Ga terug naar AjaxInside →

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 38 berichten ]  1 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: 'Jodenclub' Ajax
BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 15:11 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
BBC buigt zich over 'jodenclub' Ajax

Bron:AT5

Berichtonderwerp: Re: 'Jodenclub' Ajax
BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 16:20 

Kent Uri de geschiedenis niet of heb ik een vertekende geschiedenis..
Ben nu aan het luisteren dus misschien word het gecorrigeerd.. maar voor zover ik weet is joden een geuzennaam.. oftewel in eerste instantie werd het als scheldnaam of belediging tegen ons gebruikt en uiteindelijk hebben we dat als geuzennaam opgenomen.

Uri beweert dat we ooit uit onszelf die naam hebben aangenomen en dat later de tegenstanders met antisemitische teksten kwamen..

We werden toch in eerste instantie joden genoemd omdat de bussen van de tegenstander altijd door jodenbuurten kwamen enzo.. iets in die richting?

EDIT: schijnbaar is mijn geschiedenis die van de spurs.

EDIT: wie is die idiote marokaanse ooit-ajax supporter?

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 16:40 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Droomaankoop: Luis Suarez
Zeer interessant dit, moeilijke kwestie.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 17:38 
Erelid

Ik weet niet precies hoe het ontstaan is, maar Uri 'de gifslang' Coronel neem ik niet serieus.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 18:55 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Coronel praat alsof die net Engels heeft geleerd.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 20:11 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Vroeger liep ik ook met mijn vrienden (ook Marokkaans,Turks en Tunesisch trouwens) ook Superjoden te schreeuwen. Ik vond het ook een geuzennaam. Maar voor veel mensen is het best traumatisch.
Wij komen natuurlijk van goddelijk afkomst, vandaar dat Godenzonen ook zo goed past. ;) Alleen spreek je Joden makkelijker uit dan Godenzonen. Er moet iets aan gedaan worden, maar hoe is de vraag.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 20:42 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Ipv van Joden, Goden roepen :lol:

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 20:52 
Erelid

Marc schreef:
Eens! :lol:

Maar serieus, dat is best een goede! Als dat haalbaar zou zijn d.m.v. supportersverenigingen zou het prachtig zijn!

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 21:58 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Lukt niet. Dit zit er al jaren in.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 22:19 

En als je goden goden staat te roepen ben je gewoon een stel idioten, joden is dan nog een geuzennaam.. ofja schijnbaar niet als ik het verhaal in die bbc zooi mag geloven.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 22:42 
Erelid

Ik denk inderdaad ook dat het niet zal lukken. Misschien bij een klein groepje supporters, maar bijvoorbeeld al helemaal niet bij de tegenstanders.
Toch zou het mij mooi lijken.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 23:37 
Erelid

Ik heb alleen dat artikel nog gelezen maar dat staat vol met onzin.

Dat er bij andere clubs gajes op de tribune zit die antisemitische spreekkoren ten gehore brengen is niet de schuld van Ajax.
Daarnaast is het zeer onwaarschijnlijk dat deze zelfde groep idioten willekeurige joden gaan belagen. Er zullen een paar racisten tussen zitten (Bij Ado een boel) maar die zijn te dom en te laf om zoiets te doen. Voorlopig zijn volstrekt willekeurige voorbijgangers trouwens een populairder doelwit van zinloos geweld.

Er zijn daarnaast genoeg redenen om Ajax te zien als "Jodenclub" ook al was er vroeger naast Ajax een aparte Jodenclub. Van mij hoeft deze geuzennaam ook niet, ik heb liever "Godenzonen" maar ik zie niet waarom er zo over gezeurd wordt.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 09:40 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Een geuzennaam kies je niet, die krijg je. Zo is het ook bij Ajax gebeurt. De oorspronkelijke reden dat Ajaxaanhang de term joden heeft geadopteerd is omdat supporterscharen van b.v. Utrecht en ADO in Amsterdam luidkeels riepen dat ze op jodenjacht gingen en meer van dergelijke termen. M.a.w. Ajax werd toen al met joden geassocieerd en toen al was het zo dat die andere aanhang joden als scheldwoord zag. Ajax adopteerde joden als geuzennaam en toen moest er van de andere kant een reactie komen want joden an sich was geen belediging meer. Dus het werd kankerjoden, tyfusjoden, neuzen, en WOII werd eer bijgehaald. En dan wordt het gebruik van de term joden dus beladen. Het is mij veel te kort door de bocht om dan de ajaxaanhang de schuld te geven van die incidenten. Als de aanhang stopt met het aannemen van de term joden zullen andere supportersgroepen echt niet stoppen met het gebruik van die term jegens Ajax. Ik bedoel wij zullen PSV ook boeren en meer van dat soort zaken blijven noemen ook als de PSV supporters zelf het woord boer niet meer als geuzennaam op zich nemen.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 10:08 

Droomaankoop: Guldelj
Seizoenskaart: 6 jaar
Marc schreef:
Ik had de hoop dat Johan Johan zou blijven. Helaas is dat weer overgewaaid. Het liefst nog de Barcelona versie van Jooohan jooohan.

