Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 9 10 11 12 13 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: De Opstelling
PostPosted: 04 Feb 2018 15:32 

——————————————————————Dolberg———————————————————————

——-Younes—————————————————————————————————————-Neres——

————————————De Jong——————————————V.d. Beek——————————————

——————————————————————Elting————————————————————————

—-Tagliafico————————————————————————————————————Orejuela——

——————————————-Wober——————————-De Ligt—————————————————

——————————————————————Onana———————————————————————

Onana bewijst zo’n beetje élke wedstrijd dat hij de énige is die aanspraak kan maken op de goalie-positie.

De verdediging > pijlsnelle flanken, met name rechts. Het zijn beide spelers die zowel verdedigend als aanvallend perfect kunnen opereren in het Ajax systeem.
Wober voorkomt zoveel en heerst als een Terriër. Het inpassen doet hij perfect, ballen op juiste snelheid en strak inschieten. De Ligt de nog érg jonge organisator en regelaar. Hij stuwt het elftal nagenoeg altijd voort. Rots in de branding.

Middenveld > Elting de perfecte 6 in de huidige selectie, al zie ik Tagliafico in de toekomst hier ook wel voetballen.
De Jong één brok dynamiek, geeft passes die niemand ook maar óóit ziet. Bezit gogme als nooit tevoren. Ademt puur voetbal.
Van de Beek al vanaf zijn de debuut quasi volkomen foutloos. Is nog lang niet aan zijn plafond.

Aanval > Neres en Younes zijn beiden handenbindertjes. Als zij aanzetten, is de verdediging al in de war, zowel buitenom als binnendoor geen enkel probleem. Het gaat belachelijk gemakkelijk.
Elke minuut dat hun voetballen, is het puur genieten geblazen. Beiden hebben ook práchtige ingevingen waarna het kwijl langs de toeschouwerende gezichten stroomt.
En dan hebben we nog onze Dolberg. De eerste aanname ijzersterk, haast magisch, een kiezelhard schot wat hij met regelmaat van de klok laat zien. Verder kan hij een bal als de beste vasthouden. Heeft daarnaast nog ook voor de derde man. Al combinerend is er geen gelijke.
Hij voetbalt op een uitzonderlijke sierlijke manier. Zooo naturel, de manier waarop hij beweegt,
Niets lijkt hem te deren, schreeuwende supporters van de tegenstanders bv. een volle Kuipsnuiverende ‘legioen’. Het maakt hem alleen nog maar beter. Onwerkelijk uniek talent.

PostPosted: 04 Feb 2018 15:42 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Droomaankoop: Luis Suarez
WZAWZDB wrote:
——————————————————————Dolberg———————————————————————

——-Younes—————————————————————————————————————-Neres——

————————————De Jong——————————————V.d. Beek——————————————

——————————————————————Elting————————————————————————

—-Tagliafico————————————————————————————————————Orejuela——

——————————————-Wober——————————-De Ligt—————————————————

——————————————————————Onana———————————————————————

Onana bewijst zo’n beetje élke wedstrijd dat hij de énige is die aanspraak kan maken op de goalie-positie.

De verdediging > pijlsnelle flanken, met name rechts. Het zijn beide spelers die zowel verdedigend als aanvallend perfect kunnen opereren in het Ajax systeem.
Wober voorkomt zoveel en heerst als een Terriër. Het inpassen doet hij perfect, ballen op juiste snelheid en strak inschieten. De Ligt de nog érg jonge organisator en regelaar. Hij stuwt het elftal nagenoeg altijd voort. Rots in de branding.

Middenveld > Elting de perfecte 6 in de huidige selectie, al zie ik Tagliafico in de toekomst hier ook wel voetballen.
De Jong één brok dynamiek, geeft passes die niemand ook maar óóit ziet. Bezit gogme als nooit tevoren. Ademt puur voetbal.
Van de Beek al vanaf zijn de debuut quasi volkomen foutloos. Is nog lang niet aan zijn plafond.

