Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 554 posts ]  Previous   1 18 19 20 21 22 23  Next
Author Message
PostPosted: 15 Jun 2018 11:38 

rebuah wrote:
de dominee wrote:
Toch kan ik me niet voorstellen dat Man U een bod van (bijvoorbeeld) 15 mln op TFM gaat weigeren, evenmin als Chelsea eenzelfde bod op Mount.

Ook qua salaris zouden deze heren nog moeten kunnen, hoog in onze salaris structuur weliswaar. 4 jarig contract.
Ik zie TFM ook graag komen, maar is 15 miljoen niet erg veel voor een RB?
Mount zou ik voor dat bedrag wel halen, 2 goede seizoenen hier bij ons en die gaat minimaal voor 45 à 50 miljoen weg. Dat zie ik bij een RB niet gebeuren. Plus je zit nog met Orejuela, Kristensen en Veltman. Tenzij er daar niet minstens één van weg gaat zie ik Ajax geen RV halen.
TFM is gewoon een CV die vanwege speeltijd op RB heeft gestaan.

PostPosted: 15 Jun 2018 11:40 

Droomaankoop: Adam Maher
Kijk, van Magallán duurt het te lang, dat moest eerder afgehandeld zijn maar Boca doet moeilijk.
Maar een Tadic of een Gutierrez etc, die spelen allemaal op het WK.
Ajax wacht met Ziyech toch ook eerst het WK af voordat ze in onderhandeling gaan met de clubs?
Ajax kan nu wel een stapje maken omtrent Tadic, maar dat Southampton wil wachtten tot na het WK is toch volledig te begrijpen?
Je moet alle kanten van het verhaal zien om iets te begrijpen, je kan onmogelijk een speler van het WK die dus of zeer talentvol, of routine met kwaliteit heeft, nu al halen voor het WK.
Spelers die ook veelal zijn getransfereerd zijn of voor heel veel geld al getransfereerd, of wachtten tot na het WK.

PostPosted: 16 Jun 2018 11:28 

Morfe0 wrote:
Kijk, van Magallán duurt het te lang, dat moest eerder afgehandeld zijn maar Boca doet moeilijk.
Maar een Tadic of een Gutierrez etc, die spelen allemaal op het WK.
Ajax wacht met Ziyech toch ook eerst het WK af voordat ze in onderhandeling gaan met de clubs?
Ajax kan nu wel een stapje maken omtrent Tadic, maar dat Southampton wil wachtten tot na het WK is toch volledig te begrijpen?
Je moet alle kanten van het verhaal zien om iets te begrijpen, je kan onmogelijk een speler van het WK die dus of zeer talentvol, of routine met kwaliteit heeft, nu al halen voor het WK.
Spelers die ook veelal zijn getransfereerd zijn of voor heel veel geld al getransfereerd, of wachtten tot na het WK.
Dat klopt, en supporters moeten dan ook niet in de mooie praatjes trappen van onze directie.

Of wel, maar dan moet je ook niet verongelijkt doen als het achteraf allemaal niet waar blijkt. Het is niet dat dit het eerste jaar is dat ze A roepen en het B wordt. Wel het laatste.

PostPosted: 16 Jun 2018 13:35 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
DarkChild wrote:
Dat klopt, en supporters moeten dan ook niet in de mooie praatjes trappen van onze directie.

Of wel, maar dan moet je ook niet verongelijkt doen als het achteraf allemaal niet waar blijkt. Het is niet dat dit het eerste jaar is dat ze A roepen en het B wordt. Wel het laatste.
Welkom, DarkChild! :ajaxsjaal: :ajaxoud: :343:
Ik geloofde er weer even in toen ze vroeg Bandé en Schuurs binnenhaalden, maar het stokt alweer. Geen creatieve middenvelder en verdediger nog en er wordt vooral niet doorgeselecteerd met bijv. Schone. Daar baal ik nog wel het meeste van.

PostPosted: 16 Jun 2018 13:47 

343 wrote:
DarkChild wrote:

Welkom, DarkChild! :ajaxsjaal: :ajaxoud: :343:
Ik geloofde er weer even in toen ze vroeg Bandé en Schuurs binnenhaalden, maar het stokt alweer. Geen creatieve middenvelder en verdediger nog en er wordt vooral niet doorgeselecteerd met bijv. Schone. Daar baal ik nog wel het meeste van.
Dank je wel :)

Mwah, het is rupsje nooit genoeg he. Zo'n Bandé, leuk, maar wat wil je met zo'n speler? Beetje boetseren zoals bij Zivkovic ook zo lekker lukte? Daarbij praten mensen heel makkelijk over miljoenen, alsof wij ook meekunnen in het geweld, maar 9 miljoen is ten opzichte van je begroting gewoon een behoorlijk grote investering.

Maar het hangt er vanaf wat de club cq de RvC wil met de club. Sportief succes kan je met dit 'beleid' wel vergeten, het is met hagel schieten. Financieel gaat het behoorlijk goed qua transferINKOMSTEN maar kijk je naar de jaarrekening, dan draai zonder deze incidentele inkomsten dus weer 'gewoon', zij het licht rode cijfers.

Aparte aan een voetbalclub is dat het umfelt heel veel kan doen. Daarom verwacht ik dat dit het laatste jaar van de overgebleven voetbalboys zal blijven, zij kúnnen die storm niet doorstaan.

Maar goed, ik had ook niet verwacht dat de seizoenskaarten voor komend seizoen uitverkocht zouden raken, dus ja...

