Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 661 posts ]  Previous   1 3 4 5 6 7 27  Next
Author Message
PostPosted: 31 Oct 2013 15:49 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Het AD doet weer eens een poging:
http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... l#reaction

PostPosted: 31 Oct 2013 16:13 
Erelid

Wou nog even terugkomen op de uitspraken van Cruijff. Ik ben het maar deels eens met zijn mening. Zijn algemene visie is dat de middenvelders voor de opbouw moeten zorgen, daar ben ik het mee eens. Maar Ajax heeft op dit moment opbouwend sterke verdedigers en voornamelijk middenvelders die niet uitblinken in die taak.

Je kunt wel gaan zeggen tegen verdedigers dat de bal zo snel mogelijk naar het middenveld moet en dat die het dan maar moeten doen, maar zo werkt het in de praktijk (nog) niet. Ik denk eigenlijk ook dat De Boer dat ook graag wil, maar het in de wedstrijd te moeilijk is. Bij Poulsen stokt het immers al. Dan kun je beter de bal kwijt bij de opbouwend sterke backs. De Jong verzaakt ook vaak in dat opzicht. Duarte is daar meer de speler naar, maar dan houdt het eigenlijk al een beetje op en dat is triest. Serero mist het inzicht daartoe en Andersen is niet zo ver. Klaassen laat ik voor het gemak er maar even buiten.

Blind zou wel zo'n middenvelder kunnen zijn en het is zeker het proberen waard. Echter vind ik Blind dit moment een betere linksback dat Boilesen en ik denk dat De Boer dat ook vind. Daardoor ben ik er niet zo zeker van dat hij vaak als middenvelder zal spelen.

Wel vind ik dat dit team de potentie heeft om de stappen te zetten. Veltman en Denswil durven snel het middenveld in te spelen en laatstgenoemde heeft ook nog eens een behoorlijke lange pass in de benen. Wellicht zouden de backs in opbouw iets teruggetrokkener kunnen spelen om meer ruimte voor de middenvelders te creëeren. Qua middenveld is het wachten op Duarte en kijken hoe hij het zometeen weer oppikt. Een type als hij is in ieder geval welkom nu. De Jong zou in goeden doen prima mee moeten kunnen in de opbouw, als hij die taken maar meekrijgt en uitvoerd. Vervolgens is het afwachten totdat Andersen zijn plekje op het middenveld gaat overnemen.

PostPosted: 31 Oct 2013 16:24 

Droomaankoop: Gudelj
Uit de column die Cruijff schreef op 28 oktober viel me deze passage op,
waarvan ik vind dat het krachtvoer voor Godenzonen is:

Cruijff gaat in zijn column nadrukkelijk in op de details. Het bewegen zonder bal is in Nederland een drama. Soms moet je zo lopen, dat je niet direct zelf aangespeeld kan worden, maar wel ruimte voor een ander creëert. Bij ploegen als Barcelona en Real Madrid zijn soms drie tot vier spelers daar tegelijk mee bezig. Dat valt weliswaar buiten de driehoek van het positiespel, waarbij speler A de bal naar speler B speelt en speler C vrijloopt om daarna aangespeeld te worden, maar is wel een vervolg daarop. Simpel gezegd, vrijlopen voor de bal die C eventueel naar jou kan spelen.'

Samengevat dus loopacties om voor een ander ruimte te creëren
en/of om in een latere instantie zelf in positie te komen.

Wat zou het mooi zijn om dat bij Ajax weer terug te zien.

En wat kan die man toch goed zijn vinger op de essentie in het voetbal leggen!

PostPosted: 31 Oct 2013 16:36 
Erelid

Inderdaad, maar dat heeft met kwaliteit te maken. Het is net schaken. Waar de spelers van Real en Barca 2-3 zetten vooruit kijken, zijn ze bij Ajax alleen bezig met de volgende zet.

PostPosted: 31 Oct 2013 16:51 

AFCA Niels wrote:
Wou nog even terugkomen op de uitspraken van Cruijff. Ik ben het maar deels eens met zijn mening. Zijn algemene visie is dat de middenvelders voor de opbouw moeten zorgen, daar ben ik het mee eens. Maar Ajax heeft op dit moment opbouwend sterke verdedigers en voornamelijk middenvelders die niet uitblinken in die taak.

