Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 277 posts ]  Previous   1 8 9 10 11 12  Next
Author Message
PostPosted: 28 Sep 2018 18:28 
Erelid

Droomaankoop: Adam Maher
343 wrote:
Morfe0 wrote:
Zitten nog geen transfersommen van Tadic en Blind bij en de Vergoedingssommen bedragen al 88 miljoen euro, de Liquide middelen zijn met 55 miljoen euro gezakt naar 12 miljoen euro , en de te vorderen debiteuren post maar slechts met 18 miljoen euro.
Daarnaast staat er niks bij van de 30 miljoen euro over de Toekomst wat er opzij was gelegd..
Nee... dit ziet er financieel helemaal niet goed uit.
Darkchild heeft denk ik toch wel gelijk.
Nee, maar de inkomsten van de CL ook nog niet.
Waarom zou er iets moeten staan over die 30 miljoen euro? Die is opzij gelegd en staat er dus blijkbaar ook niet meer bij.
Reken maar dat AJAX het volgende boekjaar (dit seizoen) nog wel enorm veel transferinkomsten en bonussen van transfers zal incasseren.
Te vorderen post is maarliefst 76 miljoen euro.

PostPosted: 28 Sep 2018 20:28 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Wij hebben dit keer op keer aangegeven maar veel mensen zeggen dan: wij hoeven het niet te betalen dus boeit het niet. Echt een dooddoener.

Feit is gewoon dat Ajax niet zonder Europees voetbal kan en bovendien veel uitgaande transfers (of hoge bedragen uit een enkele transfer) nodig heeft om positief uit te komen. En ja.. als je CL haalt dan scheelt het tientallen miljoenen. Zeker nu met dat extra geld. Zonder een pot gespeeld te hebben was het al meer dan 40 miljoen.

Ajax heeft nog steeds te hoge bedrijfslasten. Het is ook niet zo dat ze met sportieve successen alles recht kunnen praten. Nee in tegendeel.... voor de financiële positie doen ze het erbarmelijk slecht.

De afschrijvingen gaan ook weer omhoog met de gigantische deals voor Tadic en Blind. Plus de salarissen dik omhoog. Als de resultaten uitblijven ga je dat zeker merken. Aan de andere kant levert de CL veel op en hebben ze veel spelers die de potentie hebben om grote miljoenentransfers te maken. Zeker als je de geruchten rond De Jong, De Ligt leest. Maar ja wat koop je ervoor als je ze kwijt bent, er mindere voor terughaalt en sportief niks wint??

PostPosted: 28 Sep 2018 20:56 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
Wat maakt het uit dat ze 'afhankelijk' zijn van groepsfase Europa League? We hebben het één keertje niet gehaald in tig jaar; vind het wel een verantwoord risico. Noem het niet eens een risico maar een extreme uitzondering. 'Nouri' heeft daar natuurlijk ook invloed op gehad.

Als je een begroting maakt waar je geen EL voetbal voor nodig hebt hou je geen cent meer over en worden we net als Feyenoord. Als we al niet meer van groepsfase EL kunnen uitgaan kunnen we Ajax wel opdoeken.

PostPosted: 29 Sep 2018 08:54 

guy_ajax wrote:
Wat maakt het uit dat ze 'afhankelijk' zijn van groepsfase Europa League? We hebben het één keertje niet gehaald in tig jaar; vind het wel een verantwoord risico. Noem het niet eens een risico maar een extreme uitzondering. 'Nouri' heeft daar natuurlijk ook invloed op gehad.

Als je een begroting maakt waar je geen EL voetbal voor nodig hebt hou je geen cent meer over en worden we net als Feyenoord. Als we al niet meer van groepsfase EL kunnen uitgaan kunnen we Ajax wel opdoeken.
Vind ik ook. Dat we een keer in de 50 jaar geen Europees voetbal hebben gehaald betekent toch niet dat je bij de begroting moet uitgaan dat je het niet haalt.
Bovendien, trek je goede spelers aan is de kans veel groter dat je Europees speelt.
Natuurlijk zullen de grootste talenten vertrekken, maar succes betekent ook dat je aantrekkelijk bent voor grote talenten uit het buitenland bent om hier te komen spelen. Ze zien ook dat, als je het bij ons goed doet, dat een ideale opstap is naar een grote club in het buitenland.
Je kunt beter naar AJAX gaan en je daar goed ontwikkelen en dat op het veld laten zien dan dat je naar een grote club in een sterke competitie gaat en je daar of op de bank zit of bij een kleine club speelt. Bij AJAX sta je veel meer in de etalage.
Het is niet voor niks dat onze spelers voor veel meer geld verkocht (gaan) worden dan de talenten van andere clubs.
Daar moet AJAX op inspelen en jaarlijks gaan voor de grootste talenten. Die een goed salaris beden. Dat verdien je daarna in een veelvoud terug bij verkoop. En dan zal er best wel een mispeer tussen zitten.
Maar als je bijvoorbeeld iemand als Jezus (Man.C.) zou kunnen halen verkoop je hem daarna voor tientallen miljoenen aan die club. Je moet een goed verhaal hebben. En dat is gemakkelijker als je nationaal maar vooral internationaal faam verwerft. Met name in de CL, dat zien spelers.
Het is een beetje de kip en het ei verhaal.