PostPosted: 16 Jun 2018 14:36 
Beheerder

:)

Ja, Bandé is nog een zeer groot vraagteken en een tiener. Had net een half jaar in de Jupiler League achter zijn naam toen AJAX hem haalde. Voor 9 miljoen moeten er toch stabielere spelers gehaald kunnen worden?

Ja, met hagel. In het wilde weg. Klopt. AJAX staat er financieel goed voor, maar dat betekent inderdaad niet dat AJAX in het wilde weg kan spenderen. Daarom ook sneller doorselecteren en spelers sneller laten vertrekken. Nogmaals; Schone? Een toffe peer, maar toch niet het niveau wat AJAX moet nastreven? Verdedigende middenvelder is een behoorlijk cruciale positie en vooral daar moet speciale klasse staan.

Ja, helaas blijft Henrichs weer zitten, want hey...we moeten de rust rond de club wel bewaken, vinden blijkbaar alle supportersclubjes van AJAX Life tot de AFCA Supportersclubs die geen partij trokken voor Cruijff.

Ja, ongelooflijk. In de tijd van Van Basten, Bergkamp, Rijkaard, Muhren, Wouters, Winter, TD Cruijff (pure klasse voor de fijnproevers) zaten er soms 8.143 fans in De Meer en nu tijdens de McDonald-tijdperk van het voetbal 50.000 toeschouwers.

PostPosted: 16 Jun 2018 14:45 

Ik snap dat ook niet zo goed, want de toeschouwersaantallen in de totale Eredivisie dalen wel.

En dat is niet gek, economisch zijn we de achtste competitie in Europa (met disclaimer, omdat wij doorgaans de cijfertjes netjes doen en je in pakweg Oekraine niet echt zicht hebt hoe diep de zakken daadwerkelijk zijn) maar we staan sportief veertiende (dit laatste is niet met een disclaimer, das echt zo)

Dan is het wat mij betreft logisch dat publiek daar van weg loopt, vroeg of laat. Net als spelers. Daar is de Eredivisie niet immuun voor, en Ajax ook niet.

Schone, ja eens, maar moet wel worden gezegd dat het ook komt omdat de ruimtes om hem heen veel groter zijn dan bij Bosz. Dan wordt hij verzwakt, want het is geen atletische, pure vm.
Onderlinge afstanden in het team van Bosz waren kleiner (logisch ook, ivm druk zetten) dus als dat zo blijft, dan heb je ook niks aan Eiting. Die wordt ook overlopen.
Schone wordt nu de dissonant, kop van jut, whatever, maar hij is het gevolg. De oorzaak is dat het elftal niet goed staat, dat lijkt me veel erger.
Dus of je doet daar wat aan, of je gaat met twee controleurs spelen (wat ik verwacht dat hij gaat doen, want Ten Hag is niet van de klassieke 4-3-3)

Dat valt nu allemaal nog niet zo op en als hij blijft winnen zal het weinigen boeien, maar zo niet is het de volgende stok. En gelijk ook de laatste.

PostPosted: 16 Jun 2018 15:29 
Beheerder

Ja, en de spelers lopen al eerder weg dan ooit. Zoals al eerder gezegd in een andere post: de PL is weer door een nieuwe financiële barrière gegaan. Net als de UEFA met de CL. Van 1,4 miljard naar 2 miljard prijzengeld.

:-) Ja, inderdaad. Schone heeft best kwaliteiten. Goed schot, mooie techniek, maar zwak(ker) in de duels en fysiek te traag en nu vaak in de passing, helaas. En die zwakke punten zijn groter geworden door het ouder worden, maar idd ook door Ten Hag zijn tactische keuzes.
4321 lijkt steeds meer het plan te worden, ja.
Niet alleen de stok voor Schone, maar ook voor Ten Hag, Van der Sar en Overmars.
(DarkChild, je hebt een privébericht)

PostPosted: 16 Jun 2018 16:12 

Om echt een beter elftal te krijgen heb je een RB (Orejuela hebben ze blijkbaar geen vertrouwen in en Kristensen is een ramp), een creatieve middenvelder (Ziyech vertrekt) en een linksbuiten (Kluivert en Younes weg) nodig. Genoemde alternatieven als Johnsen, Bandé, Cerny kun je niet op rekenen.
Vertrekken er nog spelers zul je die ook moeten vervangen door aankopen.

PostPosted: 16 Jun 2018 17:04 

343 wrote:
Ja, en de spelers lopen al eerder weg dan ooit. Zoals al eerder gezegd in een andere post: de PL is weer door een nieuwe financiële barrière gegaan. Net als de UEFA met de CL. Van 1,4 miljard naar 2 miljard prijzengeld.

:-) Ja, inderdaad. Schone heeft best kwaliteiten. Goed schot, mooie techniek, maar zwak(ker) in de duels en fysiek te traag en nu vaak in de passing, helaas. En die zwakke punten zijn groter geworden door het ouder worden, maar idd ook door Ten Hag zijn tactische keuzes.
Niet alleen de stok voor Schone, maar ook voor Ten Hag, Van der Sar en Overmars.
Ik denk eerder met 3 achterop, 2 lopers op de flank, 2 centrale middenvelders, 1 diepe spits en 2 creatieve daarachter (dus labyad/neres in de huidige bezetting)

3-2-4-1

Geen klassiek vleugelspel, dat wilde Ten Hag hooguit nog bij Eagles, daarna heeft hij nooit meer zo gespeeld.

