Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2002 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 81  Next
Author Message
PostPosted: 14 Oct 2011 13:03 

X-chasing-X wrote:
De Boer is niet consequent, door niet met echt vleugelspelers te spelen.
Of hij is wel consequent, door niet met spelers te spelen die hij nog niet klaar acht voor het eerste.
De Boer ziet niet in dat dit middenveld niet draait.
Natuurlijk ziet hij dat wel in, hij trekt daar alleen een andere, en volgens mij betere, conclusie uit dan de meeste 'voetbalkenners' op de verschillende voetbalfora. Janssen is te langzaam om bij Ajax als aanvallende middenvelder te spelen en daarbij speelt hij elke week met een injectie in zijn knie, daar kan hij dus niet vele meters op maken en een aanvallende middenvelder moet vele meters maken.
De Boer motiveert de spelers niet genoeg, ze lopen ongeconcentreerd over het veld.
Dat sommige spelers ongeconcentreerd over het veld lopen klopt maar ik denk niet dat dit De Boer aan te rekenen is. Ik denk dat er een paar spelers bij Ajax rondlopen, waaronder Vd Wiel, met een zeer zwakke mentaliteit, misschien denken ze dat ze al te goed zijn voor de Eredivisie.

De Boer maakt zeker fouten, wat logisch is voor een onervaren coach, maar er wordt nu van alles bijgehaald waar De Boer weinig aan kan doen, zoals de mentaliteit van sommige spelers. Het wordt tijd om spelers met grote namen, die niet presteren, als Vertonghen, Vd Wiel, Sulejmani en Eriksen voor veel geld te verkopen en grote talenten als Denswil, Ligeon en Klaassen een kans te geven.

PostPosted: 14 Oct 2011 16:16 

De Boer maakt zeker fouten, wat logisch is voor een onervaren coach, maar er wordt nu van alles bijgehaald waar De Boer weinig aan kan doen, zoals de mentaliteit van sommige spelers. Het wordt tijd om spelers met grote namen, die niet presteren, als Vertonghen, Vd Wiel, Sulejmani en Eriksen voor veel geld te verkopen en grote talenten als Denswil, Ligeon en Klaassen een kans te geven.
Dat laatste lijkt mij niet z'n goed idee, dan komt er wel veel geld binnen maar een beter team krijg je er niet door. Want de drie die jij noemt hebben geen ervaring en zijn waarschijnlijk veel minder constant. Ben het wel met je eens dat hun instelling vele malen beter zal zijn.

PostPosted: 14 Oct 2011 17:31 

@ Ghostwriter

Over dat eerste punt valt te discussiëren, het is maar van welke kant je het bekijkt. Het tweede punt is voor mij onomstotelijk. Als hij ziet dat dit niet loopt, waarom veranderd hij er dan niets aan, zelfs niet toen Boilesen nog niet geblesseerd was. Over dat derde punt ben ik het deels met je eens, het ligt natuurlijk ook aan de spelers zelf, maar een coach moet toch met deze spelers praten en dit niet al meerdere weken achter elkaar laten gebeuren. Ook al denk ik niet dat Vertonghen ongeconcentreerd is, hij is zelf ook niet blij met zijn spel.

PostPosted: 14 Oct 2011 21:48 

Seizoenskaart: 427
ghostwriter wrote:
Het moet ook wel heel raar lopen als we niet minimaal 2 van de 4 genoemde spelers verkopen aan het eind van dit seizoen.

PostPosted: 14 Oct 2011 23:20 

Ach deze transferperiode zouden Stekelenburg, Vertonghen en Van der Wiel met zekerheid vertrekken. En kijk nu eens. Ik zie van dat genoemde rijtje helemaal niemand met zekerheid vertrekken! Welke topclub wil V/D Wiel of Vertonghen nu hebben? Wie wil überhaupt Sulejmani? Eriksen wil zelf blijven.

PostPosted: 14 Oct 2011 23:40 

Je hebt een verschil tussen spelers die niet presteren omdat ze zelf fouten maken of spelers die niet presteren omdat het team om hen heen niet draait. Persoonlijk denk ik dat vooral Eriksen in een goed draaiend elftal weer snel zijn vorm terug heeft. Hetzelfde geld een beetje voor Boerrigter (die te weinig in het spel nog wordt betrokken).

