Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1983 posts ]  Previous   1 76 77 78 79 80  Next
Author Message
PostPosted: 10 Feb 2019 13:01 
Erelid

DarkChild wrote:
Jnp wrote:
Ach, De Boer had het met deze selectie niet beter gedaan. De Boer heeft gewoon de 'mazzel' gehad dat de concurrentie veel minder was, zo eerlijk moeten we wel zijn.
Dat is altijd zo'n raar argument, volgens mij zijn de regels vrij helder over wie zich kampioen mag worden binnen een verder afgesloten competitie van 34 wedstrijden.
Dus hoezo de concurrentie minder? Na 34 wedstrijden is de club met de meeste punten kampioen en begint daarna die cyclus weer opnieuw.
Vind ik helemaal niet zo'n raar argument. Ik ontken namelijk ook niet dat Ajax kampioen is geworden.

Als een topsprinter de ene keer de 100 loopt in 10 seconden en de andere keer in 11, maar de eerste keer wordt hij tweede en de tweede keer wordt hij eerste. Dan is hij, puur naar zijn eigen prestatie kijkend, toch ook niet tevreden met die tweede race? Absoluut gezien was die race namelijk veel slechter (zogenaamd 'outcome goal'), alleen relatief gezien 'toevallig' goed (zogenaamd 'performance goal').

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om prijzen winnen, maar daar mag je wel enige nuance in aanbrengen in hoeverre dat kwaliteit van jezelf was en (gebrek aan) kwaliteit van de concurrentie.

PostPosted: 10 Feb 2019 13:10 

Jnp wrote:
DarkChild wrote:
Jnp wrote:
Ach, De Boer had het met deze selectie niet beter gedaan. De Boer heeft gewoon de 'mazzel' gehad dat de concurrentie veel minder was, zo eerlijk moeten we wel zijn.
Dat is altijd zo'n raar argument, volgens mij zijn de regels vrij helder over wie zich kampioen mag worden binnen een verder afgesloten competitie van 34 wedstrijden.
Dus hoezo de concurrentie minder? Na 34 wedstrijden is de club met de meeste punten kampioen en begint daarna die cyclus weer opnieuw.
Vind ik helemaal niet zo'n raar argument. Ik ontken namelijk ook niet dat Ajax kampioen is geworden.

Als een topsprinter de ene keer de 100 loopt in 10 seconden en de andere keer in 11, maar de eerste keer wordt hij tweede en de tweede keer wordt hij eerste. Dan is hij, puur naar zijn eigen prestatie kijkend, toch ook niet tevreden met die tweede race? Absoluut gezien was die race namelijk veel slechter (zogenaamd 'outcome goal'), alleen relatief gezien 'toevallig' goed (zogenaamd 'performance goal').

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om prijzen winnen, maar daar mag je wel enige nuance in aanbrengen in hoeverre dat kwaliteit van jezelf was en (gebrek aan) kwaliteit van de concurrentie.
Enige nuance mag altijd, maar er is een onderscheid in echt ter zake doende argumenten en vergezichten waar je concreet wat minder mee kan, maar die varieren van vermakelijk tot eigenlijk totaal niet ter zake doende ("we hadden meer kansen", vind ik ook altijd zo'n heerlijke. Ga je dan met je zakje kansen naar de KNVB voor meer punten?)

Om je analogie voort te zetten, ook in die sprintwedstrijd is er sprake van een gesloten competitie. Oftewel: enig dat hij die ene race misschien minder hard liep, maar hij gaat echt zijn medaille niet inleveren. Noch kan hij er iets mee bij de volgende race, waarbij iedereen weer bij 0:00:00 start.

Voetbal is daarbij geen jurysport, dus met een heleboel argumentatie kan je vrij weinig (behalve veel bladen/tv shows en voetbalfora vullen ;))

PostPosted: 10 Feb 2019 13:38 
Erelid

Om je analogie voort te zetten, ook in die sprintwedstrijd is er sprake van een gesloten competitie. Oftewel: enig dat hij die ene race misschien minder hard liep, maar hij gaat echt zijn medaille niet inleveren. Noch kan hij er iets mee bij de volgende race, waarbij iedereen weer bij 0:00:00 start.
Klopt natuurlijk, maar wat ik probeer te zeggen is dat hij tijdens de winst wel slechter presteerde dan tijdens zijn verlies, ook al was de uitkomst beter. Dat is met De Boer ook het geval geweest. Ik vind het aantal punten persoonlijk, hoewel nog steeds waardeloos, een betere vergelijkingsmaat dan het aantal prijzen, in dit geval.

Van Gerwen gaat nooit zestien keer wereldkampioen worden, maar maakt hem dat een slechtere darter dan Taylor, in wiens tijd de concurrentie veel minder sterk was?

Laat ik het zo zeggen, ik snap jouw punt, maar ik vind niet dat je mijn punt compleet kunt negeren, zoals jij graag doet.

PostPosted: 10 Feb 2019 13:42 

Jnp wrote:
Klopt natuurlijk, maar wat ik probeer te zeggen is dat hij tijdens de winst wel slechter presteerde dan tijdens zijn verlies, ook al was de uitkomst beter. Dat is met De Boer ook het geval geweest. Ik vind het aantal punten persoonlijk, hoewel nog steeds waardeloos, een betere vergelijkingsmaat dan het aantal prijzen, in dit geval.

