Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1164 posts ]  Previous   1 21 22 23 24 25 47  Next
Author Message
PostPosted: 22 Jan 2019 13:17 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari, Johan, Marco
Droomaankoop: Franklin Rijkaard
Seizoenskaart: Helaas....
Ik moet toegeven, dat ik afgelopen zondag na de 2-2 van PSV en het gelijke spel van Ajax ook hevig teleurgesteld was maar niet in die orde, dat ik in paniek was. Over zoals vele nu ineens alles in een ander daglicht plaatsen.

Toen we de competitie begonnen speelde we gelijk tegen Heracles. Ten Hag gunde wat spelers rust en Ajax speelde een keer gelijk. Ineens paniek want hoe kon Ten Hag het in zijn hoofd halen om andere spelers op te stellen? Volgens mij is het daarna heel goed verlopen. Niemand had ook verwacht, dat PSV zo goed presteerde maar daarlangs heeft ajax een prima CL gespeeld. Ten Hag heeft vaak geroepen dat jij 14 tot 16 basisspelers heeft en dat is ook zo gebleken. Spelers als Neres, Huntelaar, Dolberg, Vd Beek, Eiting en Wober hebben gewoon meegedraaid en dat heeft nooit tot problemen gelijdt. Ook hebben we zelfs wedstrijden gespeeld zonder De Jong en/of De Ligt.

Iedereen inclusief de pers was lyrisch over Ajax met als belangrijkste argument, dat ze ook nog aantrekkelijk voetbal heeft gespeeld met resultaat. Je staat maar 2 punten achter met ingang van de winterstop.

Sommige roepen hier al dat Ajax gewoon van Real gaat winnen... Hoe snel kan het veranderen na 1 wedstrijd?

Ook in casus Sinkgraven is de paniek ineens groot. Mag ik iedereen er ook op wijzen, dat Mazraoui in zijn eerste wedstrijden ook redelijk veel (dekkings)fouten maakte (bv die strafschop tegen Luik). Sinkgraven heeft ook onder Bosz al laten zien, die positie goed te kunnen invullen en we willen allemaal, dat er een back staat die kan voetballen. Vaak nemen we voor lief, dat het verdedigend net wat minder is en soms maakt een buitenspeler hier uitstekend gebruik van. Daar moet iedereen dan meer rekening mee houden. Ik vind het te makkelijk om Sinkgraven eruit te pikken.

Dan komt er weer een wedstrijd en op een of andere manier loopt het totaal niet. Je geeft nota bene 3 keer een voorsprong weg. Ligt dit dan specifiek aan de keeper en Sinkgraven? Ik denk van niet. Natuurlijk vind ik Lamprou geen echte topkeeper voor Ajax maar het gaat mij te ver om die wedstrijd af te schuiven op hem (en Sinkgraven).

Na 1 wedstrijd na de winterstop is er in principe niks verandert. Je hebt het nog steeds in eigen hand. Neemt niet weg dat je had moeten profiteren van de misstap van PSV.

En hoe lullig het voor sommige ook is, je kunt pas na het kampioenschap bepalen waar het eventueel is misgelopen.
Zeker - enige nuance is wel op zijn plaats.
Lamprou (terecht) en Sinkgraven zijn de kop van jut, maar het eerste tegendoelpunt komt echt weer door onze recidevist - mr. Ziyech.
Hij verspeelt de bal weer eens op knullige wijze EN op een plek - halverwege de eigen helft - waar dit dus dodelijk kan zijn... Dus... Ziyech maar wegdoen dan ? Oh nee, want hij is ook bij doelpunten betrokken.
Bij het 2e doelpunt gaat onze andere slak Schone ook niet vrijuit, eigenlijk op identieke wijze als Sinkgraven.
Al met al een collectief falen - incluis de trainer die op cruciale posities in dezelfde lijn denkt dat zij wel goed genoeg zijn om in de 1ste wedstrijd na de winterstop gelijk een statement te maken.
Had gehoopt dat hij van PSV uit geleerd had maar blijkbaar heeft de winsterstop alles weer vertroebelt.
Anyway - de opdracht is nog steeds hetzelfde - en dat is erg spijtig want we hadden de te kloppen ploeg kunnen gaan zijn.
Hoop dat de knulletjes nu wakker zijn, en vanaf nu ELKE wedstrijd gaan spelen voor het kampioenschap. Laten zien dat ze ECHT de BESTE zijn.

