Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  1 2 3  Next
Author Message
 Post subject: Ritsu Doan
PostPosted: 11 Nov 2018 10:14 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Ajax volgt de verrichtingen van Ritsu Doan (FC Groningen) nauwgezet. De 20-jarige Japanner maakt na een aarzelend begin een goede ontwikkeling door bij FC Groningen. Iets wat ook Ajax is opgevallen, want Doan werd meerdere malen door scouts bekeken.
De blik van Ajax is daarbij vooral op de toekomst gericht. Bij het vertrek van aanvallende spelers voorin wordt Doan gezien als potentieel target die de leemte kan op vullen. Het feit dat Doan op meerdere aanvallende posities uit de voeten kan pleit daarmee in zijn voordeel.

De Groningers lichtten deze zomer een optie bij Gamba Osaka om het talent definitief over te nemen, Doan tekende voor 3 jaar. Dat betekent dat de club uit het Noorden in de positie is om ook deze zomer een aanzienlijke transfersom te vragen. Saillant detail, Doan sprak vorig seizoen nog als hoop uit ooit voor Ajax te kunnen spelen.
We kwamen hier zelf al twee weken terug mee. Ondertussen ook via de NOS naar buiten gekomen; https://nos.nl/artikel/2258782-japanse- ... ingen.html

Wat nog niet vermeld staat in de berichtgeving is dat Ajax ook vanuit commercieel perspectief een interessante speler is. Doan brengt immers ook een sponsor en merchandise markt met zich mee vanuit Japan.

Ook de situatie van Groningen is een interessante. Groningen heeft in een verder verleden altijd financiele klappers gemaakt om de begroting op te poetsen. Denk aan spelers als Suarez, Silva, Lindgren, Kostic, Tadic, Berg. De laatste jaren is ook daar al een droogte ontstaan, onder andere door een misgelopen transfer van Mahi. FC Groningen heeft een verkoop dus echt nodig, ze kunnen geen risico lopen hem nog veel langer te houden en dat hij dan over een jaar tegen een zware blessure aanloopt. Zie Doan dus sowieso wel deze zomer vertrekken.

Post subject: Re: Ritsu Doan
PostPosted: 11 Nov 2018 11:40 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Pushkin wrote:
Wat nog niet vermeld staat in de berichtgeving is dat Ajax ook vanuit commercieel perspectief een interessante speler is. Doan brengt immers ook een sponsor en merchandise markt met zich mee vanuit Japan.
Toen ik dit 2 weken hoorde hier was dit ook direct mijn eerste gedachte.

Ik vind hem moeilijk te beoordelen want hij speelt natuurlijk in een bijzonder matig elftal en hij valt lang niet elke week op. Je ziet wel, dat hij een bepaalde techniek heeft met overzicht maar of dit goed genoeg is om bij Ajax te slagen, vind ik nog twijfelachtig.

Als zo'n speler voor Ajax ook interessant is voor de commerciële markt snap ik de interesse wel en kun je bij twijfel dit ook meenemen. Ajax zit ook in mooie positie omdat er (nog) veel kapitaal op het veld staat en je in principe weinig risico hebt mocht je hem voor een mooi prijsje binnen halen zeker gezien het commercieel perspectief.

PostPosted: 11 Nov 2018 13:26 

Is technisch een fijne speler. Of hij ons echt sterker maakt weet ik niet.
Maar ook gezien de aandacht die je krijgt uit Japan is het wat commercie betreft natuurlijk ook heel interessant.

PostPosted: 12 Nov 2018 11:34 

Ben wel heel benieuwd hoe hij het zou doen in een beter elftal en hoe snel hij zich zou ontplooien. Je kunt nog zoveel scouten, maar dat is moeilijk in te schatten.

Wel super interessant om daarmee Japan aan te boren.

PostPosted: 12 Nov 2018 11:53 
Erelid

Droomaankoop: Adam Maher
Op het middenveld hebben we eigenlijk geen jonge talentvolle spelers meer nodig, er komen er genoeg aan, denk aan Gravenberch, Naci Unuvar, Kenneth Taylor, Jensen, De Waal.
Dus nee, een Doan is niet nodig in mijn ogen.

PostPosted: 12 Nov 2018 12:14 

Dus jij wilt volgend jaar verjongen naar 15/16-jarige spelers?

Ik dacht dat we eindelijk geleerd hadden van het verleden.

Gun hen nou gewoon de rust en tijd om zichzelf te bewijzen.