Je kunt wel gaan zeggen tegen verdedigers dat de bal zo snel mogelijk naar het middenveld moet en dat die het dan maar moeten doen, maar zo werkt het in de praktijk (nog) niet. Ik denk eigenlijk ook dat De Boer dat ook graag wil, maar het in de wedstrijd te moeilijk is. Bij Poulsen stokt het immers al. Dan kun je beter de bal kwijt bij de opbouwend sterke backs. De Jong verzaakt ook vaak in dat opzicht. Duarte is daar meer de speler naar, maar dan houdt het eigenlijk al een beetje op en dat is triest. Serero mist het inzicht daartoe en Andersen is niet zo ver. Klaassen laat ik voor het gemak er maar even buiten.

Blind zou wel zo'n middenvelder kunnen zijn en het is zeker het proberen waard. Echter vind ik Blind dit moment een betere linksback dat Boilesen en ik denk dat De Boer dat ook vind. Daardoor ben ik er niet zo zeker van dat hij vaak als middenvelder zal spelen.

Wel vind ik dat dit team de potentie heeft om de stappen te zetten. Veltman en Denswil durven snel het middenveld in te spelen en laatstgenoemde heeft ook nog eens een behoorlijke lange pass in de benen. Wellicht zouden de backs in opbouw iets teruggetrokkener kunnen spelen om meer ruimte voor de middenvelders te creëeren. Qua middenveld is het wachten op Duarte en kijken hoe hij het zometeen weer oppikt. Een type als hij is in ieder geval welkom nu. De Jong zou in goeden doen prima mee moeten kunnen in de opbouw, als hij die taken maar meekrijgt en uitvoerd. Vervolgens is het afwachten totdat Andersen zijn plekje op het middenveld gaat overnemen.
Ik ben het grotendeels met je eens.
Ik denk dat Blind zich idd. in de goede richting zal ontwikkelen op die positie
en hij doet het nu al vooruit voetballend beter dan Poulsen.
Poulsen, dus nog even als vervanger bij blessures, dan een bloemetje aan het eind van het seizoen en een leuk handgeld van het team in Denemarken waar hij gaat afballen.
Hij heeft het verdiend.
Ik zie echter ook in Serero, een pion in de opbouw naar voren en Boilesen is weliswaar nog niet in vorm, maar is lang geblesseerd geweest en die zie ik ook wel terugkomen op niveau.
Of Blind op linksachter beter is, maakt mij dan niet zoveel uit, die gasten moeten op deze leeftijd gewoon beide spelen tbv van doorstroming en continuïteit naar het volgende seizoen.

PostPosted: 31 Oct 2013 16:57 
Erelid

Pin_Point wrote:
Of Blind op linksachter beter is, maakt mij dan niet zoveel uit, die gasten moeten op deze leeftijd gewoon beide spelen tbv van doorstroming en continuïteit naar het volgende seizoen.
Weet ik niet. Zoals men al zegt: je moet niet je beste spelers opstellen, maar je beste team.

PostPosted: 31 Oct 2013 16:58 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Droomaankoop: Luis Suarez
AFCA Niels wrote:
Ik vind de bal 100 keer naar elkaar spelen en dan in wandeltempo richting de middellijn gaan, niet opbouwend sterk. Kun je je mening uitleggen?

PostPosted: 31 Oct 2013 17:02 
Erelid

Dat zegt weinig over iemands opbouwende kwaliteiten, maar vooral iets over de aanspeelbaarheid van je mede spelers. Beide jongens hebben de drang openingen te zoeken met de bal en kunnen die vinden met hun passing. Ze kunnen natuurlijk ook de makkelijke weg kiezen en de keeper de lange bal laten nemen.

PostPosted: 31 Oct 2013 17:06 
De Goeie Ouwe Tijd

Favoriete Ajacied (aller tijden): Marco van Basten
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Website: https://twitter.com/ajaxarchief
geenidee4 wrote:

Ik vind de bal 100 keer naar elkaar spelen en dan in wandeltempo richting de middellijn gaan, niet opbouwend sterk. Kun je je mening uitleggen?
Tuurlijk zijn Denswil en Veltman opbouwend nog niet van het niveau Vertonghen bijvoorbeeld maar dit ligt zeker niet alleen aan Denswil en Veltman. Als je, net als afgelopen dinsdag met Klaassen en Siem de Jong op een middenveld speelt heb je 2 spelers, vooral Klaassen, die meer bezig zijn met verstoppertje spelen dan zichzelf aanbieden. Verschil met vorig jaar is op het middenveld gewoon Eriksen, die vrijwel altijd aanspeelbaar was.