Van Gerwen gaat nooit zestien keer wereldkampioen worden, maar maakt hem dat een slechtere darter dan Taylor, in wiens tijd de concurrentie veel minder sterk was?

Laat ik het zo zeggen, ik snap jouw punt, maar ik vind niet dat je mijn punt compleet kunt negeren, zoals jij graag doet.
Ik negeer jouw punt niet, ik plaats het in perspectief. Het is namelijk alleen relevant bij vergelijkingen, en laat daar nou nét geen competitie voor bestaan.

Dus op zich is er niks mis mee om lang stil te staan bij wie de betere darter is of wie de betere coach, of wie de meeste kansen had, of whatever, maar we moeten het ook weer niet groter maken dan het is. Dus er écht te doen, zoals bij het aantal punten aan het eind van een competitie, nop helaas hoe vermakelijk het ook is.

PostPosted: 10 Feb 2019 15:12 

DarkChild wrote:
renemar wrote:
DarkChild wrote:

Erm. bij alles wat je noemt zijn het aankopen van Overmars (Ik had het voorspeld he, van Blind, niet dat je daar nou een groot ziener voor hoeft te zijn) net als dat Keizer én Bergkamp geofferd is omdat Ten Hag MOEST komen.
Dat bloedbad moest het allemaal waard zijn...

Maar verder hebben ze er natuurlijk geen invloed op 8-)

(en hier heb je precies waarom ze in Eindhoven bidden dat Overmars en Sar een contract voor het leven krijgen. Topsportklimaat? Natuurlijk kan je dat onder bibberende directeuren niet verwachten. Is ridicuul. Geldt ook voor dat stukje in de Volkskrant dat nergens echt concreet wordt, weer als een ware overlever half zacht spreekt vergezichten (want dat is lekker veilig, dan kan je tenminste blijven zitten) en het refereren naar Cruijff wat er ook alleen maar staat om te overleven, want deze Sar is dezelfde die krantenknipsel over Cruijff van de muur haalden. Actions speak louder than...

Schrijf maar op, zolang zij er zitten worden wij geen kampioen meer en is zelfs een bekertje hoogst uitzonderlijk.
Even over Keizer en Bergkamp. Keizer was hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor het eerst sinds 50 jaar geen Europees voetbal met alle gevolgen van dien. Nadat je j een paar maanden eerder de finale van de EL speelde. Berglamp was verantwoordelijk voor het wegjagen van imo de beste trainer voor AJAX sinds hele lange tijd. Kom dus a.u.b. niet juist met die twee.
Blijf erbij, Sar is een prima uithangbord voor AJAX. Zie hem meer als vertegenwoordiger (met name in buitenland) van AJAX dan als AD.
Wie dan AD?
Sorry, maar klopt van geen kant. Het is toch een Technisch Hart? Hoezo is Bergkamp dan verantwoordelijk voor dit wegjagen? Kan jij hard maken dat hij ondanks de stemverhouding binnen het TH toch zijn zin kon doordrijven? Ben zeer benieuwd...

Dan Keizer, ik vond het ook niks, maar "hoogstpersoonlijk verantwoordelijk" is al een hele zware term, daarnaast wáár hij dan al hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor zou zijn begrijp ik ook niet helemaal. Competitie liep nog, toch?

Daarbuiten ook weer: hij heeft zichzelf niet aangesteld he, daar hebben de toen nog 3 kleutertjes over gesteggeld, net als dat ze dat daarna met zijn tweeën nog over Ten Hag hebben gedaan.

Hey, zie ik daar nou een patroon?

(ik kan wel AD namen gaan noemen hoor, voor de vuist weg, maar omdat het voor mij geen oud-voetballer hoeft te zijn, maar vooral een goede algemene directeur, kunnen deze ook uit het bedrijfsleven komen. Zoals Kinsbergen. Maar ik heb geen lijstje als ware ik een headhunter. )
Bergkamp pruimde Bosz niet, dat is algemeen bekend. Overmars was pro Bosz en vd Sar moest uiteindelijk beslissen en koos tegen Bosz. Als Bergkamp niet mordicus tegen Bosz was geweest was er niks gebeurd. Het kleutertje dat alles aanzwengelde was Bergkamp. Had die at niet gedaan had vd Sar geen keus hoeven te maken.
De wissel van Keizer vergeten tegen Rosenborg? Zeefuik brengen? Ik had het niet over de competitie maar over Europees voetbal. Dat was de genadeklap. Tot die wissel was er niks aan de hand.
Zichzelf niet aangesteld. Zo lust ik er nog wel een paar. Dat doet geen enkele trainer.