Hoeft niet perse erg te zijn, Spurs speelt ook zo en die spelen leuk voetbal. Desalniettemin heeft Ten Hag weinig krediet, en zijn vleugels nog steeds des' Ajax. Dus als het niet direct goed gaat, krijgt hij dat ook voor zijn voeten.

Ach, weet je, in voetbal zijn weinig zekerheden, maar dat zijn van die dingen...moet me wel heel erg vergissen wil niet dit niet in een tranendal vol miljoenen aan afkoopsommen en gebroken imago's gelden.

Dan zijn de rookwolken opgetrokken en zijn we helemaal niks opgeschoten met het leuke projectje willekeurige oud-voetballers op cruciale plekken. Ik zeg bewust willekeurig, want kwaliteit is niet leidend gebleken. Dan maakt het geen fluit uit wie je er neer zet, als je het niet kan gaat het fout.

Dat had ook zo een Cruijffiaanse uitspraak kunnen zijn...

PostPosted: 16 Jun 2018 17:16 
Beheerder

Brr, ja. :roll: Mijn vergissing. Ik bedoelde uiteraard 3-2-4-1 waar Ten Hag tijdens Excelsior - AJAX mee experimenteerde.
Toen het beter begon te lopen toen Huntelaar geblesseerd uitviel en bankzitter Neres er inkwam.

Uiteraard zijn er weinig zekerheden, maar ik vind dat AJAX (al tijden) een niet pro-actief beleid voert. Er ontstaat een gat in de selectie? Oh, dat moeten we opvullen. Meer is het niet, lijkt het.
Oei, Viergever zijn contract loopt af. Verkopen? Neehoor, want we vinden toch geen betere verdediger. Geen linksback gevonden? Och, dan halen we Dijks toch weer terug uit AJAX 2. Ongelooflijk eigenlijk. Ook zo'n Younes had je direct na het seizoen 2017 moeten verkopen.
Zulke dingen wijzen zeer duidelijk op een gebrek aan visie.

Ach, de kliek Henrichs heeft het plan Cruijff compleet gesaboteerd. Pushkin heeft dat al eerder haarfijn uitgelegd op dit forum. Dat Blind toch weer binnen de club actief is zegt alles.

PostPosted: 16 Jun 2018 18:27 

DarkChild wrote:
343 wrote:

Ik denk eerder met 3 achterop, 2 lopers op de flank, 2 centrale middenvelders, 1 diepe spits en 2 creatieve daarachter (dus labyad/neres in de huidige bezetting)

3-2-4-1

Geen klassiek vleugelspel, dat wilde Ten Hag hooguit nog bij Eagles, daarna heeft hij nooit meer zo gespeeld.

Hoeft niet perse erg te zijn, Spurs speelt ook zo en die spelen leuk voetbal. Desalniettemin heeft Ten Hag weinig krediet, en zijn vleugels nog steeds des' Ajax. Dus als het niet direct goed gaat, krijgt hij dat ook voor zijn voeten.

Ach, weet je, in voetbal zijn weinig zekerheden, maar dat zijn van die dingen...moet me wel heel erg vergissen wil niet dit niet in een tranendal vol miljoenen aan afkoopsommen en gebroken imago's gelden.

Dan zijn de rookwolken opgetrokken en zijn we helemaal niks opgeschoten met het leuke projectje willekeurige oud-voetballers op cruciale plekken. Ik zeg bewust willekeurig, want kwaliteit is niet leidend gebleken. Dan maakt het geen fluit uit wie je er neer zet, als je het niet kan gaat het fout.

Dat had ook zo een Cruijffiaanse uitspraak kunnen zijn...
Wrang is dat juist Cruijff ervoor heeft gezorgd dat oud spelers op belangrijke posities zitten. Hij had naar kwaliteit moeten kijken i.p.v. naar solidariteit die ook nog eens in de loop van de tijd verdwenen is.
Daarin heeft hij gefaald.

PostPosted: 16 Jun 2018 18:53 
Beheerder

renemar wrote:
Wrang is dat juist Cruijff ervoor heeft gezorgd dat oud spelers op belangrijke posities zitten. Hij had naar kwaliteit moeten kijken i.p.v. naar solidariteit die ook nog eens in de loop van de tijd verdwenen is.
Cruijff heeft helemaal niet gefaald. Lees dat verhaal van Pushkin nog maar eens. Hij is structureel tegengewerkt en het falen ligt volledig bij de tegenstanders die er voor Cruijff zaten en nu nog steeds. Daarom is AJAX de laatste 20 jaar vervallen tot middelmaat op enkele perioden na.

PostPosted: 16 Jun 2018 21:18 

343 wrote:
renemar wrote:
Cruijff heeft helemaal niet gefaald. Lees dat verhaal van Pushkin nog maar eens. Hij is structureel tegengewerkt en het falen ligt volledig bij de tegenstanders die er voor Cruijff zaten en nu nog steeds. Daarom is AJAX de laatste 20 jaar vervallen tot middelmaat op enkele perioden na.
Dat verhaal geeft alleen aan geen antwoord op de (en ik heb alle interviews daarvan bewust bewaard) veronderstelling dat deze voetbaljongens er altijd onderling uit zouden komen, omdat ze de taal van de kleedkamer spraken. Dat ze sneller dachten dan 'gewone' mensen, en daarom meer geschikt waren.

Ook individueel was Cruijff lyrisch over ze, van Jonk tot Bergkamp en zeker ook over Van der Sar. Waarom moest hij het nou per se worden? Hij heeft een kille uitstraling, is in niks een boegbeeld. Intern weet ik, dat hij totaal niet serieus wordt genomen en extern...nou goed.
Daar blijft ook die rare link met Cruyff University aankleven, daar hij daar 'opgeleid' is.

