Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 625 posts ]  Previous   1 12 13 14 15 16 25  Next
Author Message
PostPosted: 27 Sep 2014 04:01 
Erelid

343 wrote:
'Pas als we de 20 miljoen aan negatieve reserves inlopen, kunnen we weer uitgeven'

Jeroen Slop ging tijdens de bespreking over de jaarcijfers van Ajax in op de druk om spelers aan te trekken. "Het lijkt wel of er een drang van de buitenwereld is dat we de portemonnee moeten trekken. We mogen weliswaar spreken van een stevig eigen vermogen maar zolang de overige reserves nog negatief zijn door verliezen uit het verleden is het onverstandig verbintenissen aan te gaan. We willen die negatieve reserves van ruim twintig miljoen inlopen naar nul. Pas dan kunnen we weer uitgeven."
Kan iemand dit iets meer verduidelijken??

Reserves zijn als het ware een spaarbankboekje. Als je daar -20 staat en je betaalrekening is ± 100, kan je dan niet die 20 overboeken zodat het nul is en je nog 80 overhoud??

PostPosted: 27 Sep 2014 23:16 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: Nigel de Jong
Website: http://kipislekker.wordpress.com
murdoch01 wrote:
343 wrote:
'Pas als we de 20 miljoen aan negatieve reserves inlopen, kunnen we weer uitgeven'

Jeroen Slop ging tijdens de bespreking over de jaarcijfers van Ajax in op de druk om spelers aan te trekken. "Het lijkt wel of er een drang van de buitenwereld is dat we de portemonnee moeten trekken. We mogen weliswaar spreken van een stevig eigen vermogen maar zolang de overige reserves nog negatief zijn door verliezen uit het verleden is het onverstandig verbintenissen aan te gaan. We willen die negatieve reserves van ruim twintig miljoen inlopen naar nul. Pas dan kunnen we weer uitgeven."
Kan iemand dit iets meer verduidelijken??

Reserves zijn als het ware een spaarbankboekje. Als je daar -20 staat en je betaalrekening is ± 100, kan je dan niet die 20 overboeken zodat het nul is en je nog 80 overhoud??
Ik heb de gepubliceerde jaarcijfers eens bekeken en kan hier wel een toelichting op geven.

Als we het over de reserves, het eigen vermogen en de schulden hebben, hebben we het over de passiva zijde van de balans. De passiva zijde wil eigenlijk zeggen: Waar komt het geld in de kas vandaan, en hoe zijn de bezittingen (activa) gefinancierd? De passiva bestaan uit het eigen vermogen, de langlopende schulden en de kortlopende schulden.

Het eigen vermogen van de Ajax NV bestaat uit het geplaatst kapitaal (de nominale waarde van de geplaatste aandelen), de Agioreserve (de winst die de NV maakt als het aandelen uitgeeft boven de nominale waarde) , de reserve omrekeningsverschillen (dit heeft te maken met de omrekeningsverschillen van valuta, gezien Ajax' deelneming in Ajax Cape Town, neem ik aan), de Overige Reserves (de winst die Ajax niet uitkeert aan aandeelhouders maar in de kas stopt) en het Onverdeeld resultaat boekjaar (de 16,6 miljoen winst die Ajax dit jaar dus heeft gemaakt). Het zijn dus niet spaarboekjes, het is simpelweg een indicatie waar het geld vandaan komt. Wanneer er bedrijfsmatig verlies wordt gedraaid gaat dit altijd van de overige reserves af, vandaar dat ze nog altijd negatief zijn. Dat is niets waar Ajax zich druk om hoeft te maken, aangezien de agioreserves bijvoorbeeld ruim 101 miljoen zijn. Het is slechts een indicatie dat de verliezen die Ajax heeft geleden vooral bedrijfsmatig zijn geweest.

Grappig dat Slop het meteen over 20 miljoen negatieve reserves heeft, aangezien die op de balans nog zo'n 37 miljoen is. Ik neem aan dat die 16,5 miljoen onverdeelde winst dus, net als vorig jaar, volledig in de portemonnee van Ajax terechtkomt.

Waar ik me wel zorgen om maak is dat zowel de inkomsten uit de business-seats en skybox-plaatsen; de sponsoring; televisie; en de merchandising allemaal terugliepen dit jaar. Dat is toch de afdeling van Van der Sar... Dit jaar had hij nog te maken met het faillissement van OAD, maar dit mag volgend jaar toch echt niet herhaald worden.