Verder heeft Pushkin natuurlijk gelijk. Zo werkt dat bij groepen mensen.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 13:47 
De Goeie Ouwe Tijd

Sigtyr schreef:
Ik weet niet precies hoe het ontstaan is, maar Uri 'de gifslang' Coronel neem ik niet serieus.
:evil: :evil: Klote Uri !! :evil: :evil:

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 13:48 
De Goeie Ouwe Tijd

Ovenwant schreef:
Coronel praat alsof die net Engels heeft geleerd.
:evil: :evil: Uri de mafkees....oprotten!! :evil: :evil:

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 13:54 
De Goeie Ouwe Tijd

Waarom nou uitgerekend Uri "f#cking" Cornonel weer zijn mening moet geven is mij volkomen onduidelijk, een grotere nep-Ajacied is bijna niet te vinden en bovendien is dit oude achterbakse fossiel schijnbaar kauwgum onder onze schoenen........KOMEN WE OOIT ECHT VAN DEZE PROLEET AF ???

Ik heb natuurlijk in mijn "carierre" als Ajax supporter overal ter wereld "Joden" lopen roepen en bij mijn weten zijn de tegenstanders begonnen met Ajax een Jodenclub te noemen omdat Amsterdam de stad van de Joden was in de oorlog.
Bovendien zijn mensen als v Praag en zo natuurlijk Joods.
Vervolgens (en daar ben ik zelf bij geweest) is besloten om het "scheldwoord Joden" niet meer als beledigend te beschouwen maar er trots op te zijn.
Ik heb ergens nog een interview met een zooitje F-Siders door Sonja Barend (waaronder Joark) waar dat heel duidelijk word gezegd.
Kortom.....klote Uri slaat de plank zoals altijd weer eens volledig mis, wat walg ik van dat uitgestreken smoelwerk van die vent.....bah!!!

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 17:46 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Jullie hebben allemaal wel gelijk, vooral Pushkin.

Ik keur het gebruik ook af, maar het is niet zo dat Ajacieden denken van: Oh, leuk, laten we Joden als bijnaam voor ons nemen en dat er dan antisemitisme komt, het zal wel.

Het is misschien maar beter om het af te schaffen, maar dat zal niet gemakkelijk gaan. Dan moet je beginnen met het uitbannen van Israëlische vlaggen, want dat vind ik echt onzinnig, dat die er hangen. Het verbieden van de geuzennaam zal heel lastig worden.

De verantwoordelijkheid ligt ook zeker bij clubs als Feyenoord en ADO. Het zegt wel wat over de sfeer daar, dat zelfs spelers en trainers (!) meedoen met antisemitische liedjes waar ook nog eens het woord kanker in voor komt. Gestoord gewoon. Bovendien, een verstandig mens zou wel even nadenken voor hij Hamas, hamas liedjes gaat zingen. Als je Ajax dan zo graag met 'Joden' wil aanspreken als vijandige supporter, en een beetje beledigend, doe dan 'wie niet springt die is een jood', dat is nog redelijk onschuldig. Maar de Tweede Wereldoorlog erbij halen, je weet niet wat je daarmee kunt aanrichten.
Zoals we echter weten zijn de meeste voetbalsupporters verre van verstandig, en bij ADO bijvoorbeeld staat het woord verstand niet in het woordenboek.

Kortom, het moet van twee kanten komen. Ajax kan maar beter een andere geuzennaam aannemen, rivaliserende clubs moeten hun supporters opvoeden. Klinkt haast onmogelijk, dat wel.

O ja, het is trouwens ook zo dat er Feyenoorders zijn die Ajax haten omdat het een 'jodenclub' is. Dus dan gaat het niet eens meer om de geuzennaam.

Laatst gewijzigd door geenidee4 op 06 feb 2013 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 17:47 

Dus ik had wel gelijk als ik Pushkin en Ad mag geloven.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 19:00 
Erelid

Ok,

Nog maar even ter verduidelijking dan.

Ja, Ajax Amsterdam joden is een geuzennaam zoals Ad ook al verder aangeeft hoe dat ontstaan is. Dus ja je verhaal klopte prima. Dat enkele figuren in de media een totaal ander beeld schetsen klopt, die lui kennen de hele histoire niet van het ontstaan van joden als geuzennaam (al zouden ze eigenlijk bij de term geuzennaam al genoeg moeten weten.)
Dat de BBC dan Uri Coronel vraagt is ook nog wel te begrijpen, die man is zelfs zo joods als wat. Dat Uri - pijnlijk trouwens dat slechte Engels - Coronel dan een heel ander beeld schetst als zogenaamde 'ervaringsdeskundige' doet daar weinig aan af. Een vriend van mij is praktiserend joods, en Feyenoord supporter. Geloof me die zit geen seconde met deze hele affaire.