PostPosted: 10 Feb 2019 21:35 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Je mist mijn punt. Het is juist dat Van der Sar zodra hij binnen zat Cruijff een mes in de rug stak maar naar buiten wel met zijn naam koketteert. En kennelijk pikken we dat.
Er is een ding wat ik me daarin heb afgevraagd, of Van der Sar zoals jij stelt, eigenlijk vooropgezet Cruijff al een mes in de rug wilde steken. Of, dat Van der Sar na korte tijd als ware overlever heeft gedacht dat hij daar beter mee af was na gezien te hebben waar de macht in de organisatie ligt. Ga je tegen een bepaalde kliek in dan rekenenen ze met je af. We hebben Sturkenboom en Collee als boemannen gezien, Burson Marteseler en Yves Gijrath en noem het allemaal maar op. Werkelijk met iedereen is afgerekend. Van der Sar heeft zich er bij bepaalde mensen ingelikt en ruil krijgt hij ook loyaliteit, zeg maar het Danny Blind principe.
(voor de duidelijkheid, dan tel ik mezelf ook mee, want behalve dat ik nooit meer naar de Arena zal gaan (dus geld uitgeef aan Ajax) zolang de huidige leiding er zit gaat mijn protest ook niet verder)
Ik vraag me af hoe je de term leiding dan omschrijft. Want dat Van der Sar en co moet vertrekken is duidelijk, maar de poppetjes erboven zijn veel belangrijker. Diegenen die het waagden Blind als Rvc-lid goed te keuren verdienen nog veel harder pek en veren. Persoonlijk heb ik dat al een paar jaar opgegeven. Ajax is te verkokerd, te verrot van binnenuit. Waardoor als je met bepaalde personen afrekent ze altijd wel weer vriendjes als opvolgers hebben die ze een paar jaar later opnieuw binnenhengelen.
Verder heb je het over pikken. Het is meer apathie die volgt. Ikzelf zit ook redelijk in jouw kamp wat dat betreft. Ik volg Ajax nog, maar het gevoel en de verbondenheid is heel anders dan in het verleden. Het is dat ik veel vrienden via Ajax ken dat de club me nog zo bezighoudt.

Het probleem aan de hele situatie is dat

1. Er te veel rotte plekken zitten, het is moeilijk daar gericht tegen te voeren.
2. Er binnen Ajax een cultuurtje heerst van ‘eerst ikzelf en dan pas de club’, te veel ego’s, te veel status. Te weinig mensen die zich op bestuursniveau opofferen ten behoeve van de club.
3. Uit (1) voorkomend zijn supporters ook ‘protestmoe’ geworden omdat het dan toch geen zin heeft. Verder is men ook wel zo slim geweest door de kopstukken van de harde kern om te kopen met beloftes.
4. De ellende bij Ajax is zo diepgeworteld dat veel media er al niet in slagen de vinger op de juiste plek te leggen. Sommige media willen dat natuurlijk uberhaupt niet, die vinden die ellende van Ajax een mooie bron van inkomsten. Tenslotte heb je de serieuze media die ook vrezen dat te veel hangen bij het onderwerp ook lezers wegjaagt.

PostPosted: 11 Feb 2019 10:42 

Pushkin wrote:
Je mist mijn punt. Het is juist dat Van der Sar zodra hij binnen zat Cruijff een mes in de rug stak maar naar buiten wel met zijn naam koketteert. En kennelijk pikken we dat.
Er is een ding wat ik me daarin heb afgevraagd, of Van der Sar zoals jij stelt, eigenlijk vooropgezet Cruijff al een mes in de rug wilde steken. Of, dat Van der Sar na korte tijd als ware overlever heeft gedacht dat hij daar beter mee af was na gezien te hebben waar de macht in de organisatie ligt. Ga je tegen een bepaalde kliek in dan rekenenen ze met je af. We hebben Sturkenboom en Collee als boemannen gezien, Burson Marteseler en Yves Gijrath en noem het allemaal maar op. Werkelijk met iedereen is afgerekend. Van der Sar heeft zich er bij bepaalde mensen ingelikt en ruil krijgt hij ook loyaliteit, zeg maar het Danny Blind principe.
(voor de duidelijkheid, dan tel ik mezelf ook mee, want behalve dat ik nooit meer naar de Arena zal gaan (dus geld uitgeef aan Ajax) zolang de huidige leiding er zit gaat mijn protest ook niet verder)
Ik vraag me af hoe je de term leiding dan omschrijft. Want dat Van der Sar en co moet vertrekken is duidelijk, maar de poppetjes erboven zijn veel belangrijker. Diegenen die het waagden Blind als Rvc-lid goed te keuren verdienen nog veel harder pek en veren. Persoonlijk heb ik dat al een paar jaar opgegeven. Ajax is te verkokerd, te verrot van binnenuit. Waardoor als je met bepaalde personen afrekent ze altijd wel weer vriendjes als opvolgers hebben die ze een paar jaar later opnieuw binnenhengelen.
Verder heb je het over pikken. Het is meer apathie die volgt. Ikzelf zit ook redelijk in jouw kamp wat dat betreft. Ik volg Ajax nog, maar het gevoel en de verbondenheid is heel anders dan in het verleden. Het is dat ik veel vrienden via Ajax ken dat de club me nog zo bezighoudt.