Het geeft ook geen antwoord waarom de veronderstelde deuren bij de Europese clubs waar de spelers vandaan komen niet zijn opengegaan (ik weet dat antwoord wel, daar nemen ze ze niet op het level serieus als in die veronderstelling)

Het geeft ook geen antwoord waarom Overmars vaak zonder scoutingsrapporten opereert en zo miljoenen verkwist aan pakweg Heitinga, Westermann (!!) en Siem de Jong (!!!)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Natuurlijk, ze zijn tegengewerkt, maar eigenlijk had Heinrichs helemaal niet zo bang hoeven zijn, want de boys doen zelf het werk wel voor hem.

PostPosted: 16 Jun 2018 21:55 

343 wrote:
renemar wrote:
Johan wilde wel degelijk voetbalmensen aan het roer. Dat was zijn stokpaardje. Oud spelers die weten wat nodig is om te presteren. Hij verwees ook vaker naar Bayern München. De oud spelers bij Bayern zijn echter vooral uithangborden voor de club.
Bergkamp en Jonk waren vroeger ook 4 handen op een buik. Johan heeft voor solidariteit gekozen. Weet nog dat Piet keizer zei dat hij voor kwaliteit moest gaan en niet voor solidariteit. En dat laatste is gezien de gebeurtenissen in de loop der jaren ook niet meer.

PostPosted: 16 Jun 2018 22:00 
Beheerder

Hij wilde 1 sterke man erboven (boven de voetbalmensen).

PostPosted: 16 Jun 2018 22:28 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Ik kom er nog wel een keer op terug. Het verbaast me wel dat mensen niet inzien wat voor vergif figuren als Henrichs, Slop, Van der Aat waren (zijn ) [net zoals nog legio andere figuren in de organisatie voorheen en nu]. Je kunt de bal wel leggen bij het feit dat Cruijff niet alles goed deed, Cruijff greep een momentum en probeerde een alternatief te bieden. Wat denkt iedereen dan als Cruijff gezegd had -- ik pleit voor andere bedrijfsmatige jongens --. Dan had iedereen geroepen jij hebt geen verstand van de materie dat weten wij allemaal beter en was er sowieso niets veranderd. Ja de figuren Henrichs hadden dan via een bevriend consultancybureautje nog meer vriendjes op cruciale plekken gezet.

Wat mensen nou eens moeten snappen is dat wanneer je mensen die wanbeleid voeren een machtspositie en credits geeft ze alleen maar meer zwakke vazallen in de organisatie brengen die loyaal aan hun zijn. DAT is afgelopen 25jaar gebeurt.

1. Henrichs en Blind samen verantwoordelijk voor de selectiesamenstelling van Ajax 1999 - 2000
2. idem met het lanceren van een verlies van 40 miljoen project in alle sattelietclubs
3. Slop & Van der Aat dragen verantwoordelijkheid voor de 10 miljoen weglekken in de Ajax Experience flop
4. Blind mede verantwoordelijk voor transferzomer onder Van Basten, die eveneens dramatisch was.

Kortom de figuren die in elke andere organisatie met een gouden handdruk de laan waren uitgestuurd worden bij Ajax gefêteerd en de ene na de andere award en honeurs gegeven. Dat Henrichs een lintje heeft en erelid is en dat Blind nu doodleuk RvC lid is zegt toch genoeg?

En ja ze hebben ook werkelijk alles gedaan om Cruijff tegen te werken. Stoken, 3 maandengeen salaris uitbetalen, konkelen, personeel loyaal aan Cruijffkant treiteren, vergaderingen saboteren, etc. etc.

PostPosted: 17 Jun 2018 08:02 

Pushkin wrote:
Ik kom er nog wel een keer op terug. Het verbaast me wel dat mensen niet inzien wat voor vergif figuren als Henrichs, Slop, Van der Aat waren (zijn ) [net zoals nog legio andere figuren in de organisatie voorheen en nu]. Je kunt de bal wel leggen bij het feit dat Cruijff niet alles goed deed, Cruijff greep een momentum en probeerde een alternatief te bieden. Wat denkt iedereen dan als Cruijff gezegd had -- ik pleit voor andere bedrijfsmatige jongens --. Dan had iedereen geroepen jij hebt geen verstand van de materie dat weten wij allemaal beter en was er sowieso niets veranderd. Ja de figuren Henrichs hadden dan via een bevriend consultancybureautje nog meer vriendjes op cruciale plekken gezet.

Wat mensen nou eens moeten snappen is dat wanneer je mensen die wanbeleid voeren een machtspositie en credits geeft ze alleen maar meer zwakke vazallen in de organisatie brengen die loyaal aan hun zijn. DAT is afgelopen 25jaar gebeurt.

1. Henrichs en Blind samen verantwoordelijk voor de selectiesamenstelling van Ajax 1999 - 2000
2. idem met het lanceren van een verlies van 40 miljoen project in alle sattelietclubs
3. Slop & Van der Aat dragen verantwoordelijkheid voor de 10 miljoen weglekken in de Ajax Experience flop
4. Blind mede verantwoordelijk voor transferzomer onder Van Basten, die eveneens dramatisch was.

Kortom de figuren die in elke andere organisatie met een gouden handdruk de laan waren uitgestuurd worden bij Ajax gefêteerd en de ene na de andere award en honeurs gegeven. Dat Henrichs een lintje heeft en erelid is en dat Blind nu doodleuk RvC lid is zegt toch genoeg?