PostPosted: 29 Sep 2018 12:02 

renemar wrote:
guy_ajax wrote:

Vind ik ook. Dat we een keer in de 50 jaar geen Europees voetbal hebben gehaald betekent toch niet dat je bij de begroting moet uitgaan dat je het niet haalt.
Bovendien, trek je goede spelers aan is de kans veel groter dat je Europees speelt.
Natuurlijk zullen de grootste talenten vertrekken, maar succes betekent ook dat je aantrekkelijk bent voor grote talenten uit het buitenland bent om hier te komen spelen. Ze zien ook dat, als je het bij ons goed doet, dat een ideale opstap is naar een grote club in het buitenland.
Je kunt beter naar AJAX gaan en je daar goed ontwikkelen en dat op het veld laten zien dan dat je naar een grote club in een sterke competitie gaat en je daar of op de bank zit of bij een kleine club speelt. Bij AJAX sta je veel meer in de etalage.
Het is niet voor niks dat onze spelers voor veel meer geld verkocht (gaan) worden dan de talenten van andere clubs.
Daar moet AJAX op inspelen en jaarlijks gaan voor de grootste talenten. Die een goed salaris beden. Dat verdien je daarna in een veelvoud terug bij verkoop. En dan zal er best wel een mispeer tussen zitten.
Maar als je bijvoorbeeld iemand als Jezus (Man.C.) zou kunnen halen verkoop je hem daarna voor tientallen miljoenen aan die club. Je moet een goed verhaal hebben. En dat is gemakkelijker als je nationaal maar vooral internationaal faam verwerft. Met name in de CL, dat zien spelers.
Het is een beetje de kip en het ei verhaal.
Los daarvan denk ik dat, als je echte grote talenten aantrekt het algemene niveau ook hoger wordt. Op trainingen en in wedstrijden. De aanwezige spelers gaan doorgaans ook beter spelen omdat ze meer ruimte krijgen. Al is het maar 5% beter. En wellicht zijn er ook meer ervaren (oud)spelers te porren om (terug) te komen als ze zien dat het niveau hoog is en deelname aan de CL en evt. overwinteren een echt haalbare zaak is.
Als ik mocht kiezen zou ik voor het scenario kiezen dat er goed en veel in heel talentvolle spelers geïnvesteerd wordt hetgeen het zich ongetwijfeld uitbetaald door jaarlijkse deelname aan de CL en grote transfersommen i.p.v. voorzichtig handelen.
Kijk naar Neres. Eerst veel kritiek over de hoge transfersom en nu wordt een veelvoud daarvan op hem geboden. Dat zou ook zijn gebeurd als Richarlison zou zijn gekomen. Heel vaak is goedkoop uiteindelijk duurkoop.
Bij het voorzichtig begroten toon je geen ambitie en kom je nooit dichterbij de Europese (sub)top.

PostPosted: 25 Oct 2018 08:30 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Miljoenen lonken voor Ajax bij zege op Benfica in Lissabon
https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=339984

PostPosted: 25 Oct 2018 15:14 
Erelid

343 wrote:
Miljoenen lonken voor Ajax bij zege op Benfica in Lissabon
https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=339984
Ajax zit nu al veel hoger dan wat word gemeld.
Het behalen van de 3e Vr CL ontvang je ruim 1,5 ton.
Bij het winnen van de Play off ronde ontvang je 3 miljoen, bij verlies 5 miljoen, dus wij ontvangen 3 miljoen euro.
Er was al gemeld dat Ajax met de plaatsing al 42 miljoen euro ontvingen, dus zaten we op dat moment al op een slordige 45,1 miljoen euro.
Ajax heeft nu 2 x gewonnen , premies waren 2,7 miljoen per overwinning, 9 ton voor een gelijkspel, een keer gelijk dus betekend 6,3 miljoen aan wedstrijdpremies binnengehaald nu al.
Dus zitten we nu al op een slordige 51,4 miljoen euro.
Bij overwinning van Benfica ontvang je nog eens 2,7 miljoen euro , +9,5 miljoen voor het behalen van de volgende ronde.
Dan zit je op dat moment op een slordige 63,6 miljoen euro indien Ajax dus de volgende ronde behaald, maar we zitten op dit moment dus al op een slordige 51,4 miljoen euro.