Aanval > Neres en Younes zijn beiden handenbindertjes. Als zij aanzetten, is de verdediging al in de war, zowel buitenom als binnendoor geen enkel probleem. Het gaat belachelijk gemakkelijk.
Elke minuut dat hun voetballen, is het puur genieten geblazen. Beiden hebben ook práchtige ingevingen waarna het kwijl langs de toeschouwerende gezichten stroomt.
En dan hebben we nog onze Dolberg. De eerste aanname ijzersterk, haast magisch, een kiezelhard schot wat hij met regelmaat van de klok laat zien. Verder kan hij een bal als de beste vasthouden. Heeft daarnaast nog ook voor de derde man. Al combinerend is er geen gelijke.
Hij voetbalt op een uitzonderlijke sierlijke manier. Zooo naturel, de manier waarop hij beweegt,
Niets lijkt hem te deren, schreeuwende supporters van de tegenstanders bv. een volle Kuipsnuiverende ‘legioen’. Het maakt hem alleen nog maar beter. Onwerkelijk uniek talent.
Waar zijn Schöne en Ziyech? :o

PostPosted: 04 Feb 2018 15:52 

Schone is qua veldspel geen optie meer. Kan er alleen nog een vrije trap intrappen. Voor de rest misschien nog een afstandsschot.
Ziyech weigert om in te zien dat voetbal een teamsport is. Dan houdt het sowieso al op.

PostPosted: 04 Feb 2018 17:35 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Droomaankoop: Luis Suarez
WZAWZDB wrote:
Schone is qua veldspel geen optie meer. Kan er alleen nog een vrije trap intrappen. Voor de rest misschien nog een afstandsschot.
Ziyech weigert om in te zien dat voetbal een teamsport is. Dan houdt het sowieso al op.
Dat ben ik toch niet met je eens, Schöne kan erg sterk zijn in de duels en heeft voetbalinzicht. Alleen mag hij wel meer gebruik maken van zijn goede pass.
Als Ziyech in dienst van het team speelt is hij een van de beste spelers op de Nederlandse velden. De Ziyech van vorig jaar april/mei was van het niveau Napoli, Atletico Madrid, Borussia Dortmund. Ik zie hem dat niveau ook bereiken als hij nog een goed jaar doormaakt bij Ajax. Een speler met zijn kwaliteiten kun je er in mijn ogen gewoon niet naast zetten, al ben ik wel met je eens dat hij soms wat soberder en minder egoïstisch mag spelen.

PostPosted: 05 Feb 2018 14:23 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen/Seedorf
Droomaankoop: Torsten Mattuschka
Seizoenskaart: Nee. Stout he
Schöne heeft denk ik ook nog wel meerwaarde voor dit Ajax.

PostPosted: 05 Feb 2018 14:45 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
GJ1402 wrote:
Heeft ie ook maar niet (meer) als basisspeler wat mij betreft. Ik vind het te vlak wat hij brengt.
Onder Bosz was Schone een geniale zet maar gaandeweg het seizoen werd het steeds minder en minder. Dit zelfde patroon herhaalt zich nu een beetje. Door zijn ervaring en daaraan gekoppeld de rust aan de bal, heeft hij een voorsprong op alleen maar jeugd. Ook Keizer kon niet na het vertrek van Sanchez en Klaassen direct overstappen op Vd Beek en De Jong samen op een middenveld met Ziyech. Dan heb je iemand als Schone nodig. Alleen vind ik nu steeds meer het moment om De Jong door te schuiven ten koste van Schone.

Verder vind ik, dat Ten Hag zijn hand zichtbaar moet gaan maken en in mijn ogen betekend dit kiezen of Frenkie De Jong centraal achterin blijft of naar het middenveld gaat. Hoe je het ook wend of keert om kampioen te worden ben je afhankelijk van PSV en hier kan Ten Hag niet zoveel aan doen en veranderen. Als hij nu kiest voor zijn speelstijl heeft hij een half jaar voorsprong ipv komende zomer opnieuw te beginnen.