PostPosted: 12 Nov 2018 12:27 

Snake wrote:
Dus jij wilt volgend jaar verjongen naar 15/16-jarige spelers?

Ik dacht dat we eindelijk geleerd hadden van het verleden.

Gun hen nou gewoon de rust en tijd om zichzelf te bewijzen.
Inderdaad. Mede dankzij de impuls van ervaren jongens staan we er goed op. AJAX moet op deze weg doorgaan zonder de ontwikkeling van de jeugd uit het oog te verliezen.
Naarmate het eerste sterker wordt zal het moeilijker worden voor jonge spelers aan te haken. Daar moet AJAX een oplossing voor vinden. Mss. doordeweeks wedstrijden spelen tegen leeftijdgenoten van sterke buitenlandse clubs. Belangrijk is wel dat het niet als vriendschappelijke wedstrijden worden gezien. Je moet een formule vinden dat er een echte competitie ontstaat.

PostPosted: 12 Nov 2018 12:36 
Erelid

Zucht, zeg ik dat?
Ik zeg dat er geen jonge, talentvolle middenvelder hoeft te halen, want die komen er in overvloed aan.
We hebben genoeg middenvelders op dit moment, als wij Magallán halen, zal Blind verwacht ik misschien wel doorschuiven naar het middenveld, dan heb je volgend jaar Blind, Vd Beek en Gravenberch bijvoorbeeld op het middenveld.
Niks mis mee...

PostPosted: 13 Nov 2018 10:25 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Als Ziyech en de Jong vertrekken dan heb je echt wel wat meer nodig dan wat talentjes, hoor.
Doan is ook als aanvaller inzetbaar.

PostPosted: 13 Nov 2018 14:19 
Erelid

343 wrote:
Als Ziyech en de Jong vertrekken dan heb je echt wel wat meer nodig dan wat talentjes, hoor.
Doan is ook als aanvaller inzetbaar.
Ziyech speelt als rechtsbuiten, hebben daar ook nog Neres lopen, daarnaast Kuhn daarachter.

PostPosted: 13 Nov 2018 16:58 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen/Seedorf
Droomaankoop: Torsten Mattuschka
Seizoenskaart: Nee. Stout he
Ik vind alle lof rondom deze jongen nogal overdreven. Hij heeft mij in ieder geval nog niet kunnen overtuigen.

PostPosted: 14 Nov 2018 18:35 

Droomaankoop: Geen
Seizoenskaart: vak 122
Pushkin wrote:
Toen ik dit 2 weken hoorde hier was dit ook direct mijn eerste gedachte.
Ik denk dat Menno Geelen hier wel al een gesprekje met Overmars over heeft gehad. Als je ziet wat er nu op Times Square op de gevel hangt. Dan is Japan absoluut een interessante markt om aan te boren voor Ajax en daar past een Japanse speler bij. Hij moet natuurlijk wel retegoed zijn anders staan alle camera's op de tribune gericht.

PostPosted: 26 Nov 2018 13:26 
Beheerder

Het omhoog drijven van de transferprijs is begonnen.
https://www.ajaxinside.nl/ajax-target-d ... h-innemen/

PostPosted: 26 Nov 2018 13:34 

Hahahaha 10 miljoen. Je kunt ook schromelijk overdrijven.

PostPosted: 26 Nov 2018 23:36 
Erelid

GJ1402 wrote:
Ik vind alle lof rondom deze jongen nogal overdreven. Hij heeft mij in ieder geval nog niet kunnen overtuigen.
Mij ook niet.

En meer dan 10 miljoen is natuurlijk volkomen belachelijk.
Ziyech is gehaald voor net iets meer maar was veel bepalender bij Heerenveen.

Ik kom me ook niet voorstellen, dat er geen ander (jonger) japans talent rondloopt als je een japanner wil hebben ivm marketing.

PostPosted: 28 Nov 2018 00:11 
Erelid

GJ1402 wrote:
Mij ook niet.

Ik kom me ook niet voorstellen, dat er geen ander (jonger) japans talent rondloopt als je een japanner wil hebben ivm marketing.
Andere tijden jongens, de markt is de laatste 5 jaar drastisch veranderd. Ik vind Doan overigens juist onderschat, denk ook niet dat je zomaar vergelijkbaar talent in Japan van zijn leeftijd oppikt.

PostPosted: 28 Nov 2018 08:45 
Erelid

Pushkin wrote:
GJ1402 wrote:
Mij ook niet.

