Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2199 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 88  Next
Author Message
PostPosted: 24 Oct 2011 18:19 

Rinus wrote:
Nee, je moet nu een opstelling maken voor dit seizoen. 2011/2012. :roll:
De titel zegt jij, technisch manager, 2011/2012 en gezien het feit dat je een transfervrije speler zes maanden voordat zijn contract afloopt mag benaderen voor een contract horen de onderhandelingen met zo'n speler in dit seizoen. Het gaat hier om het transferbeleid en niet over de opstelling met de spelers die Ajax nu heeft.

PostPosted: 24 Oct 2011 19:37 

Seizoenskaart: 427
Dan nog zie ik meermaals opstellingen voorbijschieten.

PostPosted: 24 Oct 2011 20:05 

Rinus wrote:
Dan nog zie ik meermaals opstellingen voorbijschieten.
Ja opstellingen vol transfers om te laten zien hoe er gespeeld moet worden met de nieuwe spelers erbij, precies waar dit topic voor is.

PostPosted: 24 Oct 2011 23:55 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Bond|AJAX wrote:
Zanka is transfervrij, ik denk dat we voor Gouweleeuw te diep in de buidel moeten tasten, heeft namelijk een meerjarig contract. In tegenstelling tot Assaidi en Narsingh, die eind van het seizoen nog maar een 1 jarig contract hebben. Miljoentje of 8/9 heb ik wel over voor deze giganten. 2 buitenspelers die het niveau hebben die we nastreven.
Gouweleeuw is ook transfervrij deze zomer. Assaidi is niet de buitenspeler die Ajax moet halen. Narsingh wel. Assaidi heeft alleen oog voor zich eigen, getuige z'n doelpunt tegen Utrecht, waar Dost veel beter voor stond.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 25 Oct 2011 00:06 

Ik vind dit topic vaak iets te makkelijk. Er wordt namelijk maar vanuit gegaan dat een speler voor een x-bedrag vertrekt en je er een speler voor terug kan halen voor een x-bedrag, maar in de praktijk werkt het anders.

- Ten eerste is het soms moeilijk om een speler te slijten (kijk naar El Hamdaoui en Aissati).
- Ten tweede krijg je soms niet het bedrag wat je voor een speler wenst (zie Stekelenburg).
- Ten derde gaan we er vaak vanuit dat een speler voor een habbekrats komt, maar zeker de hoger geklasseerde provincieclub zonder grote schulden willen vaak meer voor een speler ontvangen dan dat je er voor neer zou willen tellen en bovendien heb je te maken met zaakwaarnemers die ook geld willen ontvangen (we herinneren ons allen Sulejmani).

Het zou dus realistischer zijn als je bij transfers benoemd hoeveel je wilt ontvangen voor een speler (voor bedrag hoger dan x altijd laten gaan, voor bedrag y transfer overwegen, voor bedrag lager dan z speler altijd behouden) of hoeveel je voor een speler wilt neerleggen.

Ook vind ik dat er heel makkelijk vanuit wordt gegaan dat een jeugdspeler met minder dan een x-aantal eredivisie/beker/Championsleague wedstrijden een eerste elftal speler zou kunnen vervangen. Als Ligeon en Koppers 1 wedstrijd redelijk spelen dan kan er gelijk een andere speler vertrekken. Zelf herinner ik mij nog Slijngard die tijdens zijn debuut tegen Twente heel goed speelde. De Slijngard die ik daarna bij Sparta heb gezien was niet eens eredivisiewaardig.

Zo zie je maar hoe opportunistisch er soms in dit topic met technisch beleid wordt omgegaan.

PostPosted: 25 Oct 2011 11:50 

Ian wrote:
Ik vind dit topic vaak iets te makkelijk. Er wordt namelijk maar vanuit gegaan dat een speler voor een x-bedrag vertrekt en je er een speler voor terug kan halen voor een x-bedrag, maar in de praktijk werkt het anders.

- Ten eerste is het soms moeilijk om een speler te slijten (kijk naar El Hamdaoui en Aissati).
- Ten tweede krijg je soms niet het bedrag wat je voor een speler wenst (zie Stekelenburg).
- Ten derde gaan we er vaak vanuit dat een speler voor een habbekrats komt, maar zeker de hoger geklasseerde provincieclub zonder grote schulden willen vaak meer voor een speler ontvangen dan dat je er voor neer zou willen tellen en bovendien heb je te maken met zaakwaarnemers die ook geld willen ontvangen (we herinneren ons allen Sulejmani).