Het probleem aan de hele situatie is dat

1. Er te veel rotte plekken zitten, het is moeilijk daar gericht tegen te voeren.
2. Er binnen Ajax een cultuurtje heerst van ‘eerst ikzelf en dan pas de club’, te veel ego’s, te veel status. Te weinig mensen die zich op bestuursniveau opofferen ten behoeve van de club.
3. Uit (1) voorkomend zijn supporters ook ‘protestmoe’ geworden omdat het dan toch geen zin heeft. Verder is men ook wel zo slim geweest door de kopstukken van de harde kern om te kopen met beloftes.
4. De ellende bij Ajax is zo diepgeworteld dat veel media er al niet in slagen de vinger op de juiste plek te leggen. Sommige media willen dat natuurlijk uberhaupt niet, die vinden die ellende van Ajax een mooie bron van inkomsten. Tenslotte heb je de serieuze media die ook vrezen dat te veel hangen bij het onderwerp ook lezers wegjaagt.
dat blijft lastig omdat we daar niet genoeg inside info hebben of in het hoofd van Sar kunnen. Het zou kunnen hoor, dat hij dacht: oh, lopen zo de hazen dan kies ik dat spoor.
Slap is het wel, helemaal natuurlijk dat incident dat hij die krantenknipsels van Cruijff liet verwijderen. Ben je daar dan een volwassen, financieel onafhankelijke man voor geworden?
Dat je zo kickt op dat baantje dat je je inderdaad steeds meer als een Danny Blind gaat gedragen? Dat je name dropping met Cruijff doet, terwijl je de hele filosofie niet meer naleeft?
Onder aan de streep maakt het niet veel uit, hij is te licht.
Ik ben het met je eens dat de laag daarboven het echte gevaar is, maar die krijg je niet meer weg. Die kans hebben we gehad, gaat niet meer gebeuren.
Dan heb ik liever weer een keer iets betere directeuren, voor de incidentele titel. Want hoewel ik me heel erg herken in jouw gevoel van (verloop van) supportersgevoel, wil ik natuurlijk wel dat mijn club wint.
Zo successupporter ben ik wel, dan kan ik net iets meer vergeten :)
Dat bedoelde ik met 'pikken'. We, als zijnde, de meerderheid van de supporters, heeft waarschijnlijk niet eens bewust, voor deze "lijn" gekozen. En laat zich min of meer in slaap sussen.
Arenaatje is op papier steeds vol, Ajax is op dit moment ook nog de grootste club van NL qua populariteit, maar sportief ben je de laatste decennia nr 2.
Overigens is het ook zo dom dat je bij Ajax proeft dat er een soort abonnement op de grootste is. Dat we dat altijd zijn en zullen blijven. Zomaar.

Met het huidige 'beleid' zie ik geen kentering en bij de supporters proef je de revolutie moeheid. Die overigens alleen maar minder wordt, omdat je een groep mensen krijgt die Ajax niet anders kennen dan dit.
Alles evolueert, ook Ajax, ook het concept supporter zijn. Ik vind het altijd wat pathetisch om te zeggen "dit is mijn Ajax niet meer", maar ik ontkom er in ieder geval persoonlijk niet aan om te constateren dat er wel sprake is van een steeds grotere verwijdering.

PostPosted: 11 Feb 2019 20:17 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Luis Suarez
Droomaankoop: Luis Suarez
Ik zit er lang niet zo diep in als jullie, dus ik wil het allemaal best geloven dat het allemaal verrot is en whatever allemaal.

Wat ik me dan heel erg afvraag: we hebben gezien hoe goed dit Ajax kan voetballen de eerste seizoenshelft. Goed genoeg om ongeslagen te blijven in 12 Champions League wedstrijden (wat echt waanzinnig goed is voor een Nederlandse club) en zeker goed genoeg om de Eredivisie te domineren. Was er geen winterstop geweest dan weet ik zeker dat Ajax deze drie wedstrijden (Heerenveen, Feyenoord en Heracles) gewoon makkelijk gewonnen had. In dat geval had ik jullie allemaal niet gehoord, of in ieder geval veel minder heftig.

Nu is het zo dat de spelers allemaal niet thuisgeven met als gevolg acht verliespunten in vier wedstrijden. Daar valt toch geen beleid tegenop te maken? Sterker nog, het is gewoon onderdeel van de sport dat je mindere periodes hebt.

Was het nou het hele seizoen al knudde geweest, ja dan kan ik erin komen dat de selectie niet goed genoeg is of dat de trainer eruit moet. Het enige dat ik Overmars op dit moment écht kwalijk neem, is dat hij Wöber heeft verkocht. Al is het niet zo dat je met Wöber erbij wel goede resultaten had gehaald, daarvoor spelen teveel spelers onder hun niveau.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

Last edited by Stormrage on 12 Feb 2019 15:45, edited 1 time in total.

PostPosted: 11 Feb 2019 20:52 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
Ik denk dat de transfer van de Jong wel invloed heeft op zijn spel. Hij wil misschien minder snel een blessure krijgen, maar verder geloof ik wel dat hij zich op Ajax focust.

Verder is het natuurlijk onzin dat het trainingskamp in Florida een deel van de schuld krijgt. PSV speelde daar vorig jaar ook, na afzegging van Ajax ( en werden kampioen ).
Misschien hebben ze daar wel te hard getraind, dat ze daar nu moe van zijn? Net als in de beginperiode van ten Hag waar ook de echte scherpte soms leek te missen door het extra en intesievere trainen.

Het kan ook zijn dat de spelers gewoon mentaal minder scherp zijn na de winterstop.

PostPosted: 18 Feb 2019 16:13 
Erelid

Ik zit er lang niet zo diep in als jullie, dus ik wil het allemaal best geloven dat het allemaal verrot is en whatever allemaal.

