Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2055 posts ]  1 2 3 4 5 83  Next
Author Message
PostPosted: 11 Oct 2011 20:44 
Erelid

Image
Volledige naam: Franciscus de Boer
Geboortedatum: 15 mei 1970
Geboorteplaats: Hoorn, Nederland
Functie: Hoofdtrainer Ajax 1
De Boer: Voor het eerst echt boos

GRONINGEN - Voor het eerst dit seizoen was hij na afloop van een wedstrijd echt boos geworden, erkende trainer Frank de Boer na de nederlaag van Ajax bij FC Groningen (1-0).

De coach vond het onbegrijpelijk dat zijn ploeg pas strijdlust toonde nadat Gregory van der Wiel na een dik uur spelen van het veld was gestuurd en Leandro Bacuna de Noorderlingen vanaf elf meter op voorsprong had gezet.

''Met tien man toonden we ineens wél agressiviteit en gingen we plotseling onze duels winnen'', zei De Boer na afloop.

Vanaf minuut één

''Er moet bij ons te vaak iets voorvallen om die strijdlust los te maken. Dat zou niet nodig moeten zijn. Zoiets moet uit jezelf komen. Het is zonde dat we pas harder gingen rennen na die rode kaart. Voortaan moet dat vanaf minuut één van de wedstrijd.''

De strafschop die Groningen kreeg na een handsbal van Van der Wiel noemde De Boer terecht.

Zwaar gestraft

''Hij raakte de bal nou eenmaal met de hand. Maar de rode kaart vond ik wel zwaar gestraft. Hij moet toch met zijn hand naar de grond omdat hij zo snel mogelijk wil opstaan."

"In zulke situaties is dit seizoen ook weleens besloten niet een tweede gele kaart te geven. Wat dat betreft wordt er met twee maten gemeten.''

Bron: NUsport.nl

PostPosted: 12 Oct 2011 17:22 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Lionel Messi
Hoop echt dat Frank zaterdag tegen AZ een ander middenveld neerzet dan de afgelopen periode.
Vrees anders dat het heel moeilijk gaat worden.

PostPosted: 13 Oct 2011 00:44 

De Boer zelf op 5 en Anita op 10. Zonder dollen, maar wat kan die gast nog goed voetballen.

Image

Image

Ik zie hem liever als Ajax trainer dan zijn voorganger, die op zich een aardige vent was: De Boer is een echte Ajacied, een winnaar, een voetballer en iemand die duidelijk is. Tel daarbij dat hij Ajax naar een ongelooflijk mooi en spannend kampioenschap heeft geleid. Super!

Maar ... dat hij Theo Janssen in de as zet en niet aan de zijkant, snap ik niet. Dat hij El Hamdaoui niet onder controle heeft gekregen en naar het tweede heeft verbannen, vind ik te gemakkelijk. Dat hij geen echte rechtervleugelspits neerzet, begrijp ik evenmin. Dat hij kiest voor een keeper van 3,5 miljoen met een contract van 5 jaar in plaats van de eigen jeugd, vind ik nonsens.
Ik ben ook benieuwd hoeveel tegengas hij krijgt van zijn assistenten Spijkerman en Bergkamp.
Ja, zo is er altijd wat te zeiken. We zijn nu eenmaal Ajax. Maar goed, ik weet zeker, dat De Boer zelf ook nog beter wordt als trainer. Laat maar zien tegen AZ.

PostPosted: 13 Oct 2011 00:58 

Ik vraag me vooral af hoe het komt dat Ajax niet meer met dezelfde pressie speelt als in de eerste weken onder De Boer. Er moet veel eerder gejaagd worden door de aanvallers en middenvelders van Ajax. Dat Janssen in de as speelt begrijp ik helemaal aangezien hij te langzaam is als linkshalf en daarbij met zijn kapotte knie niet vele kilometers per wedstrijd kan afleggen. Hij moet alleen vaker de bal krijgen bij Ajax want het lijkt wel alsof zijn medespelers hem nog niet genoeg vertrouwen om de bal te geven. Daarbij moet er iemand voor Janssen komen te staan die hem helpt met het verdedigende werk door eerder druk te zetten op de opbouw van de tegenpartij, Anita lijkt me daar ideaal voor maar dat is een discussie die thuis hoort in het Anita topic.
Wel is het wisselbeleid van De Boer ondermaat en is het een godszonde dat Ajax zo dom is geweest om Bulykin aan te trekken waardoor De Boer nu door de blessure van Sigthorsson niet gedwongen wordt om De Jong in de spits te zetten. Ook denk ik dat De Boer door zijn onervarenheid fouten heeft gemaakt in de situaties rondom El Hamdaoui en Aissati. Dat Aissati zelfs nooit onder De Boer heeft getraind is onbegrijpelijk aangezien Aissati in het verleden genoeg heeft laten zien om in ieder geval een kans te krijgen.