Het zou dus realistischer zijn als je bij transfers benoemd hoeveel je wilt ontvangen voor een speler (voor bedrag hoger dan x altijd laten gaan, voor bedrag y transfer overwegen, voor bedrag lager dan z speler altijd behouden) of hoeveel je voor een speler wilt neerleggen.

Ook vind ik dat er heel makkelijk vanuit wordt gegaan dat een jeugdspeler met minder dan een x-aantal eredivisie/beker/Championsleague wedstrijden een eerste elftal speler zou kunnen vervangen. Als Ligeon en Koppers 1 wedstrijd redelijk spelen dan kan er gelijk een andere speler vertrekken. Zelf herinner ik mij nog Slijngard die tijdens zijn debuut tegen Twente heel goed speelde. De Slijngard die ik daarna bij Sparta heb gezien was niet eens eredivisiewaardig.

Zo zie je maar hoe opportunistisch er soms in dit topic met technisch beleid wordt omgegaan.
Je hebt hier wel gelijk in, maar toch blijft het interessant om eens verder te kijken dan het huidige seizoen, en kritisch te kijken op welke posities er door geselecteerd dient te worden. Transferbedragen interesseren me dan ook niet. Namen van spelers die dienen te komen/vertrekken daarentegen wel. Zeker de achterliggende reden daarvan. Dat daarvan 90% hoop is, en misschien 10% haalbaar zou zijn in de realiteit (gezien andere visie technische staf, lopende contracten, etc), is een ander verhaal.

PostPosted: 25 Oct 2011 12:53 

X-chasing-X wrote:
ghostwriter wrote:
Ik zou Aras Özbiliz zeker niet laten vertrekken. Hij is de meest complete speler die uit de jeugdopleiding is gekomen sinds Wesley Sneijder. Met de snelheid en techniek van Özbiliz moet hij een goede buitenspeler voor Ajax kunnen worden. Met Boerrigter, Özbiliz en Özbiliz zou Ajax drie buitenspelers hebben die ik goed genoeg vind voor in de basis en Ajax zou dan dus ook een beetje kunnen rouleren. Daarbij kan Özbiliz als het moet ook als spits spelen.
Als je zo gaat tellen kom je snel aan de drie buitenspelers ;)

Ik vind Ozbiliz geen slechte speler, maar hij is ook al 20+ (22??) en dus geen echt talent meer. Als je hogerop wil met Ajax kom je er niet met zo'n speler. Hij kan in de eredivisie wel mee tegen de meeste teams denk ik, maar voor de CL is hij nu nog niet goed genoeg.
Begrijp ik nu goed dat je een speler afschrijft zodra hij 20+ is?? Ajax heeft altijd geweldige talenten in huis. Maar omdat iemand een laatbloeier is zou dat volgens mij niet meteen moeten betekenen dat hij het nooit meer gaat redden. Jaap Stam, ik noem even een dwarsstraat, was 24 toen hij bij die club uit Eindhoven terecht kwam en dan was hij nog niet eens doorgebroken... Jari Litmanen was 21 toen hij bij Ajax binnen kwam... Dit jaar heeft Ajax de CL gewonnen op jongste selectie. Leuk hoor al die talenten, maar een paar jaartjes ervaring kan nooit kwaad. Mijn punt is, als iemand langer nodig heeft om zich te ontwikkelen gun die speler die kans ook. Het is dan aan de scouting om te beoordelen of die ontwikkeling wel of niet nog gaat plaatsvinden.