Andere tijden jongens, de markt is de laatste 5 jaar drastisch veranderd. Ik vind Doan overigens juist onderschat, denk ook niet dat je zomaar vergelijkbaar talent in Japan van zijn leeftijd oppikt.
Eens, ik wil Doan weleens zien met betere spelers om zich heen. Mist als Aziaat een beetje de uitstraling van een topspeler maar een genot om naar te kijken tussen de Groningse dravers. Geef het je te doen als jonge Japanner in een totaal andere cultuur waarin je ook de taal niet spreekt. Speel je ook nog eens in een jonge ploeg vol zeer matige spelers waar de druk vol op stond de afgelopen weken. Vond het wel tekenend dat hij laatst na een goal meteen op Danny Buijs afrende die onder druk stond.

Qua type niet te vergelijken met Ziyech maar wel een groot talent met veel potentie.
Pushkin wrote:
denk ook niet dat je zomaar vergelijkbaar talent in Japan van zijn leeftijd oppikt.
Als je die al vindt dan heeft ie minimaal 1 a 1,5 jaar aanpassing nodig.

PostPosted: 28 Nov 2018 14:18 
Erelid

Pushkin wrote:
Dat ben ik wel met je eens. De markt is geëxplodeerd maar ik vond Doan er nog niet zo uitspringen, dat je er zomaar even 10 miljoen voor neerlegt. Dan zijn er wellicht ook andere opties.

Maar goed garanties heb je nooit. Neres is ook op jonge leeftijd naar Nederland gehaald voor veel geld. Doan speelt al in Nederland dus dat is al meegenomen.

Een ander punt van discussie is ook hoe Ajax de buitenporties ziet. Onder Ten Hag zijn het geen echt buitenspelers met krijt aan hun schoenen. Dat is Doan ook niet als je hem ziet als evt vervanger voor Ziyech. Of ziet Ajax in hem een mogelijk vervanger van Vd Beek?

PostPosted: 28 Nov 2018 14:24 

Volgens mij speelt Ajax niet met echte buitenspelers dit seizoen, maar meer zo:

CF
LAM - CAM - RAM
LCVM - RCVM
LB - LCV - RCV - RB
KP

Is die Doan echt zo goed? Zie buiten Ajax weinig (NL) voetbal maar wat ik van Groningen heb gezien springt hij er niet bepaald bovenuit op een Ziyech/Twente manier zeg maar. Geld moet sowieso geen rol spelen, kwaliteit is leidend. Als hij goed genoeg is --> ophalen die vent.

Voor komend seizoen zoeken we sowieso een vervanger van Ziyech en mogelijk ook Neres en Beek. Daarnaast komen we mi momenteel een linksbuiten tekort.

In de jeugd loopt volgens mij niet veel, Kuhn misschien?

PostPosted: 28 Nov 2018 14:39 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Jan Vertonghen
Seizoenskaart: niet meer
Ik hoop dat Ajax weer snel gaat spelen met 'echte' buitenspelers gaat spelen en niet met twee verkapte middenvelders. Dat blijf ik toch heel erg jammer vinden. Er moet ook diepte aan het spel worden toegevoegd en met jongens als Tadic en Ziyech ontbreekt dit. Waarmee ik dus slechts wat zeg over de snelheid en diepgang van die jongens, niets over hun kwaliteiten an sich. Want Tadic en met name Ziyech zijn zeer bruikbare spelers voor Ajax.

Neres is zo'n jongen die snelheid en diepgang heeft alleen die heeft een wat mindere periode. Echter vind ik wel dat die jongen volgend jaar de vervanger voor Ziyech moet zijn. Op zijn vertrouwde positie waar hij vorig jaar een hoog rendement haalde en dreigend was. Die jongen brengt iets dat ons elftal op dit moment mist.

Ik vind Doan een leuke speler, maar niet meer dan dat. En ook weer geen echte buitenspeler. Ik zou hem dus niet als vervanger van Ziyech willen zien. Ik vind hem sowieso veel te duur voor een speler waar ik niet zo zeker van ben. Ziyech was veel bepalender bij Twente toen hij daar speelde en haalde een veel hoger rendement. Doan komt daar in de verste verte niet bij in de buurt. Niet erg, maar dan heb je wat mij betreft ook niets bij Ajax te zoeken. Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hem wel graag willen zien. Ik heb nu twee potjes van Groningen gekeken en speciaal op hem gelet en ik zie het gewoon niet.

