Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 494 posts ]  Previous   1 16 17 18 19 20  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kasper Dolberg
PostPosted: 26 Nov 2018 14:56 
Erelid

renemar wrote:
Dolberg is in niets meer de speler die in zijn eerste seizoen liet zien over veel potentie te beschikken. Ik vind hem gewoon slecht spelen. Nog geen enkele wedstrijd gezien waarvan ik zeg, hij is op de weg terug. Ik zou hem bij een redelijk bod verkopen.
Les 1 uit het boek 'Dure spitsen scoren niet': koop spelers als ze niet in vorm zijn en verkoop spelers als ze wel in vorm zijn. ;)
De hele voorhoede vind ik momenteel matig. Tadic valt terug,
Klopt, maar toch is hij bij 11 goals betrokken in dertien Eredivisiewedstrijden. Prima cijfers voor een linksbuiten. Ik vind wel dat hij te veel voorzetten geeft.
Dolberg is wekelijks onvoldoende
Onvoldoende vind ik overdreven. Ondanks dat hij niet veel in het spel betrokken is overlegt hij prima cijfers. Geeft hem nog wat tijd om meer wedstrijdritme op te doen, hij is er een maand of acht uit geweest.
en Ziyech is geen buitenspeler. Hij zwerft over het hele veld.
Nou en? Betekent dit dat hij slecht voetbalt? Ik zie dit liever dan dat hij het kalk op de schoenen heeft staan.
Ik zie liever 2 echte vleugelspelers en een spits.
Ik niet. Voorzetten zijn zeer ineffectief in het huidige voetbal. Je kan beter er doorheen proberen te voetballen. Of je meester maken van de standaardsituatie, maar dat zie ik Ajax niet zo snel doen.

PostPosted: 26 Nov 2018 17:08 

Jnp wrote:
renemar wrote:
Dolberg is in niets meer de speler die in zijn eerste seizoen liet zien over veel potentie te beschikken. Ik vind hem gewoon slecht spelen. Nog geen enkele wedstrijd gezien waarvan ik zeg, hij is op de weg terug. Ik zou hem bij een redelijk bod verkopen.
Les 1 uit het boek 'Dure spitsen scoren niet': koop spelers als ze niet in vorm zijn en verkoop spelers als ze wel in vorm zijn. ;)
De hele voorhoede vind ik momenteel matig. Tadic valt terug,
Klopt, maar toch is hij bij 11 goals betrokken in dertien Eredivisiewedstrijden. Prima cijfers voor een linksbuiten. Ik vind wel dat hij te veel voorzetten geeft.
Dolberg is wekelijks onvoldoende
Onvoldoende vind ik overdreven. Ondanks dat hij niet veel in het spel betrokken is overlegt hij prima cijfers. Geeft hem nog wat tijd om meer wedstrijdritme op te doen, hij is er een maand of acht uit geweest.
en Ziyech is geen buitenspeler. Hij zwerft over het hele veld.
Nou en? Betekent dit dat hij slecht voetbalt? Ik zie dit liever dan dat hij het kalk op de schoenen heeft staan.
Ik zie liever 2 echte vleugelspelers en een spits.
Ik niet. Voorzetten zijn zeer ineffectief in het huidige voetbal. Je kan beter er doorheen proberen te voetballen. Of je meester maken van de standaardsituatie, maar dat zie ik Ajax niet zo snel doen.
IK zeg nergens dat Ziyech slecht voetbalt. En heb het ook niet over een speler met krijt aan de schoenen. Ik zie wel graag buitenspelers met snelheid en diepgang naast technische bagage.
Als een tegenstander massaal inzakt zoals Nac bijvoorbeeld deed heb je wel meer aan vleugelspelers die niet ook nog de drukte inkomen maar spelers die het veld breed houden om zo toch wat meer ruimte te creëren.

PostPosted: 26 Nov 2018 20:23 
Erelid

Maar het veld breed houden is weer totaal iets anders dan snelheid en diepgang, waar je juist tegen clubs als NAC minder aan hebt naar mijn mening.