PostPosted: 22 Jan 2019 14:25 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
MvBno1 wrote:
Lamprou (terecht) en Sinkgraven zijn de kop van jut, maar het eerste tegendoelpunt komt echt weer door onze recidevist - mr. Ziyech.
Lamprou is ook geen nivo wat wij nastreven maar door hem verlies je de wedstrijd niet. Natuurlijk is het geen puntenpakken itt Onana dus moet je achterhoede wat alerter zijn (lees eigenlijk het hele team). Sinkgraven wil je opstellen door zijn voetballend vermogen dus dat moet je ook (elders) compenseren. Ik geef al langer aan, dat je met en Schone en Blind en Sinkgraven en Mazraoui net iets teveel voetballende spelers hebt.
Hij verspeelt de bal weer eens op knullige wijze EN op een plek - halverwege de eigen helft - waar dit dus dodelijk kan zijn... Dus... Ziyech maar wegdoen dan ? Oh nee, want hij is ook bij doelpunten betrokken.
Ik vind dat deze Ziyech altijd moet spelen maar wat jij aangeeft is ook nog net de laatste stap waarom de echte top nog niet achter hem aanzit. Te makkelijk balverlies op plekken waar het niet hoeft of niet nodig is. Natuurlijk creert hij veel maar dit moet er gewoon (nog steeds) uit. Tel daarbij op, dat je dan verdedigend met die 4 spelers die hierboven noem net niet adequaat verdedigend staat en zoiets kan gebeuren.
Bij het 2e doelpunt gaat onze andere slak Schone ook niet vrijuit, eigenlijk op identieke wijze als Sinkgraven.
Schone is en blijft onze zwakste schakel. Doorselecteren.
Al met al een collectief falen - incluis de trainer die op cruciale posities in dezelfde lijn denkt dat zij wel goed genoeg zijn om in de 1ste wedstrijd na de winterstop gelijk een statement te maken.
Trainer treft geen blaam. De spelers hadden gewoon anders moeten reageren. Het is gewoon moeilijk om weer in die flow te raken dus had je wellicht ook uit een ander vaatje moeten tappen. Ik blijf van mening, dat de trainer in hoofdtaak voor de tactiek moet zorgen en de echte wil om te winnen moet uit de speler zelf komen.
Had gehoopt dat hij van PSV uit geleerd had maar blijkbaar heeft de winsterstop alles weer vertroebelt.
Hij of het hele team?
Anyway - de opdracht is nog steeds hetzelfde - en dat is erg spijtig want we hadden de te kloppen ploeg kunnen gaan zijn.
Hoop dat de knulletjes nu wakker zijn, en vanaf nu ELKE wedstrijd gaan spelen voor het kampioenschap. Laten zien dat ze ECHT de BESTE zijn.
Ik ben ook benieuwd hoe ze het nu gaan oppakken. Te beginnen met die wedstrijd tegen Feyenoord. Voor Feyenoord is het een alles of niets wedstrijd om het seizoen nog een heel klein kleurtje te geven. De enige fout, die ajax kan maken is om te denken, dat je daar wel even wint omdat ze toch niet zo sterk zijn.

