Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Previous   1 2 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Vitesse - Ajax
PostPosted: 03 Aug 2019 18:00 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
Overigens speelt Vitesse achterin met Doehki en Obispo. Daar moet wat te halen zijn.
Overal hoort wat te halen te zijn. Vitesse heeft de vierde begroting en die is lager dan wat wij meer begroten ten opzichte van de nummer 2 PSV.

PostPosted: 03 Aug 2019 18:05 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Christian Chivu
DeRuit wrote:
Geen Eiting in de selectie vind ik eigenlijk nog verrassender..
Inderdaad. Zelfs De Wit zit erbij....
Misschien een oefenduel met Jong Ajax? Lang zit er ook niet bij.
Maar Pierie en Scherpen wel..

Misschien moet Eiting ook maar verhuurd worden nu Blind wel vast naar het middenveld lijkt te gaan.

PostPosted: 03 Aug 2019 18:14 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Zeker weten. Eiting heeft het voor de tweede keer niet weten waar te maken.

Praat mee over #AJAX en #vitaja op onze chat:
live/
Nog geen lid? Dan even hier snel en makkelijk registreren:
ucp.php?mode=register

Topic na de wedstrijd weer open!

PostPosted: 03 Aug 2019 20:23 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Trabelsi
Droomaankoop: Thomas Muller
Seizoenskaart: Nee
Weer achter de feiten, ieder jaar hetzelfde. Bah bah. Meer heb ik er nu niet over te zeggen. Waardeloos.

PostPosted: 03 Aug 2019 20:24 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Weer een onnodige k#tstart. Een eigen goal en een goal uit het niets van Bazoer door toch net te veel gemakzucht. Verdomme!

PostPosted: 03 Aug 2019 20:26 
Erelid

Zo. Hebben we de traditionele seizoensopening ook weer gehad.

Op zich geen hele slechte pot; de spelprincipes waren wel duidelijk. Ruimte tussen de linies zoeken en verticale passes. Ging alleen nog te vaak mis. Zat daarnaast ook niet echt mee. Nog geen reden tot paniek, al moet de afstemming tussen verdediging en middenveld soms wel beter.

PostPosted: 03 Aug 2019 20:28 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Droomaankoop: Luis Suarez
Het begint een patroon te worden hé?

Ik vond het niet zo zeer aan het veldspel liggen, Vitesse werd bij vlagen weg gedriehoekt. Het zijn gewoon weer een aantal spelers die worden opgesteld terwijl ze het niveau ontberen. Veltman en Dolberg heb ik het dan over. Blind verviel weer in zijn oude vertrouwde laksheid en Ziyech en Tagliafico vond ik slordig.
Vitesse verdient dit gelijkspel overigens helemaal niet. Twee goals door matig verdedigen van Ajax en verder alleen maar lomp tegen gehouden. Dat is de enige manier waarop zulke clubs Ajax kunnen bestrijden.

Weer slecht uit de starblokken schieten, moet toch te denken geven. En dat met al deze investeringen. :evil:

PostPosted: 03 Aug 2019 20:35 

Ziyech en Tagliafico slordig. Paar 100% kansen die er in moeten ( Marin, v.d. Beek ) of in ieder geval op goal moeten.
Verder vind ik v.d. Beek nu Frenkie niet meer achter hem staat die veel oplost te veel naar voren spelen en zich wat verstoppen in de opbouw. Door telkens zo dicht naast of achter Dolberg te staan schakel je je eigen spits ook gewoon uit.