PostPosted: 13 Oct 2011 16:38 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: Nigel de Jong
Website: http://kipislekker.wordpress.com
De laatste tijd kan ik niet echt tevreden zijn over De Boer. Hij is duidelijk strijd aan voeren met de publieke opinie, door vast te houden aan zijn middenveld, terwijl iedereen ziet dat het op deze manier niet loopt. En zo zijn er nog wel meer dingen die ik op z'n minst twijfelachtig vind: zijn wisselbeleid, het aantrekken van Bulykin, het gedoe met Aissatti en El Hamdaoui bijv.

Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik zou willen dat Frank geslachtofferd wordt, want ik wil écht graag dat Ajax onder Frank goed gaat lopen. Hij moet alleen meer tegengas hebben, imo. Van een assistent, van een sterke technisch directeur, iets. Frank is volledig de baas wat het eerste elftal betreft, dus het lijkt me goed om iemand van status te hebben die hem op de vingers kan tikken, op momenten dat hij fouten maakt.

PostPosted: 13 Oct 2011 16:56 

ghostwriter wrote:
Ik vraag me vooral af hoe het komt dat Ajax niet meer met dezelfde pressie speelt als in de eerste weken onder De Boer. Er moet veel eerder gejaagd worden door de aanvallers en middenvelders van Ajax. Dat Janssen in de as speelt begrijp ik helemaal aangezien hij te langzaam is als linkshalf en daarbij met zijn kapotte knie niet vele kilometers per wedstrijd kan afleggen. Hij moet alleen vaker de bal krijgen bij Ajax want het lijkt wel alsof zijn medespelers hem nog niet genoeg vertrouwen om de bal te geven. Daarbij moet er iemand voor Janssen komen te staan die hem helpt met het verdedigende werk door eerder druk te zetten op de opbouw van de tegenpartij, Anita lijkt me daar ideaal voor maar dat is een discussie die thuis hoort in het Anita topic.
Wel is het wisselbeleid van De Boer ondermaat en is het een godszonde dat Ajax zo dom is geweest om Bulykin aan te trekken waardoor De Boer nu door de blessure van Sigthorsson niet gedwongen wordt om De Jong in de spits te zetten. Ook denk ik dat De Boer door zijn onervarenheid fouten heeft gemaakt in de situaties rondom El Hamdaoui en Aissati. Dat Aissati zelfs nooit onder De Boer heeft getraind is onbegrijpelijk aangezien Aissati in het verleden genoeg heeft laten zien om in ieder geval een kans te krijgen.
Wat heeft hij dan fout gedaan bij El Hamdaoui. Toen de Boer hem niet opstelde, was hij meteen boos en zogenaamd ziek. Ik wil niet zeggen dat hij een slechte voetballer is. Het wilt dan nog niet zeggen, dan hij moet denken dat hij onmisbaar is.

PostPosted: 13 Oct 2011 17:14 

El Hamdaoui is vaker op de bank terecht gekomen bij clubs waar hij niet naar het tweede moest worden gezet na een ruzie met de trainer. Volgens de Ajax technische staf en de medische staf was El Hamdaoui echt ziek en dat geloof ik nog steeds. Wat er daarna is gebeurd is natuurlijk vooral El Hamdaoui aan te rekenen maar ook voor een klein deel De Boer.

PostPosted: 13 Oct 2011 21:23 
Erelid

Mooie foto's, Rudolph.

Verder vind ik het jammer dat De Boer weinig zelfreflectie heeft. Het is (te) vaak: de jongens hebben vandaag gefaald, enzovoort. Alleen dat komt door jouw invulling van met name het middenveld, Frank! Janssen is geen VMC!