PostPosted: 27 Nov 2018 09:59 

Jnp wrote:
Maar het veld breed houden is weer totaal iets anders dan snelheid en diepgang, waar je juist tegen clubs als NAC minder aan hebt naar mijn mening.
Dat klopt natuurlijk, maar met snelheid (tegen clubs die spelen als Nac is snelheid op de eerste meterstoch wel belangrijk) en diepgang bedoelde ik niet de wedstrijd tegen Nac.
Maar in het algemeen.

PostPosted: 28 Nov 2018 14:34 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Jan Vertonghen
Seizoenskaart: niet meer
Het gaat nog niet vanzelf bij Dolberg. Ik vind het goed dat Ten Hag hem het vertrouwen geeft en vaak laat starten, maar hij moet het wel een keer terug gaan betalen. Hoewel hij regelmatig scoort vind ik hem vaak ondermaats spelen. Dit terwijl zijn spel juist een van zijn sterke punten was. Want al scoorde hij niet, hij liet het team beter functioneren en was daarmee toch van grote waarde. Hij was zo'n meevoetballende spits waar medespelers mee konden combineren en waardoor andere spelers meer ruimte krijgen.

Nu begrijp ik best dat het niet makkelijk voetballen is tegen een ploeg die zich ingraaft, maar ik vind dat we van Dolberg meer mogen en moeten verwachten. Hij is op dit moment een van de minder schakels uit het team en ik zie weinig momenten van de 'oude Dolberg'. Dat baart me zorgen. Op deze manier kun je eigenlijk niet op hem bouwen.

PostPosted: 28 Nov 2018 18:03 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Wat doet hij voetballend zo anders dan? In mijn optiek helemaal niks. Ik zie nog steeds dezelfde kwaliteiten. Bekijk alleen de openingsfase gisteren al en je zag meerdere goede momenten van direct doorspelen naar medespelers. Waar ze vervolgens niks mee deden (bal gaat weer breed en terug).

Ze betrekken de spits te weinig in het spel.... medespelers lopen hem in de weg. Dus dat uitzakken onder Bosz heeft helemaal geen zin als het centrum zo vol is. En Ajax heeft veel de bal op de helft van de tegenstander. Er zijn dus weinig mogelijkheden voor hem om diep te gaan. Tadic en Ziyech eisen heel veel ballen op. Nou is Tadic nog wel iemand die regelmatig de voorzet geeft als hij aan de linkerkant staat en gaat kappen en draaien. Bij Ziyech is dat niet zo omdat hij met links vanaf rechts speelt en veel naar het midden trekt. Van Neres komen amper bruikbare voorzetten. Tagliafico komt soms nog met een loopactie zonder bal buitenom. Mazraoui moet het vaak alleen uitzoeken dus dat is al weer wat lastiger.

Nee ik vind nog steeds dat ze als ploeg de spits te weinig in scoringspositie brengen. Betrekken bij het spel is ook nauwelijks het geval.

Waar ik wel kritisch op ben aangaande Dolberg is zijn positionering voor de goal. De timing is niet goed genoeg en de wisselwerking met Van de Beek kan ook beter. Wie er bijv. naar de eerste paal gaat.. op dat vlak heeft Huntelaar echt een voorsprong.

Ik durf te wedden dat Dolberg bij PSV de topscorer van de Eredivisie zou zijn. Daar bedienen ze de spits veel beter en krijg je ook meer ruimte vanwege het type spel.

Het is niet zo dat we Dolberg veel kansen om zeep zien helpen. Remember Huntelaar vorig seizoen?

PostPosted: 28 Nov 2018 19:06 

Jerome wrote:
Wat doet hij voetballend zo anders dan? In mijn optiek helemaal niks. Ik zie nog steeds dezelfde kwaliteiten. Bekijk alleen de openingsfase gisteren al en je zag meerdere goede momenten van direct doorspelen naar medespelers. Waar ze vervolgens niks mee deden (bal gaat weer breed en terug).