PostPosted: 28 Sep 2014 04:29 
Erelid

Bedankt SprUtch, voor de verduidelijking!

PostPosted: 14 Nov 2014 23:03 
Beheerder

Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
http://www.ajaxtotaal.nl/nieuws/2014/11 ... reet-plan/

PostPosted: 15 Nov 2014 00:41 

Dus dat zou betekenen dat alles wat met de transfers en CL opgehaald word rechtstreeks terug na Ajax 1 zou kunnen.
bijvoorbeeld in nieuwe spelers of een hoger salaris plafond.

Vind het toch wel een hele knappe presentatie, ben ook wel heel erg benieuwd wat de Boer gaat doen, want zoals ik het nu begrijp gaan we nu de vruchten plukken.

Maarja zolang wij hier op kunstgras spelen en tegen 'clubjes' heb je er almaal weinig aan denk ik. Misschien moeten alle supporters van de grotere clubs zich maar sterk gaan maken voor een BENELUX-competitie.

PostPosted: 16 Nov 2014 14:16 

Dat zou inderdaad kunnen maar hoeft niet zo te zijn. Het geld kan ook gestoken worden in het perfectioneren van de jeugdopleiding of het opzetten van een goed scoutingsapparaat.

PostPosted: 16 Nov 2014 14:26 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
raaijkeweske wrote:
Dus dat zou betekenen dat alles wat met de transfers en CL opgehaald word rechtstreeks terug na Ajax 1 zou kunnen.
bijvoorbeeld in nieuwe spelers of een hoger salaris plafond.

Vind het toch wel een hele knappe presentatie, ben ook wel heel erg benieuwd wat de Boer gaat doen, want zoals ik het nu begrijp gaan we nu de vruchten plukken.

Maarja zolang wij hier op kunstgras spelen en tegen 'clubjes' heb je er almaal weinig aan denk ik. Misschien moeten alle supporters van de grotere clubs zich maar sterk gaan maken voor een BENELUX-competitie.
Ik denk niet in het verhogen van het salaris plafond. Wil je dat verhogen moet je namelijk structureel hogere inkomsten hebben.

PostPosted: 16 Nov 2014 17:29 

Als ze niks aan het salarisplafond doen, dan hoop ik dat ze de arena kopen, en alle stoeltjes daar wit rood maken.

PostPosted: 16 Nov 2014 17:42 
Beheerder

Als ze de Arena kopen dan kunnen de salarissen wel omhoog, denk ik.

PostPosted: 16 Nov 2014 20:43 
Erelid

343 wrote:
Als ze de Arena kopen dan kunnen de salarissen wel omhoog, denk ik.
Indien de Arena kopen ervoor zorgt dat je structureel 7-10 miljoen euro bespaart, zou je dat best eens in de salarishuishouding kunnen verwerken. Maar dan wel de regel houden dat aangekochte spelers een maximaal plafond van 1 miljoen mogen hebben. Meer dan 1 miljoen salaris moet je alleen geven aan spelers die bij Ajax bewezen hebben dat te mogen verdienen. Straks bijvoorbeeld een Klaassen of Cillessen.

Aangekochte spelers nooit meer dan 1 miljoen geven. Als die aankoop dan mislukt krijg je erg scheve gezichten binnen de selectie, zoals met Oleguer en Sulejmani destijds. Terwijl spelers als Van der Wiel en Vertonghen hier maar een tonnetje of 7 beurden, gingen die spelers aan de haal met een miljoen of 2. Dat is gewoon niet uit te leggen.

PostPosted: 16 Nov 2014 20:57 

Ik ben bang als ze de Arena gaan kopen, dat Overmars eerst weer wil gaan 'sparen'. Kan niet wachten totdat ze duidelijk gaan maken wat de nieuwe visie gaat worden iig.

PostPosted: 16 Nov 2014 21:00 
Beheerder

@Koen, uiteraard. Dit beleid moet echt niet losgelaten worden.

Zeker. Volgend jaar zal het dus duidelijk worden. Het moet wel iets groots worden anders houdt AJAX echt niet zo de hand op de knip.

PostPosted: 17 Nov 2014 22:50 

Het zou natuurlijk ook kunnen dat Ajax van de beurs af wil en daarvoor wil sparen. Daarover kun je als club alleen niks prijsgeven.

PostPosted: 18 Nov 2014 00:18 

Zolang de selectie er maar niet meer op achteruit gaat.
Blind moet de laatste transfer zijn geweest waar niks gelijkwaardigs of beters voor teruggekomen is.