PostPosted: 15 Oct 2011 19:41 

Ik bedacht me net dat het spel van Ajax weer slap is geworden dit seizoen nadat Blind is 'afgezet' als assistent. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

(Ik denk dat dit het juiste topic is voor deze post)

PostPosted: 15 Oct 2011 20:19 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: Nigel de Jong
Website: http://kipislekker.wordpress.com
Frank maakt het zichzelf er niet makkelijker op met zulke belachelijke keuzes.

PostPosted: 15 Oct 2011 20:49 
Erelid

Welke keuzes zijn dan belachelijk?

PostPosted: 15 Oct 2011 20:54 

Het opstellen van Enoh en Ooijer is op z'n minst twijfelachtig te noemen. (belachelijk is misschien wat overdreven. Terwijl ik dat schreef had ik net die eerste helft achter de rug..)

PostPosted: 15 Oct 2011 20:55 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Het aantrekken van Bulykin en Janssen. Het niet aantrekken van een (back up) rechtsvoor, rechter centrale verdediger, rechtsback en linksback. Het opstellen van Janssen op CVM. Het opstellen van Blind op linksback. Het opstellen van Ooijer. Het niet consequent opstellen van dezelfde types buitenspelers (daarmee bedoel ik: Of 2 op de flank met goede been, of 2 op de flank met slechte been). Lindgren laten gaan.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:11 
Erelid

SprUtch wrote:
Het opstellen van Enoh en Ooijer is op z'n minst twijfelachtig te noemen. (belachelijk is misschien wat overdreven. Terwijl ik dat schreef had ik net die eerste helft achter de rug..)
Je moet keuzes maken als een aantal mensen blessures heeft en sommige geschorst waren. Ik had ook nooit met Ligeon gestart, net zoals met Koppers op de linkerkant. Er stond voor de Ajax een behoorlijke grote druk op deze wedstrijd en dat werd in de media nog flink aangevoerd door Verbeek. Dan is de keuze te groot om met spelers te beginnen die nog niet hun debuut hebben gemaakt bij Ajax en er volledig onder door gaan. Ik zou dan ook kiezen voor de verdediging zoals nu werd gespeeld. Het geluk was voor die jongens, dat Ajax met de rust tegen een achterstand aan stond te kijken, zodat je Ligeon met wat minder druk kon laten invallen, al was die nog steeds erg gespannen. De keuze voor Enoh had ook te maken doordat Anita noodgedwongen op de linksback moet spelen, omdat Blind niet voldoet en Boilesen geblesseerd is. Daarbij komt het nog dat Serero geblesseerd is en je moet gaan schuiven in je team. Dan is er geen andere oplossing dan Enoh in de basis te laten starten.

In de eerste helft kreeg Ajax ook genoeg kansen. Even snel gerekend twee kopkansen van de De Jong. Bij ballen op de lat eentje uit de corner en een schot van Boerrigter. Als het een beetje mee zit ga je met 2-2 de rust in en is de wedstrijd volledig open.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:18 
Beheerder

Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Iedereen weet dat Ooijer al 2 jaar compleet over the hill is. Janssen totaal niet rendeert als VM. En je haalt het centrum uit elkaar. Dat is De Boer zeker aan te rekenen.
Ligeon heeft meer toekomst en al meer mogelijkheden dan Ooijer.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:20 

Ik had wel met Ligeon in de basis gespeeld (Koppers weet ik niet, daar heb ik nog niet genoeg van gezien) om de volgende redenen:

Door Ooijer en Enoh op te stellen was achterin de hele organisatie weg. Dat werd al heel vroeg duidelijk. Door al het geschuif en het vergiftigen van de as wisten de spelers niet meer waar ze aan toe waren, en kon AZ gemakkelijk profiteren van de gemaakte fouten. Geschuif is niet erg als er degelijke spelers in de plaats komen te staan, maar dat is met Ooijer en Enoh natuurlijk niet het geval. Ooijer is gewoon niet goed genoeg meer, en Enoh lijkt 't IQ van een krentenbol te hebben.