PostPosted: 25 Oct 2018 21:51 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Wij hebben dit keer op keer aangegeven maar veel mensen zeggen dan: wij hoeven het niet te betalen dus boeit het niet. Echt een dooddoener.
Klopt, het is vervelend maar mensen die Ajax oppervlakkig volgen (80% van de achterban) boeit dat doorgaans geen biet. Maar ik hoef niet meer terug naar de tijden dat we uit armoede spelers als Lesly De Sa hadden lopen en er niks beters was op de vleugels (en die situatie kwam voort uit geldgesmijt onder Van Basten en Jol en daarna de broekriem enorm aanhalen).

Feit is gewoon dat Ajax niet zonder Europees voetbal kan en bovendien veel uitgaande transfers (of hoge bedragen uit een enkele transfer) nodig heeft om positief uit te komen. En ja.. als je CL haalt dan scheelt het tientallen miljoenen. Zeker nu met dat extra geld. Zonder een pot gespeeld te hebben was het al meer dan 40 miljoen.
Ajax kan best een jaartje zonder Europees voetbal gezien de reserves. Structureel niet , anderzijds is het de afgelopen 40 jaar ook zelden voorgekomen dat we niet Europees speelden.
Ajax heeft nog steeds te hoge bedrijfslasten. Het is ook niet zo dat ze met sportieve successen alles recht kunnen praten. Nee in tegendeel.... voor de financiële positie doen ze het erbarmelijk slecht.
Ach de financiën blijft een leuk discussiepunt. Van die bedrijfslasten, die hoge aantal FTEs is mij al jaren een doorn in het oog. Echter moet ik er wel bij zeggen dat ons salarishuis bij de jaarcijfer met name hoog is uitgevallen doordat spelers bij uitgaande transfers een deel van de transfersom krijgen. Dat komt weer in de boeken als loon. Als Sanchez voor 40 miljoen vertrekt tikt dat aan.
De afschrijvingen gaan ook weer omhoog met de gigantische deals voor Tadic en Blind. Plus de salarissen dik omhoog. Als de resultaten uitblijven ga je dat zeker merken. Aan de andere kant levert de CL veel op en hebben ze veel spelers die de potentie hebben om grote miljoenentransfers te maken. Zeker als je de geruchten rond De Jong, De Ligt leest. Maar ja wat koop je ervoor als je ze kwijt bent, er mindere voor terughaalt en sportief niks wint??
Wat Ajax vooral heeft gewonnen is immateriële zaken die weer om te zetten naar materiële. Succes bindt meer supporters, verhoogt de merchandiseomzet, houdt Ajax aantrekkelijk voor sponsors, zorgt voor hogere vraag bisunessseats, zorgt dat ook eredivisiewedstrijden en bekerwedstrijden sneller uitverkocht worden etc. etc.

Verder zijn er aan Europese CL avonturen natuurlijk ook weer extra kosten, zoals hogere huisvesting, bonuspremies uitkeren naar vorige clubs van getransfereerde spelers, etc.

De situatie bij de uitgaven is welk verhaal er bij zit. Ik vind dat Blind en Tadic (als ik de berichten moet geloven van de sommen) erg duur zijn. Maar opzich kan Ajax het wel prima lijden. De FTEs op bestuursvlak vind ik een groter probleem, net als spelers die buiten de boot vallen maar toch oor transfersommen erop staan (Kristensen, Orejuela, Cassiera) (en ook van spelers als Kuhn, Pereira, Jensen wordt het straks de vraag of ze gaan aanhaken).

Tot slot, wat ik heb meegekregen staat de voortgang van de samenwerking met Cape Town op de tocht vanwege het kostenplaatje. Ajax wil wel perse nog Traore halen daar, maar ik verwacht dat dat samenwerkingsverband binnen een termijn van nu en 5 jaar afgebouwd is of financieel een heel andere vorm krijgt waarbij Ajax niet meer 50% van de begroting doet.