PostPosted: 25 Oct 2011 15:40 

UnDutchable wrote:
Begrijp ik nu goed dat je een speler afschrijft zodra hij 20+ is?? Ajax heeft altijd geweldige talenten in huis. Maar omdat iemand een laatbloeier is zou dat volgens mij niet meteen moeten betekenen dat hij het nooit meer gaat redden. Jaap Stam, ik noem even een dwarsstraat, was 24 toen hij bij die club uit Eindhoven terecht kwam en dan was hij nog niet eens doorgebroken... Jari Litmanen was 21 toen hij bij Ajax binnen kwam... Dit jaar heeft Ajax de CL gewonnen op jongste selectie. Leuk hoor al die talenten, maar een paar jaartjes ervaring kan nooit kwaad. Mijn punt is, als iemand langer nodig heeft om zich te ontwikkelen gun die speler die kans ook. Het is dan aan de scouting om te beoordelen of die ontwikkeling wel of niet nog gaat plaatsvinden.
Nee dat zeg ik niet, maar ik denk gewoon niet dat hij het niveau val CL aan kan, hij kan best een laatbloeier zijn, zoals nu Boerrigter bijvoorbeeld, maar ik vind het in het eerste nog niet zo goed spelen. Hij heeft wel lef en genoeg zelfvertrouwen om een actie te maken en kan dat ook wel, maar het komt er niet goed uit. Als een speler op zijn 21ste nog niet goed weet wat hij kan en hoe dat te gebruiken ( ook al doet hij dit in Jong Ajax wel ), denk ik niet dat hij een echte topper kan worden. Daarnaast is hij lang niet zo goed als Eriksen. Hij kan best een goede speler worden, maar geen goede CL.

PostPosted: 25 Oct 2011 15:48 

Gouweleeuw is ook transfervrij deze zomer. Assaidi is niet de buitenspeler die Ajax moet halen. Narsingh wel. Assaidi heeft alleen oog voor zich eigen, getuige z'n doelpunt tegen Utrecht, waar Dost veel beter voor stond.
Heerenveen heeft een optie op 2 jaar verlenging. Ben het trouwens niet eens wat betreft Assaidi, hij scoort en daarop ga je hem afschrijven? Ik zou Dost ook overslaan als ik zo goed was als Assaidi. Hij heeft echt alles. Suarez was ook maar een egoist, zei iedereen, maar man wat had ik hem er graag bij.

PostPosted: 25 Oct 2011 16:25 

Egoistjes slagen niet in het systeem van De Boer. Zie Ebecilio, zie Sulejmani. Zie bijv Boerigter, zoekt eerder de weg buitenom, dan binnendoor.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 25 Oct 2011 16:31 

Ovenwant wrote:
Egoistjes slagen niet in het systeem van De Boer. Zie Ebecilio, zie Sulejmani. Zie bijv Boerigter, zoekt eerder de weg buitenom, dan binnendoor.
Alle 3 slagen ze niet. Sulejmani en Ebecilio hebben veels te weinig kwaliteiten. Boerrigter is een prima buitenspeler, maar niet meer dan dat. Niet vergelijkbaar. Assaidi heeft wel de kwaliteiten, net als Narsingh overigens. Deze 2 toppers, beiden geboren en getogen Amsterdammers zouden zo graag voor Ajax voetballen. Komende zomer is de unieke kans om ze te halen.

PostPosted: 25 Oct 2011 16:36 

Narsignh en Assaidi zijn toch verschillende soorten buitenspelers. Ik zie Assaidi niet graag komen. Heb veel liever een rechtsbuiten die wel een bal afgeeft als een andere speler er (veel) beter voor staat. Assaidi moet achter een spits a la Pantelic staan in een 4-4-2

PostPosted: 25 Oct 2011 16:43 

Ovenwant wrote:
Narsignh en Assaidi zijn toch verschillende soorten buitenspelers. Ik zie Assaidi niet graag komen. Heb veel liever een rechtsbuiten die wel een bal afgeeft als een andere speler er (veel) beter voor staat. Assaidi moet achter een spits a la Pantelic staan in een 4-4-2
Assaidi geeft de ballen wel af, je kunt wel verwijzen naar die ene goal. Maar op 1-3 mag die jongen ook voor eigen succes gaan. Geen probleem.

Overigens is je laatste zin dikke onzin. Hij kan in het Ajax-systeem naar mijn mening op: Linksbuiten, spits (messi-rol), linkshalf (zie chadli) en op rechtsbuiten. 1e instantie zal ik hem op linksbuiten zetten.

PostPosted: 25 Oct 2011 16:47 

Dan zou ik Assaidi in de spits zetten in het systeem wat jij neer zet. Maar goed, meningen mogen verschillen. Ik zou Assaidi geldverspilling vinden, ondanks z'n kwaliteiten.