Wat ik me dan heel erg afvraag: we hebben gezien hoe goed dit Ajax kan voetballen de eerste seizoenshelft. Goed genoeg om ongeslagen te blijven in 12 Champions League wedstrijden (wat echt waanzinnig goed is voor een Nederlandse club) en zeker goed genoeg om de Eredivisie te domineren.
Ajax heeft natuurlijk een erg talentvolle selectie dus dat er dit seizoen wat mogelijk was is natuurlijk waar. Verder moeten we ook eerlijk zijn het heeft ons ook niet tegengezeten qua vorm van de elftallen die we troffen. Sturm Graz had een jasje uitgedaan, zich niet echt versterkt en er is natuurlijk een reden voor dat ze 22! punten achterstaan op Red Bull momenteel. Ook Standard Luik was niet in optimale doen, staan op dit moment ook 11 punten achter op de koploper. Ook Dinamo Kiev staat 7 punten achter in de competitie, is geen wereldelftal dit jaar. Ajax heeft tegen al die tegenstanders inderdaad gedaan wat het moest doen. Goed, maar geen uitzonderlijke prestatie. Tegen Benfica viel het goed en dat was echt een verschil met eerdere jaargangen (maargoed ook Benfica is de laatste jaren minder dan vroeger), de Grieken van AEK hadden we ook in een slecht jaar wel te pakken gehad.
Was er geen winterstop geweest dan weet ik zeker dat Ajax deze drie wedstrijden (Heerenveen, Feyenoord en Heracles) gewoon makkelijk gewonnen had. In dat geval had ik jullie allemaal niet gehoord, of in ieder geval veel minder heftig.
Het telt niet, als Smeets die goal niet gescoord had waren we kampioen geweest.
Nu is het zo dat de spelers allemaal niet thuisgeven met als gevolg acht verliespunten in vier wedstrijden. Daar valt toch geen beleid tegenop te maken? Sterker nog, het is gewoon onderdeel van de sport dat je mindere periodes hebt.
Het gevaarlijke is als we als supporters dit soort excuses ook gaan accepteren. Verliezers hebben excuses, winnaars hebben prijzen. Tuurlijk zijn er mindere periodes in een seizoen maar dit Ajax ging een paar weken door haar hoeven. Dan is er meer aan de hand. De verschillen zijn simpelweg te groot. Vergelijk het met een slimme VWO scholier, die heeft ook wel eens een periode dat het wat minder gaat met leren of zaken hem minder liggen. Hij kan voor een vak bij wat tegenslag misschien best wel eens met een 5 thuiskomen terwijl hij daar normaal een 8 acht haalt. Het moment dat hij thuiskomt met een 2, dan is het tijd om vragen te stellen want dan kun je het niet afdoen als even wat tegenslag. Datzelfde geldt voor Ajax.

Als je zo door de ondergrens kunt gaan dan ligt het vaak op het mentale aspect. De kwaliteiten zijn er immers wel dat viel eerder te zien. Het mentale kun je dan weer ontleden in zaken als 'weerbaarheid, focus, leiderschap, bezieling, intrinsieke motivatie, exentrieke motivatie, cohesie'.

Weerbaarheid: zijn er voldoende spelers die kunnen omgaan met tegenslag en hebben we een technische staf die ze helpt in dat proces
Exintrieke en intrinsieke motivatie: Zijn de spelers voldoende gemotiveerd te strijden voor de club of zijn ze met heel andere dingen bezig.
Focus: spelen spelers voor een transfer of een kampioenschap?
Bezieling: Hebben de spelers binding met de club en worden ze geraakt door supporters e.d.
Leiderschap: Als het tegenzit hebben we de juiste mensen die de koppen bij elkaar krijgen en de zaken juist neerzetten cq oppeppen.
Cohesie: zijn de spelers bereid voor elkaar te werken? Wat hebben ze over voor elkaar.

De reden dat er naar de hogere echelons gewezen wordt is omdat het gedrag van de hogere regionen wel degelijk invloed heeft op de spelersgroep. Daar wordt heel egocentrisch gedrag vertoont, daar worden geroddeld en messen in de rug gestoken (Arsisz), daar gaat het vooral om het geld dat 'bovengedrag' vloeit vanzelf door naar beneden in de organisatie.
Was het nou het hele seizoen al knudde geweest, ja dan kan ik erin komen dat de selectie niet goed genoeg is of dat de trainer eruit moet. Het enige dat ik Overmars op dit moment écht kwalijk neem, is dat hij Wöber heeft verkocht. Al is het niet zo dat je met Wöber erbij wel goede resultaten had gehaald, daarvoor spelen teveel spelers onder hun niveau.
Het punt is dat Ajax wel de meest talentvolle en waardevolste selectie heeft maar niet het beste team. Het is niet toevallig dat we er tegen PSV twee keer zo de boot in zijn gegaan. Bij PSV is de boel meer in evenwicht niet perse meer talentvol.

Waar het mis is gegaan?

De leiders (Blind en Tadic) zijn ondanks hun ervaring lang niet zo sturend als men de buitenwereld wil doen geloven.
De focus van dit team is te komen te liggen bij de transfers die men kon maken na de Frenkie-gate, i.p.v. kampioen worden.
De trainer slaag er ook te weinig in om als het tegenzit de boel zo om te zetten dat het team weerbaarder is.