Door Ligeon op te stellen hou je in ieder geval je redelijke centrale duo intact. En ja, misschien speelt Ligeon dan wel niet goed door de druk, maar daarmee gaat de organisatie tenminste niet verloren. Met het opstellen van Ooijer en Enoh wel, en dan weet je zeker dat het fout gaat.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:24 
Erelid

Ovenwant wrote:
Het aantrekken van Bulykin en Janssen. Het niet aantrekken van een (back up) rechtsvoor, rechter centrale verdediger, rechtsback en linksback. Het opstellen van Janssen op CVM. Het opstellen van Blind op linksback. Het opstellen van Ooijer. Het niet consequent opstellen van dezelfde types buitenspelers (daarmee bedoel ik: Of 2 op de flank met goede been, of 2 op de flank met slechte been). Lindgren laten gaan.
Ajax heeft niet al het geld om op zoveel posities spelers aan te trekken. Maar laten we op de posities hebben wat er dan aangetrokken moeten worden. (back up) rechtsvoor: je hebt drie spelers in de selectie die op zich prima uit te voeten kunnen op die positie. Dat zijn Ebicilio, Özbiliz, Sulejmani en je hebt eventueel Serero die daar ook kan spelen. Het lijkt me nogal overbodig om met daar een speler aantrekken, omdat het salarishuis ook na beneden toe moet, daarom hebben ze ook afscheid genomen van Lindgren om wat salaris te besparen. rechter centrale verdediger: Vind maar een speler die er meteen staat centraal achterin en niet de jeugd in weg staat en zich nog moet bewijzen om in het centrum te knokken, omdat het centrum redelijk stond vorig jaar. rechtsback en linksback: De beide backs zijn prima ingevuld met twee talentvolle jongens en daar achter nog talentvollebacks aan beide kanten. Ze zaten vandaag niet voor niks bij de selectie. Het opstellen van Janssen op CVM: nog steeds een positie die Janssen nog steeds prima kan invullen, maar dan moet er wel ruimte worden gemaakt door de overige middenvelders en verdedigers. In de Johan Cruijff schaal ging dat stukken beter en toen speelde Janssen ook een heel goede wedstrijd.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:25 
Erelid

343 wrote:
Iedereen weet dat Ooijer al 2 jaar compleet over the hill is. Janssen totaal niet rendeert als VM. En je haalt het centrum uit elkaar. Dat is De Boer zeker aan te rekenen.
Wel twee spelers die op twee verschillende posities uit komen.
SprUtch wrote:
Door Ooijer en Enoh op te stellen was achterin de hele organisatie weg. Dat werd al heel vroeg duidelijk. Door al het geschuif en het vergiftigen van de as wisten de spelers niet meer waar ze aan toe waren, en kon AZ gemakkelijk profiteren van de gemaakte fouten. Geschuif is niet erg als er degelijke spelers in de plaats komen te staan, maar dat is met Ooijer en Enoh natuurlijk niet het geval. Ooijer is gewoon niet goed genoeg meer, en Enoh lijkt 't IQ van een krentenbol te hebben.
Het hele jaar is de organisatie slecht in de as. Daarbij komt dat AZ vaak gevaarlijk is vanaf de zijkanten met Beerens en Holman en de opkomende backs, dus zul je daar een gevaar moeten weghalen. Maar ik heb nog geen antwoord wie je dan in de plaats van Enoh zou laten spelen, want zoveel keus was er niet.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:33 
Beheerder

Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Bart wrote:
343 wrote:
Ja, en? Alderweireld kwam ook op een verschillende positie uit.
Het zijn grote fouten. Een goedwerkende as haal je niet uit elkaar. De as is uit elkaar, je zet er een verschrikkelijk zwakke speler neer en iemand als Alderweireld zet je op een vreemde positie.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:39 
Erelid

343 wrote:
Bart wrote:
343 wrote:
Ja, en? Alderweireld kwam ook op een verschillende positie uit.
Het zijn grote fouten. Een goedwerkende as haal je niet uit elkaar. De as is uit elkaar, je zet er een verschrikkelijk zwakke speler neer en iemand als Alderweireld zet je op een vreemde positie.
Zo geweldig is de as niet dit jaar. Kijk alleen maar hoeveel tegendoelpunten Ajax krijgt en hoeveel kansen ze weggeven. Alderweireld heeft genoeg wedstrijden op de rechtsback gespeeld (België) en op die positie heeft die het altijd redelijk gedaan.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:41 

Bart wrote:
Zo geweldig is de as niet dit jaar. Kijk alleen maar hoeveel tegendoelpunten Ajax krijgt en hoeveel kansen ze weggeven. Alderweireld heeft genoeg wedstrijden op de rechtsback gespeeld (België) en op die positie heeft die het altijd redelijk gedaan.
En juist daarom kun je het als trainer niet maken om die as nog meer te verslechteren.