PostPosted: 25 Oct 2011 17:53 

Ik vind dat Assaidi's kwaliteiten hier niet belangrijk zijn, iedereen weet dat hij een zeer goede voetballer is. Ik denk echter dat hij niet in het systeem past, hij gaat dan spelen als Sulejmani nu doet, acties maken en dan schieten, terwijl hij beter kan spelen als Boerigter die een voorzet kan geven en naar binnen kan komen. Daarnaast kan hij makkelijk om zijn man heen. Als je Narsingh haalt, heb je wel snelheid, die Sulejmani nu (af en toe) heeft. Als je de keus hebt, zou ik voor Narsingh gaan, hij is jonger en kan beter worden denk ik. Overigens denk ik niet dat Heerenveen in de winterstop een van de twee weg zal doen, nu Beerens ook al weg is.

PostPosted: 26 Oct 2011 12:32 

Het gaat hier nu constant over aanvallers. Wat mij betreft zit het probleem meer in de verdediging. om even alle uitslagen van dit seizoen erbij te pakken:
zo 23/10 Ajax Feyenoord 1-1 Eredivisie
di 18/10 Dinamo Zagreb Ajax 0-2 Champions League
za 15/10 Ajax AZ 2-2 Eredivisie
zo 2/10 FC Groningen Ajax 1-0 Eredivisie
di 27/9 Real Madrid Ajax 3-0 Champions League
za 24/9 Ajax FC Twente 1-1 Eredivisie
wo 21/9 Noordwijk Ajax 1-3 KNVB-beker
zo 18/9 PSV Ajax 2-2 Eredivisie
wo 14/9 Ajax Olympique Lyon 0-0 Champions League
za 10/9 Heracles Almelo Ajax 2-3 Eredivisie
vr 26/8 Ajax Vitesse 4-1 Eredivisie
zo 21/8 VVV-Venlo Ajax 2-2 Eredivisie
zo 14/8 Ajax SC Heerenveen 5-1 Eredivisie
zo 7/8 De Graafschap Ajax 1-4 Eredivisie
za 30/7 FC Twente Ajax 2-1 Johan Cruijff Schaal
Het aantal keren dat wij de nul gehouden hebben is natuurlijk dramatisch. Op het moment dat bij ons een verdediger uitvalt, moeten we, of een A junior erin zetten, of een veteraan op het veld zetten. Het gat tussen Vd Wiel/Alderweireld/Vertonghen/Boilesen(/Anita) en de bank is veel te groot. Als er een of twee spelers wegvallen (Zoals regelmatig gebeurt; VdWiel is niet in vorm, Boilesen geblesseerd) zitten we met een probleem. Blind en Ooijer zijn incapabel, de rest te onervaren. In mijn optiek begint het allemaal met een solide defensie.
Schiet me maar af, maar ik zou in de winterstop graag Chivu en Maxwell zien terug komen. Beiden kennen de Ajaxschool, hebben een brok ervaring, en zullen qua transfersom niet veel kosten, aangezien hun contracten aflopen. Is het mijn ideale optie? Nee. Maar het is wel een safe optie.
Dan kan Vertonghen evt een plek doorschuiven naar defensieve middenvelder, en Maxwell kan zowel back als linksmid. Wat mij betreft ziet het er defensief een stuk stabieler uit op die manier..
---------------------------Vermeer/Cillessen---------------------------

VD Wiel/Anita/Ligeon - Alderweireld/ Van Rhijn/ Ooijer - Vertonghen/Chivu -Boilesen/Maxwell/Anita

--------------------------Anita/Vertonghen/Enoh------------------------------
---------Eriksen/De Jong/Serero--------------Janssen/Maxwell/Lodeiro-----------

--Sulejmani/ Lukoki/ Ozbiliz--------------------------------Boerrigter/ Ebecilio/ De Sa
------------------------Sigthorsson/ De Jong / Bulykin --------------------------

PostPosted: 26 Oct 2011 12:45 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
Maxwell's contract loopt nog door bij Barca (tekende in 2009 een 5-jarig contract).. Die van Chivu en Maduro lopen komende zomer af.. Dat zijn de twee waarvoor ik opper..

Zeker Chivu zou een verbetering zijn t.o.v. Vertonghen. Want Jan kan absoluut geen 1 op 1 duels winnen. Ook zijn rugdekking naar de linksback is verkeerd..

PostPosted: 26 Oct 2011 16:44 

Droomaankoop: Eriksen & Vertonghen
Mocht Chivu niet blijven bij Inter, zijn er een aantal andere clubs geïnteresseer in hem. Volgens VI.nl is onder andere Manchester City evt. geïnteresseerd. Die kunnen hem qua salaris toch wat meer bieden dan Ajax. Ik zou het zeer toejuichen als hij komt, maar echt waarschijnlijk acht ik het niet.