PostPosted: 31 Oct 2013 17:12 

Het ligt er denk ik aan welke wedstrijd je in gedachten hebt.
In de laatste hadden zowel Denswil als Veltman veel drive naar voren.

PostPosted: 31 Oct 2013 17:21 

Droomaankoop: Nigel de Jong
Website: http://kipislekker.wordpress.com
AFCA Niels wrote:

Het dikgedrukte van ik wat tegenstrijdig. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat Frank de Boer dit waarschijnlijk wel wil, maar zijn keuzes staan daar haaks op. Als het bij Poulsen al stokt, moet je Poulsen niet opstellen. Als De Jong daar ook verzaakt, hoort De Jong daar niet te staan. Ik ben het met je eens dat Duarte en Blind wel over de kwaliteiten beschikken om dit beter te laten verlopen (en ik schaar daar zelf ook Serero bij), maar De Boer heeft vooralsnog nog nooit voor een driemansmiddenveld met deze drie heren gekozen, wat doodzonde is.

PostPosted: 31 Oct 2013 17:29 
Erelid

Oneens. De Boer moet roeien met de riemen die hij heeft. Poulsen en De Jong blinken dan niet uit in het opbouwen, maar behoren wel tot de betere middenvelders van Ajax en hebben andere kwaliteiten. Schöne heeft toch meermaals op Poulsen's positie gespeeld? Hij bracht wel dat voetballende vermogen van achteruit, maar was verdedigend vreselijk. De Boer kan niet het totaalvoetbal spelen wat hij vast en zeker voor ogen heeft, dus moet hij keuzes maken. Blind is iets wat nog maar net geprobeerd is, dus het is afwachten of hij dat idee doorzet of niet.

PostPosted: 04 Nov 2013 16:34 
Beheerder

http://www.ajaxtotaal.nl/nieuws/kijktip ... n-cruijff/

PostPosted: 04 Nov 2013 22:55 

Cruijff: ‘De strijd was niet te verliezen’

'Je zag het hele Nederlandse voetbal afglijden. En dan moet er wat veranderen', stak Cruijff van wal. 'Ik vond dat het tijd werd om in te grijpen. Dan heb je wel mensen nodig die wat kunnen veranderen. De generatie van Dennis Bergkamp en Wim Jonk is onafhankelijk en zo goed opgeleid en intelligent, dat ze in staat zijn om dit over te nemen en uit te voeren.'

Over de strijdlust die Cruijff en consorten toonden tegen Ten Have en dergelijken is Cruijff helder. 'Het is ook een karaktereigenschap van mij om wanneer iemand denkt me te kunnen gebruiken, het gevecht aan te gaan', aldus de levende legende. 'Ik denk dat die mensen een verkeerd beeld hadden van hoe wij zijn. De jongens die zo ontwikkeld zijn, zoals Marc Overmars en zo, kan je niet in de maling nemen. Er zijn zo veel dingen waar zij mee te maken hebben gehad tijdens hun carrière en waar zij voor moeten waken. Ze hebben allemaal zo veel adviseurs die rugdekking willen geven. Het gaat voor die jongens ook niet meer om geld, want ze zijn toch al binnen. Er is niemand van die jongens die dominant zal willen zijn bij een deel waarin hij niet domineert.'

‘Die strijd is dus ook niet te verliezen', vertelt Cruijff verder over de fluwelen revolutie. 'Dit soort wedstrijden is profclub tegen amateurclub. Die kan je niet verliezen. Die dingen zijn zo duidelijk. Zo extreem duidelijk. Voetballers hebben natuurlijk een bepaalde hardheid in zich. Die jongens hebben allemaal wel eens hun gezin en leven moeten verhuizen en ondertussen het koppie erbij moeten houden om topprestaties te leveren. Die zijn niet met een kluitje in het riet te sturen. Al deze jongens hebben honderd procent in hun carrière gestopt en eruit gehaald. Dan doen ze dat hierin dus ook.'

