Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 265 posts ]  1 2 3 4 5 11  Next
Author Message
 Post subject: Jeugdscouting
PostPosted: 15 Mar 2012 14:34 
Erelid

Discussieer hier over de jeugdscouting van Ajax. Post hier alle artikelen rondom spelers die vanuit andere clubs uit de jeugd over gaan komen naar Ajax of interesse in hebben.

Spelers die vanaf komend seizoen op de loonlijst staan bij Ajax:
Aantal nieuwe spelers voor seizoen 2012/2013;

Nabi Hakimzadeh Sparta C1 ----------> Ajax B2/B1 2012/2013
Melvin Vissers Sparta B1-------------> Ajax B1 2012/2013
Ezra Walian AZ C1-------------------> Ajax B2/B1 2012/2013
Guido Janssen FC Utrecht C1 -----------> Ajax B2 2012/2013.
Mink Peeters PSV C2 ------------------> Ajax C1 2012/2013.
Ché Nunnely FC Utrecht D1 -----------> Ajax C2 2012/2013.

Last edited by RogerGarcia on 15 Mar 2012 14:54, edited 2 times in total.

Post subject: Re: Jeugdscouting
PostPosted: 15 Mar 2012 14:39 
Moderator De Toekomst

Waarom noem je het jeugdscouting en geen 'nieuwe jeugdspelers'?

Mods, kunnen jullie de titel veranderen.

Aantal nieuwe spelers voor seizoen 2012/2013;

Nabi Hakimzadeh Sparta C1 ----------> Ajax B2/B1 2012/2013
Melvin Vissers Sparta B1-------------> Ajax B1 2012/2013
Ezra Walian AZ C1-------------------> Ajax B2/B1 2012/2013

PostPosted: 15 Mar 2012 14:39 
Erelid

Na het succes van Eriksen, Boilesen en Fischer die aanstormende talenten zijn, die we in de toekomst zeer waarschijnlijk voor een heel groot bedrag zullen komen, moet Ajax zich de komende transferperiode vestigen op 2 andere Deense talenten:

Patrick Olsen: 17 jaar, international -19, een van de uitblinkers bij het -17 toernooi.
Lucas Andersen: 17 jaar, international -19 en mocht ook al mee met het grote Denemarken. Wil weg bij zijn club Aab, waar hij regelmatig in het eerste elftal mag opdraven. http://www.sporten.dk/superligaen/aab-t ... r-tyskland Hij wil het liefst naar een club uit Nederland en Duitsland blijkt uit dit artikel, en na gisteren zal Ajax zijn visitekaartje wel hebben afgeleverd. Ook Liverpool en Dortmund hebben interesse.

Artikel jaartje geleden:
Scandinavië-expert Ajax houdt oog op talenten Olsen en Andersen
Dinsdag, 14 juni 2011 om 13:45

Na Christian Eriksen, Nicolai Boilesen, Viktor Fischer en Henri Toivomäki haalt Ajax wellicht weer één en misschien zelfs twee spelers weg uit Noord-Europa. Het Deense Bold meldt dinsdag dat de Scandinavië-scout van de Amsterdammers met speciale aandacht de verrichtingen volgt van Patrick Olsen (17) en Lucas Andersen (16).

De middenvelder en verdediger spelen nu nog bij Brøndby en Aalborg, maar als de interesse zich ontwikkelt tot een concrete aanbieding aan hun clubs, speelt het tweetal in de toekomst wellicht in Nederland. Ajax-scout John Steen Olsen verklaart dat er in de nationale selectie van Denemarken tot zeventien jaar 'veel interessante spelers' rondlopen voor zijn werkgever.

“Olsen en Andersen hebben vooral onze belangstelling”, voegt de speurder daaraan toe. In april maakte Ajax reeds bekend dat het Fischer naar zich had toegetrokken. Na Eriksen en Boilesen was hij al de derde jonge Deen voor de Amsterdammers. In de jeugdselectie van Denemarken speelt ook Kenneth Zohore nog; Ajax greep in het verleden al eens naast hem.