PostPosted: 28 Nov 2018 21:20 
Beheerder

Doan is een prima talent, maar ik vind 10 miljoen ook teveel voor hem.
Ik vind wel dat AJAX twee of meer creatieve spelers moet kopen, want met De Jong en Ziyech vertrekt er wel erg veel creativiteit.

PostPosted: 29 Nov 2018 00:12 
Erelid

GJ1402 wrote:
Mij ook niet.

Beetje geschiedvervalsing door te stellen dat Ziyech zoveel bepalender was bij Heerenveen. Ja hij had meer assists maar verder was Ziyech bij zijn doorbraakseizoen ook al een jaar ouder dan Doan.

Seizoen 2013-2014 (Ziyech was in maart 2013 20) 29; 9 doelpunten, 10 assists. Ziyech speelde toen voornamelijk als buitenspeler.

Seizoen 2017-2018 (Doan werd juni 2018 20) 29 wedstrijden; 9 doelpunten, 4 assists

PostPosted: 29 Nov 2018 11:06 

Droomaankoop: Geen
Seizoenskaart: vak 122
Ik vind ook niet dat wij Doan kunnen vergelijken met Ziyech. Ander type speler. Ik denk overigens dat Groningen wel te porren is voor een Overmars constructie met doorverkoop percentage.

Laten we even rekenen: De Ligt, Ziyech en Frenkie gaan zeker weg. Ik verwacht niet dat Ajax meer spelers laat gaan dan deze drie. Misschien nog Onana ... maar er komt zeker geen exodus. Dus wij hebben 2 extra middenvelders nodig, waarvan wij misschien kunnen stellen dat Eiting er 1 van is die daarmee dichter bij de basis komt. Dan hebben wij minimaal één creatieve middenvelder nodig die direct in de basis zou moeten kunnen spelen. Doan zou kunnen, maar is geen zekerheidje, ik zou dan toch meer voor een speler als Mason Mount proberen te gaan.

In de jeugd (U19) loopt trouwens wel Kenneth Taylor (16), die mij bij vlagen doet denken aan Frenkie. En natuurlijk Naci Ünüvar (15). Maar gaat nog wel 2-3 jaar duren voordat zij Ajax 1 waardig zijn, en ze moeten zich natuurlijk verder doorontwikkelen.

PostPosted: 29 Nov 2018 13:29 

020Topper wrote:
Ik vind ook niet dat wij Doan kunnen vergelijken met Ziyech. Ander type speler. Ik denk overigens dat Groningen wel te porren is voor een Overmars constructie met doorverkoop percentage.

Laten we even rekenen: De Ligt, Ziyech en Frenkie gaan zeker weg. Ik verwacht niet dat Ajax meer spelers laat gaan dan deze drie. Misschien nog Onana ... maar er komt zeker geen exodus. Dus wij hebben 2 extra middenvelders nodig, waarvan wij misschien kunnen stellen dat Eiting er 1 van is die daarmee dichter bij de basis komt. Dan hebben wij minimaal één creatieve middenvelder nodig die direct in de basis zou moeten kunnen spelen. Doan zou kunnen, maar is geen zekerheidje, ik zou dan toch meer voor een speler als Mason Mount proberen te gaan.

In de jeugd (U19) loopt trouwens wel Kenneth Taylor (16), die mij bij vlagen doet denken aan Frenkie. En natuurlijk Naci Ünüvar (15). Maar gaat nog wel 2-3 jaar duren voordat zij Ajax 1 waardig zijn, en ze moeten zich natuurlijk verder doorontwikkelen.
Taylor is een prima speler maar heeft Gravenberch nog voor zich. Dat wordt imo de eerstvolgende die echt doorbreekt.
Ik blijf opteren voor Blind op 6 en, naast een vervanger van De Ligt, een LCV te halen.
Met Donny, Schöne, Eiting, Gravenberch is het middenveld verder kwantitatief redelijk bezet. Alleen de kwaliteit mag beter en daarom zou ik een middenvelder halen. Buiten Donny kunnen de andere 3 als stand-in fungeren.
Daarnaast een spits en zeker een vleugelspeler.
Mount is niet beter dan onze aanstormende talenten. Een nieuwe middenvelder moet echt beter zijn. Eigenlijk gewoon een topper.
RB mag ook sterker bezet zijn.

PostPosted: 03 Dec 2018 08:22 

Droomaankoop: Luis Suarez
Blonk gisteren uit bij Groningen, fijn spelertje hoor.

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  1 2 3  Next

All times are UTC+01:00