opbouw iets van naar elkaar achterin de bal toeschuiven worden. Baas moet dan als derde centrumverdediger erbij. Iets anders zit er niet op. Dat heeft Fred Grim goed gezien.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
Mokio LB? Waardeloos. Klaassen? Waardeloos. Berghuis? Niet optimaal. Speel gewoon met Baas als LB, Mokio ipv Klaassen en Moro ipv Berghuis.Morfe0 schreef: 17 okt 2025 15:29 Jaros Rosa Sutalo Baas Mokio klaassen Taylor Gloukh berghuis weghorst godts
Mokio middenveld ipv klaassen
- AFCA Niels
- Erelid
Inderdaad dat laatste. Met spelers op het middenveld die liever 'weg zijn' is het lastig opbouwen.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 12:35Blijf jij maar geloven dat Baas onze enige opbouwer is. Zo overdreven. Baas moet gewoon linksback en de trainer moet gewoon een constructie verzinnen om Baas meer te laten opbouwen. Net zoals Ten Hag deed met Blind als back.marx_2 schreef: 17 okt 2025 11:38Met Itakura-Sutalo gaat de opbouw iets van naar elkaar achterin de bal toeschuiven worden. Baas moet dan als derde centrumverdediger erbij. Iets anders zit er niet op. Dat heeft Fred Grim goed gezien.Fernando Redondo schreef: 17 okt 2025 11:03 Hij zegt ook dat de kans aanwezig is om met 3 centrale verdedigers te spelen indien Itakura fit is.
"Toeval is logisch."