Artikel deze winter:
'Ajax jaagt op toptalent Andersen'
GESCOUT - Ajax heeft samen met Borussia Dortmund en Liverpool belangstelling voor de 17-jarige Lucas Andersen van Aalborg BK.

Directeur Lynge Jakobsen van Aalborg BK wil niet in gaan op de namen. 'Ik ga niet in op de namen, maar er is veel belangstelling', zegt Jakobsen.

Aab wil hem graag verkopen voor een goed bedrag. Ook bondscoach Morten Olsen is gecharmeerd van de middenvelder.

Ajax deed al eerder goede zaken met Aalborg BK bij de transfer van Jesper Gronkjaer.
@D_Skilled: Omdat je hier ook kunt discussieren over andere spelers die Ajax op de korrel heeft in de jeugd.

PostPosted: 15 Mar 2012 14:45 
Moderator De Toekomst

Oke, houd dan in de openingspost alle spelers bij waarvan het definitief is dat ze naar Ajax komen, Rogergarcia.

PostPosted: 15 Mar 2012 14:51 
Erelid

D_skilled wrote:
Oke, houd dan in de openingspost alle spelers bij waarvan het definitief is dat ze naar Ajax komen, Rogergarcia.
Zal ik doen ;)

Volgens een ander forum is John Steen Olsen ontevreden over (het technisch hart van) Ajax. Voor wat het waard is: Er wordt dus niets met zijn rapporten gedaan. Kwalijke zaak.
John Steen Olsen ontevreden over Ajax
De scout waar ik het dus over heb is Steen-Olsen, die is enorm ontevreden over Ajax op dit moment. En die verantwoordelijkheid ligt volledig bij het technisch hart. Het is hun taak om iets met de rapporten te doen. Zij zijn een belangrijke schakel in de organisatie (de belangrijkste in het voetbaltechnische plaatje) en zij zijn niet in staat om één van de belangrijkste scouts van dit moment tevreden te houden. Omdat die het idee heeft dat er niks mee wordt gedaan. Van Van der Aat werd eerder al bekend zich op de lijn van het plan Cruijff te scharen. Als het technisch hart werd tegengewerkt door de directie hadden we dit echt wel te horen gekregen, reken daar maar wel op. Maar het technisch hart is gewoon uit zichzelf niet in staat om de zaken adequaat genoeg te kunnen regelen.
Dat is niet zo heel relevant, het gaat om de informatie die Spaan brengt. Spaan zegt dat er slachtoffers gaan vallen, ten koste van de kwaliteit van jarenlange contacten. Nu weet ik toevallig van één scout die nogal gefrustreerd is door de bestuurlijke wanorde, hij scout intensief bepaalde regio's af en legt contacten. Maar er kunnen geen spijkers met koppen geslagen worden, omdat er niemand is die de contacten bevrucht.

Dat de scouting op de kop gaat is goed, maar er moeten ook snel bekwame directeuren komen die uiteindelijk iets met aangedragen spelers doet.

Last edited by RogerGarcia on 15 Mar 2012 15:14, edited 3 times in total.

PostPosted: 15 Mar 2012 14:57 
Erelid

Melvin Vissers is een eerste jaars B-junior en een rechtsbenige middenvelder toch?

Ezra Walian heb ik dit seizoen uit tegen Utrecht voor het laatst gezien waar ik met een neef even meeging voetbal kijken. Hele goede speler, levensgevaarlijk, scoorde 3x tegen Utrecht in een min of eer gelijkopgaande wedstrijd waarbij zijn 3e van ruim buiten de 16 in de kruising plofte. Kan Ajax nog veel plezier aan beleven. Positie ben ik benieuwd naar, zal wel gehaald zijn voor de 9 maar vind het geen pure 9 als ik eerlijk ben.