PostPosted: 05 Dec 2011 17:00 

Met de huidige selectie zal Ajax nooit de Eredivisie voor een aantal seizoenen kunnen domineren laat staan weer een rol van betekenis in Europa spelen. Daarom ben ik van mening dat Ajax de middelmaat moet vervangen door talentvolle spelers en net als AZ en feyenoord met een jong talentvol team naar een betere toekomst moet toewerken.

Transferbeleid

Verkopen
Janssen, El Hamdaoui, Cvitanich, Enoh, Vertonghen, Aissati, Sulejmani, Vd Wiel, Lodeiro, Anita, Serero, Ebecilio, Castillion en Eriksen

Transfervrij
Ooijer, Bulykin, Silva, Verhoeven, Van Rhijn en Jozefzoon

Verhuren
Bizot

Aantrekken
Janmaat (transfervrij), Narsingh, Gouweleeuw, Olsen en Andersen

Selectie

Keepers
Cillessen, Vermeer en Hahn (keept de wedstrijden van Jong Ajax)

Verdedigers
Janmaat, Alderweireld, Denswil, Boilesen, Ligeon, Gouweleeuw, De Kamps en Koppers

Middenvelders
Klaassen, Daley, Bouy, Rits, Bonevacia en Rodney

Aanvallers
Narsingh, Sigthorsson, Boerrigter, Lukoki, De Jong en Özbiliz

Basisopstelling
------------------------ Cillessen ----------------------
----------- Alderweireld ------------ Denswil ------------
Janmaat ------------------ Daley ---------------- Boilesen
------------ Klaassen ---------------- Bouy -------------
Narsingh --------------- Sigthorsson ----------- Boerrigter

Dubbele bezetting
----------------------- Vermeer ----------------------
--------- Gouweleeuw ------------ De Kamps -----------
Ligeon ---------------- Bonevacia -------------- Koppers
------------- Rits ----------------- Rodney ------------
Lukoki ----------------- De Jong ---------------- Özbiliz

Jong Ajax
------------------------ Hahn -----------------------
---------- Sporkslede -------------- Schenk -----------
Nieuwpoort ------------- Fennich ----------------- Dijks
------------- Kip ------------------- Arica -----------
De Sa ------------------ Bartels ------------------- ???

A1
-------------------- Leeuwenburgh --------------------
------- Papamelodias -------------- Marinkovic ----------
Tete ------------------- Olsen ---------------- De Bondt
--------- Vd Boomen -------------- Rosheuvel ----------
Andersen -------------- Fischer ------------------ Kishna

Last edited by ghostwriter on 14 Jan 2012 22:48, edited 20 times in total.

PostPosted: 05 Dec 2011 19:37 

Maher heeft een contract tot 2015, die gaat klauwen met geld kosten. Ik ga er niet van op kijken als AZ daar de hoofdprijs voor vraagt, aangezien Maher geen contract heeft met een hoogte die in de Scheringa-tijd gebruikelijk was. Bovendien gaat het met die club financieel wat beter en zullen ze ook niet meer genoodzaakt zijn om te verkopen.

Narsingh was afgelopen zomer nog onbetaalbaar, maar ik vraag me af of dat deze transferperiode nog het geval is. Natuurlijk zullen ze veel vragen, maar Narsingh heeft nog één jaar contract na dit seizoen. Bij nader inzien geloof ik dus dat daar wel een poging te wagen valt. Kwalitatief doen deze twee spelers in ieder geval niet onder voor hetgeen nu in het veld staat opgesteld. De vraag is welke prijs je voor deze spelers kwijt wil 16 miljoen per stuk, of wordt het een ander bedrag. En wat zou je doen als deze deals niet door gaan. Gouweleeuw lijkt me wel betaalbaar voor Ajax, maar wil hij als stand-in voor Alderweireld functioneren, of wil hij zich liever in de basis doorontwikkelen. Waarom zet jij hem overigens rechtsback, bij Heerenveen speelt hij toch in het centrum?

Chivu is na dit seizoen transfervrij, maar zijn er nog topclubs in de markt of clubs die salarissen van topclubs kunnen neerstrijken. In dit geval moet je dus echt hopen dat clubliefde voor het geld gaat.