PostPosted: 03 Aug 2019 20:51 

Het centrale duo slaat nergens op als het er echt op aan komt. Schuurs komt te kort. Martinez is te klein voor LCV. Die moet tzt gewoon de opvolger van Tagliafico worden.
Blind terug op LCV. Alvarez zal ongetwijfeld beter zijn dan Schuurs. Veltman alleen als stand-in gebruiken. Was wel heel matig in balbezit. Laat in de nationale competitie Dest maar spelen.
Middenveld klopt niks van. Marin vond ik op zich aardig spelen, moet natuurlijk wel scoren. Donny zoals altijd. Blind vond ik ook heel behoorlijk. Maar de samenstelling klopt gewoon niet.
Ziyech, sorry Jerome, waardeloos. Weer bezig met pogingen het record onnozel balverlies te verbeteren. Laat bij de 1-0 ook nog zijn man uit zijn rug komen.
Dolberg? Hoeveel kansen krijgt hij nog? Het moet eens klaar zijn met excuses. Hij is de spits van AJAX en dan moet je veel meer laten zien dan hij doet. Tadic ook ondermaats.
Mijn conclusie over vandaag: verdediging staat niet goed, geen organisatie; middenveld klopt qua bezetting niet terwijl individueel de spelers aardig speelden; voorhoede vandaag dik onvoldoende.
En ondanks dit alles moet je gewoon winnen. Wat een kansen.
Treurig.

PostPosted: 03 Aug 2019 21:07 
Erelid

renemar wrote:
Het centrale duo slaat nergens op als het er echt op aan komt. Schuurs komt te kort. Martinez is te klein voor LCV. Die moet tzt gewoon de opvolger van Tagliafico worden.
Martinez was vandaag zeker niet goed (stond paar keer verkeerd), maar zijn lengte heeft daar niets mee te maken. Hij won zelfs kopduels van Grot.

PostPosted: 03 Aug 2019 21:20 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
renemar wrote:
Blind terug op LCV. Alvarez zal ongetwijfeld beter zijn dan Schuurs. Veltman alleen als stand-in gebruiken. Was wel heel matig in balbezit. Laat in de nationale competitie Dest maar spelen.
Middenveld klopt niks van. Marin vond ik op zich aardig spelen, moet natuurlijk wel scoren. Donny zoals altijd. Blind vond ik ook heel behoorlijk. Maar de samenstelling klopt gewoon niet.
Ziyech, sorry Jerome, waardeloos. Weer bezig met pogingen het record onnozel balverlies te verbeteren. Laat bij de 1-0 ook nog zijn man uit zijn rug komen.
Dolberg? Hoeveel kansen krijgt hij nog? Het moet eens klaar zijn met excuses. Hij is de spits van AJAX en dan moet je veel meer laten zien dan hij doet. Tadic ook ondermaats.
Mijn conclusie over vandaag: verdediging staat niet goed, geen organisatie; middenveld klopt qua bezetting niet terwijl individueel de spelers aardig speelden; voorhoede vandaag dik onvoldoende.
Treurig.
Centrum twijfelachtig ja. Martinez prima speler maar neemt soms heel veel risico en zijn positionering is matig. Kan beter op linksback staan.

1 van de slechtste spelers aan de kant van Ajax was Tagliafico. Kleunt overal in met alle risico's van dien en was hij het niet die bij de eerste goal van Vitesse naar voren druk probeerde te zetten en te laat kwam waardoor de hele linkerkant open lag? Echt totaal onnodig en echt BIZAR SLECHT gedaan. Dat was Tagliafico of Blind. Daarnaast speelt Tagliafico standaard de bal achteruit... terwijl je totaal niet onder druk staat.

Blind die prima is aan de bal maar kwetsbaar in de omschakeling vanwege het gebrek aan snelheid. Marin die ELK duel verliest. Ook bij de goal van Bazoer moet hij gewoon ingrijpen en doet hij niks. Maak dan een overtreding... Schuurs en Veltman liepen daar ook achteruit. Niemand deed wat. Onbegrijpelijk.

Ziyech was niet best. Die heeft alleen nog weinig minuten gemaakt tot nu toe. Om hem zou ik me dan ook geen zorgen maken. Als je goed hebt opgelet zag je dat alles bij hem begon. In de eerste helft was hij weer overal te vinden. Hij neemt het initiatief en dat hebben we nodig. Want we zien toch allemaal hoe weinig dynamiek er is voorin tegen een compacte tegenstander? Tadic zie je letterlijk niks doen tot het moment dat hij de bal krijgt. Op de vleugel heb je alleen wat aan hem als hij voorin wat kan kappen en draaien en de back eroverheen komt.