Als we dan toch de kern van de zaak willen raken, dan komt het eigenlijk hier op neer. Er is doorheen de eeuwen altijd wel latente discriminatie en racisme tegen joden geweest. De Europese geschiedenis zit er vol mee. De haat/afkeer was/is in de lagere sociale klassen het grootst (Hitler heeft daar ooit handig gebruik van gemaakt). Dat zijn tevens de sociale klassen waar een groot deel van de harde kernen en die-hard supporters uit afkomstig zijn bij de meeste clubs (Ado-utrecht-Feyenoord). Daar het is het allemaal mee begonnen met de leidjes als 'de joden', 'we gaan op jodenjacht' die Utrecht al eind jaren '70 zong als de supporters in Amsterdam kwamen. Bij deze groep zal Ajax altijd bekend staan als de joden en aangezien ze altijd een soort voortrekkersrol hebben zal Ajax van die kant niet van dat stempel afkomen.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat de clubs de supporters moeten opvoeden. Want de verwensingen zijn altijd grievend doordat ze snel verwijzen naar WOII. Bij deze groep zit weinig historisch besef, en ze zullen zelf ook niet inzien welk impact het heeft en ze zullen er ook niet zo voor openstaan. En historisch gezien hebben clubs het altijd moeilijk hun harde kernen hard aan te pakken omdat diegene die dat doet dan meestal veel harder wordt teruggepakt. Pak je ze wel een keer aan dan wordt je keihard teruggepakt; http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... edrijf_186 Voor clubs is het daarom moeilijk veel zelfreinigend vermogen te tonen, eigenlijk moet je dat direct in de juridische molen gooien zodat er een veel preventievere werking vanuit gaat zonder vergelding.

Ajax is natuurlijk ook gewoon hypocriet. In het verleden werd opgeroepen tot uitbanning van de term joden maar tegelijkertijd was er op ajax.nl wel nog een jodenster als gsmschermafbeelding te koop, en ringtones met hava naquila.
Tot slot ben ik anderzijds ook wel een beetje moe dat deze discussie elke keer weer opgerakeld wordt. Als je naar onze cultuur kijkt dan zijn er altijd twee taboes waar je geen grappen over mag maken en dat zijn de joden en de donker gekleurden. (grotendeels vanwege de gevoelige historie met WOII en de slavernij). gebeurt dat wel dan wordt het pagina's groot uitgemeten komen er commissies etc.
Als je werkelijk naar onze cultuur kijkt dan zul je zien dat het bij mensen/groepen met bepaalde kenmerken het een enorm taboe is er een grap/belediging over te maken maar bij andere is het weer geen probleem. Ik ben zelf 1.83 en dus niet klein, maar als ik bv. het commentaar van bv Borst over Sneijder hoor (sleutelhanger) of een Van Gelder die in het WK commentaar spreekt over tuinkabouter en eentwintig groot dan gaat het bij mij altijd kriebelen als ik die lui weer moraliserend hoor over discriminatie/racisme en het beledigen van groepen. Ze doen het namelijk zelf even goed. Ik heb zelf als Nederlander in de jeugd in Belgie gevoetbald, ik heb verwensingen naar mijn hoofd gekregen in combinatie met mijn nederlandschap waar de honden geen brood van lusten. Als ik Marrokaan was geweest en ze hadden hetzelfde gezegd had ik zo 20 rechtzaken aan kunnen spannen. Mij heeft schelden nooit geraakt, ik keek en kijk oprecht neer op dat soort personen die dat gebruiken, dat wel. Mijn antwoord was meestal een bal door de benen spelen.

Als ik het puur maatschappelijk bekijk dan is het ook wel zo dat er b.v. ten aanzien van de moslims veel meer incaseringsvermogen wordt verwacht dan ten aanzien van de joden,

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 21:07 

Droomaankoop: Martin Ødegaard
Seizoenskaart: Nee
Amen Pushkin!

Btw als halfbloedje maak ik ook soms handig gebruik van mijn afkomst hoor....... Ik ben WIT wanneer het mij uitkomt en ik ben ZWART wanneer het mij uitkomt.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2013 03:31 
De Goeie Ouwe Tijd

:o Oh wat ben jij een boef "Drukkie" ....hoe durf je? :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 09 feb 2013 21:15 

Ik ben Argentijn.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 17:53 
Erelid

Paspoort en al Lute?

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 19:49 

Pushkin schreef:
Paspoort en al Lute?
Heb ondertussen een Argentijns paspoort, ga niet uitleggen hoe ik er aan gekomen ben maar heb hem.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 38 berichten ]  1 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00