Verder opvallend dat Alderweireld nu ineens wel weer in je plannen voorkomt en Zanka plaats heeft gemaakt voor jeugdig Groningen-talent van Dijk. Persoonlijk vind ik van Dijk qua spel nog een beetje de Ryan Donk van de eredivisie. Iedereen ziet het potentieel, maar er zijn nog genoeg momenten waarop de concentratie niet 100% is. Gezien de duels van Groningen de laatste weken en het laatste duel dat hij speelde bij jong oranje heb ik daarom nog ernstige twijfels over deze jongen.

Daarnaast leg je erg veel verantwoordelijkheid neer bij de jeugdige talenten. Om het even op een rijtje te zetten:

- Denswil wordt veel talent toegedicht, maar heeft nog niet gedebuteerd.
- De Kamps, Rits en Bouy hebben hun debuut ook nog niet gemaakt.
- Koppers heeft eenmaal mee gedaan, maar hij heeft mij nog niet dusdanig overtuigd dat hij zonder meer als backup voor Boilesen kan functioneren.
- De Sa heeft eenmaal meegedaan tegen een amateur in de beker.
- Özbiliz heeft wel wat meer talent dan Ebecilio, maar heeft tot dusverre vooral vanaf rechtsbuiten gespeeld (in de Sulejmani rol). Het valt me op dat je veel met hem wisselt van positie. Dan spits, dan rechter aanvallende middenvelder, dan linksbuiten.... Dat je gecharmeerd ben van Özbiliz valt me dus wel op, maar wat verwacht je precies van deze speler.
- Castillion, prima spits voor RKC en eredivisiewaardig, maar ook al Ajaxwaardig? Ik denk dat hij zich naar dat niveau kan tillen en Bulykin dus in de selectie zal moeten plaatsmaken, maar vooral het positiespel dat bij Ajax gespeeld zal worden, zal hij beter onder de knie moeten krijgen. Voorlopig staat hij dus derde in de ranglijst van spitsen achter Sigthorsson en de Jong.
- Ligeon, een jeugdig talent waar ik het al wel in zie zitten al is hij als verdediger nog niet echt getest. Ik ben daarom benieuwd hoe hij zich staande houdt t.o.v. bijvoorbeeld Assaidi, Cristiano Ronaldo en Mertens.
- Klaassen, heeft me positief verrast die durf ik zonder twijfel in de selectie op te nemen.

Daarnaast ben ik het niet eens met het afschrijven van enkele talenten. Met name, Serero, die we nog te weinig in actie hebben gezien en de goed presterende Lodeiro. Het verkopen van Sulejmani kan ik begrijpen, maar dan moet Narsingh wel komen.

Persoonlijk ben ik bang dat het dusdanig snel doorselecteren van spelers het Arsenal effect zal hebben. Het spel wordt er misschien iets leuker op, maar kwalitatief zul je ieder seizoen te maken hebben met een nieuwe ploeg die je op elkaar moet laten inspelen, en ook zul je moeten realiseren dat je jongens hebt opgesteld in plaats van mannen. Daarmee is ook wisselvalligheid (zie Feyenoord) inbegrepen. Financieel zal de schade niet al te groot zijn, maar sportief ontstaat er dan een gat tussen een topper die wel al spelers heeft die klaarstaan als PSV en Ajax.

Er van uitgaande dat Maher niet voor een redelijk bedrag te koop is en Van der Wiel en Vertonghen een volgend avontuur aan willen gaan, ga ik uit van de volgende selectie.

Eerste elf met (back-up)

Cillessen (Vermeer, Hahn)

Ligeon (aankoop die nog beter is dan Ligeon, van Rhijn of eventueel de rechtsback van de A1)
Alderweireld (aankoop, maar niet de wisselvallige van Dijk)
Chivu (Denswil)
Boilesen (Anita, of Koppers)

Eriksen (Klaassen, Serero)
Anita (Enoh)
Lodeiro (Eriksen, Rits)

Narsingh (Lukoki)
Sigthorsson (De Jong, Castillion)
Boerrigter (Özbiliz)