Ik vind dat hij kaatsend slordiger is en dat hij zichzelf minder gemakkelijk vrijspeelt. Kijk de wedstrijd van Ajax tegen Celta nog eens terug, daar zie je dat hij zich continu vrijspeelt, in de diepte gevaarlijk is en het Spaanse centrale duo meerdere malen in de luren legt. Ik vond die wedstrijd een van de beste voorbeelden waarin je zag dat hij de unieke kwaliteit had om te passeren en zich vrij te spelen.
Ze betrekken de spits te weinig in het spel.... medespelers lopen hem in de weg. Dus dat uitzakken onder Bosz heeft helemaal geen zin als het centrum zo vol is. En Ajax heeft veel de bal op de helft van de tegenstander. Er zijn dus weinig mogelijkheden voor hem om diep te gaan. Tadic en Ziyech eisen heel veel ballen op. Nou is Tadic nog wel iemand die regelmatig de voorzet geeft als hij aan de linkerkant staat en gaat kappen en draaien. Bij Ziyech is dat niet zo omdat hij met links vanaf rechts speelt en veel naar het midden trekt. Van Neres komen amper bruikbare voorzetten. Tagliafico komt soms nog met een loopactie zonder bal buitenom. Mazraoui moet het vaak alleen uitzoeken dus dat is al weer wat lastiger.
Ten dele eens. Want onder Keizer werd er juist veel door het centrum gespeeld en ook toen kwam hij er niet echt lekker aan te pas. En dan doel ik vooral op de wedstrijden dat hij in de punt stond. Die mislukte experimenten van Keizer met Dolberg op linksbuiten moeten we maar snel vergeten.

Wel eens dat het te druk is. Waar er voorheen met de punt naar achter werd gespeeld en er meer ruimte was voor Dolberg om in de '10' ruimte in te zakken is dat nu een lastiger verhaal. Want nu speelt Van de Beek daar en ook Ziyech en Tadic spelen inderdaad 'aan de binnenkant' met backs die eroverheen komen.
Nee ik vind nog steeds dat ze als ploeg de spits te weinig in scoringspositie brengen. Betrekken bij het spel is ook nauwelijks het geval.
Eens, Ajax is er al jaren niet meer op ingericht om de spits veel te laten scoren. Buitenspelers gaan vaak voor eigen succes en binnendoor en er staat geen '10' met een fijne steekpass maar juist eentje met diepgang en scorend vermogen.
Waar ik wel kritisch op ben aangaande Dolberg is zijn positionering voor de goal. De timing is niet goed genoeg en de wisselwerking met Van de Beek kan ook beter. Wie er bijv. naar de eerste paal gaat.. op dat vlak heeft Huntelaar echt een voorsprong.

Ik durf te wedden dat Dolberg bij PSV de topscorer van de Eredivisie zou zijn. Daar bedienen ze de spits veel beter en krijg je ook meer ruimte vanwege het type spel.

Het is niet zo dat we Dolberg veel kansen om zeep zien helpen. Remember Huntelaar vorig seizoen?
Je kunt anderzijds ook stellen dat Huntelaar die kansen wel krijgt. Dolberg komt veel minder in die positie. Dat heeft inderdaad te maken met de positionering voor de goal en een stukje feeling dat erbij komt kijken. Huntelaar is wat dat betreft bijzonder goed. Die heeft het neusje voor de goal, Dolberg stukken minder.

Dat Dolberg wat ruimte nodig heeft denk ik ook. Kijk naar de EL-wedstrijden waarin hij excelleerde. Dat waren de wedstrijden waarin we tegen sterke tegenstanders speelden die ook aanvielen. Er was daardoor ruimte voor Ajax en dus ook voor Dolberg. Die jongen is vrij snel en staat sterk op zijn benen. Die goal die hij tegen Lyon uit maakte, typische Dolberg goal waarbij hij ook zijn snelheid inzet en koelbloedig weet af te ronden. Hij weet daar beter te functioneren dan bijvoorbeeld Huntelaar, die is veel te traag voor dat type voetbal en moet juist in de zestien staan om te functioneren. Daarbuiten voegt hij weinig toe doordat hij geen snelheid heeft en niet kan passeren.