Dat maakt de rechterkant ook een stuk zwakker. Als Veltman daar staat. Want die komt er niet overheen. En als dat wel zo is maakt hij de verkeerde keuze. Bijvoorbeeld in de tweede helft door vrij in de 16 op doel te schieten terwijl centraal voor de goal heel veel spelers stonden. Wat mij betreft was dat niet de beste optie.

Mazraoui kwam invallen en je ziet direct zijn toegevoegde waarde. Als het middenveld zo ruk blijft als vandaag dan moet hij daar staan.

Het is helaas weer hetzelfde verhaal dat we vanaf het begin van het seizoen achter de feiten aanlopen. Dat kan nog een tijdje duren want de transfermarkt is nog weken open. Ik verbaas me er wel over dat de tegenstander zo weinig kansen nodig heeft om tot scoren te komen en dat Ajax er letterlijk 10 nodig heeft om 2 doelpunten te maken. Waarvan zeker 5 grote kansen.

Sinds wanneer is Pasveer een geweldige keeper?

PostPosted: 03 Aug 2019 21:22 

Jerome wrote:
renemar wrote:
Treurig.
Centrum twijfelachtig ja. Martinez prima speler maar neemt soms heel veel risico en zijn positionering is matig. Kan beter op linksback staan.

1 van de slechtste spelers aan de kant van Ajax was Tagliafico. Kleunt overal in met alle risico's van dien en was hij het niet die bij de eerste goal van Vitesse naar voren druk probeerde te zetten en te laat kwam waardoor de hele linkerkant open lag? Echt totaal onnodig en echt BIZAR SLECHT gedaan. Dat was Tagliafico of Blind. Daarnaast speelt Tagliafico standaard de bal achteruit... terwijl je totaal niet onder druk staat.

Blind die prima is aan de bal maar kwetsbaar in de omschakeling vanwege het gebrek aan snelheid. Marin die ELK duel verliest. Ook bij de goal van Bazoer moet hij gewoon ingrijpen en doet hij niks. Maak dan een overtreding... Schuurs en Veltman liepen daar ook achteruit. Niemand deed wat. Onbegrijpelijk.

Ziyech was niet best. Die heeft alleen nog weinig minuten gemaakt tot nu toe. Om hem zou ik me dan ook geen zorgen maken. Als je goed hebt opgelet zag je dat alles bij hem begon. In de eerste helft was hij weer overal te vinden. Hij neemt het initiatief en dat hebben we nodig. Want we zien toch allemaal hoe weinig dynamiek er is voorin tegen een compacte tegenstander? Tadic zie je letterlijk niks doen tot het moment dat hij de bal krijgt. Op de vleugel heb je alleen wat aan hem als hij voorin wat kan kappen en draaien en de back eroverheen komt.

Dat maakt de rechterkant ook een stuk zwakker. Als Veltman daar staat. Want die komt er niet overheen. En als dat wel zo is maakt hij de verkeerde keuze. Bijvoorbeeld in de tweede helft door vrij in de 16 op doel te schieten terwijl centraal voor de goal heel veel spelers stonden. Wat mij betreft was dat niet de beste optie.

Mazraoui kwam invallen en je ziet direct zijn toegevoegde waarde. Als het middenveld zo ruk blijft als vandaag dan moet hij daar staan.

Het is helaas weer hetzelfde verhaal dat we vanaf het begin van het seizoen achter de feiten aanlopen. Dat kan nog een tijdje duren want de transfermarkt is nog weken open. Ik verbaas me er wel over dat de tegenstander zo weinig kansen nodig heeft om tot scoren te komen en dat Ajax er letterlijk 10 nodig heeft om 2 doelpunten te maken. Waarvan zeker 5 grote kansen.

Sinds wanneer is Pasveer een geweldige keeper?
Pasveer heeft zijn dagen. PSV nu 1 - 0 achter, dus hopen dat wij niet als enige achter de feiten aanlopen.