PostPosted: 22 Jan 2019 15:02 

MvBno1 wrote:
Lamprou is ook geen nivo wat wij nastreven maar door hem verlies je de wedstrijd niet. Natuurlijk is het geen puntenpakken itt Onana dus moet je achterhoede wat alerter zijn (lees eigenlijk het hele team). Sinkgraven wil je opstellen door zijn voetballend vermogen dus dat moet je ook (elders) compenseren. Ik geef al langer aan, dat je met en Schone en Blind en Sinkgraven en Mazraoui net iets teveel voetballende spelers hebt.
Ik vind dat deze Ziyech altijd moet spelen maar wat jij aangeeft is ook nog net de laatste stap waarom de echte top nog niet achter hem aanzit. Te makkelijk balverlies op plekken waar het niet hoeft of niet nodig is. Natuurlijk creert hij veel maar dit moet er gewoon (nog steeds) uit. Tel daarbij op, dat je dan verdedigend met die 4 spelers die hierboven noem net niet adequaat verdedigend staat en zoiets kan gebeuren.
Schone is en blijft onze zwakste schakel. Doorselecteren.
Trainer treft geen blaam. De spelers hadden gewoon anders moeten reageren. Het is gewoon moeilijk om weer in die flow te raken dus had je wellicht ook uit een ander vaatje moeten tappen. Ik blijf van mening, dat de trainer in hoofdtaak voor de tactiek moet zorgen en de echte wil om te winnen moet uit de speler zelf komen.
Hij of het hele team?
Ik ben ook benieuwd hoe ze het nu gaan oppakken. Te beginnen met die wedstrijd tegen Feyenoord. Voor Feyenoord is het een alles of niets wedstrijd om het seizoen nog een heel klein kleurtje te geven. De enige fout, die ajax kan maken is om te denken, dat je daar wel even wint omdat ze toch niet zo sterk zijn.
Wat Ziyech betreft, het is genoegzaam bekend dat ik geen fan van hem ben. Niet dat ik vind dat hij niet genoeg kwaliteit heeft. Integendeel, maar juist daarom mag je meer van hem verwachten.
Ik moet ook erkennen dat de Ziyech van de eerste seizoenshelft mij kon bekoren. Alleen, en dat zette eind vorig jaar al in, hij vervalt weer in zijn fouten van vorig seizoen waar ik mij mateloos aan stoorde.
Ik zie ook dat het een begaafde speler is, maar de keren dat hij balverlies lijdt zijn er veel te veel. Bij de 1-1 ook weer. Hij wil ook altijd een actie maken. Zo geforceerd. Waarom wil hij telkens weer iets moois doen? Heel vaak is het simpele juist het beste. Zoals die bal binnendoor die hij op Sinkgraven gaf in de eerste helft.
Ik begrijp het gewoon niet.

PostPosted: 22 Jan 2019 15:39 

Genuanceerd is er weinig veranderd idd, maar ik heb al eerder gezegd dat komende zondag key wordt. Je móet winnen in Rotterdam. Doe je dat niet, is het bijna gelopen. Dat durf ik wel te zeggen. Je kunt niet eeuwig blijven teren op die 2 punten achterstand. Dat is aardig omdat je het in eigen hand hebt, maar je MOET er een keer overheen gaan. De achterstand verder laten oplopen is dodelijk.

In die situatie is er inmiddels toch wel wat veranderd. We hebben een flinke mentale dreun gekregen, we zijn uit de flow gehaald, en Lamprou heeft nu echt bewezen dat het geen Ajax-materiaal is. Als anders jongens een mindere dag hebben heb je dan geen keeper die er wel zal staan. Hij zal altijd en overal tekort komen. Een onzekere factor, die 100% zeker invloed heeft op de achterste linie. En ik praat absoluut niet goed wat die hebben gedaan afgelopen zondag, want hen neem ik het nog het meeste kwalijk, maar ik bekijk het nu vanuit ontwikkelingspunt sinds december.

Kort samengevat: er komt een gigantische sleutelwedstrijd aan, en de omstandigheden zijn wel net effe wat anders dan voor de winter.

PostPosted: 22 Jan 2019 19:52 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Snake wrote:
Genuanceerd is er weinig veranderd idd, maar ik heb al eerder gezegd dat komende zondag key wordt. Je móet winnen in Rotterdam. Doe je dat niet, is het bijna gelopen. Dat durf ik wel te zeggen. Je kunt niet eeuwig blijven teren op die 2 punten achterstand. Dat is aardig omdat je het in eigen hand hebt, maar je MOET er een keer overheen gaan. De achterstand verder laten oplopen is dodelijk.
Dat ben ik op zich wel met je eens maar als je de laatste 2 maanden van de winterstop bekijkt, won Ajax zijn wedstrijden veel makkelijker dan PSV. Ze zijn beide niet al te goed uit de winterstop gekomen en dan is het jammer, dat je er niet direct gebruik van hebt gemaakt.