PostPosted: 26 Oct 2018 09:57 
Beheerder

50% van de begroting? Maar AJAX blijft wel 51% van de aandelen houden?
En zijn er geen plannen voor voetbalscholen in bijv. Zuid-Amerika?

PostPosted: 21 Nov 2018 15:53 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Luis Suarez
Seizoenskaart: 401
Met het geld wat we voor de Jong + de Ligt krijgen zou je volgens mij wel de Arena kunnen kopen, zou dat een goede zet zijn?

PostPosted: 21 Nov 2018 15:59 
Beheerder

AJAX is het (nog) niet van plan, dacht ik, en ze zijn ook nog afhankelijk van andere partijen.

PostPosted: 04 Jan 2019 13:11 
Beheerder

Ajax wil wereld veroveren: felle financiële strijd buiten de lijnen
https://www.vi.nl/pro/overig/ajax-wil-w ... -de-lijnen

PostPosted: 04 Jan 2019 13:27 

343 wrote:
Ajax wil wereld veroveren: felle financiële strijd buiten de lijnen
https://www.vi.nl/pro/overig/ajax-wil-w ... -de-lijnen
En toch zou ik als ik Ajax was nog eens goed onderzoeken wat er mogelijk is in de Arena. Zullen ze vast al hebben gedaan, maar daar is nog veel te behalen als je ziet dat elke wedstrijd is uitverkocht en er flinke wachtlijsten zijn en mensen voor simpele wedstrijden al op zoek gaan naar tickets.

Met die hoeken moet toch iets te doen zijn. Vul je 2 tv-hoeken en houdt er 2 open voor lucht doorgang en noodgevallen, trek Noord en Zuid nog een paar rijen door, of onderzoek of het uberhaupt mogelijk zou zijn om de hellingslijn minder stijl te trekken zodat je dichter op het veld kan komen (bij staplaatsen lijkt me dat sowieso mogelijk). Kan al flink wat extra plaatsen opleveren.

PostPosted: 04 Jan 2019 13:51 
Erelid

Als je ziet hoeveel afschrijvingen Ajax nu heeft op de spelers, en de salarissen zijn omhoog gegaan, denk ik niet dat ze nog interesse in de Arena hebben om te kopen.
Simpelweg het feit dat we nu echt in een hoger sigment kopen, we zitten nu al aan de 140-150 miljoen aan afschrijvingen, of misschien wel meer, onze selectie herbergt ook wel een ontiegelijke waarde, maar het moet allemaal wel financieel haalbaar zijn.

PostPosted: 04 Jan 2019 14:12 

Kopen heb ik het ook niet over. Je moet zien te zorgen dat je inkomstenbronnen structureel omhoog gaan. Dat kan met wederom uitbreiden Arena. Vraag puilt uit, aanbod is prima, maar kan nog meer worden uitgeknepen.

PostPosted: 04 Jan 2019 14:33 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Nouri
Seizoenskaart: Nee
Snake wrote:
Kopen heb ik het ook niet over. Je moet zien te zorgen dat je inkomstenbronnen structureel omhoog gaan. Dat kan met wederom uitbreiden Arena. Vraag puilt uit, aanbod is prima, maar kan nog meer worden uitgeknepen.
Wellicht dat de kosten voor uitbreiding niet opwegen tegen de inkomsten erna. Lijkt me dat ze dit bij Ajax wel onderzocht hebben.

PostPosted: 04 Jan 2019 14:53 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
Ik kan me niet voorstellen dat er geen winst te behalen valt uit extra plekken. Die zijn permanent en leveren je ieder seizoen weer geld op.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 11 Jan 2019 00:10 
Beheerder

Dan nog maar een filmpje over de financiële situatie van AJAX.
https://fcvideo.nl/video/ajax-kan-in-ee ... J1lZjGNoak

PostPosted: 11 Jan 2019 08:58 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
Ik heb echt de ballen verstand van economie, maar ik kan wel zien dat dit filmpje echt waanzinnig slecht is. Zoveel informatie die niet klopt...

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 06 Feb 2019 08:32 
Beheerder

Van Os aan het woord...
'Ajax wordt dan lekker een soort Anderlecht, dat lijkt me niet de bedoeling'
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/86 ... -mee-.html

PostPosted: 28 Feb 2019 12:17 
Erelid

Vlottende activa gedaalt van 116 miljoen naar 99 miljoen euro.
Salariskosten in een half jaar tijd met 14 miljoen gestegen, Afschrijvingspost van 89 miljoen naar 110 miljoen gestegen.
Snap al die hosanna niet, zo goed zijn deze cijfers niet, als ik dit lees gaan we nu echt op een te grote voet door.