PostPosted: 15 Oct 2011 21:47 

Bart wrote:
Ajax heeft niet al het geld om op zoveel posities spelers aan te trekken.
Na de jaarcijfers die ik gezien heb, en de inkomsten die daarna zijn gekomen (De Zeeuw en Stekelenburg, samen toch 14 miljoen) geef ik je deels gelijk. Echter betekent dit niet dat er voor dat geld geen spelers gehaald kunnen worden die daar zomaar kunnen staan. Maar daarvoor heb je een scouting nodig.
Maar laten we op de posities hebben wat er dan aangetrokken moeten worden. (back up) rechtsvoor: je hebt drie spelers in de selectie die op zich prima uit te voeten kunnen op die positie. Dat zijn Ebicilio, Özbiliz, Sulejmani en je hebt eventueel Serero die daar ook kan spelen. Het lijkt me nogal overbodig om met daar een speler aantrekken,
Sulejmani staat verkeerd (of Boerigter). Je moet, zoals ik al zei, of met een rechtspoot op rechts en een linkspoot op links (zoals onder Jol met Emanuelson - Pantelic - Suárez) of met een linkspoot op rechts en een rechtspoot op links (het welbekende trechtervoetbal zoals vorig jaar met Ebecilio - De Jong - Sulejmani). Nu heb je een mix en is het verre van ideaal. Moet ik wel zeggen dat Ebecilio op rechtsvoor een interessante optie is. Maar je kunt het als fout aan De Boer toekennen.
omdat het salarishuis ook na beneden toe moet, daarom hebben ze ook afscheid genomen van Lindgren om wat salaris te besparen.
Oleguer, Wielaert, Atouba, Suk, De Zeeuw, Stekelenburg en nog een hele rits aan jeugdspelers. En dan niet het geld hebben voor een salaris van een reservespeler op te brengen, maar wel 3 spelers halen buiten de EU die je ook een salaris kunt aanbieden. Ook nog eens Theo Janssen die wel goed zal verdienen.
rechter centrale verdediger: Vind maar een speler die er meteen staat centraal achterin en niet de jeugd in weg staat en zich nog moet bewijzen om in het centrum te knokken, omdat het centrum redelijk stond vorig jaar.
Ik bedoel een back up RCV, want Ooijer is drama en Van Rhijn traint niet geregeld mee met het eerste.
Het opstellen van Janssen op CVM: nog steeds een positie die Janssen nog steeds prima kan invullen, maar dan moet er wel ruimte worden gemaakt door de overige middenvelders en verdedigers. In de Johan Cruijff schaal ging dat stukken beter en toen speelde Janssen ook een heel goede wedstrijd.
Janssen is een miskoop. En als je hem koopt, moet je hem niet als enige CVM zetten. Bij Twente had die steeds Brama die daar alles opknapte. Theo is een 10, waar we nu 1 hele talentvolle speler hebben. Maar aangezien De Boer met 2 aanvallende middenvelders wil spelen, moeten die spelers veel lopen. Laat dat nou net het punt zijn wat bij Theo ontbreekt

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 16 Oct 2011 12:03 

Janssen nu al een miskoop noemen is niet terecht en oneerlijk, hij heeft nu ook een rol op het veld waar hij zich niet kan profileren.

Dat er geen breedte aankopen voor de verdediging zijn gedaan vind ik te verdedigen. Het is nu pure pech dat we beide backs missen in een wedstrijd, want normaliter was dat gewoon op te lossen door Anita door te schuiven naar één van de backs. Ook hebben we in de jeugd meerdere (zeer) talentvolle spelers en een middelmatige breedte aankoop zou hun ontwikkeling alleen maar in de weg staan. Ligeon zou dan gisteren zijn debuut niet hebben gemaakt. Deed het aller aardigst hoorde ik, maar zag in de samenvatting dat hij zich wel een keer Poulsen makkelijk binnendoor liet komen.
Ovenwant wrote:
Sulejmani staat verkeerd (of Boerigter). Je moet, zoals ik al zei, of met een rechtspoot op rechts en een linkspoot op links (zoals onder Jol met Emanuelson - Pantelic - Suárez) of met een linkspoot op rechts en een rechtspoot op links (het welbekende trechtervoetbal zoals vorig jaar met Ebecilio - De Jong - Sulejmani). Nu heb je een mix en is het verre van ideaal.
Waarom of, of? Het gaat bij beide voorbeelden over de complete invulling van de tactiek. Sulejmani kan prima rechtsvoor spelen, zolang hij maar goed ondersteund wordt. Het is dan alleen maar prettiger dat je Boerrigter op links hebt staan, omdat die het veld groter houdt dan Sulejmani, wat ook weer in laatsgenoemdes voordeel werkt.