Je zal zien dat er eind van dit seizoen een roep komt om de 'kuitenbijters' die dit elftal mist. Zo ging het na 2006 ook. En toen haalden we Gabri, Stam, Davids. Maar ik vrees dat net als in 2007 de diagnose verkeerd wordt gesteld.

PostPosted: 18 Feb 2019 16:31 

Ik vind dit te makkelijk. Je doet die goede Europese prestaties echt veel tekort. Dat had niet alleen met geluk en mazzel te maken. Echt niet alles zit goed en gaat goed bij Ajax, maar om die periode nou zo te downgraden. Je vergeet gemakshalve dat Ajax in de korte tijd die het had (einde seizoen - WK - voorronde CL), gewoon een sterk collectief heeft weten neer te zetten. Doen de huidige standen van die clubs niet zoveel aan af. Heb je enig idee hoe lang het is geleden en hoe vaak het uberhaupt is voorgekomen dat Ajax zolang ongeslagen is gebleven Europees? En dat afdoen als 'geen uitzonderlijke prestatie'. Kom op joh. Dat heeft niet alleen meer met 'het viel goed' te maken. Uit bij Bayern viel het niet goed, daar had je moeten winnen. Dat benoem je dan weer niet.

PostPosted: 24 Feb 2019 01:47 
Erelid

Ik vind dit te makkelijk. Je doet die goede Europese prestaties echt veel tekort.
Nee, ik breng er een nuance in aan. Sturm Graz, Standard, Dinamo Kiev (in die vorm met die selectie), AEK Athene was Ajax aan haar stand verplicht om mee af te rekenen. Dat dat gebeurt is ben ik blij mee, maar zelfs in een minder jaar had ik die standaard wel daar op gezet. Je hebt wel eens dat kleinere teams boven zichzelf uitstijgen qua spelerspotentieel en prestaties, maar ook dat gold niet voor die teams.
Dat had niet alleen met geluk en mazzel te maken.
Stel ik nergens.
Echt niet alles zit goed en gaat goed bij Ajax, maar om die periode nou zo te downgraden.
Onzin, het enige wat ik stel is dat de 'serie' waarover gesproken wordt iets minder bijzonder is als je kijkt wie we getroffen hebben en in welke vorm. Benfica en Bayern uit en thuis waren de momenten waar je echt kon zien wat de meerwaarde van deze selectie was.
Je vergeet gemakshalve dat Ajax in de korte tijd die het had (einde seizoen - WK - voorronde CL), gewoon een sterk collectief heeft weten neer te zetten. Doen de huidige standen van die clubs niet zoveel aan af.
Punt is dat Ajax zeker aardig gepresteerd heeft tegen die teams, maar dat we tegelijkertijd onze zegeningen mochten tellen dat we die clubs geloot hebben.
Heb je enig idee hoe lang het is geleden en hoe vaak het uberhaupt is voorgekomen dat Ajax zolang ongeslagen is gebleven Europees?
Kom op hoor.
En dat afdoen als 'geen uitzonderlijke prestatie'. Kom op joh. Dat heeft niet alleen meer met 'het viel goed' te maken. Uit bij Bayern viel het niet goed, daar had je moeten winnen. Dat benoem je dan weer niet.
Volgens mij mis je het punt totaal van mijn post. Ajax heeft inderdaad gepresteerd in Europa, ben ik evengoed blij mee. Maar tegelijkertijd zakte dat sterke collectief van Ajax aardig door het ijs tegen PSV en Feyenoord. Kan jou ook wel vragen of jij nog weet hoe lang het geleden is dat we met zulke zware cijfers van Feyenoord verloren hebben.

Waar het dan om gaat is waar dat enorme verval in zit. Als Ajax zo'n sterk collectief is dan zak je nooit zo ver weg in de competitie tegen Feyenoord en co. De vraag is dus hoe kan dat?
In mijn ogen zit dat wel degelijk op het mentale vlak, ik vind het erg gratuit als er gesteld wordt 'ja je kan net even uit vorm zijn'. Dat zit ook echt wel in de punten die ik eerder in mijn post heb aangegeven.
We hebben wel eens eerder zo'n selectie gehad die zich wel kon opladen voor Europa maar in de competitie ontzettend kwakkelde. Dat was het seizoen onder Danny Blind waarin we tegen Inter dan wel goed waren maar in de competitie als een dweil voor de dag kwamen.

PostPosted: 26 Feb 2019 15:44 
Erelid

--Vargas-----------Dolberg---------------Neres---
---------------------Tadic---------------------------
------------Blind-----------VD Beek----------------
-Tagliafico--Vertonghen----Fosu-Mensah---Mazraoui---
---------------------Onana--------------------------

Varela; Sinkgraven, Veltman, Magallan, Dest; Eiting, Schöne, Labyad; Bandé, Huntelaar, Cerny

Met dit team en 2 simpele aankopen staat er volgend jaar ook gewoon weer een kampioensteam, hoor. Ik blijf vertrouwen houden in Eiting. Blijft voor mij een goede speler, ook al kwam hij niet helemaal uit de verf (onder anderen PSV uit). Heeft wel hetzelfde type spel als De Jong, met wat minder kwaliteit natuurlijk.