PostPosted: 13 Oct 2011 21:30 
Erelid

En gelijk heeft-ie. 'De jongens' hebben ook flink gefaald de laatste weken. Anita op '6' zou waarschijnlijk een stap in de goede richting zijn, maar daarmee heb je het matige spel van Vertonghen, Janssen, De Jong, Eriksen en Boerrigter nog niet opgelost. Puur omdat één positie niet goed ingevuld wordt, mag je nog niet zo simpel punten verspelen. Strootman speelt bij PSV ook achter Wijnaldum en Toivonen, dáár kan het wel.

PostPosted: 13 Oct 2011 21:34 
Erelid

Ik ben van mening dat als het middenveld wordt ingevuld door Anita, Janssen en Eriksen dat dat het gehele elftal zal verbeteren. Van Vertonghen tot aan Boerrigter.

Natuurlijk hebben ook de jongens gefaald, maar De Boer net zo veel in mijn ogen. Verkeerde invulling van (met name) het middenveld en ook het wisselbeleid is om te huilen de laatste tijd.

PostPosted: 13 Oct 2011 21:39 
Erelid

Vertonghen en Eriksen spelen vooral matig omdat ze ongeconcentreerd op het veld rondlopen, daar veranderd Anita niets aan. Het wisselbeleid is inderdaad matig, maar moet je eens kijken wat er op de bank zit. Ooijer of Blind wil je sowieso niet inbrengen bij een 2-1 voorsprong. Verder heb je dan vaak Enoh, Lodeiro (lijkt een wisselverbod te hebben), Serero, Ebecilio en Bulykin. Tsja, dan zijn drie goede wissels ook moeilijk te vinden.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:04 
Erelid

Vertonghen en Eriksen zijn wel twee spelers die de laatste tijd behoorlijk tegenvallen, daar heb je gelijk in.

Wat betreft het wisselbeleid, je hebt helemaal gelijk dat het niet veel is wat op de bank zit, maar ik doel vooral op de momenten waarop De Boer wisselt en welke spelers hij eruit haalt en ook welke hij erin brengt. Tegen een Twente dat gaat aanvallen kun je in mijn ogen beter een Serero of een Ebecilio inbrengen dan Enoh.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:09 
Erelid

Klopt, dat is ook iets wat ik totaal niet snap. Waar is de trainer gebleven die vorig jaar zei te allen tijde 4-3-3 te zullen spelen?

PostPosted: 13 Oct 2011 22:16 

Hij heeft, volgens mij, ten allen tijde 4-3-3 gespeeld alleen moest Eriksen uit noodzaak in twee wedstrijden als rechtsbuiten optreden. Ik had toen een andere keuze gemaakt en Sigthorsson naar rechts laten schuiven en De Jong in de spits te zetten maar hij speelde toen wel in een 4-3-3 systeem, alleen met een aanvallende middenvelder als rechtsbuiten.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:19 
Erelid

Dat deed Jol ook en wat De Boer destijds specifiek bedoelde was dat hij te allen tijde 4-3-3 met echte buitenspelers zou spelen, hoeveel blessures er ook zijn. Zijn keuzes zijn te verantwoorden natuurlijk, maar roep dan niet zulke dingen. De wissel Enoh > Sulejmani vind ik inderdaad echt niet in dat plaatje passen.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:31 

Wie had De Boer er dan in moeten zetten? Eriksen zal het als rechtsbuiten heus niet minder doen dan Lukoki die het fysiek nog niet aan kon, bewees hij in een latere wedstrijd. Zelfs bij Barcelona wordt er soms een middenvelder als buitenspeler gebruikt.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:34 
Erelid

AFCA Niels wrote:
Dat deed Jol ook en wat De Boer destijds specifiek bedoelde was dat hij te allen tijde 4-3-3 met echte buitenspelers zou spelen, hoeveel blessures er ook zijn. Zijn keuzes zijn te verantwoorden natuurlijk, maar roep dan niet zulke dingen.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:37 

Het toont dat De Boer groeit als trainer en begrijpt dat een trainers soms helemaal niet de keuze heeft om precies te doen wat hij wilt. Ik ben zeer blij dat hij ervoor kiest om Eriksen als rechtsbuiten te laten spelen in plaats van dat hij een speler die hij niet goed genoeg vindt er maar in zet omdat hij vast zit in een hersenspinsel. Dat hij vooraf dat niet inzag kan je hem ook moeilijk kwalijk nemen aangezien het nog nooit een eerste elftal onder zijn leiding heeft gehad. De Boer maakt zeker fouten maar dit vind ik nou juist één van de dingen die hij goed heeft gedaan.