PostPosted: 16 Oct 2011 12:26 

Seizoenskaart: 427
Bond|AJAX wrote:
Ach deze transferperiode zouden Stekelenburg, Vertonghen en Van der Wiel met zekerheid vertrekken. En kijk nu eens. Ik zie van dat genoemde rijtje helemaal niemand met zekerheid vertrekken! Welke topclub wil V/D Wiel of Vertonghen nu hebben? Wie wil überhaupt Sulejmani? Eriksen wil zelf blijven.
Des te groter de kans dat Vertonghen en Van Der Wiel komend seizoen vertrekken.

PostPosted: 16 Oct 2011 21:55 

AFCA Niels wrote:
Janssen nu al een miskoop noemen is niet terecht en oneerlijk, hij heeft nu ook een rol op het veld waar hij zich niet kan profileren.
Z'n beste wedstrijd voor Ajax 1 tot nu toe. Ik ben bang dat als Janssen op die positie blijft (waar 't nu naar uit ziet), dat Eriksen zich minder goed kan ontwikkelen, wat (deels) kapitaalvernietiging is.
Dat er geen breedte aankopen voor de verdediging zijn gedaan vind ik te verdedigen. Het is nu pure pech dat we beide backs missen in een wedstrijd, want normaliter was dat gewoon op te lossen door Anita door te schuiven naar één van de backs. Ook hebben we in de jeugd meerdere (zeer) talentvolle spelers en een middelmatige breedte aankoop zou hun ontwikkeling alleen maar in de weg staan. Ligeon zou dan gisteren zijn debuut niet hebben gemaakt. Deed het aller aardigst hoorde ik, maar zag in de samenvatting dat hij zich wel een keer Poulsen makkelijk binnendoor liet komen.
Kan ik deels ook wel snappen, dat er geen breedte aankopen zijn gedaan door De Boer voor in de verdediging, maar waarom trainen de jeugdtalenten dan niet vaker met het eerste mee? Zo'n 2 a 3 keer per week moet dat toch kunnen?
Ovenwant wrote:
Sulejmani staat verkeerd (of Boerigter). Je moet, zoals ik al zei, of met een rechtspoot op rechts en een linkspoot op links (zoals onder Jol met Emanuelson - Pantelic - Suárez) of met een linkspoot op rechts en een rechtspoot op links (het welbekende trechtervoetbal zoals vorig jaar met Ebecilio - De Jong - Sulejmani). Nu heb je een mix en is het verre van ideaal.
Waarom of, of? Het gaat bij beide voorbeelden over de complete invulling van de tactiek. Sulejmani kan prima rechtsvoor spelen, zolang hij maar goed ondersteund wordt. Het is dan alleen maar prettiger dat je Boerrigter op links hebt staan, omdat die het veld groter houdt dan Sulejmani, wat ook weer in laatsgenoemdes voordeel werkt.
Waarom 2 verschillende dingen kiezen? Lijkt me alleen maar verwarrend voor de speelwijze.

PostPosted: 17 Oct 2011 13:14 

Verwarrend? Ik mag toch aannemen dat hun medespelers onderhand wel weten dat zei beide linksbenig zijn.

PostPosted: 17 Oct 2011 15:49 

Z'n beste wedstrijd voor Ajax 1 tot nu toe. Ik ben bang dat als Janssen op die positie blijft (waar 't nu naar uit ziet), dat Eriksen zich minder goed kan ontwikkelen, wat (deels) kapitaalvernietiging is.
Ik denk dat Eriksen zich juist veel beter gaat ontwikkelen als Janssen naast hem komt te staan en veel taken van hem overneemt. Eriksen kan zich dan meer op zichzelf richten.

Post new topic  Reply to topic  [ 2002 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 81  Next

All times are UTC+01:00