En al zeker als je wat moeilijker begint dan PSV met een uitwedstrijd tegen Feyenoord. Maar goed mocht het na zondag 5 punten zijn dan ik ben ik nog niet zo bezorgd maar feit is wel, dat je het een keer moet inhalen en de druk op die wedstrijd tegen PSV wel heel erg groot wordt.
In die situatie is er inmiddels toch wel wat veranderd. We hebben een flinke mentale dreun gekregen,
Als je het overdrijft wel ja maar van de andere kant ook weer niet want de voorsprong is gewoon niet uitgelopen. Het is maar net waar je de nadruk op wil leggen.
we zijn uit de flow gehaald
Dit is heel jammer want ze zaten echt in een goede flow maar aan de winterstop kun je weinig aan doen. Ergens is het ook een beetje logisch.
en Lamprou heeft nu echt bewezen dat het geen Ajax-materiaal is.
Eens maar dat wisten we eigenlijk al, toch?
Als anders jongens een mindere dag hebben heb je dan geen keeper die er wel zal staan. Hij zal altijd en overal tekort komen. Een onzekere factor, die 100% zeker invloed heeft op de achterste linie. En ik praat absoluut niet goed wat die hebben gedaan afgelopen zondag, want hen neem ik het nog het meeste kwalijk, maar ik bekijk het nu vanuit ontwikkelingspunt sinds december.
Op zich snap ik wel wat je zegt maar ook Onana had vorig jaar een wisselend jaar. Ik wil en ga ze niet over èèn kam scheren maar iemand op 1 wedstrijd (of 2) afbranden gaat me ook een beetje ver. Natuurlijk heerst de algemene opinie dat hij te klein is maar ik blijf van mening, dat je niet verliest door alleen Lamprou. Ik vind ook, dat Ajax de verkeerde keeper heeft uitgeleend (Van Leer) en dan niet iemand anders haalt.
Kort samengevat: er komt een gigantische sleutelwedstrijd aan, en de omstandigheden zijn wel net effe wat anders dan voor de winter.
Sleutelwedstrijd niet echt en de situatie is eigenlijk precies hetzelfde als voor de winterstop.

PostPosted: 22 Jan 2019 20:42 

en Lamprou heeft nu echt bewezen dat het geen Ajax-materiaal is.
Eens maar dat wisten we eigenlijk al, toch?
Sleutelwedstrijd niet echt en de situatie is eigenlijk precies hetzelfde als voor de winterstop.
Tuurlijk wisten we dat, alleen dat gaat goed zolang hij op de bank blijft zitten. Nu is de situatie dusdanig veranderd dat Lamprou aan speelminuten toekomt.

Voor de winter vond ik Feyenoord-uit al een sleutelwedstrijd. Dat de situatie er hetzelfde uitziet doet daar niets aan af. Je moet inlopen, niet wegzakken. Als je daar niet wint mag PSV bij ons punten morsen.

PostPosted: 23 Jan 2019 08:50 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Exodus dreigt bij Ajax
https://www.vi.nl/pro/overig/exodus-dre ... #lees-meer

PostPosted: 23 Jan 2019 12:30 

Geen paniek. We hebben de jongens van Jong AJAX en O19. Aangevuld met de spelers die blijven worden we met twee vingers in de neus kampioen. Bovendien zal Overmars best nog enkele toptalenten benaderen. Die zullen wel een dag voor een akkoord worden weggekaapt, maar wat zou dat? Hij heeft alles gedaan wat hij kan, ze willen niet in Nederland spelen. Ze moeten bovendien vereerd zijn met de interesse van AJAX.