PostPosted: 28 Nov 2018 20:24 

Wel eens dat het te druk is. Waar er voorheen met de punt naar achter werd gespeeld en er meer ruimte was voor Dolberg om in de '10' ruimte in te zakken is dat nu een lastiger verhaal. Want nu speelt Van de Beek daar en ook Ziyech en Tadic spelen inderdaad 'aan de binnenkant' met backs die eroverheen komen.

Eens, Ajax is er al jaren niet meer op ingericht om de spits veel te laten scoren. Buitenspelers gaan vaak voor eigen succes en binnendoor en er staat geen '10' met een fijne steekpass maar juist eentje met diepgang en scorend vermogen.
Precies. Dit is dus een cruciaal punt.
Je kunt anderzijds ook stellen dat Huntelaar die kansen wel krijgt. Dolberg komt veel minder in die positie. Dat heeft inderdaad te maken met de positionering voor de goal en een stukje feeling dat erbij komt kijken. Huntelaar is wat dat betreft bijzonder goed. Die heeft het neusje voor de goal, Dolberg stukken minder.
Hij maakt wel loopacties voor de goal maar hij is te vroeg of te laat. En wat Huntelaar ook slimmer doet zijn de duels voorafgaand aan dat positioneren. Dolberg duwt altijd heel opzichtig. Huntelaar is veel geniepiger. Sowieso is Huntelaar meer de smeerpijp vergeleken met Dolberg.
Dat Dolberg wat ruimte nodig heeft denk ik ook. Kijk naar de EL-wedstrijden waarin hij excelleerde. Dat waren de wedstrijden waarin we tegen sterke tegenstanders speelden die ook aanvielen. Er was daardoor ruimte voor Ajax en dus ook voor Dolberg. Die jongen is vrij snel en staat sterk op zijn benen. Die goal die hij tegen Lyon uit maakte, typische Dolberg goal waarbij hij ook zijn snelheid inzet en koelbloedig weet af te ronden. Hij weet daar beter te functioneren dan bijvoorbeeld Huntelaar, die is veel te traag voor dat type voetbal en moet juist in de zestien staan om te functioneren. Daarbuiten voegt hij weinig toe doordat hij geen snelheid heeft en niet kan passeren.
Exact.

Overigens heeft Dolberg in het verleden ook typische spitsengoals gemaakt. Maar nogmaals; ze bedienen hem zo weinig dat hij niet eens 2,3 of zelfs meer kansen krijgt om daar iets uit te halen. Zo heeft hij ook gescoord uit voorzetten met zijn hoofd of intikkers binnen 11 meter.

Soms maken ze het te ingewikkeld voor zichzelf. Dan willen ze in de 16 nog even zichzelf vrij spelen om de eindpass te geven. Of spelers die vaak voor eigen succes gaan. Heel vaak staan medespelers er beter voor en dan zien ze het te laat.

Ook onder Bosz was dit een hekel punt. Het is geen toeval dat Dolberg toen vooral scoorde uit eigen acties of afstandsschoten.

Hoe kan Dolberg zich vrijspelen met zo weinig ruimte? Eigenlijk het enige wat hij kan doen met de huidige bezetting is af en toe de zijkant opzoeken. Om vervolgens later alsnog in het centrum uit te komen.

Tja heel eerlijk zie ik het niet snel veranderen. Het spel is te veel gericht op Ziyech en Tadic. Het is toch ook doodzonde dat Frenkie de Jong zo teruggetrokken moet spelen. Die jongen heeft de kwaliteiten om ook op de helft van de tegenstander iets toe te voegen. In plaats van enkel de opbouw verzorgen en de bal in de ploeg te houden.