En ja ze hebben ook werkelijk alles gedaan om Cruijff tegen te werken. Stoken, 3 maandengeen salaris uitbetalen, konkelen, personeel loyaal aan Cruijffkant treiteren, vergaderingen saboteren, etc. etc.
Zal best allemaal waar zijn wat je zegt, kan ik niet over oordelen.
Maar ik blijf er wel bij dat hij de organisatie met oud spelers "aan het front" zo heeft gewild. En natuurlijk hoefde hij niet voor bedrijfsmatige mensen te pleiten. Hij had daar helemaal niks over moeten zeggen. Hij had alleen voor kwaliteit moeten kiezen, of die uit oud spelers bestond of niet. Is totaal niet relevant.

PostPosted: 17 Jun 2018 09:27 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Als die bewezen kwaliteit niet voorhanden is... wat dan Renemar?
Want dat is het probleem in NL. Op alle posities. We staan niet meer aan de top.
Het is nog steeds teren op trainers en spelers die zich heel wat jaren terug bewezen. Het is door niemand overgenomen. Enkel middelmaat.

De KNVB heeft jarenlang niks gedaan. Terwijl andere landen het besef kregen dat het anders moest. Die hebben geïnvesteerd om alles om te gooien. Denk aan Duitsland, België. Zie ook hoe Engeland en Frankrijk weer opkomen! Daar begint het allemaal. Bij de basis. Bij de jeugd en de trainers. Je hebt rigoureuze veranderen nodig en dan nog duurt het jaren voordat je resultaten zult zien (over de gehele breedte). Het plan Cruijff heeft nooit deze ruimte gekregen. Toen werd het al afgeschoten of er werden concessies gedaan.

1 van de dingen waar ze van geleerd hebben is dat het niet kan om de grootste talenten geen contracten aan te bieden en te wachten tot ze ouder zijn. Dit kan niet met de gigantische verschillen in aanbod met het buitenland. Dit was achteraf fout gezien.

Als de personen die het voor het zeggen hadden op 1 lijn waren gebleven was het niet zo slecht afgelopen. Verder zijn er ook verbeteringen zichtbaar. Vergelijk alleen al de financiële situatie van nu met toen (Rik van den Boog, diepe rode cijfers). Over een gebrek aan talent in het eerste kun je ook niet spreken. Sterker nog: Bosz had 1 van de meest talentvolle selecties van deze eeuw. Een samenloop van omstandigheden en een aantal slechte keuzes kunnen op de korte termijn alles veranderen. Zo zagen we op het einde progressie onder Bosz en binnen een aantal weken was hij vertrokken, zat je met Jupiler League coach Keizer en vertrokken Sanchez/Klaassen. Terwijl Ajax tegen NICE alle kansen had om door te gaan.

Door het gestuntel van afgelopen seizoen worden ze ver teruggeworpen. Want nu willen meerdere spelers vertrekken. Zelfs grote talenten die pas net komen kijken. De aankopen zijn daarnaast bijzonder matig... het helpt allemaal niet.

Waar ga je de Technisch Directeur of Algemeen directeur die Ajax naar een hoger plan tillen vandaan halen? Dit moeten mensen zijn die zich al bewezen hebben. Noem jij ze maar op..... ik denk dat het stil blijft, want in NL zijn er totaal geen opties. Of je komt uit bij personen zoals Gerbrands. Ajax heeft het meermaals geprobeerd bij hem.

1 ding weet ik wel: het was de juiste keuze om voor meer voetbalmensen te kiezen. Dan kun je erover discussiëren of de AD een voetballer moet zijn. Als het iemand is uit het bedrijfsleven kan dat heel goed werken zolang deze persoon niet de belangrijke beslissingen neemt op voetbalgebied. De eerste lichting is ook niet makkelijk. Het was een totale omslag. Daar horen fouten bij! Doe je dit tientallen jaren en je hebt continu interne doorstroom dan voorzie je jezelf en geef je potentiële beleidsbepalers de kans om ervaring op te doen en te groeien in hun rol. Zoals bij Bayern.... dat kan allemaal niet in 3-4 jaar.

Wat voor mij onbegrijpelijk is: hoe is het mogelijk dat ze nog steeds spelers aantrekken zonder scoutingsrapport. Of hoe halen ze spelers binnen die zelfs met scoutingsrapporten nog steeds bagger zijn > zie Orejuela, Kristensen. Je moet blind zijn om enthousiast te raken van dit soort spelers. Zolang ze met dit soort aankopen komen gaat het heel moeilijk worden om je selectie aan te vullen. De talenten moeten het team al dragen...

Kijk je naar een aantal spelers uit de B of A-jeugd dan zie ik nog steeds interessante spelers. De uitdaging is om een stabielere kern te krijgen in het eerste waardoor deze talenten de ruimte krijgen om constanter te worden.

PostPosted: 17 Jun 2018 09:55 

Droomaankoop: Adam Maher
Over de aankopen discussie ben ik niet geheel mee eens.
Als je bekijkt welke aankopen in het eerste staan:
Onana (topaankoop), Kristtensen en Orejuela (tot nu toe hele zwakke aankopen ), Wober (1e seizoenshelft was hij wel goed, 2e seizoenshelft na zijn blessure ging het ver naar beneden), Tagliafico (topaankoop ), Ziyech (Topaankoop), Neres (Topaankoop), Dolberg (onder Bosz een goed seizoen nu wat minder).
Schuurs, Bande en Labyad kan je nu nog geen oordeel over vellen vind ik, die hebben nog geen minuut in Ajax 1 gespeeld in officiele wedstrijd.