PostPosted: 23 Jan 2019 21:44 

renemar wrote:
Geen paniek. We hebben de jongens van Jong AJAX en O19. Aangevuld met de spelers die blijven worden we met twee vingers in de neus kampioen. Bovendien zal Overmars best nog enkele toptalenten benaderen. Die zullen wel een dag voor een akkoord worden weggekaapt, maar wat zou dat? Hij heeft alles gedaan wat hij kan, ze willen niet in Nederland spelen. Ze moeten bovendien vereerd zijn met de interesse van AJAX.
Nou.. je kan cynisch doen.. maar met 2/3 gerichte aankopen, durf ik het wel aan..
We verliezen en berg creativiteit met De Jong en Ziyech, en Schuurs is nog niet klaar om De Ligt te vervangen.. Maar we blijven Ajax.. Kuhn, Gravenberch, Traoré, Bandé komen eraan, terwijl Dolberg, Sinkgraven en Veltmannetje terug komen.. Met Tadic, Blind, Mazraoui, Schone, en een goede keeper ben je een heel eind..

PostPosted: 23 Jan 2019 21:51 
Beheerder

Nou.. je kan cynisch doen.. maar met 2/3 gerichte aankopen, durf ik het wel aan..
We verliezen en berg creativiteit met De Jong en Ziyech, en Schuurs is nog niet klaar om De Ligt te vervangen.. Maar we blijven Ajax.. Kuhn, Gravenberch, Traoré, Bandé komen eraan, terwijl Dolberg, Sinkgraven en Veltmannetje terug komen.. Met Tadic, Blind, Mazraoui, Schone, en een goede keeper ben je een heel eind..
Veltman, Schone en (de helaas fysiek zwakke) Sinkgraven? Echt, CdS?

PostPosted: 23 Jan 2019 21:55 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Davy Propper
Seizoenskaart: niet meer
renemar wrote:
De waarheid zal in het midden liggen. Want Schuurs, Kühn, Gravenberch, Traoré, Bandé, Sinkgraven en Veltman zijn vooralsnog geen jongens die in het huidige Ajax zouden spelen of wat toe zouden voegen. Dan leveren we kwalitatief dus flink in. Ik geloof niet dat een van de bovenstaande jongens volgend jaar een basisplaats heeft. En zou dat wel zo zijn, dan zou ik teleurgesteld zijn in het handelen van Ajax. Ook Dolberg - waar ik eigenlijk groot fan van ben - bakt er sinds zijn blessure weinig van. Zorgwekkend vind ik het zelfs.

Nu begrijp ik best dat je De Ligt, Ziyech en De Jong niet even één op één gaat vervangen. Er op achteruit ga je sowieso, maar of je er één klasse op achteruit gaat of drie ligt echt aan de norm die Ajax gaat bepalen. Dan maar de markt op en jongens van het kaliber Tadic en Blind aantrekken, zoals ook eerder Neres, Ziyech, Sanchez en dergelijke prijzig maar kwalitatief uitstekend waren. Daar moeten we op inzetten in plaats van genoegen nemen met bruikbare wissels als Sinkgraven, Veltman of Labyad.

PostPosted: 24 Jan 2019 08:18 
Erelid

Droomaankoop: Adam Maher
Ik zie Gravenberch volgende jaar wel degelijk bij de vaste kern horen (de 15 a 16 spelers ) waar hij veel minuten gaat maken.
Echte toppertje, zag je al in Amerika tijdens het trainingskamp dat hij er al bovenuit stak.

PostPosted: 24 Jan 2019 10:42 

renemar wrote:
Ben hier inderdaad cynisch. Maar er zit imo wel een kern van waarheid in. Heb het aangedikt. Van alle namen die je noemt durf ik alleen Gravenberch als zekerheid te noemen dat het een topper wordt. De rest is of afwachten of wordt niks (meer).

PostPosted: 24 Jan 2019 11:19 
Erelid

Wat je ook koopt. Frenkie en Matthijs zijn unieke spelers. Volgend seizoen wordt sowieso minder.

Het is hopen op een nieuwe Davinson Sanches en een indrukwekkende ontwikkeling bij een aantal jeugdspelers.

PostPosted: 24 Jan 2019 12:52 
Erelid

Sigtyr wrote:
Wat je ook koopt. Frenkie en Matthijs zijn unieke spelers. Volgend seizoen wordt sowieso minder.