Dus ja ik ben ook een voorstander van de punt naar achteren. Alleen heb je geen enkele 6 die kan opbouwen en daarnaast verdedigend het werk kan opknappen. Dat is al jaren het geval. Terwijl het een cruciale positie is. Gelukkig begreep Cruijff dit wel.

PostPosted: 28 Nov 2018 21:13 
Erelid

Ik vind Dolberg vooral heel wisselvallig. De ene keer kan hij de bal in één keer meenemen de diepte in en de andere keer springt de bal onhandig van zijn voet. Ook lijkt het toch echt zelfvertrouwen te missen. Hoe hij soms haast gestresst een bal op doel peert. Daar herken ik de koele Dolberg van twee jaar terug niet in. Het is te hopen dat hij lange tijd fit blijft en na de winterstop echt weer stappen vooruit gaat maken. Anders kan hij zijn plekje zomaar kwijt raken.

In De Jong zie ik geen '10' en al helemaal niet in dit systeem. Gisteren tegen AEK zag je ook hoe onwennig hij is speelt als hij dieper gaat. Hij heeft ook niet die eindpass die een Ziyech wel heeft. De Jong is meer van het spel op de middenlijn. Altijd aanspeelbaar, makkelijk wegdraaiend en goed in het spel naar voren verleggen. Voor de '10' mist hij toch echt (nog) een stukje kwaliteit in de passing en zijn schot.

PostPosted: 08 Dec 2018 18:23 

En weer geblesseerd.

PostPosted: 08 Dec 2018 18:44 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Ja, knieklachten.

PostPosted: 09 Dec 2018 09:59 

Zou het afhankelijk van de ernst van de blessure mss. niet beter zijn in de winter een nieuwe spits te halen? Na deze competitie moet je sowieso een nieuwe spits halen. Cassierra heeft blijkbaar weinig toekomst, Danillo is nog te iel.

PostPosted: 09 Dec 2018 11:12 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
renemar wrote:
Zou het afhankelijk van de ernst van de blessure mss. niet beter zijn in de winter een nieuwe spits te halen? Na deze competitie moet je sowieso een nieuwe spits halen. Cassierra heeft blijkbaar weinig toekomst, Danillo is nog te iel.
Traore komt in de winter denk ik, van Ajax Cape Town. Hoe goed hij nu is weet ik niet.

PostPosted: 16 Dec 2018 16:26 

8 keer raak en hij zit er geen een keer bij. Wat is er aan de hand met die jongen.

PostPosted: 16 Dec 2018 16:27 

Speelde prima.

PostPosted: 16 Dec 2018 16:58 

Viel goed in tegen Bayern, en dan zie je dat hij op zijn best is wanneer hij wat ruimte heeft. Dat hij kan passeren, wat kan rennen met de bal en kan uitdraaien. Tegen De Graafschap tussen twee stevige verdedigers komt hij er minder aan te pas. Hij werd ook niet zo veel gezocht, Tadic en Ziyech trekken heel veel naar zich toe. Dolberg laat dat ook gebeuren. Uiteindelijk kan hij ook wel twee keer scoren als Van de Beek en Kristensen die balletjes goed breed geven. Maar zelf wist hij weinig te creëren. Ik vond hem met in de kaatsing wel redelijk, dat deed hij een paar keer wel prima. Wist dan vaak de derde man te vinden. Ook hield hij zich als aanspeelpunt wel staande, kreeg veel vrije trappen mee. Maar echt tot grote kansen komen, mwah. Niet of nauwelijks.

Maar hij eist dan ook veel te weinig ballen op, dat zit niet in zijn karakter. Je moet die ballen wel opeisen als spits en je medespelers dwingen jou te zoeken. Dat heeft hij ook nodig om in zijn spel te komen. Huntelaar doet dat wel heel erg, dat opeisen, Dolberg vrijwel niet. Maar de aard van het beestje gaat waarschijnlijk niet veranderen. Ook zou ik graag willen zien dat hij wat vaker van afstand uithaalt wanneer hij met zijn neus naar de goal staat. Die gast heeft buskruit in de benen, maak daar gebruik van.

