Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Per Weihrauch
PostPosted: 07 Oct 2016 12:06 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: Wayne Rooney
Seizoenskaart: ja
Bij het uitpluizen van een voetbalvraag kwam ik via de website van Middlesbrough bij een oud-Ajacied terecht. Ooit een Deense belofte, die amper op deze website wordt genoemd. Zijn naam Per Weihrauch.

De in Kopenhagen op 3 juli 1988 geboren Weihrauch komt begin januari 2005, als 16-jarige, van Hvidovre IF naar de jeugdopleiding van Ajax. Hij werd gescout, door wie anders dan, John Steen Olsen. Al jarenlang werkzaam en succesvol voor Ajax en in het verleden speler van Hvidovre IF, waarmee hij in 1966 kampioen van Denemarken werd.

Weihrauch werkte stages bij Everton en Norwich City af. Ook Arsenal, PSV en Tottenham Hotspur waren in de jonge Deen geïnteresseerd. In Liverpool kon hij een langdurig contract (3½ jaar) tekenen. In Norwich lag een 2½-jarig contract op hem te wachten. Op dat moment is hij international in Denemarken onder de zeventien jaar. Op 24 oktober 2004 maakte hij zijn debuut in de hoofdmacht van Hvidovre IF (4e divisie van Denemarken). Destijds was hij de jongste debutant aller tijden in het eerste clubelftal.

In Amsterdam tekent hij een 1½-jarig contract. Hij koos voor Ajax vanwege eerdere successen van een aantal Denen bij de club. Denk aan spelers zoals Arnesen, Jensen, Laudrup, Lerby, Mølby, Olsen, Tobiasen en Ziegler.

De jonge Weihrauch wordt echter steeds door allerlei blessures gekweld. In 2006 haalt Frank Arnesen naar Chelsea. In april 2008 beëindigt hij zijn uiterst korte en weinig succesvolle voetbalcarrière en wordt sportinvalide verklaard. Wonderbaarlijk genoeg maakte hij daarna in augustus 2008, een comeback bij Hvidovre IF en speelde in de uitwedstrijd tegen FC Fredericia. Later probeerde hij het nog even bij KB (Kjøbenhavns Boldklub).

Sinds 2011 scout hij spelers, voornamelijk in Denemarken en dat doet hij in dienst van Essel Sports Management. Dit bedrijf is eigendom van een andere Ajacied, Søren Lerby.

Op een foto ontdek ik Weihrauch samen met Viktor Fischer, die hij recentelijk bij zijn transfer naar Middlesbrough vertegenwoordigde.

Jaap van Praag : Het kapitaal van Ajax staat op het veld.

Post subject: Re: Per Weihrauch
PostPosted: 07 Oct 2016 13:54 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Mooi stukje! :ajaxsjaal:

PostPosted: 07 Oct 2016 15:44 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: Wayne Rooney
Seizoenskaart: ja
Leonel wrote:
Mooi stukje! :ajaxsjaal:
Bedankt Leonel, stel ik op prijs!
Het is natuurlijk doodzonde, wanneer een goede speler lichamelijke of geestelijke problemen krijgt. Ik realiseer mij dat Per Weihrauch in 1988 werd geboren. Normaal gesproken zou hij op dit moment nog gewoon kunnen voetbal. Tim Krul en Gregory van der Wiel komen uit hetzelfde jaar. En onze oosterburen hebben zelfs een aantal 1988’ers (Jérôme Boateng, Benedikt Höwedes, Mats Hummels en Mesut Özil), die het tot een wereldkampioenschap hebben geschopt.
Liep trouwens recentelijk tegen een mooie Ajax naam aan: Božo Broketa, een 36-jarige Joegoslaaf. Bleek de eerste buitenlander in Amsterdamse dienst te zijn. Kwam in september 1958 en verdween reeds voor de jaarwisseling. Lijkt mij heerlijk om over dit soort onalledaagse Ajacieden eens meer te lezen!
Lees meer over Božo Broketa: http://www.ajax.nl/streams/ajax-actueel ... h-ajax.htm

Jaap van Praag : Het kapitaal van Ajax staat op het veld.

PostPosted: 07 Oct 2016 19:19 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
Ik zag de titel en ik wist meteen dat jij het was, haha!

Keep doing what you do! :smileajax:

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00