PostPosted: 03 Aug 2019 21:28 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Wat? Ik vond Martinez de beste van het veld. Won al zijn duels.

PostPosted: 03 Aug 2019 21:46 
Erelid

geenidee4 wrote:
Dat inderdaad, maar als je verder kijkt zag je ook dat hij niet in bepaalde duels kwam waar hij wel in had moeten komen, als gevolg van slechte positionering. Onder andere dat penaltymoment met Tagliafico-Linsen kwam daaruit voort. Dan lijkt het dus alsof hij goed speelde omdat hij veel duels won, maar hij kwam niet altijd in de duels waar hij in had moeten komen.

PostPosted: 03 Aug 2019 21:54 

Jnp wrote:
renemar wrote:
Martinez was vandaag zeker niet goed (stond paar keer verkeerd), maar zijn lengte heeft daar niets mee te maken. Hij won zelfs kopduels van Grot.
Je kunt natuurlijk stellen dat hij niet goed stond, maar als hij 5 centimeter groter was geweest had Linssen die kans op de lange bal van hun linksback nooit gekregen. Ik vind lengte toch wel een belangrijke voorwaarde voor een verdediger. Schuurs heeft wel lengte maar ik blijf mijn twijfels hebben over hem. Hij treuzelt ook vaak aan de bal. Wat mij betreft krijgen we een centraal duo met Blind (ook al was die op het middenveld goed) en Alvarez. Blind is ook belangrijk voor de organisatie achterin. We speelden met een heel nieuw centraal verdedigingsblok en een bijna vernieuwd middenveld. Als Donny vertrekt helemaal.
Je zult eerst vastigheid moeten krijgen. Dan moet je de spelers die wel blijven zoveel mogelijk op hun plaats van vorig seizoen laten spelen. Niet ook nog eens met die jongens gaan schuiven. Wordt dan heel chaotisch.
Ik vind het toch wel een blunder van Ten Hag.

PostPosted: 03 Aug 2019 21:57 

geenidee4 wrote:
Speelde individueel ook helemaal niet slecht maar de combinatie met Schuurs vind ik niet goed. Wie organiseert? Hij ging 2 keer onder een bal door. Lengte vind ik essentieel in het centrum, op de backplaats juist niet.
Vind Martinez ook meer een back.

PostPosted: 03 Aug 2019 22:39 
Erelid

renemar wrote:
Je kunt natuurlijk stellen dat hij niet goed stond, maar als hij 5 centimeter groter was geweest had Linssen die kans op de lange bal van hun linksback nooit gekregen
renemar wrote:
Hij ging 2 keer onder een bal door.
Twee mooie voorbeelden van timing en positionering, echt niet van lengte. Lengte zie je meer terug in de 1-op-1-duels.

Ander onderwerp; als ik PSV dan zo zie spelen zie ik totaal geen reden tot paniek. De dingen die ik in een post eerder noemde (tussen de linies en verticale passes) zie je op geen enkele manier terug bij PSV. Het idee bij Ajax is tenminste goed, kan ik van hen niet zeggen.

PostPosted: 04 Aug 2019 09:38 

Jnp wrote:
renemar wrote:
Je kunt natuurlijk stellen dat hij niet goed stond, maar als hij 5 centimeter groter was geweest had Linssen die kans op de lange bal van hun linksback nooit gekregen
renemar wrote:
Hij ging 2 keer onder een bal door.
Twee mooie voorbeelden van timing en positionering, echt niet van lengte. Lengte zie je meer terug in de 1-op-1-duels.