Kristensen is een offensieve back dus het ook wat aannemelijk, dat hij dan kiest voor 2 echte centrale verdedigers waardoor De Jong dan doorschuift naar het middenveld.

Wat mij betreft gaat hij al wat sleutelen voor volgend seizoen:

Onana (betere andere keeper hebben we niet en Van Leer is nog geblesseerd)
Kristensen/Veltman - De Ligt - Wober - Tagliafico
Vd Beek - De Jong - Ziyech
Neres - Huntelaar - Kluivert.

PostPosted: 05 Feb 2018 15:43 

GJ1402 wrote:
Heeft ie ook maar niet (meer) als basisspeler wat mij betreft. Ik vind het te vlak wat hij brengt.
Onder Bosz was Schone een geniale zet maar gaandeweg het seizoen werd het steeds minder en minder. Dit zelfde patroon herhaalt zich nu een beetje. Door zijn ervaring en daaraan gekoppeld de rust aan de bal, heeft hij een voorsprong op alleen maar jeugd. Ook Keizer kon niet na het vertrek van Sanchez en Klaassen direct overstappen op Vd Beek en De Jong samen op een middenveld met Ziyech. Dan heb je iemand als Schone nodig. Alleen vind ik nu steeds meer het moment om De Jong door te schuiven ten koste van Schone.

Verder vind ik, dat Ten Hag zijn hand zichtbaar moet gaan maken en in mijn ogen betekend dit kiezen of Frenkie De Jong centraal achterin blijft of naar het middenveld gaat. Hoe je het ook wend of keert om kampioen te worden ben je afhankelijk van PSV en hier kan Ten Hag niet zoveel aan doen en veranderen. Als hij nu kiest voor zijn speelstijl heeft hij een half jaar voorsprong ipv komende zomer opnieuw te beginnen.

Kristensen is een offensieve back dus het ook wat aannemelijk, dat hij dan kiest voor 2 echte centrale verdedigers waardoor De Jong dan doorschuift naar het middenveld.

Als je wil sleutelen voor volgend seizoen moet je Ziyech niet meer laten spelen. Die vertrekt. En Huntelaar valt mij erg tegen. Waarom Cassierra niet eens de kans geven?

PostPosted: 05 Feb 2018 15:46 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen/Seedorf
Droomaankoop: Torsten Mattuschka
Seizoenskaart: Nee. Stout he
GJ1402 wrote:

Geen verkeerde opstelling. Zelf zou ik Veltman eruit halen maar dat is algemeen bekend.

Toch vind ik dat middenveld kwetsbaar. De rol die Schöne daarin heeft met zijn ervaring en fysiek is ben ik bang onbewust erg belangrijk. Vooral ook omdat je een achterste linie hebt die ook net komt kijken.

PostPosted: 05 Feb 2018 19:53 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
renemar wrote:
Als je wil sleutelen voor volgend seizoen moet je Ziyech niet meer laten spelen. Die vertrekt. En Huntelaar valt mij erg tegen. Waarom Cassierra niet eens de kans geven?
Als Ziyech op deze manier doorgaat, mag hij van mij ook uit de basis. Sleutelen voor volgend seizoen niet te letterlijk opnemen want je weet natuurlijk nooit hoe het er komend seizoen uitziet. In principe heb je een vervanger in huis voor Ziyech en dit is Frenkie De Jong. Je weet nooit zeker dat Ziyech vertrekt en in potentie je beste speler, zet je er niet zomaar langs. Cassiera voor Huntelaar kan wel. Huntelaar valt mij ook tegen.
GJ1402 wrote:
Geen verkeerde opstelling. Zelf zou ik Veltman eruit halen maar dat is algemeen bekend.
Ik ben ook geen fan van Veltman maar of een nieuweling als Kristensen nu al beter is, waag ik te betwijfelen. Ik moet zeggen, dat Veltman na de winterstop een stuk volwassener speelt dan ervoor.
Toch vind ik dat middenveld kwetsbaar. De rol die Schöne daarin heeft met zijn ervaring en fysiek is ben ik bang onbewust erg belangrijk. Vooral ook omdat je een achterste linie hebt die ook net komt kijken.
Ik denk, dat de keuze is of je met De Jong achterin speelt waardoor je verdediging kwetsbaarder wordt waardoor je "echte controleur" als Schone op het middenveld nodig hebt of je speelt met 2 echte centrale verdedigers achterin waardoor eigenlijk die echte controleur niet nodig hebt. Ik vind, dat iemand van het centrale duo best meer mag inschuiven waardoor je middenveld ook meer naar voren staat. In onze competitie kan dit best want het meerendeel speelt toch met wat angst tegen Ajax en vaak met 2 spitsen.

