Inderdaad maar wat bedoel je daar mee? Liever een talentvolle speler die zich nog moet bewijzen dan een speler die heeft bewezen niet het niveau aan te kunnen waar Ajax naar toe wil.
Zijn deze spelers er alle drie al klaar voor en vullen zijn alle drie de posities beter in dan De Jong. De Jong heeft meermaals bewezen prima zijn taken uit te voeren bij Ajax. Vorig seizoen in de spits onder de Boer en het seizoen ervoor op 10 achter Pantelic. Hij is absoluut uit vorm en het is niet de meest technische speler, maar hij voegt wel kopkracht, duelkracht en spelinzicht toe aan dit elftal.
Let er maar eens een paar wedstrijden op, Alderweireld geeft nooit rugdekking.
Bekijk de wedstrijd tegen Twente nog eens goed dan, en zie hoe goed Alderweireld rugdekking geeft.
Verder is hij juist een stapje verder dan Vertonghen als het gaat om het uitschakelen van de tegenstander.
Dus?
Zou je dan niet eerder vraagtekens moeten zetten bij Vertonghen en van der Wiel. Verdedigend is Alderweireld echt een klasse sterker.
Op snelheid is het misschien niet de snelste, maar ook zeker niet de langzaamste centrale verdediger die ik me kan indenken. Ooijer en Blind zijn bijvoorbeeld veel langzamer.
Dus?
Dus het is niet zo dramatisch als jij beschrijft en bovendien lijkt het me sterk dat Ajax het hele lijstje zal kunnen slijten dat jij hebt opgesteld. Nu heeft Ajax al een tekort aan verdedigers die je direct in de basis kunt opstellen en dat zal volgend seizoen niet anders zijn. Mocht je al spelers willen wegstrepen dan kun je beter met Ooijer en Blind beginnen achterin. Daarna kun je misschien denken aan van der Wiel als het aan mij ligt. Je kunt je gezien de prijs die Ajax voor Stekelenburg heeft ontvangen bovendien ook nog afvragen hoeveel een speler opbrengt. Een speler die daarom goed voldoet moet je niet zomaar afschrijven, maar wachten tot er een koper is met een goed bod.
Bovendien als een verdediger zich goed positioneert kun je nog aardig ver van de goal af verdedigen. Chivu was ook niet de snelste bijvoorbeeld.
Jouw 'reasoning' begrijp ik totaal niet. Hij is sneller dan Ooijer en Daley en een beter in het uitschakelen van een tegenstander dus is hij een prima centrale verdediger? Alderweireld is langzaam, geeft geen rugdekking, laat vaak een mannetje lopen en positioneert zich matig. Dus hij is geen goede centrale verdediger. Een centrale verdediger van Ajax moet veel sneller zijn zodat Ajax ver van het doel af kan verdedigen.
Een speler die fysiek sterk genoeg is, kopkracht heeft, een redelijke snelheid heeft, wel rugdekking geeft (zie Ajax-Twente) en aanvallend ook nog wat toevoegt op het moment dat hij inschuift en op goal kan knallen. Ik vind het een goede verdediger, maar voorkeuren en inzichten verschillen.
Tuurlijk zijn er punten waarop hij zich kan verbeteren, maar anders was hij allang getransfereerd naar een topcompetitie.
[/quote]No shit! Als er een slechtere verdediger dan Alderweireld zou staan dan zou je meer tegendoelpunten krijgen.[/quote]
Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde verdediger ook niet beter is dan Alderweireld in de top van de eredivisie.