PostPosted: 17 Jun 2018 11:30 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Hoort deze discussie niet ergens anders thuis?

PostPosted: 17 Jun 2018 12:42 

Jerome wrote:
Als die bewezen kwaliteit niet voorhanden is... wat dan Renemar?
Want dat is het probleem in NL. Op alle posities. We staan niet meer aan de top.
Het is nog steeds teren op trainers en spelers die zich heel wat jaren terug bewezen. Het is door niemand overgenomen. Enkel middelmaat.

De KNVB heeft jarenlang niks gedaan. Terwijl andere landen het besef kregen dat het anders moest. Die hebben geïnvesteerd om alles om te gooien. Denk aan Duitsland, België. Zie ook hoe Engeland en Frankrijk weer opkomen! Daar begint het allemaal. Bij de basis. Bij de jeugd en de trainers. Je hebt rigoureuze veranderen nodig en dan nog duurt het jaren voordat je resultaten zult zien (over de gehele breedte). Het plan Cruijff heeft nooit deze ruimte gekregen. Toen werd het al afgeschoten of er werden concessies gedaan.

1 van de dingen waar ze van geleerd hebben is dat het niet kan om de grootste talenten geen contracten aan te bieden en te wachten tot ze ouder zijn. Dit kan niet met de gigantische verschillen in aanbod met het buitenland. Dit was achteraf fout gezien.

Als de personen die het voor het zeggen hadden op 1 lijn waren gebleven was het niet zo slecht afgelopen. Verder zijn er ook verbeteringen zichtbaar. Vergelijk alleen al de financiële situatie van nu met toen (Rik van den Boog, diepe rode cijfers). Over een gebrek aan talent in het eerste kun je ook niet spreken. Sterker nog: Bosz had 1 van de meest talentvolle selecties van deze eeuw. Een samenloop van omstandigheden en een aantal slechte keuzes kunnen op de korte termijn alles veranderen. Zo zagen we op het einde progressie onder Bosz en binnen een aantal weken was hij vertrokken, zat je met Jupiler League coach Keizer en vertrokken Sanchez/Klaassen. Terwijl Ajax tegen NICE alle kansen had om door te gaan.

Door het gestuntel van afgelopen seizoen worden ze ver teruggeworpen. Want nu willen meerdere spelers vertrekken. Zelfs grote talenten die pas net komen kijken. De aankopen zijn daarnaast bijzonder matig... het helpt allemaal niet.

Waar ga je de Technisch Directeur of Algemeen directeur die Ajax naar een hoger plan tillen vandaan halen? Dit moeten mensen zijn die zich al bewezen hebben. Noem jij ze maar op..... ik denk dat het stil blijft, want in NL zijn er totaal geen opties. Of je komt uit bij personen zoals Gerbrands. Ajax heeft het meermaals geprobeerd bij hem.

1 ding weet ik wel: het was de juiste keuze om voor meer voetbalmensen te kiezen. Dan kun je erover discussiëren of de AD een voetballer moet zijn. Als het iemand is uit het bedrijfsleven kan dat heel goed werken zolang deze persoon niet de belangrijke beslissingen neemt op voetbalgebied. De eerste lichting is ook niet makkelijk. Het was een totale omslag. Daar horen fouten bij! Doe je dit tientallen jaren en je hebt continu interne doorstroom dan voorzie je jezelf en geef je potentiële beleidsbepalers de kans om ervaring op te doen en te groeien in hun rol. Zoals bij Bayern.... dat kan allemaal niet in 3-4 jaar.

Wat voor mij onbegrijpelijk is: hoe is het mogelijk dat ze nog steeds spelers aantrekken zonder scoutingsrapport. Of hoe halen ze spelers binnen die zelfs met scoutingsrapporten nog steeds bagger zijn > zie Orejuela, Kristensen. Je moet blind zijn om enthousiast te raken van dit soort spelers. Zolang ze met dit soort aankopen komen gaat het heel moeilijk worden om je selectie aan te vullen. De talenten moeten het team al dragen...

Kijk je naar een aantal spelers uit de B of A-jeugd dan zie ik nog steeds interessante spelers. De uitdaging is om een stabielere kern te krijgen in het eerste waardoor deze talenten de ruimte krijgen om constanter te worden.
Laat een ding duidelijk zijn, ik ben absoluut niet tegen Cruijff. Integendeel. Maar ik zie ook zaken waarvan ik zeg, dat heeft niet goed uitgepakt. Natuurlijk allemaal achteraf, dat begrijp ik.
Wat Gerbrands betreft heb ik begrepen dat ze een headhunter stuurden. Dat is wel heel slecht. Als je iemand echt wil hebben moet je persoonlijk met die man praten.
Trekken ze spelers aan zonder scoutingsrapporten? Dat kan natuurlijk niet. Eerlijk gezegd kan ik mij dat ook niet voorstellen. Zo'n Kristensen, die zal toch wel bekeken zijn de Steen Olsen.
Ben het met je eens dat je niet moet kopen om het kopen, maar de selectie moet kwaliteitsinjecties krijgen. Dan moet wel de kruideniersmentaliteit weg.
Kwaliteit kost geld maar verdient zich uiteindelijk zelf terug. Ik ben ervan overtuigd dat met enkele echt goede spelers het elftal significant sterker wordt. De rest wordt dan ook beter.
En ben je dan 50 miljoen kwijt, dan zij het zo. Liever voor dat bedrag 2 of 3 prima spelers dan 6 twijfelgevallen.