Dat hij Sulejmani niet voor Enoh had moeten wisselen ben ik het met je eens, hij had in plaats van Enoh een aanvallende middenvelder erin moeten zetten.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:42 
Erelid

Nou, ik weet niet hoor, maar de veldbezetting was bagger met Eriksen op rechtsbuiten en het spel niet beter.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:48 

De veldbezetting was bagger doordat Enoh veel verder naar achteren speelde dan Eriksen had gedaan. Daarom had De Boer er ook voor moeten kiezen om Sulejmani voor een aanvallende middenvelder te wisselen. De Boer maakt zeker fouten in zijn wisselbeleid en daarom vind ik ook dat Ajax een assistent-trainer naast hem op de bank moet zetten die hem daarin kan begeleiden. Dat had ik in het Hennie Spijkerman al geopperd. Door de aanwezigheid Stam, Jonk, Overmars en Bergkamp die regelmatig trainingen aan het eerste geven heeft De Boer niet een extra veldtrainer als Hennie Spijkerman nodig maar wat hij wel nodig heeft is een sterke analyticus. Ik zou daarom Tonny Bruins Slot naast De Boer op de bank willen zien.

PostPosted: 13 Oct 2011 22:55 
Erelid

De veldbezetting was bagger doordat Enoh veel verder naar achteren speelde dan Eriksen had gedaan. Daarom had De Boer er ook voor moeten kiezen om Sulejmani voor een aanvallende middenvelder te wisselen.
Dit stukje snap ik niet zo goed, als ik eerlijk ben. Enoh speelt altijd verder naar achteren dan Eriksen, en beide spelers stonden in een andere linie. Sulejmani deed niet mee.

PostPosted: 13 Oct 2011 23:04 

Sulejmani werd voor Enoh gewisseld en ik zeg dat hij voor een andere type middenvelder dan Enoh gewisseld had moeten worden. Doordat er in feite een verdedigende middenvelder verdween (want Enoh kwam er in) en een aanvallende middenvelder verdween (want Eriksen ging als rechtsbuiten spelen) klopte de veldbezetting niet meer. Ook omdat Enoh een tactisch onbenul is en de hele tijd op de verkeerde plaats loopt.

PostPosted: 13 Oct 2011 23:16 
Erelid

Aha, ja ik heb mijn hoofd bij PSV-Ajax. Veranderd mijn standpunt verder niet. Eriksen rendeert niet op de vleugel, hij is geen Özil.

PostPosted: 14 Oct 2011 00:52 

ghostwriter wrote:
Sulejmani werd voor Enoh gewisseld en ik zeg dat hij voor een andere type middenvelder dan Enoh gewisseld had moeten worden. Doordat er in feite een verdedigende middenvelder verdween (want Enoh kwam er in) en een aanvallende middenvelder verdween (want Eriksen ging als rechtsbuiten spelen) klopte de veldbezetting niet meer. Ook omdat Enoh een tactisch onbenul is en de hele tijd op de verkeerde plaats loopt.
Als je als trainer weet dat je rechtsbuiten fysiek niet de hele wedstrijd mee kan en je linksbuiten wel dan neem je een reserve rechtsbuiten mee en dan laat je de reserve linksbuiten thuis. De Boer had toen dus moeten kiezen voor Lukoki of de Sa en niet voor Ebecilio in de selectie.

PostPosted: 14 Oct 2011 12:29 

Dus, de aanmerkingen op een rijtje gezet :

- De Boer is niet consequent, door niet met echt vleugelspelers te spelen
- De Boer let niet op welke spelers wel/niet een hele wedstrijd vol houden en neemt de verkeerde wissels mee.
- De Boer ziet niet in dat dit middenveld niet draait.
- De Boer motiveert de spelers niet genoeg, ze lopen ongeconcentreerd over het veld.
(- De boer zorgt voor veel blessures, of dit zijn schuld is weet ik niet )

Daarnaast, de voordelen :

- De Boer speelt 4-3-3, zoals voetbal gespeeld hoort te worden.
- De Boer heeft vertrouwen in de jeugd, ook al laat hij dit niet altijd zien
- De Boer maakte ons vorig jaar kampioen
- De Boer speelt eindelijk weer het voetbal dat AJAX hoort te spelen.

Post new topic  Reply to topic  [ 2055 posts ]  1 2 3 4 5 83  Next

All times are UTC+02:00