Zou je iets kunnen zeggen over die andere jongen van Sparta, Skil?

PostPosted: 15 Mar 2012 15:16 
Moderator De Toekomst

Morgen meer over de onvrede van J.S.O in het Algemeen Dagblad? Waar heb je dat gelezen, Rogergarcia.

PostPosted: 15 Mar 2012 15:18 
Moderator De Toekomst

Peter79 wrote:
Melvin Vissers is een eerste jaars B-junior en een rechtsbenige middenvelder toch?

Ezra Walian heb ik dit seizoen uit tegen Utrecht voor het laatst gezien waar ik met een neef even meeging voetbal kijken. Hele goede speler, levensgevaarlijk, scoorde 3x tegen Utrecht in een min of eer gelijkopgaande wedstrijd waarbij zijn 3e van ruim buiten de 16 in de kruising plofte. Kan Ajax nog veel plezier aan beleven. Positie ben ik benieuwd naar, zal wel gehaald zijn voor de 9 maar vind het geen pure 9 als ik eerlijk ben.

Zou je iets kunnen zeggen over die andere jongen van Sparta, Skil?
Nabi is een rechts- of linksbuiten, maar rechts is z'n voorkeursbeen. In de E3 weggestuurd bij Ajax. Terechtgekomen bij Sparta. Snel, explosief, goede balbehandeling, overzicht en scorend vermogen. De beste buitenspeler in zijn leeftijdsklasse, mijn inziens.

PostPosted: 15 Mar 2012 15:20 
Erelid

D_skilled wrote:
Morgen meer over de onvrede van J.S.O in het Algemeen Dagblad? Waar heb je dat gelezen, Rogergarcia.
Het stond er 30 seconden maar jij zag het staan blijkbaar, ik had het meteen al weer verwijderd, want er zal morgen niks over in staan hoorde ik net weer van iemand anders. Hopelijk wordt er wel snel iets gedaan met de rapporten van Olsen.

Mooi dat Ajax talentvolle spelers van andere BVO's kan wegkapen, maar we moeten zelf dus niet schijnheilig doen als dat bij Ajax eens gebeurd. Wij doen het immers vaker dan andere clubs, en die Denen zullen ook wel gek worden van ons.

PostPosted: 15 Mar 2012 15:24 

Natuurlijk is Olsen ontevreden. Er zijn geen mensen die de bevoegdheden hebben om transfers af te ronden. En er moet nog veel aan de invulling gedaan worden in de organisatie. Logisch gevolg dat Olsen ontevreden is. Dat is Jonk ook, Bergkamp ook.

Maak het probleem niet te groot. Ajax zal er ongetwijfeld alles aan doen om Olsen te 'pleasen' en te behouden. Deze man is een goudzoeker.

Ronald de Boer over Andersen: "Als ik naar hem zit te kijken, staat m'n mond soms wagenwijd open. Toen mijn broer voor het eerst naar Andersen ging kijken, zei ik: neem maar een doekje mee want het slijm zal uit je mond druipen."

PostPosted: 15 Mar 2012 15:29 

Dat ging met Heasseart ook al zo lekker?

PostPosted: 15 Mar 2012 15:33 
Moderator De Toekomst

RogerGarcia wrote:

Mooi dat Ajax talentvolle spelers van andere BVO's kan wegkapen, maar we moeten zelf dus niet schijnheilig doen als dat bij Ajax eens gebeurd. Wij doen het immers vaker dan andere clubs, en die Denen zullen ook wel gek worden van ons.
Dat is de voedselketen. Ajax shopt bij Sparta, Willem II etc. Man Utd, Liverpool en Juventus bij Ajax. Verschil is dat je bij Ajax ook echt een kans krijgt als je aantoont er klaar voor te zijn.