Ander onderwerp; als ik PSV dan zo zie spelen zie ik totaal geen reden tot paniek. De dingen die ik in een post eerder noemde (tussen de linies en verticale passes) zie je op geen enkele manier terug bij PSV. Het idee bij Ajax is tenminste goed, kan ik van hen niet zeggen.
Noem mij een (sub)topclub in Europa met een CV met de lengte van Martinez. Ik denk niet dat je er een weet te noemen. Lengte is imo essentieel centraal achterin. Juist i.t.t de backposities. Dat zijn jongens als Martinez en Dest perfect voor. Hebben ze alles wat nodig is.
En het spijt me, psv is voor mij niet het referentiekader. Ik kijk Europees. Of vorig seizoen te herhalen is, is de vraag maar dat moet wel de ambitie zijn.
En als ik het elftal van gisteren zie denk ik dat we dat niveau bij lange na niet halen. Eigenlijk is het vergeleken met vorig seizoen armetierig. Achter en middenveld is in deze samenstelling hooguit subtop niveau. Zo verliezen we ook van Paok.
De voorhoede is intact gebleven. Alleen maakt Ten Hag zich langzaam ongeloofwaardig met zijn vertrouwen in Dolberg. Die bakt er niks van.

PostPosted: 04 Aug 2019 10:04 
Erelid

renemar wrote:
Noem mij een (sub)topclub in Europa met een CV met de lengte van Martinez. Ik denk niet dat je er een weet te noemen.
Ik denk ook niet dat dat veel zegt. Wij willen anders spelen en anders zijn.
Clubs die dat ook hebben staan onder leiding van Guardiola, die bijvoorbeeld ook niet heeft geschuwd om Kyle Walker (ook 1.78) centraal achterin te zetten.

PostPosted: 04 Aug 2019 10:46 

Ik denk dat Alvarez nog weleens voor dat stukje extra 'power' kan zorgen dat we missen bij bv. Marin. Mazraoui komt erin voor extra voetballend vermogen. Alvarez om onze zwakte in de omschakeling (Blind bv. ook niet de snelste / sterkste) op te vangen.

De kracht van Marin vind ik trouwens sowieso meer liggen in de korte combinatie en het passwerk. En ook het 'korte' drukzetten. Niet in de omschakeling en box-to-box vanuit de 'lopende 6'.

Ik zie met het aankomende vertrek van Donny zelfs wel ontstaan dat Marin op zijn plek komt met Alvarez en Blind erachter..

------------Onana-----------
-----Schuurs--Martinez-----
Mazraoui-----------Tagliafico
-------Alvarez--Blind--------
------------Marin------------
---Ziyech-----------Tadic----
-----------Dolberg-----------

Zou me niet verbazen als het zo op z'n plek gaat vallen..

PostPosted: 04 Aug 2019 10:48 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Goed, elke wedstrijd die je niet wint is er één teveel, dus wat dat betreft is dit natuurlijk niet goed. Aan de andere kant is Vitesse-uit altijd een moeilijke wedstrijd voor Ajax (vorig seizoen uitgezonderd) en als je dan nu in de eerste wedstrijd daar al heen moet terwijl je sommige belangrijke spelers pas net terug hebt, dan is een gelijkspel zo slecht nog niet. Het zegt ook genoeg dat Vitesse nu al 16 wedstrijden op rij thuis ongeslagen is, je wint daar gewoon niet zomaar.

Het spel stemde me bij vlagen best tevreden, ik heb heel leuke dingen voorbij zien komen. Je ziet ook dat als Ajax de flow even te pakken heeft, ze een ploeg als Vitesse volledig wegspelen. Hoe meer wedstrijden dit team gaat spelen, hoe makkelijker het uiteindelijk weer zal gaan.

We hoeven gelukkig niet wéér direct in de achtervolging, daar was ik wel een beetje bang voor na de wedstrijd.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 04 Aug 2019 11:13 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Luis Suarez
Seizoenskaart: 401
Ik denk dat Alvarez nog weleens voor dat stukje extra 'power' kan zorgen dat we missen bij bv. Marin. Mazraoui komt erin voor extra voetballend vermogen. Alvarez om onze zwakte in de omschakeling (Blind bv. ook niet de snelste / sterkste) op te vangen.

De kracht van Marin vind ik trouwens sowieso meer liggen in de korte combinatie en het passwerk. En ook het 'korte' drukzetten. Niet in de omschakeling en box-to-box vanuit de 'lopende 6'.

