Tja Muric, we hebben ooit ook een mooie discussie met tegenstrijdige visie gehad over Edgar M. .
Tja Manucharyan is voor mij de grootste teleurstelling qua talenten dat hij niet gemaakt heeft. Maargoed veel blessures, slechte begeleiding van Ajax en te weinig mentale hardheid. In aanleg had die jongen heel veel talent. Persoonlijk ben ik er altijd voor om dat soort spelers meer krediet te geven, dat zeg ik eerlijk. Muric was natuurlijk ook een groot talent, Bayern heeft niet voor niets hem toen laten meetrainen met de a-selectie.
Muric houden, heeft alleen zin als je hem bij de A-selectie haalt en een kans geeft. Op dit moment heb je Younes, Neres, Kluivert, Cerny en wordt er nog gezocht voor versterking op de vleugel. Younes vertrekt mogelijk nog maar voor vertrekkende basisspelers wordt hopelijk een vervanger gehaald. Een plek in de a-selectie wordt dus lastig en dan zou je eigenlijk moeten kiezen tussen Cerny en Muric wie je houdt.
Mijn idee is eigenlijk dit
Younes – ik krijg sterk het idee dat Ajax hem nu (op het hoogtepunt van de hype) probeert te verkopen, zeker gezien de looptijd van zijn contract. Over Cerny zijn net zoals rond Muric ook wel twijfels, men zat er bijvoorbeeld aan te denken Cerny te verhuren aan Twente volgens de geruchten.
Kluivert zit bij Raiola, Raiola gevallen heb je in drie soorten. De eerste is wanneer Raiola spelers binnenbrengt
Ze Eduardo, Kerlon, dikke Mido [geen sportieve versterking]. De enige uitzondering was Grygera die vervolgens wel transfervrij vertrok.
De tweede is wanneer Raiola spelers inpalmt die al in de A-selectie zitten.
Ibrahimovic, Mido, Maxwell, Anita, Emanuelson, Van der Wiel. Op Anita na zijn die allemaal voor ver onder de marktwaarde vertrokken.
De derde groep zijn de jeugdspelers
Sergio De Windt, Phillipe Sandler, Ouassim Bouy, Donyell Malen, Ben Rienstra, Justin Kluivert, Kishna. Die spelers vertrekken doorgaans voortijdig. Dat zie ik – helaas – ook met Kluivert Junior gebeuren. Contract nog altijd niet verlengd!
Punt is dus dat we NU best wel wat vleugelspelers hebben maar op de lange termijn is eigenlijk alleen Neres een zekerheidje in mijn ogen. Ook al omdat er in Ajax 2 niets rondloopt dit jaar en ook komend jaar we in mijn ogen nog niet veel hoeven te verwachten. Nadeel is natuurlijk wel dat Muric bij Lemic onder contract ligt en dat net zo’n crime is als onder Raiola. Lemic’ spelers hebben ook altijd problemen (Reis-coke; Suylejmani-drank, Paolo Henrique-drank, Markovic-coke en drank, Mitrovic-verrotte mentaliteit) en doorgaans een slecht zelfbeeld. Daar waar een zaakwaarnemer normaal een bijsturende kracht is en de scherpe randjes eraf haalt bij spelers pookt Lemic het vuurtje vaak op. Daarom ging Muric toen zo moeilijk doen vorige zomer, dat had hij niet zelf bedacht, dat was een vooropgezet plan van Lemic. Kortom een duivels dilemma...Ik had Muric en Cerny in de voorbereiding in Oostenrijk meegenomen...
Eens, Ajax loopt al jaren middelmatige jonge keepers te halen van andere clubs en/ of jonge middelmatige keepers uit de eigen opleiding contracten te geven. Begrijp daar weinig van...... De verlengingen van Alblas in het verleden vind ik ook onbegrijpelijk, zou bij Telstar niet eens 1e keeper zijn maar wellicht houdt men wel van een vaste 2e keeper bij JA, uit stabiliteit en eentje die nooit zeurt?
Ajax is altijd erg coulant naar spelers die blessures hebben gehad, dat siert de club maar in sommige gevallen schiet men er in door. Leeuwenburgh had je echt niet hoeven te verlengen. En inderdaad die hele lading jeugdkeepers de afgelopen jaren was vooral veel breedte en weinig diepte. Verder is dat weer het oude “danny blind” denken in de opleiding. Blind zei ooit als HJO “ja als een speler in de A1 over een goede mentaliteit beschikt en altijd op tijd is dan vind ik dat hij recht heeft op een contract”. Het probleem van contracten bij middelmatige spelers is het commitment. Ze gaan nooit naar een andere club want daar krijgen ze niet zo’n contract en dus zit je er soms onnodig jaren aan vast terwijl het vaak een longshot was of ze uberhaupt reserve hadden kunnen worden bij het eerste. Te veel spelers. Ook spelers die laat gehaald zijn in mijn ogen. Zo’n De Bondt die nu al in het amateurvoetbal zit omdat ze hem zelfs in de breedte te slecht vonden bij Go Ahead...
Naast deze jongens heb je ook een Bakboord, Nunnely, Struijk & Pasquali die in 2018 aflopen. Kan weleens heel erg veel gaan veranderen idd, interessant jaar voor JA.
Grotendeels eens. Pasquali reken ik wel tot de toekomstige pareltjes trouwens. Sidoel zullen ze ook wel verlengen, beetje Sporslede verhaal. Het gaat vooral om die spelers die al twee of soms drie jaar Ajax 2 hebben. Daar moet je gewoon afscheid van nemen, gevolg wordt veel doorstroom na dit seizoen naar Ajax. Veel verversing, al zal men een paar contracten nog wel verlengen schat ik in.