Echter, het zou mooi zijn als Ajax hiernaast nog 2 echte toppers weet te halen. Daarmee denk ik dan aan óf een centrale verdediger (LCV, bvb Vertonghen), waardoor Blind naar het middenveld kan op de positie van Eiting (echter denk ik haast niet dat dit haalbaar is, dan moeten we eventueel kijken of er een andere topper als LCV of MCL gehaald kan worden) Daarnaast (naast Vargas) nog een echte topper als aanvallend mid of buitenspeler. Dan kan eventueel met Tadic en/of Neres geschoven worden, afhankelijk op welke positie je een speler haalt.

Echter, laatstgenoemden moeten dan wel echt haalbaar zijn. Dan kan er wel een hele sterke selectie staan. Ik zou Sergio Dest ook doorschuiven als back-up van Mazraoui. We spelen met aanvallende backs en hij doet het goed in Jong Ajax. Sinkgraven als back-up linksachter houden. Veltman en Magallan als back-up centraal houden. Kristensen, Orejuela, S. De Jong, Cassierra is wel einde verhaal hier.

Samenvattend:
4 goede aankopen doen om De Ligt, Ziyech en Frenkie op te vangen. Daarbij zouden Fosu-Mensah en Vargas wellicht realistische opties zijn. Daarnaast hoop ik nog 2 spelers in de categorie Vertonghen/Luis Suarez/Blind/Tadic (waarvan 1 LCV/MCL en 1 AMLCR). De rest ten koste van alles hier houden.

PostPosted: 26 Feb 2019 19:16 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Op zich wel eens, maar ik denk niet dat Veltman en Labyad bij AJAX zullen blijven.
Ook over Sinkgraven, Eiting en Cerny heb ik mijn twijfels. De laatste 2 zou ik verhuren.

PostPosted: 26 Feb 2019 19:39 
Erelid

343 wrote:
Op zich wel eens, maar ik denk niet dat Veltman en Labyad bij AJAX zullen blijven.
Ook over Sinkgraven, Eiting en Cerny heb ik mijn twijfels. De laatste 2 zou ik verhuren.
Op zich zijn het toch "redelijke" back-ups allemaal. Hoe zou je dat gat willen opvullen, want er blijft anders niet veel over. Met aankopen?

PostPosted: 26 Feb 2019 19:44 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Sinkgraven en Cerny zijn blessuregevoelig en hebben na dit seizoen nog een contract voor 1 seizoen. Zou ze verkopen met een terugkoopclausule.
Eiting moet echt eens een vol seizoen eredivisievoetbal in zijn benen krijgen. Is alweer 21 jaar.

Ja, zou zeker 2 toptalenten halen.

PostPosted: 26 Feb 2019 19:53 
Erelid

Wat mij betreft contracteren we dan wel Pierie en Doan. Zijn wel typische Ajax-spelers en grote talenten. Pierie als back-up LV en LCV. Doan als RAM/CAM.

PostPosted: 27 Feb 2019 08:57 

--Vargas-----------Dolberg---------------Neres---
---------------------Tadic---------------------------
------------Blind-----------VD Beek----------------
-Tagliafico--Vertonghen----Fosu-Mensah---Mazraoui---
---------------------Onana--------------------------

Varela; Sinkgraven, Veltman, Magallan, Dest; Eiting, Schöne, Labyad; Bandé, Huntelaar, Cerny

Met dit team en 2 simpele aankopen staat er volgend jaar ook gewoon weer een kampioensteam, hoor. Ik blijf vertrouwen houden in Eiting. Blijft voor mij een goede speler, ook al kwam hij niet helemaal uit de verf (onder anderen PSV uit). Heeft wel hetzelfde type spel als De Jong, met wat minder kwaliteit natuurlijk.

Echter, het zou mooi zijn als Ajax hiernaast nog 2 echte toppers weet te halen. Daarmee denk ik dan aan óf een centrale verdediger (LCV, bvb Vertonghen), waardoor Blind naar het middenveld kan op de positie van Eiting (echter denk ik haast niet dat dit haalbaar is, dan moeten we eventueel kijken of er een andere topper als LCV of MCL gehaald kan worden) Daarnaast (naast Vargas) nog een echte topper als aanvallend mid of buitenspeler. Dan kan eventueel met Tadic en/of Neres geschoven worden, afhankelijk op welke positie je een speler haalt.

Echter, laatstgenoemden moeten dan wel echt haalbaar zijn. Dan kan er wel een hele sterke selectie staan. Ik zou Sergio Dest ook doorschuiven als back-up van Mazraoui. We spelen met aanvallende backs en hij doet het goed in Jong Ajax. Sinkgraven als back-up linksachter houden. Veltman en Magallan als back-up centraal houden. Kristensen, Orejuela, S. De Jong, Cassierra is wel einde verhaal hier.