Want wat hebben ze/wij toch geluk gehad dat we de laatste 4 jaar kampioen zijn geworden, als je alleen al na de uitgaande transfers kijkt.

PostPosted: 19 Nov 2014 00:21 
Columnist

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Wim Jonk
raaijkeweske wrote:
Zolang de selectie er maar niet meer op achteruit gaat.
Blind moet de laatste transfer zijn geweest waar niks gelijkwaardigs of beters voor teruggekomen is.

Want wat hebben ze/wij toch geluk gehad dat we de laatste 4 jaar kampioen zijn geworden, als je alleen al na de uitgaande transfers kijkt.
Dit jaar zullen er ook gewoon weer spelers de selectie verlaten.
Moisander, Schöne, Sigthórsson, Zimling en Sana zullen voor niets of een klein bedrag vertrekken en zullen alleen ruimte maken op de loonlijst.
Ook verwacht ik dat Duarte niet nog een seizoen de bank warm gaat houden en dat Ligeon ook naar een club kleine Eredivisieclub gaat.

Dit zou een aardige uitholling van de selectie betekenen waar op vrij weinig verdient zal worden.
Maar het zal wel mooi wezen als deze middelmaat vertrekt, dus een uitgaande transfer is niet altijd slecht.

Het zou erger zijn als Cillessen, Klaassen, Veltman of El-Ghazi bij grote clubs op de radar komen. En ook dan, niemand is onvervangbaar. Maar alleen verkopen tegen de hoofdprijs!

PostPosted: 20 Nov 2014 11:18 
Beheerder

AJAX heeft geen 100, maar 60 miljoen euro in kas, volgens Wijers (BNR).

PostPosted: 21 Nov 2014 01:18 
Columnist

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Wim Jonk
343 wrote:
AJAX heeft geen 100, maar 60 miljoen euro in kas, volgens Wijers (BNR).
En ze gaan er sowieso niet mee van de beurs had hij aangegeven.
Vermoedelijk gaat er een groot deel gestoken worden in de nieuwe locatie van de Toekomst om hierdoor de beste opleidingsclub van de wereld te (willen) worden.

PostPosted: 21 Nov 2014 23:22 
Beheerder

Dat zit er wel dik in, ja. Waar zou AJAX het nog verder in kunnen steken?
Om het stadion te kopen is het nog te weinig, denk ik.

PostPosted: 22 Nov 2014 09:29 

Droomaankoop: Matthijs de Ligt :)
Overnamekosten iets van €50M en de huur €9M/jaar (2007)?

Lees:

http://ajax.netwerk.to/forums/HTML/forum10/1066-8.php

PostPosted: 22 Nov 2014 10:58 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
343 wrote:
Dat zit er wel dik in, ja. Waar zou AJAX het nog verder in kunnen steken?
Om het stadion te kopen is het nog te weinig, denk ik.
Je kan een groter aandeel nemen je hoeft het niet perse helemaal over te nemen. Ik had het er met Drukkie pas ook over, dat klinkt opzich aanlokkelijk. Nadeel wordt dat de grootste onderhoudkosten de komende decennia dan ook als een molensteen om je nek hangen.

PostPosted: 22 Nov 2014 14:52 

Droomaankoop: Martin Ødegaard
Seizoenskaart: Nee
Voordeel kan weer zijn dat je het in de zomer kan verhuren aan Mojo en ID&T en flink wat extra inkomsten uit huur en horeca kan genereren, terwijl je daar nu niets of bijna niets van ziet.

PostPosted: 12 Dec 2014 11:18 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
28,6 miljoen euro overgehouden aan de Champions League dus. Was het voorgaande jaren niet veel minder?

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 12 Dec 2014 15:41 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
Stormrage wrote:
28,6 miljoen euro overgehouden aan de Champions League dus. Was het voorgaande jaren niet veel minder?

Slop rekent hier ook de kaartverkoop bij volgens mij, dan klopt t aardig met voorgaande jaren

PostPosted: 12 Dec 2014 15:44 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Hoeveel kost zo'n CL eigenlijk?

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 12 Dec 2014 16:38 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
Ovenwant wrote:
Hoeveel kost zo'n CL eigenlijk?
2 miljard en dan win je 'm één keer met antivoetbal.

Post new topic  Reply to topic  [ 625 posts ]  Previous   1 12 13 14 15 16 25  Next

All times are UTC+02:00