De aartsrivaal van Cruijff in de strijd om Ajax was lange tijd Ten Have. De professor dokter meester verloor uiteindelijk van de voormalig profvoetballer. 'Ten Have is niet de eerste de beste en had zeker wat bij kunnen dragen aan Ajax', is Cruijff niet eens zeer hard. 'Maar dan had hij zijn kwaliteiten beschikbaar moeten stellen aan de club en niet andersom. 'Maar Tscheu la Ling heeft het goed recht dat hij nog procedeert tegen Ten Have. Sjaak Swart, Dick Schoenaker en Keje Molenaar kunnen bevestigen wat voor schadelijke dingen Ten Have over Ling heeft gezegd tijdens een ledenraadvergadering. Dus Ling heeft die zaak al gewonnen, anders was hij er niet eens aan begonnen. Je moet ons niet provoceren. Dat is ook een heerlijk gevoel. Of het nou een John Bosman of Frank de Boer is. Dat is zo’n heerlijk gevoel.'

:343: Cruijff, zoals vrijwel altijd gelijk :343:

PostPosted: 04 Nov 2013 22:59 
Erelid

Dat de rechtermiddenvelder een betere rechtermiddenvelder was dan hem is wel onzin natuurlijk. :lol:

PostPosted: 04 Nov 2013 23:07 
Beheerder

Hoezo?

PostPosted: 04 Nov 2013 23:24 
Erelid

Denk jij niet dat Cruijff een geweldige rechts-mid was geweest?

RTL7 zorgt wel voor contrast zo, van Cruijff naar die Engelse malloot.

PostPosted: 05 Nov 2013 08:16 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Kan je het ergens terugkijken?

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 05 Nov 2013 09:26 
Beheerder

Stukjes wel:
http://www.rtlxl.nl/#!/derksen--296966/ ... 8d5edb51ef

PostPosted: 05 Nov 2013 11:47 
Erelid

Mooi dat Cruijff V/d Hoorn ook zo complimenteeerde over zijn reactie naar de media na Milan. V/d Hoorn deed dat inderdaad erg goed. Vind hem ook symphatiek overkomen.

PostPosted: 05 Nov 2013 14:23 

Mooi verhaal. Maar uiteindelijk is Mike niet de opvolger van Alderweireld, ook niet de stand-in van wél z'n vervanger, maar wel een bankzitter bij Jong Ajax. Achter Gravenberch, tot voor kort spits. 'k Zou hier toch wel eens graag een woordje uitleg bij hebben. Misschien is er een goede reden, krijgt-ie een Hoesen-aanpak, maar dat kan dan toch gewoon naar buiten gebracht worden?

PostPosted: 05 Nov 2013 16:03 

Ik heb het hele interview met Cruijff nog is bekeken en in een paar woorden hoorde ik hem zeggen waar nu op dit moment de kink in de Ajax kabel zit.

De jeugd opleiding heeft eigenlijk een aantal jaren op zijn gat gelegen en het heeft tijd nodig om die achterstand in te halen. Er is op dit moment namelijk een hiaat in de doorstroming van talent dat overbrugd moet worden. Spelers die rustig gebracht hadden moeten worden, worden nu versneld voor de leeuwen geworpen terwijl dat in alle rust, achter ervaren spelers en in een stabiel team zou moeten gebeuren.
Een situatie geboren uit noodzaak door o.a. het vertrek van key spelers als Ericsen en Alderweireld recentelijk, maar eigenlijk als gevolg van het in het pre FdB tijdperk gevoerde jeugdbeleid.
Het op dit moment doorgestroomde talent verzuipt nu in een onstabiel team waarin de broodnodige ervaring al dan niet door een vormcrisis van de gevestigde waarden ontbreekt.
Zijn verwachting is dan ook dat die situatie zal verbeteren als dat gat in de recente toekomst opgevuld wordt en de doorstroming natuurlijker verloopt.

Hij zegt ook dat spelers, mede in hun eigen belang, pas op 23 of 24 jarige leeftijd hun droomtransfer moeten maken. En zelfs dan niet impulsief maar naar een club die bij hen past. Je zal dan met name zaakwaarnemers en familie die de zilvervloot in het zicht hebben, daarvan moeten kunnen overtuigen.