PostPosted: 15 Mar 2012 15:46 

hannes wrote:
Dat ging met Heasseart ook al zo lekker?
Goed verdiept in die situatie. Haessaert had een directeur (vd Boog) die zijn aanbevelingen niet serieus nam en niks mee deed. Olsen heeft niemand die zijn aanbevelingen serieus kan nemen omdat er geen directeur is die daarvoor bevoegd is. Daar was Blind voor, en die is weg.

Ronald de Boer over Andersen: "Als ik naar hem zit te kijken, staat m'n mond soms wagenwijd open. Toen mijn broer voor het eerst naar Andersen ging kijken, zei ik: neem maar een doekje mee want het slijm zal uit je mond druipen."

PostPosted: 15 Mar 2012 15:53 

Ik denk dat Steen-Olsen niet boos was geweest als het kwam doordat Blind net weg is. Hij snapt dan ook wel dat het eventjes wat rommelig is, zoiets moet al langer spelen. Die artikelen zijn inmiddels al behoorlijk gedateerd, dat is dus in de tijd van én vdBoog, én het Technisch Hart met Blind en het technisch hart zonder Blind. Ik constateer dat de rapporten dus netjes in het laatje liggen met een laagje stof óf die post is bullshit. Het feit dat dit gezeur er is, omdat Blind er nu niet is sluit ik uit, dat lijkt me veel te stug.

PostPosted: 15 Mar 2012 15:56 
Erelid

Hannes, ik zou er toch maar vanuit gaan dat het waar is dat er onvrede is vanuit de scouting. Ook die posts komen van betrouwbare personen. De scouting is constant bezig met het scouten van spelers en het rapporteren daarvan, en vervolgens wordt er door Ajax dan niets mee gedaan, omdat er niemand bekwaam/bevoegd is om er iets mee te doen. Daardoor wordt je niet gemotiveerder om je werk te blijven uitvoeren.

PostPosted: 15 Mar 2012 15:59 

Dat snap ik, maar ik weiger te geloven dat het ineens uit de lucht komt vallen 'omdat Blind er nu niet is'. Zoiets moet al langer spelen, vandaar mijn link naar Heasseart.

PostPosted: 15 Mar 2012 16:02 

hannes wrote:
Dat snap ik, maar ik weiger te geloven dat het ineens uit de lucht komt vallen 'omdat Blind er nu niet is'. Zoiets moet al langer spelen, vandaar mijn link naar Heasseart.
Waarom zou zoiets langer spelen? De laatst gehaalde aankoop was Fischer. Blijkbaar wou J.S.O. nu spijkers met koppen slaan (wellicht L. Andersen en P. Olsen) en heeft hij hier niet de mogelijkheid voor. Omdat, zoals hij al aangeeft, er voortaan overal kapers op de kust zitten zou hij nu te laat kunnen zijn. Daarom is hij boos/geïrriteerd of wat dan ook. Maak niet van een mug een olifant.

Natuurlijk is een scout ontevreden als er niemand is die zijn aanbevelingen doorneemt. Dacht jij nou werkelijk dat Slop even kijkt welke frivole rechtsbuiten uit Zweden O15 Steen Olsen heeft aangeraden en of hij wel past in het Ajax-systeem?

PostPosted: 15 Mar 2012 16:08 
Erelid

hannes wrote:
Daar heb je helemaal gelijk in. De scouting wordt te vaak genegeerd bij Ajax. Als voorbeeld onder Jol: Daar werden alleen maar spelers gehaald zonder een scoutingsrapport. Dan voel je je als scout ook niet echt gewaardeerd.

PostPosted: 15 Mar 2012 16:43 

Fanoboy wrote:
hannes wrote:
Waarom zou zoiets langer spelen? De laatst gehaalde aankoop was Fischer. Blijkbaar wou J.S.O. nu spijkers met koppen slaan (wellicht L. Andersen en P. Olsen) en heeft hij hier niet de mogelijkheid voor. Omdat, zoals hij al aangeeft, er voortaan overal kapers op de kust zitten zou hij nu te laat kunnen zijn. Daarom is hij boos/geïrriteerd of wat dan ook. Maak niet van een mug een olifant.