Ervaring zegt niet alles en ik vind Schone nu niet de aanjager en onbetwiste leider. Dat mis je dan wel. Fysiek vind ik hem ook niet onbetwist wat je normaal in de rol wel (meer) nodig hebt.

Met Wöber en De Ligt heb je en 2 goede verdedigers achterin en 2 goede voetballers die best kunnen inschuiven. Dan is de vraag hoe goed je andere middenvelder positioneel zijn. Een Eiting leest wedstrijden heel goed. Ziyech is positioneel weer wat minder dus het zal altijd passen en meten zijn hoe je middenveld het best staat.

In potentie zijn VD Beek, Eiting en De Jong het best mogelijk middenveld.

PostPosted: 06 Feb 2018 22:23 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Nick Viergever en Daley Sinkgraven zijn dichtbij herstel. Van Leer en Cerny pas volgend seizoen inzetbaar. En Dolberg, Ten Hag? (AJAXtv)

PostPosted: 07 Feb 2018 10:26 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Sinkgraven!? Wow, dat gaat snel.

PostPosted: 19 Apr 2018 23:07 

Met de tweede plek bijna zeker, wordt het wellicht interessant om naar de voorbereiding van het nieuwe seizoen te kijken. Een aantal spelers zal naar het WK gaan, we hebben in juni nog oefenwedstrijden van oa oranje; maar erger nog, de voorronde CL begint al in juli.

Vooralsnog kunnen we de voorronde in met
Onana
Veltman - De Ligt /Schuurs - Wober - Sinkgraven /Bakker
De Jong - Vd Beek - Eiting/ De Jong, Mazraoui
En voorin Neres - Huntelaar - Kluivert met cassiera, Sierhuis en Bande achter de hand..

Natuurlijk moet daar iets bij, maar de basis van de selectie is prima..

PostPosted: 19 Apr 2018 23:21 
Beheerder

Onana zal wel vertrekken. Veltman ook, mocht hij fit geraken, want hij is nu, op het oog, ernstig geblesseerd. Kluivert nog steeds niet bijgetekend.

PostPosted: 20 Apr 2018 07:39 

Met de tweede plek bijna zeker, wordt het wellicht interessant om naar de voorbereiding van het nieuwe seizoen te kijken. Een aantal spelers zal naar het WK gaan, we hebben in juni nog oefenwedstrijden van oa oranje; maar erger nog, de voorronde CL begint al in juli.

Vooralsnog kunnen we de voorronde in met
Onana
Veltman - De Ligt /Schuurs - Wober - Sinkgraven /Bakker
De Jong - Vd Beek - Eiting/ De Jong, Mazraoui
En voorin Neres - Huntelaar - Kluivert met cassiera, Sierhuis en Bande achter de hand..

Natuurlijk moet daar iets bij, maar de basis van de selectie is prima..
Dat meen je niet. Veel te jong. Met dit elftal ga je tegen de nummer twee van landen als Turkije en Oostenrijk de bietenbrug op.

PostPosted: 20 Apr 2018 10:38 
Beheerder

Hopelijk heeft Overmars dan al 3 keer beet met een 25-jarige aankoop.