PostPosted: 28 Feb 2019 12:27 

Ik neem aan dat het grootste deel van de salarisverhoging om premies (Champions League) en tekenbonussen zijn.

PostPosted: 28 Feb 2019 12:46 
Erelid

Zimmerman wrote:
Ik neem aan dat het grootste deel van de salarisverhoging om premies (Champions League) en tekenbonussen zijn.
Dat zou inderdaad kunnen, dan valt het wel te verklaren met die tekenbonussen dat die als salarissen word gezet en niet als afschrijvingen, dan is het nog wel te doen.
Maar structureel 80 miljoen + aan salarissen per jaar is waanzin.
Overigens komen hier ook nog eens de overwintering van de CL nog bovenop want ik las dat we nu 45 miljoen euro aan premies ontvingen en 8 miljoen aan recettes terwijl we rond de 60-65 miljoen bij overwintering zouden ontvangen.
Dus dan krijg je nog 10 miljoen van de CL overwintering, en de miljoenen van Frenkie De Jong en Wober, als dan de salarissen hele grote gedeelte ook tekenpremies inzitten dan maak ik me niet zo druk.

PostPosted: 28 Feb 2019 13:06 
Erelid

CL klopt sowieso niks van, melden ze premies van 45 miljoen euro, dat was bij de start zo, zonder overwinningen etc.

https://www.vi.nl/nieuws/zilvervloot-va ... -inkomsten

PostPosted: 28 Feb 2019 13:25 
Erelid

Morfe0 wrote:
Vlottende activa gedaalt van 116 miljoen naar 99 miljoen euro.
Salariskosten in een half jaar tijd met 14 miljoen gestegen, Afschrijvingspost van 89 miljoen naar 110 miljoen gestegen.
Snap al die hosanna niet, zo goed zijn deze cijfers niet, als ik dit lees gaan we nu echt op een te grote voet door.
De vlottende activa zullen gedaald zijn, door de investeringen in spelers deze zomer. Daartegenover stonden vrij weinig inkomende transfers (enkel Kluivert). Dus een transferverlies van ongeveer 25 miljoen euro. Die moeten met liquide middelen of crediteuren betaald worden.

Ik vind het dan ook opvallend dat de crediteuren amper gestegen zijn. Lijkt erop dat Ajax de transfers dus niet in termijn heeft betaald. Het verschil van 15 miljoen euro in vlottende activa, en de 10 miljoen in mindering bij de financiële vaste activa, verklaren dit verschil.

Het lijkt erop dat Ajax kortlopende te ontvangen vergoedingssommen boekt onder vlottende activa bij debiteuren (vergoedingssommen die je binnen 1 jaar dient te ontvangen), en de langlopende te ontvangen vergoedingssommen boekt onder financiële vaste activa (dus bijvoorbeeld als je Milik in 3 termijnen verkoopt verdeeld over 3 jaar, boek je het eerste jaar onder vlottende activa, en de overige 2 onder financiële vaste activa).

Daarom is het ook niet zo schokkend dat de kortlopende vorderingen (vlottende activa) met 15 miljoen zijn gedaald. Want daartegenover staat ook weer een mindering van 30 miljoen in de kortlopende schulden van Ajax.

De spelerssalarissen mag je denk ik niet extrapoleren. Een stijging van 30 miljoen over een heel seizoen zou namelijk wel schrikbarend zijn. Ten eerste moet je bij de post spelerssalarissen inderdaad denken aan de CL-premies, die al tijden niet meer zijn uitgekeerd. Kan maar zo zijn dat daar wel een miljoen of 5 in zit. Daarnaast denk ik dat met name met de transfer van Blind en Tadic een groot deel tekenpremie is betaald, die ook te boeken zal zijn onder deze post. Het kan maarzo dat met deze 2 transfers samen wel een miljoen of 5 is betaald aan tekenpremies (als het niet meer is). Dit waren ongebruikelijke transfers voor Ajax. Ik denk dat een stijging van de loonkosten van een miljoen of 10 over een heel seizoen reëel en logisch is (dus exclusief die tekenpremies en CL-premies). Al betalen we die CL-premies natuurlijk liever wel jaarlijks.

Daarbij komen natuurlijk nog de transfers van Wöber en Frenkie. Ik vind het allemaal niet zo schokkend. Ajax staat er zeer rooskleurig voor.

Post new topic  Reply to topic  [ 277 posts ]  Previous   1 8 9 10 11 12  Next

All times are UTC+02:00