Natuurlijk is een scout ontevreden als er niemand is die zijn aanbevelingen doorneemt. Dacht jij nou werkelijk dat Slop even kijkt welke frivole rechtsbuiten uit Zweden O15 Steen Olsen heeft aangeraden en of hij wel past in het Ajax-systeem?

Fischer is onder vdBoog naar Ajax gehaald en de artikelen zijn in de periode van technisch hart mét Blind. Het speelt dus al langer en ligt niet aan het feit dat Blind er NU niet is. Daarbij zijn - zoals RogerGarcia terecht al aangeeft - onder Jol, Van Basten en de coaches daarvoor meerdere spelers aangetrokken buiten de scouten om.

Waar jij verder inhaakt op mij (gezien mijn quote) is mij verder onduidelijk, en wat betreft je laatste stukje, lijkt me logisch en is ook totaal niet ter discussie.

PostPosted: 16 Mar 2012 19:40 
Moderator De Toekomst

Peter79 wrote:
Waarom vind je het geen pure 9? En wat maakt hem levensgevaarlijk?

PostPosted: 19 Mar 2012 10:25 
Erelid

D_skilled wrote:
Peter79 wrote:
Waarom vind je het geen pure 9? En wat maakt hem levensgevaarlijk?
Ik heb er altijd een hekel aan om mensen in een systeem te drukken of er een etiketje op te plakken maar vind hem eigenlijk meer een 4-4-2 spits. Meer een 9,5 dan een 9, kan ook vanaf rechts spelen maar is geen echte 7. Maar goed hij is nog jong en heeft alle tijd om te leren.

Heb hem totaal een keer of 3 zien spelen in 3 jaar tijd ofzo dus mijn beeld van hem is ook weer niet heel erg goed. Hij kiest goed positie, staat vaak op de goede plaats en scoort heel makkelijk. Voetbalt totaal niet voorspelbaar en naast veel scorend vermogen ook een goed overzicht, gaat niet alleen zelf voor de goal maar stelt ook vaak anderen in staat om te scoren. Goed schot van afstand ook, maakte een beauty tegen Utrecht van meter of 25 in de kruising. Verliest zichzelf nog weleens in een dribbel maar het enthousiasme en de spelvreugde spatten ervan af, wat ik op die leeftijd belangrijker vind dan zakelijk spelen.

PostPosted: 19 Mar 2012 11:52 
Erelid

Het is dus aan Ajax om van hem een 9 of een 7 te maken. Met een 9.5 kunnen we niet zo heel veel zoals we in het eerste spelen...

PostPosted: 19 Mar 2012 14:18 
Erelid

RogerGarcia wrote:
Het is dus aan Ajax om van hem een 9 of een 7 te maken. Met een 9.5 kunnen we niet zo heel veel zoals we in het eerste spelen...
Niet mee eens. 4-3-3 an sich zegt helemaal niets. Het aanwezige spelersmateriaal bepaald de nunaces en de invulling ervan. Kijk maar eens naar de A1 bijvoorbeeld met Fischer, is ook geen pure 9 of 11.

PostPosted: 19 Mar 2012 21:02 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Fanoboy wrote:
hannes wrote:

Blijkbaar maken ze er werk van. Rebuah heeft het al geplaatst op het forum maar ik doe het hier ook even:
http://www.ajaxtotaal.nl/nieuws/ronald- ... s-andersen

PostPosted: 19 Mar 2012 22:13 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
R. de Boer was er samen met J.S Olsen om dus Andersen te bekijken.

Lijkt me dus een van de latere fases in de scouting?

Post new topic  Reply to topic  [ 265 posts ]  1 2 3 4 5 11  Next

All times are UTC+02:00