PostPosted: 17 Jun 2018 13:11 

renemar wrote:

Laat een ding duidelijk zijn, ik ben absoluut niet tegen Cruijff. Integendeel. Maar ik zie ook zaken waarvan ik zeg, dat heeft niet goed uitgepakt. Natuurlijk allemaal achteraf, dat begrijp ik.
Wat Gerbrands betreft heb ik begrepen dat ze een headhunter stuurden. Dat is wel heel slecht. Als je iemand echt wil hebben moet je persoonlijk met die man praten.
Trekken ze spelers aan zonder scoutingsrapporten? Dat kan natuurlijk niet. Eerlijk gezegd kan ik mij dat ook niet voorstellen. Zo'n Kristensen, die zal toch wel bekeken zijn de Steen Olsen.
Ben het met je eens dat je niet moet kopen om het kopen, maar de selectie moet kwaliteitsinjecties krijgen. Dan moet wel de kruideniersmentaliteit weg.
Kwaliteit kost geld maar verdient zich uiteindelijk zelf terug. Ik ben ervan overtuigd dat met enkele echt goede spelers het elftal significant sterker wordt. De rest wordt dan ook beter.
En ben je dan 50 miljoen kwijt, dan zij het zo. Liever voor dat bedrag 2 of 3 prima spelers dan 6 twijfelgevallen.
-die headhunter(s) zijn destijds gestuurd om te voorkomen dat hij het zou doen, maar dan wel de schijn op te houden dat ze het echt geprobeerd hebben.

-Sanogo/Zimling/Heitinga/Krul/Westermann/Siem de Jong...er zijn er meer, maar is allemaal zonder scoutingsrapport gedaan. Niet dat er geluisterd MOET worden naar zo'n rapport overigens, daar kan Overmars c.s. nog steeds mee doen wat hij wil. En dat doet ie ook.

-geld of kruideniersmentaliteit is niet het probleem. Hoe open deur ook: je moet de GOEDE spelers halen. Als je naar Overmars track record kijkt beheerst hij dat onvoldoende, het zwalkt.
Zowel op individueel vlak qua spelers, maar ook overkoepelend, waar behoefte aan is in een selectie.
De saga Dijks, het gehop van alles Scandinavie naar nooit Zuid-Amerika, naar alles Zuid-Amerika?
Of wat te denken van de leeftijdsopbouw in een selectie, waar men eerst als een soort Championship Manager versie 1 dacht, we gooien er een oudje in dan is het per saldo goed, heeft men nu ineens wel een evangelie van 'de tussengroep' ? Echt, Ajax lijkt wel Jiskefet met als allerergste dat de grappenmakers zelf denken dat het supergoed gaat. Kekke filmpjes, Europe, we're back, alles.

Dus het maakt geen reet uit of hij 5 of 15 miljoen uitgeeft, als je je vak niet verstaat is de kans groot dat het verloren geld is. Daarbij...we geven al ver en veruit het meeste uit van de Nederlandse clubs. Dat moet nog meer waarom precies?

Let wel, dit is mijn visie en die wordt dan wel gestaafd door het gebrek aan resultaten en het bloedbad aan verloren imago's en afkoopsommen dat nog lang niet voorbij is, maar bijvoorbeeld niet door de massale afkeer van het publiek. Ja, de Arena is vaak leeg, maar de seizoenkaarten zijn weer keurig gekocht.

Dus ja, wie heeft dan gelijk? Ajax is ook wat de meerderheid wil dat Ajax is, dus misschien is dit het wel anno 2018.

PostPosted: 17 Jun 2018 14:35 

DarkChild wrote:
renemar wrote:

-die headhunter(s) zijn destijds gestuurd om te voorkomen dat hij het zou doen, maar dan wel de schijn op te houden dat ze het echt geprobeerd hebben.

-Sanogo/Zimling/Heitinga/Krul/Westermann/Siem de Jong...er zijn er meer, maar is allemaal zonder scoutingsrapport gedaan. Niet dat er geluisterd MOET worden naar zo'n rapport overigens, daar kan Overmars c.s. nog steeds mee doen wat hij wil. En dat doet ie ook.

-geld of kruideniersmentaliteit is niet het probleem. Hoe open deur ook: je moet de GOEDE spelers halen. Als je naar Overmars track record kijkt beheerst hij dat onvoldoende, het zwalkt.
Zowel op individueel vlak qua spelers, maar ook overkoepelend, waar behoefte aan is in een selectie.
De saga Dijks, het gehop van alles Scandinavie naar nooit Zuid-Amerika, naar alles Zuid-Amerika?
Of wat te denken van de leeftijdsopbouw in een selectie, waar men eerst als een soort Championship Manager versie 1 dacht, we gooien er een oudje in dan is het per saldo goed, heeft men nu ineens wel een evangelie van 'de tussengroep' ? Echt, Ajax lijkt wel Jiskefet met als allerergste dat de grappenmakers zelf denken dat het supergoed gaat. Kekke filmpjes, Europe, we're back, alles.

Dus het maakt geen reet uit of hij 5 of 15 miljoen uitgeeft, als je je vak niet verstaat is de kans groot dat het verloren geld is. Daarbij...we geven al ver en veruit het meeste uit van de Nederlandse clubs. Dat moet nog meer waarom precies?