PostPosted: 14 May 2018 17:55 
Erelid

https://www.vi.nl/pro/analyse/het-exper ... x-toekomst

Interessant, ben benieuwd of Ten Hag dit doorzet.

————————————-—- Dolberg/Huntelaar —————————————-
Sinkgraven/Bandé - Van de Beek/Labyad - Neres/Tadic? - Mazraoui/Orejuela?
—————————— De Jong/Eiting———— Schöne/Eiting ————————
————— Tagliafico/Wöber — De Ligt/Wöber - De Ligt/Schuurs —————

Opstelling waarmee je heel veel kanten op kunt qua invulling van de buitenste poppetjes en de aanvallende middenvelders.

PostPosted: 15 May 2018 04:59 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
Ik denk van wel, maar hij wil volgens mij niet naar 1 vast systeem (dus niet alleen dit systeem).

PostPosted: 15 May 2018 21:30 
Erelid

DeRuit wrote:
Ik denk van wel, maar hij wil volgens mij niet naar 1 vast systeem (dus niet alleen dit systeem).
Verklaart dan wellicht de keuze voor Labyad die in meerdere systemen op meerdere posities inzetbaar is.

PostPosted: 01 Aug 2018 22:19 

Ik moet zeggen dat ik maar moeilijk kan wennen aan de verkapte 4-4-2 die ik al twee weken mag aanschouwen.
Zeker het begin vandaag, met Neres als linker spits vond ik niet denderend. Wat mij betreft mag het meer naar een 4-2-3-1 zoals Oranje in 2010, met Tadic - Ziyech - Neres als aanvallende middenvelders, met vrijheid voor Ziyech om te switchen met de anderen van positie.
Maar goed, wat we nu zien, is een copy van Utrecht.

PostPosted: 02 Aug 2018 09:20 

Ik moet zeggen dat ik maar moeilijk kan wennen aan de verkapte 4-4-2 die ik al twee weken mag aanschouwen.
Zeker het begin vandaag, met Neres als linker spits vond ik niet denderend. Wat mij betreft mag het meer naar een 4-2-3-1 zoals Oranje in 2010, met Tadic - Ziyech - Neres als aanvallende middenvelders, met vrijheid voor Ziyech om te switchen met de anderen van positie.
Maar goed, wat we nu zien, is een copy van Utrecht.
Geen idee waar je dan naar hebt zitten kijken, want ik zag Ziyech regelmatig met Tadic wisselen. En ook Neres speelde op een gegeven moment gewoon weer op rechts. Vorige week idem.

Een systeem zegt niet zoveel en is ondergeschikt aan principes en intenties. Zolang die goed zijn boeit niet welk systeem er staat. Systeemdenken is zo Nederlands.

PostPosted: 02 Aug 2018 10:23 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
In het hedendaagse voetbal moet je je tegenstander verrassen. In Nederland wordt nog veel met mandekking gespeeld. Door juist tussen de linies te gaan lopen kun je andere systemen eenvoudiger kapot spelen.
Het kan dan ook nog eens helpen dat je spelers laat rouleren van positie. Dit om te voorkomen dat ze de spelers doorhebben, maar ook dat je dus "chaos" creëert in de verdediging van de tegenstander. Het enige wat echt ontbreekt is de "diepgang" van je buitenspelers bij Ajax. Al moet ik zeggen dat dit ook niet tegenviel.

Diepte wordt voor breed/terug gekozen en er zijn voldoende lopende mensen vanaf het middenveld. Helaas is onze diepste spits geen persoon die je vaak nog diep kan sturen, het ontbeert KJH aan sprintsnelheid. Al was de 3-0 wel een voorbeeld van een splijtende pass hoe je dat wilt zien. Ook de assist op de 2-0 is een voorbeeld van hoe je het wilt zien.

PostPosted: 02 Aug 2018 20:31 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Jan Vertonghen
Seizoenskaart: niet meer
Ik ben het helemaal eens met de twee bovenstaande posters en hun tekst.