Het is hopen op een nieuwe Davinson Sanches en een indrukwekkende ontwikkeling bij een aantal jeugdspelers.
Hoeft niet perse, als je je op meerdere plekken kunt verstreken tov de huidige selectie dan hoeft volgend jaar niet perse minder te zijn.

PostPosted: 24 Jan 2019 13:00 

Peter79 wrote:
Sigtyr wrote:

Hoeft niet perse, als je je op meerdere plekken kunt verstreken tov de huidige selectie dan hoeft volgend jaar niet perse minder te zijn.
Zo zie k het ook. Het gaat om de kracht van het elftal als geheel.
Bijv. Johan liet Vanenburg gaan en haalde Wouters. Qua voetbal beduidend minder en een heel andere speler. Maar het evenwicht in het elftal werd beter.
Als Blind op 6 komt en bijv Vertonghen als LCV staat het middenveld verdedigend beter en ga je er in de verdediging niet op achteruit. Dan moet je de rest van het middenveld opvullen met creatieve spelers. Bijv. met Tadic als een van de 2 posities. Haal je twee echt goede vleugelspelers ga je er imo op vooruit.
Zo zijn er legio mogelijkheden. Voorwaarde is wel dat je bereid moet zijn diep in de buidel te tasten en daadkrachtig optreedt.

PostPosted: 24 Jan 2019 16:19 
Beheerder

Goed voorbeeld van Koeman & Vanenburg inruilen voor Blind & Wouters of Jonk & Bergkamp voor Rijkaard & Litmanen. Andere tijden uiteraard, maar AJAX hoeft er echt niet (veel) op achteruit te gaan.

PostPosted: 24 Jan 2019 17:05 
Erelid

343 wrote:
Goed voorbeeld van Koeman & Vanenburg inruilen voor Blind & Wouters of Jonk & Bergkamp voor Rijkaard & Litmanen. Andere tijden uiteraard, maar AJAX hoeft er echt niet (veel) op achteruit te gaan.
De categorie Orejuela, Labyad etc. moet dan definitief voorbij zijn. Hopelijk heeft Overmars daarvan geleerd.

Enkel nog toptalenten of spelers die hebben laten zien ergens in uit te kunnen blinden. In dat opzicht heb ik zo ook mijn twijfels over de aankoop Magallan..

PostPosted: 24 Jan 2019 17:10 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
Zullen we Magallan eerst even een tijdje aankijken? Er waren ook genoeg twijfels over Tagliafico en kijk hoe goed we hem nu vinden.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 24 Jan 2019 18:24 

Stormrage wrote:
Zullen we Magallan eerst even een tijdje aankijken? Er waren ook genoeg twijfels over Tagliafico en kijk hoe goed we hem nu vinden.
Nee joh, die gaan we lekker afbranden. :mrgreen:

PostPosted: 24 Jan 2019 18:37 
Erelid

Orejuela en Labyad vallen niet echt in dezelfde categorie...

PostPosted: 24 Jan 2019 18:50 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
Ajaciedjuh wrote:
Stormrage wrote:
Heb jij hem iets goeds zien doen tegen Herenveen zondag? :lol:

PostPosted: 24 Jan 2019 19:09 

guy_ajax wrote:
Ajaciedjuh wrote:
Stormrage wrote:
Heb jij hem iets goeds zien doen tegen Herenveen zondag? :lol:
Magallan was foutloos. :mrgreen:

PostPosted: 24 Jan 2019 19:41 
Erelid

Stormrage wrote:
Tuurlijk geven we hem een goede kans :) Al is het wel zo dat Magallan niet een absolute uitblinker was bij zijn club. Dat was Tagliafico wel, resulterend in een oproep voor Argentinië.

PostPosted: 29 Jan 2019 09:49 
Beheerder

Geen aankopen meer deze winter, aldus Ten Hag.
https://www.ajax.nl/streams/actueel/ten ... eweest.htm

Post new topic  Reply to topic  [ 1164 posts ]  Previous   1 21 22 23 24 25 47  Next

All times are UTC+02:00