Let wel, dit is mijn visie en die wordt dan wel gestaafd door het gebrek aan resultaten en het bloedbad aan verloren imago's en afkoopsommen dat nog lang niet voorbij is, maar bijvoorbeeld niet door de massale afkeer van het publiek. Ja, de Arena is vaak leeg, maar de seizoenkaarten zijn weer keurig gekocht.

Dus ja, wie heeft dan gelijk? Ajax is ook wat de meerderheid wil dat Ajax is, dus misschien is dit het wel anno 2018.
Waarom we meer moeten uitgeven? Omdat je dan betere spelers krijgt. We geven inderdaad al het meeste uit in Nederland, maar we worden ook constant beroofd van onze beste spelers.
Vergelijk het elftal van ruim een jaar geleden eens met het huidige. Geen club op de wereld (mss. wat overdreven, maar toch) heeft zo'n groot verloop. En als er nu weer 3 of 4 vertrekken blijft er vrijwel niks over.
En ook omdat we veruit het meeste geld ter beschikking hebben. Kosten evt. aankopen 50,60,70 of 80 miljoen bij elkaar, dan is dat maar zo. Geef je nog altijd veel minder uit dan binnenkomt. Maar koop wel kwaliteit.

PostPosted: 17 Jun 2018 14:56 

renemar wrote:
Waarom we meer moeten uitgeven? Omdat je dan betere spelers krijgt. We geven inderdaad al het meeste uit in Nederland, maar we worden ook constant beroofd van onze beste spelers.
Vergelijk het elftal van ruim een jaar geleden eens met het huidige. Geen club op de wereld (mss. wat overdreven, maar toch) heeft zo'n groot verloop. En als er nu weer 3 of 4 vertrekken blijft er vrijwel niks over.
En ook omdat we veruit het meeste geld ter beschikking hebben. Kosten evt. aankopen 50,60,70 of 80 miljoen bij elkaar, dan is dat maar zo. Geef je nog altijd veel minder uit dan binnenkomt. Maar koop wel kwaliteit.
Dat heeft met de positie van Ajax te maken als club in de veertiende competitie van Europa. Dat houd je niet tegen, daar heeft Ajax de middelen en de mogelijkheden niet voor.
Ik hoor nu dingen over Pavon, die komt dus echt nooit in de Eredivisie spelen, al zouden we die afkoopsom best kunnen dragen. Maar zijn salaris en onze (kunst)grasstatus zorgt ervoor dat je alleen daarom al niet dezelfde mogelijkheden hebt als pakweg Watford voor diezelfde afkoopsom.
(de vermaarde Richarlison pakt daar al 1,7 miljoen Euro zonder premies met mogelijkheden tot groei, waar hij bij ons al in de allerhoogste schaal niet in de buurt zou komen en dan al aan de max zat.)
Onze 20 miljoen is dus niet die van een ander.

Maar dat is niet het punt.
De clubjes waar we nu dus niet van winnen, daarvan winnen we wel als we er 10 miljoen extra tegenaan gooien? Dus we spenderen nu al meer de rest, maar daar lukt het blijkbaar niet mee (wat andere clubs wel lukt) en dan gaat het automatisch beter als we nóg meer uitgeven?
Dat kan ik niet volgen.

Wat ik wel kan volgen is dat er 10 miljoen aan mislukte rechtsbacks is gespendeerd. Dat worden er dan 20 als je nog steeds geen kijk hebt op kwaliteit en behoefte. Hoezee.

In de periode sinds 2012 dat Overmars aan het roer is, is hij juist steeds meer gaan uitgeven. Percentage voltreffers is niet verbeterd. Eerst had je Heitinga voor een jaar, nu De Jong voor 3.
Eerst kostte dat je een miljoen of anderhalf in totaal, nu ongeveer 10.
En wat te denken van het prestigeproject Huntelaar, die moest en zou komen, al was het met een rollator. Maar cadeautje voor de supporters, dan kijk je niet op een miljoentje meer of minder.
Mensen hebben geen idee van die verhoudingen, clubjes waar we nu tegen spartelen doen seizoenen met het geld wat wij in het tweede laten hobbelen.

Met de huidige middelen en uitgaven zou het al veel beter moeten gaan. En dat gaat niet met een TD die zich een Westermann laat influisteren, of wil smsen met Eto'o en Balotelli. Ook daar moet Ajax kwaliteit hebben, anders krijg je hooguit steeds duurder cabaret. Goede scouting, goed netwerk, daadkrachtige TD...bij andere clubs lopen ze ook.

Bij Ajax is geen plan, geen idee. Van Bosz, naar Keizer naar Ten Hag. Daar blijkt nul lijn uit, maar wel steeds een nieuw evangelie en natuurlijk het setje oud-spelers verdwaald/verdwaasd als directeuren, die er gewichtig bij knikken dat dit toch echt de weg is. En dat het de lijn Cruijff is of helemaal des Ajax of weet ik het wat voor nonsens.

Natúúrlijk krijg je daar dan een al even zwalkend spelersbeleid erbij. De realiteit is namelijk dat wij met 4 zelfopgeleide spelers in het eerste er afgelopen seizoen net zoveel hadden als de verfoeide koopclub PSV.

En als we komend seizoen gezellig 3-2-4-1 gaan spelen is er van dat des Ajax ook niet veel meer over. Tenzij je net doet van wel natuurlijk.
Zoals in de bubbel van Ajax, de wegkijk bubbel, want daar gaat het allemaal erg goed en net als vroeger.

Post new topic  Reply to topic  [ 554 posts ]  Previous   1 18 19 20 21 22 23  Next

All times are UTC+01:00