We hebben veel polyvalente spelers die volgens mij prima passen binnen het spel dat Ten Hag wil spelen. We moeten minder voorspelbaar worden en zolang het aantrekkelijk is vind ik het niet zo'n probleem dat onze opstelling niet in een standaard-mal te gieten is. Laat het maar variëren en verrassend zijn. Voor tegenstanders wordt het op die manier ook lastiger en zolang Ajax presteert en de creatieve kwaliteiten van onze selectie tot uiting blijven komen vind ik het van ondergeschikt belang wie er wanneer op welke positie staat. Een georganiseerde chaos, ik teken ervoor. Zeker wanneer de eerder benoemde principes en intenties zijn zoals we van Ajax verwachten. Aanvallend, creatief, dominant en aantrekkelijk voetbal dus, daarom zijn we tenslotte Ajacied.

Nu heb ik Ten Hag niet heel bijzonder goed gevolgd in zijn Utrecht tijd, maar volgens mij werd er vaak gezegd dat hij veelvuldig rouleerde. Gezien de sterkte van onze selectie en de vele multifunctionele spelers denk ik dat we regelmatig andere spelers aan de aftrap zien verschijnen. Vind ik geen probleem, zo blijft iedereen fris en scherp en zolang het Ajax niet opbreekt (teveel wisselingen waardoor er bijv. geen vaste patronen ontstaan in het team of tussen spelers onderling) vind ik het juist een pré. Een Blind of Tadic hebben we hopelijk niet nodig tegen Emmen, maar het biedt jongens als Wöber en Labyad of straks bijvoorbeeld Cerny wel de kans om aan hun minuten te komen dit seizoen.

PostPosted: 02 Aug 2018 22:03 
Erelid

Eiting heeft mij wel overtuigd om op "6" te moeten staan. Heeft alles wat een Ajax "6" moet hebben. Klinkt lullig, maar misschien is het voor iedereen beter als Ziyech vertrekt en er een nieuwe buitenspeler gehaald wordt.

Dan kunnen we met Onana; Mazraoui, De Ligt, Blind, Tagliafico; Eiting, VD Beek, De Jong; Neres, Dolberg en Tadic gaan spelen. Lijkt me wellicht wel de best mogelijke opstelling met veruit de meeste balans.

PostPosted: 02 Aug 2018 22:07 

Eiting heeft mij wel overtuigd om op "6" te moeten staan. Heeft alles wat een Ajax "6" moet hebben. Klinkt lullig, maar misschien is het voor iedereen beter als Ziyech vertrekt en er een nieuwe buitenspeler gehaald wordt.

Dan kunnen we met Onana; Mazraoui, De Ligt, Blind, Tagliafico; Eiting, VD Beek, De Jong; Neres, Dolberg en Tadic gaan spelen. Lijkt me wellicht wel de best mogelijke opstelling met veruit de meeste balans.
Is ook beter als Ziyech vertrekt. Problemen dienen zich al aan met zijn rugnummer. Daar maakt hij al een probleem van. Het is me ook wat. Als hij blijft krijg je rotzooi in je selectie. Het begint met een klein dingetje maar het wordt alleen maar erger.
Belangrijkste is dat we genoeg goede middenvelders hebben.

PostPosted: 02 Aug 2018 23:45 
Erelid

De twee wedstrijden tegen Sturm speelde Ajax alleen niet meer in het oude systeem met één verdedigende middenvelder, maar met twee en een diepe '10' ervoor, Dat veranderd wel wat voor de invulling. Van de Beek had in de eerste wedstrijd ook een andere rol in het veld dan vorig jaar.

@Renemar: Je kan het ook omdraaien. Waarom moet Tadic dat nummer per se hebben? Ik denk dat dit een storm in een glas water is, maar het komt wel wat vreemd naar buiten.

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 9 10 11 12 13 14  Next

All times are UTC+02:00