Ik zie met het aankomende vertrek van Donny zelfs wel ontstaan dat Marin op zijn plek komt met Alvarez en Blind erachter..

------------Onana-----------
-----Schuurs--Martinez-----
Mazraoui-----------Tagliafico
-------Alvarez--Blind--------
------------Marin------------
---Ziyech-----------Tadic----
-----------Dolberg-----------

Zou me niet verbazen als het zo op z'n plek gaat vallen..
Dat middenveld opstellen zou een schande zijn voor Ajax.
Meest logische zou zijn Ziyech naar achter en Promes op de flank.

PostPosted: 04 Aug 2019 11:19 

Wat Promes tot nu toe heeft laten zien is pas een schande voor Ajax. Laat nog nergens zien mee te kunnen komen in combinatie voetbal. In tegenstelling tot Marin. Waar ik echt nog geen fan van ben, maar wel degelijk aan de bal laat zien mee te kunnen komen in de kleine ruimte.

PostPosted: 04 Aug 2019 11:25 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Goed verwoord Stormrage.

Ajax had "gewoon" moeten winnen. Vitesse begon goed (of Ajax matig) maar vanaf minuut 20 had Ajax vol druk op Vitesse, dat gewoon met een man of 8 achter de bal stond (2 bussen geparkeerd). Na rust was het weer even slordig maar daarna was het weer Ajax. Genoeg kansen gehad om het af te maken.

Dat de wisselwerking tussen het middenveld en achterhoede nog niet optimaal is, is toch volstrekt logisch? Ik heb dit al meermaals aangegeven. Het ligt er mij inziens nog niet eens aan wie je er neerzet want je hebt alleen Blind over, die nu als centrale middenvelder speelt. Schuurs en Martinez moeten nog wennen aan elkaar laat staan aan heel het elftal. Ik vind Martinez ook veel belovend maar hij ging een paar keer kinderlijk in de fout. Als dit was gebeurd bij Magellan was het forum hier te klein geweest. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik vond Blind gisteren echt geweldig. Zo rustig aan de bal. Altijd in controle. Zo speelde hij ook in zijn laatste Ajax jaar voordat hij vertrok. Ziet het spelletje goed en wil altijd de bal hebben.

Achterin stond het redelijk maar je moet ook een centraal duo een kans geven. Je kunt nu wel twijfelen over bv Schuurs maar als je hem bv vervangt door Alvarez weet je ook niet hoe het loopt en zit je ook weer met andere afstemming.

Ik vind Marin het ook goed doen alleen moet hij soms net wat slimmer verdedigen.

Voorin viel Dolberg toch weer uit de toon. Werkt zich een slag in de rondte maar heeft het nog niet. Maar dit is al een kleine vooruitgang tov vorig jaar. Het begint met alles geven en nu kijken of zijn vertrouwen weer terugkomt.

Ziyech en Tadic speelde matig maar Tadic maakt het weer fantastisch af.

Goede invalbeurt van Mazraoui als middenvelder. Benieuwd waar hij uiteindelijk komt te spelen. Als Veltman blijft en met de progressie van Dest, kan die zomaar een extra optie voor het middenveld zijn.

Al bij al onnodig puntverlies. Nog 33 wedstrijden te gaan.

PostPosted: 04 Aug 2019 11:33 

Puntverlies lijkt me een incident. Goede dingen gezien, Ajax was ook veel sterker. De statistieken laten zien dat het een incident zou moeten zijn.

13-26 kansen, 3-9 op goal, 30-70% balbezit.

Mazraoui viel gisteren prima in. Marin vind ik ook meer een vervanger van Donny dan Frenkie. Aangezien Ten Hag lijkt vast te houden aan de dubbele 6:

Tadic
Neres - Marin - Ziyech
Blind - Mazraoui
Nico - Martinez - Alvarez - Dest
Onana

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Previous   1 2 3  Next

All times are UTC+02:00