Samenvattend:
4 goede aankopen doen om De Ligt, Ziyech en Frenkie op te vangen. Daarbij zouden Fosu-Mensah en Vargas wellicht realistische opties zijn. Daarnaast hoop ik nog 2 spelers in de categorie Vertonghen/Luis Suarez/Blind/Tadic (waarvan 1 LCV/MCL en 1 AMLCR). De rest ten koste van alles hier houden.
Ik denk en vrees dat meer spelers vertrekken. Onana, Donny, Neres, Tagliafico. Zou me niets verbazen als die ook vertrekken naast Frenkie Mathijs en Ziyech.
Ik denk dat we volgend seizoen een heel ander elftal krijgen. Als dat goed wordt aangepakt met een uitgekiend aankoopbeleid zullen we zeker niet minder worden.
Enkele ervaren spelers zijn een must. Daarnaast echte grote talenten. Dan denk ik niet aan Pierie en Doan. Zijn zeker niet matig maar ik hoop op een categorie daarboven. Geld in overvloed. En je houdt nog een berg geld over.
Welke aankopen ik voor ogen heb heb ik meermaals aangegeven.

PostPosted: 27 Feb 2019 09:30 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Jan Vertonghen
Seizoenskaart: niet meer
Wat mij betreft contracteren we dan wel Pierie en Doan. Zijn wel typische Ajax-spelers en grote talenten. Pierie als back-up LV en LCV. Doan als RAM/CAM.
Jij wil dik vijftien miljoen neer gaan leggen voor twee aardige Eredivisiespelers die bij ons op de bank moeten gaan zitten? Lijkt me geen goed plan. We hebben bij Labyad al gezien dat een leuke Eredivisiespeler niet per definitie ook een versterking is voor Ajax en dat we daar veel te fors voor moeten betalen. Ik ben bovendien ook niet zo overtuigd van Doan en Pierie, ik vind ze bij hun clubs geen absolute sterkhouders.

PostPosted: 27 Feb 2019 12:21 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen,Bergkamp
Droomaankoop: De Bruyne, Vertonghen
Seizoenskaart: I wish
renemar wrote:
Als dat goed wordt aangepakt met een uitgekiend aankoopbeleid zullen we zeker niet minder worden.
Misschien niet al moet ik het nog zien met wat voor aankopen Overmars aan komt zetten, maar het gaat sowieso weer wel minstens een half jaar/seizoen duren voor je een ietswat op elkaar ingespeeld team gaat krijgen... Dat was bij Bosz zo en dat was ook bij TH zo.

PostPosted: 27 Feb 2019 12:26 

rebuah wrote:
renemar wrote:
Als dat goed wordt aangepakt met een uitgekiend aankoopbeleid zullen we zeker niet minder worden.
Misschien niet al moet ik het nog zien met wat voor aankopen Overmars aan komt zetten, maar het gaat sowieso weer wel minstens een half jaar/seizoen duren voor je een ietswat op elkaar ingespeeld team gaat krijgen... Dat was bij Bosz zo en dat was ook bij TH zo.
Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt als je intelligente spelers weet aan te trekken. Zeker als het ok nog eens oud spelers zijn.

PostPosted: 27 Feb 2019 12:43 
Erelid

renemar wrote:
rebuah wrote:
renemar wrote:
Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt als je intelligente spelers weet aan te trekken. Zeker als het ok nog eens oud spelers zijn.
Dan met je wel in de categorie Vertonghen/Alderweireld voor De Ligt gaan vissen. In iedere andere situatie word je er minder op. En Cillessen bvb voor Onana.

Blind kan mijn inziens Frenkie de Jong prima vervangen, zonder dat we er veel minder op worden. Ik vind Blind echt onderschat. Probleem is dan wel dat er een gat valt in de verdediging.

PostPosted: 27 Feb 2019 13:15 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen,Bergkamp
Droomaankoop: De Bruyne, Vertonghen
Seizoenskaart: I wish
Dan met je wel in de categorie Vertonghen/Alderweireld voor De Ligt gaan vissen. In iedere andere situatie word je er minder op. En Cillessen bvb voor Onana.
Vertonghen zou ik nog zien gebeuren en misschien Suarez ook. Maar Alderweireld stond verleden seizoen nog in de belangstelling van de top 4 van Engeland. Die zie ik dus nog niet terug komen. Idem dito voor Cillessen, die heeft aanbiedingen van grote clubs uit de top 5 competities op zak.

Onana vervangen lijkt me niet zo simpel eigenlijk.

PostPosted: 27 Feb 2019 15:09 

renemar wrote:
rebuah wrote:

Blind kan mijn inziens Frenkie de Jong prima vervangen, zonder dat we er veel minder op worden. Ik vind Blind echt onderschat. Probleem is dan wel dat er een gat valt in de verdediging.
En dat is precies waar ik op gok. Ook op Alderweireld.

PostPosted: 27 Feb 2019 18:35 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Ronald de Boer
Droomaankoop: Cristian Pavon
Seizoenskaart: Nee
Suarez terug dat zou een stap of 4 vooruit zijn in de spitspositie! Die is nu echt matig bezet. Een chronisch wisselvallige Dolberg en een over de hill zijnde Huntelaar. Ik hoop dat Marc dit kan verwezenlijken. Dan wordt Ajax blind kampioen volgend seizoen. Vertonghen met Magallan centrum, Schuurs backup niet slecht.

Post new topic  Reply to topic  [ 1983 posts ]  Previous   1 76 77 78 79 80  Next

All times are UTC+01:00