Ik wil bovenop dit volgens mij steekhoudende verhaal van Cruijff nog toevoegen dat Ajax misschien slimmer en creatiever moet worden in het openbreken of verlengen van contracten.
Ik denk dan met name aan het moment dat een speler aan het doorbreken is in het eerste elftal en je overtuigd bent van de doorgroei potentie. Dat zou een moment kunnen zijn dat je een goede kans hebt een speler voor langere tijd te binden en daarmee stabiliteit en continuïteit in je team opbouw en in de doorstroming bereikt.
Dat zou weer een creatieve stap kunnen zijn die Ajax op structurele basis vooruit kan helpen.

Wie niet bulkt van het geld zal niet alleen creatief en slim moeten zijn, maar ook over heel veel overtuigingskracht en inzicht moeten beschikken.
Je zal spelers, zaakwaarnemers en familie allemaal moeten kunnen bereiken en overtuigen met die argumenten want die verdomde zilvervloot vaart met grote regelmaat langs en de verleiding om er dan op aan te monsteren is bijzonder groot.

PostPosted: 05 Nov 2013 17:00 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Dank je Pin_Point voor de toelichting.

Kan ik deze uitzending ergens downloaden?

PostPosted: 05 Nov 2013 22:00 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari, Johan, Marco
Droomaankoop: Franklin Rijkaard
Seizoenskaart: Helaas....
Pin_Point wrote:
Ik heb het hele interview met Cruijff nog is bekeken en in een paar woorden hoorde ik hem zeggen waar nu op dit moment de kink in de Ajax kabel zit.

De jeugd opleiding heeft eigenlijk een aantal jaren op zijn gat gelegen en het heeft tijd nodig om die achterstand in te halen. Er is op dit moment namelijk een hiaat in de doorstroming van talent dat overbrugd moet worden. Spelers die rustig gebracht hadden moeten worden, worden nu versneld voor de leeuwen geworpen terwijl dat in alle rust, achter ervaren spelers en in een stabiel team zou moeten gebeuren.
Een situatie geboren uit noodzaak door o.a. het vertrek van key spelers als Ericsen en Alderweireld recentelijk, maar eigenlijk als gevolg van het in het pre FdB tijdperk gevoerde jeugdbeleid.
Het op dit moment doorgestroomde talent verzuipt nu in een onstabiel team waarin de broodnodige ervaring al dan niet door een vormcrisis van de gevestigde waarden ontbreekt.
Zijn verwachting is dan ook dat die situatie zal verbeteren als dat gat in de recente toekomst opgevuld wordt en de doorstroming natuurlijker verloopt.

Hij zegt ook dat spelers, mede in hun eigen belang, pas op 23 of 24 jarige leeftijd hun droomtransfer moeten maken. En zelfs dan niet impulsief maar naar een club die bij hen past. Je zal dan met name zaakwaarnemers en familie die de zilvervloot in het zicht hebben, daarvan moeten kunnen overtuigen.

Ik wil bovenop dit volgens mij steekhoudende verhaal van Cruijff nog toevoegen dat Ajax misschien slimmer en creatiever moet worden in het openbreken of verlengen van contracten.
Ik denk dan met name aan het moment dat een speler aan het doorbreken is in het eerste elftal en je overtuigd bent van de doorgroei potentie. Dat zou een moment kunnen zijn dat je een goede kans hebt een speler voor langere tijd te binden en daarmee stabiliteit en continuïteit in je team opbouw en in de doorstroming bereikt.
Dat zou weer een creatieve stap kunnen zijn die Ajax op structurele basis vooruit kan helpen.

Wie niet bulkt van het geld zal niet alleen creatief en slim moeten zijn, maar ook over heel veel overtuigingskracht en inzicht moeten beschikken.
Je zal spelers, zaakwaarnemers en familie allemaal moeten kunnen bereiken en overtuigen met die argumenten want die verdomde zilvervloot vaart met grote regelmaat langs en de verleiding om er dan op aan te monsteren is bijzonder groot.
Juist, en wat hij zei, daar valt geen speld tussen te krijgen, maar dat is logisch, anders zei hij het niet. :geek:

PostPosted: 06 Nov 2013 08:24 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
http://www.rtlxl.nl/#!/derksen--296966/ ... 7f65093151 .

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

Post new topic  Reply to topic  [ 661 posts ]  Previous   1 3 4 5 6 7 27  Next

All times are UTC+01:00