Verkopen in de winterstop: Aissati
Verkopen: El Hamdaoui, Cvitanich, Blind, Ebecilio, Bonevacia, van der Wiel, Janssen.
Verkopen wanneer een vervanger aangetrokken kan worden, maar niet per definitie: Vertonghen (Chivu), Sulejmani (Narsingh).
Transfervrij: Ooijer, Bulykin, Silva, Verhoeven, Jozefzoon.
Verhuren: De Sa, Sneijder, de Kamps, Bouy
Aankopen: Gouweleeuw, Chivu en eventueel Narsingh

Hierbij zullen twee nieuwe centrale verdedigers het speerpunt van het transferbeleid moeten worden. Gouweleeuw vind ik daar een interessante optie, maar in Van Dijk zie ik het niet zitten. Narsingh voor Sulejmani zie ik meer als een luxe versterking wanneer daar ruimte voor is, maar geen bittere noodzaak. Verder denk ik dat enige concurrentie zoals Anita die ook nog op linksback kan die de strijd aangaat met Koppers. Klaassen, Rits en Serero die concurreren voor een plek achter Eriksen of Lodeiro en tot slot De Jong en Castillion die in de spits gaan uitmaken wie er spelen gaat. Lukoki schrijf ik nog niet af, maar zal wel wat aan zijn voorzet moeten doen. In ieder geval weer een interessante post ghostwriter. In principe verschillen de visies niet heel veel, maar de selectie die jij voor ogen hebt, is meer de selectie die ik eventueel verwacht na twee seizoenen eredivisie.

PostPosted: 05 Dec 2011 20:05 

Maher heeft een contract tot 2015, die gaat klauwen met geld kosten. Ik ga er niet van op kijken als AZ daar de hoofdprijs voor vraagt, aangezien Maher geen contract heeft met een hoogte die in de Scheringa-tijd gebruikelijk was. Bovendien gaat het met die club financieel wat beter en zullen ze ook niet meer genoodzaakt zijn om te verkopen.
Maher is een absoluut toptalent en ik neem aan dat AZ inderdaad de hoofdprijs voor hem zal vragen maar dat is hij ook waard en moet Ajax niet tegenhouden.
De vraag is welke prijs je voor deze spelers kwijt wil 16 miljoen per stuk, of wordt het een ander bedrag. En wat zou je doen als deze deals niet door gaan.
Ik zou voor Maher heel ver gaan, niet zo ver als Ajax voor Sulejmani is gegaan maar wel zo ver als Ajax voor Huntelaar en Suarez ging. Narsingh zal een stukje minder waard zijn. Als deze deals niet door gaan zou ik Lukoki en De Sa om de rechtsbuiten positie laten strijden en Klaassen een basisplaats gunnen.
Gouweleeuw lijkt me wel betaalbaar voor Ajax, maar wil hij als stand-in voor Alderweireld functioneren, of wil hij zich liever in de basis doorontwikkelen. Waarom zet jij hem overigens rechtsback, bij Heerenveen speelt hij toch in het centrum?
Ik zet hem rechtsback omdat ik niet denk dat hij naar Ajax komt als hij op de bank wordt gezet, op de rechtsback positie kan hij zich door ontwikkelen en later kan hij naar het centrum doorschuiven wanneer Alderweireld vertrekt.
Verder opvallend dat Alderweireld nu ineens wel weer in je plannen voorkomt en Zanka plaats heeft gemaakt voor jeugdig Groningen-talent van Dijk.
Dat is niet zo opvallend hoor, Alderweireld is een van de enige Ajacieden die de laatste tijd een betere indruk op mij heeft gemaakt dan daarvoor en ik heb van iemand die ik zeer vertrouw gehoord dat Zanka zo goed als zeker naar PSV gaat dus die heb afgeschreven.
Daarnaast leg je erg veel verantwoordelijkheid neer bij de jeugdige talenten.
Dat hebben AZ en feyenoord ook gedaan en dat gaat erg goed voor hun. Daarbij heb ik liever een groot talent dan een speler die nooit boven de middelmaat uit zal stijgen in de basis staan.
Denswil wordt veel talent toegedicht, maar heeft nog niet gedebuteerd.
Als deze jongen zich goed blijft ontwikkelen staat hij binnen no-time in de basis van het Nederlandse elftal.
De Kamps, Rits en Bouy hebben hun debuut ook nog niet gemaakt.
Rits en Bouy zijn zeer grote talenten en De Kamps is (ook als centrale verdediger) beter dan wat er nu staat (Daley).
Koppers heeft eenmaal mee gedaan, maar hij heeft mij nog niet dusdanig overtuigd dat hij zonder meer als backup voor Boilesen kan functioneren.
Ook voor Koppers geld dat hij beter is dan wat er nu staat (nogmaals Daley).
De Sa heeft eenmaal meegedaan tegen een amateur in de beker.
De Sa is net als Rits en Bouy een zeer groot talent en als Lukoki dit jaar als back-up bij de selectie zit kan De Sa dat volgend jaar zeker.
Özbiliz heeft wel wat meer talent dan Ebecilio, maar heeft tot dusverre vooral vanaf rechtsbuiten gespeeld (in de Sulejmani rol). Het valt me op dat je veel met hem wisselt van positie. Dan spits, dan rechter aanvallende middenvelder, dan linksbuiten.... Dat je gecharmeerd ben van Özbiliz valt me dus wel op, maar wat verwacht je precies van deze speler.
Hij kan nu eenmaal op veel verschillende posities spelen en om je vraag te beantwoorden: ik verwacht heel erg veel van hem. Hij is technisch gezien de beste speler die Ajax heeft.
Castillion, prima spits voor RKC en eredivisiewaardig, maar ook al Ajaxwaardig? Ik denk dat hij zich naar dat niveau kan tillen en Bulykin dus in de selectie zal moeten plaatsmaken, maar vooral het positiespel dat bij Ajax gespeeld zal worden, zal hij beter onder de knie moeten krijgen. Voorlopig staat hij dus derde in de ranglijst van spitsen achter Sigthorsson en de Jong.
Castillion is een groot talent en verder zou ik als Sigthorsson niet kan spelen Klaassen in de spits zetten en Castillion pas gebruiken als Klaassen op het middenveld nodig is.
Ligeon, een jeugdig talent waar ik het al wel in zie zitten al is hij als verdediger nog niet echt getest. Ik ben daarom benieuwd hoe hij zich staande houdt t.o.v. bijvoorbeeld Assaidi, Cristiano Ronaldo en Mertens.
Hij is zeker goed genoeg om als back-up rechtsback te fungeren en verder zou Van Dijk ook als rechtsback kunnen spelen als het moet.