PostPosted: 16 Dec 2018 22:32 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
8 keer raak en hij zit er geen een keer bij. Wat is er aan de hand met die jongen.
Niks.

Wat probeer je te zeggen? Ik vind dit dus echt stemmingmakerij. Dolberg speelde goed en was zeker geen dissonant. Kijk gewoon de wedstrijd terug en je ziet, dat de spits in zulk soort wedstrijden gewoon de moeilijkste positie is. Ik vond hem juist een van zijn betere wedstrijden spelen al was het wel tegen een matige tegenstander.

PostPosted: 17 Dec 2018 08:40 

Ik vond hem ook goed spelen. Het lijkt erop dat hij steeds beter wordt.

PostPosted: 17 Dec 2018 09:40 

Niks.

Wat probeer je te zeggen? Ik vind dit dus echt stemmingmakerij. Dolberg speelde goed en was zeker geen dissonant. Kijk gewoon de wedstrijd terug en je ziet, dat de spits in zulk soort wedstrijden gewoon de moeilijkste positie is. Ik vond hem juist een van zijn betere wedstrijden spelen al was het wel tegen een matige tegenstander.
Een spits die niet meer scoort heeft een probleem, ook al speelt ie nog zo goed. Bij een Italiaanse club had ie al op de transferlijst gestaan.

PostPosted: 17 Dec 2018 09:40 

Heeft niks met ballen opeisen te maken. Zijn medespelers moeten hem veel vaker in het spel betrekken en ook bedienen. Thuis tegen De Graafschap krijgt hij geen opgelegde kansen... dat is toch schandalig als je 8-0 wint? Hij kreeg een paar halve voorzetten waar hij met zijn hoofd nog iets van probeerde te maken... maar verder.... ik vind niet dat hij slecht speelde. Hield zich sterk in de duels, was prima aan het kaatsen en liep niemand in de weg. Terwijl ze hem wel in de weg lopen.... zoals Donny af en toe.

PostPosted: 17 Dec 2018 10:01 

Droomaankoop: Zlatan
De spits van Ajax wordt niet alleen beoordeeld op goals (zoals in Italie) maar ook op het beter laten renderen van de flankspelers en middenvelders. Het is heel simpel om te zien hoe Dolberg fungeert, alleen moet je dan wel met de ogen open kijken.

PostPosted: 17 Dec 2018 10:08 

Het blijft wel een heikel punt dat ze bij Ajax de laatste jaren de spits te weinig in stelling brengen. Is gewoon een feit.

Luuk de Jong beter dan Dolberg? Jorgensen beter dan Dolberg? Vincent Janssen beter dan Dolberg? Natuurlijk niet.

PostPosted: 17 Dec 2018 11:13 
Erelid

Ze probeerden het wel gisteren, maar de voorzetten op Dolberg waren erg matig...

PostPosted: 17 Dec 2018 12:10 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Een spits die niet meer scoort heeft een probleem, ook al speelt ie nog zo goed. Bij een Italiaanse club had ie al op de transferlijst gestaan.
Ajax speelt niet in Italië en zolang een spits goed functioneert interesseert het mij geen bal al scoort hij nul doelpunten.

Daarnaast als je kijkt naar de doelpunten zitten er al 4 doelpunten bij die buiten of net buiten de zestien zijn gescoord. Ook zijn zijn loopacties goed dus in het totale spel heeft hij zeker zijn inbreng.

Met Tadic en Ziyech weet je gewoon dat je als spits minder ballen krijgt en in zo'n drukte moet ook net die bal precies goed zijn.

PostPosted: 17 Dec 2018 12:31 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Ik vond hem zeker niet slecht spelen. Dolberg is ook erg slim met het krijgen van vrije trappen.
Hij moet gewoon zo door blijven gaan dan komen de goals van zelf.

Post new topic  Reply to topic  [ 494 posts ]  Previous   1 16 17 18 19 20  Next

All times are UTC+02:00