Misschien wordt Ajax niet meteen het eerste seizoen kampioen maar op de lange termijn staat er wel echt iets. Daarbij vind ik dat de basiself van Ajax nu minder is dan de basiself zoals ik hem hierboven heb staan.

PostPosted: 05 Dec 2011 21:27 

Seizoenskaart: 427
Misschien overheen gelezen hoor, Ghostwriter, maar wil je Maher deze winter kopen? Dat zou AZ nooit doen, ik denk dat ze Maher liever behouden tot de zomer, om voor het kampioenschap te gaan. Dat zou ze ivm met Champions League net zo veel opleveren. Maher zal sowieso niet voor minder dan 13 miljoen naar Ajax verkassen als je kijkt naar de duur van zijn contract en de (fincanciele) positie van Alkmaar op de ranglijst.

PostPosted: 05 Dec 2011 21:31 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Waarom wilt iedereen Narsingh, terwijl we 2 opkomende rechtsbuiten hebben? Lukoki en De Sa.
Is dat niet juist wat we moeten vermijden? Ik wil liever dat ze iemand voor de linksbuiten posities kopen.

PostPosted: 06 Dec 2011 00:00 

Narsingh is veel verder dan Lukoki is, en de Sa moet nog debuteren, dus zal altijd als back-up starten komend seizoen. Persoonlijk zal ik Narsingh halen op het moment dat Ajax Sulejmani weet te slijten aan een andere club. Maar het lijkt me wel belangrijk om alvast contact te leggen met Heerenveen en de speler, zoals Twente ook meestal binnen no-time een vervanger binnen heeft. Persoonlijk denk ik dat Narsingh het Nederlands elftal ook gaat halen. Wat dat betreft is hij nog een stap verder dan Boerrigter. Als je zo'n speler voor niet al te veel kan halen, dan moet je dat doen.

Of Maher te koop is voor 9 miljoen durf ik niet te zeggen, het is wel een erg groot talent met nog 4 jaar contract.

PostPosted: 06 Dec 2011 00:17 

ghostwriter, in je vorige beleid stond Janssen basis als CVM, waarom nu ineens verkopen?

Post new topic  Reply to topic  [ 2199 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 88  Next

All times are UTC+01:00