Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 10 11 12 13 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: De Opstelling
PostPosted: 02 Aug 2018 23:56 

Snake wrote:
Ik moet zeggen dat ik maar moeilijk kan wennen aan de verkapte 4-4-2 die ik al twee weken mag aanschouwen.
Zeker het begin vandaag, met Neres als linker spits vond ik niet denderend. Wat mij betreft mag het meer naar een 4-2-3-1 zoals Oranje in 2010, met Tadic - Ziyech - Neres als aanvallende middenvelders, met vrijheid voor Ziyech om te switchen met de anderen van positie.
Maar goed, wat we nu zien, is een copy van Utrecht.
Geen idee waar je dan naar hebt zitten kijken, want ik zag Ziyech regelmatig met Tadic wisselen. En ook Neres speelde op een gegeven moment gewoon weer op rechts. Vorige week idem.

Een systeem zegt niet zoveel en is ondergeschikt aan principes en intenties. Zolang die goed zijn boeit niet welk systeem er staat. Systeemdenken is zo Nederlands.
Waar ik naar gekeken heb, is een 442 systeem, waar spelers op posities terecht kwamen, waar ze niet tot hun recht komen. Zeker de eerste helft, waar Neres linker spits stond, een Huntelaar enkele maken de ruimte op rechts in liep. We hebben een zeer talentvolle selectie, maar dan moet wel iedereen op zijn sterke punt benut worden. Nu zag ik in de eerste helft 4 linies, 4-2-2-2, waar ik liever een 4-3-3/4-2-3-1 variant zie, met buitenspelers.

PostPosted: 03 Aug 2018 08:02 

AFCA Niels wrote:
De twee wedstrijden tegen Sturm speelde Ajax alleen niet meer in het oude systeem met één verdedigende middenvelder, maar met twee en een diepe '10' ervoor, Dat veranderd wel wat voor de invulling. Van de Beek had in de eerste wedstrijd ook een andere rol in het veld dan vorig jaar.

@Renemar: Je kan het ook omdraaien. Waarom moet Tadic dat nummer per se hebben? Ik denk dat dit een storm in een glas water is, maar het komt wel wat vreemd naar buiten.
Tsja, toen Tadic dat vroeg was het niet de vraag of Ziyech zou vertrekken, maar wanneer. Hij heeft zelf vaak genoeg herhaald dat hij weg wil.
Waarom Tadic dan niet de toezegging (op dat moment) doen als hij dat vraagt?

PostPosted: 03 Aug 2018 10:16 

Het gaat allemaal om communicatie. Ziyech had meegenomen moeten worden in het communicatieproces. Nu is op aanname dat Ziyech toch snel weg zou zijn, iets toegezegd. Het was heel makkelijk geweest voor Overmars om aan te geven dat zijn nr. 10 geen zekerheid meer was. Ze hebben tenslotte toegezegd dat ze na 2 jaar mee zouden werken. Ajax moet ook verder.

Nu Ziyech nog geen goede opties heeft en zelfs uitstraalt het geen straf is als het niet lukt, komt dit wel heel ongewenst. Onnodige frustratie naar Ziyech en dat kan ook weer het teamproces verstoren. Erg jammer, omdat her voorkomen had kunnen worden.

Een andere mogelijkheid is dat dit bewust geforceerd wordt vanuit Ajax. Ze hebben natuurlijk al ingekocht op de vervanger van Ziyech. Rugnummer 11 is nu ineens vrij.... Er moet eerst verkocht worden voordat er aangekocht kan worden. Nr 11 al in de picture en dat past beter in de samenstelling van het totale team!? Dit is puur speculatief wat ik nu doe.

PostPosted: 29 Aug 2018 00:03 
Erelid

Zou uiteindelijk toch, mits iedereen fit, naar de volgende opstelling willen gaan:

---Neres-------------Dolberg--------------Ziyech---
------------------------Tadic--------------------------
------Frenkie de Jong---------Van de Beek---------
-Tagliafico-----Blind---------De Ligt----Mazraoui---
-----------------------Onana--------------------------

Heerlijke opstelling met alles in zich: Snelheid, diepgang, technisch vernuft, scorend vermogen, verdedigend sterk. Heb je nog een goede bank ook als iedereen fit is.

Spelers als Sinkgraven, Wöber, Veltman, Kristensen, Eiting, Schöne, Labyad, Cerny, Huntelaar en Bandé is toch een behoorlijke luxe om nog uit te mogen kiezen.

Daarachter nog weer een vijvertje met Gravenberch, Schuurs, Kotarski, Bakker, Nunnely, Johnsen, Sierhuis etc. etc.

PostPosted: 29 Aug 2018 00:10 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Volledig mee eens. Ik verwacht ergens ook, dat Vd Beek Schone uit het elftal gaat spelen.

Geweldig elftal met veel voetballend vermogen. En inderdaad een ijzersterke bank. Ik denk, dat wij over een veel bredere selectie beschikken dan PSV en met CL voetbal kan dit weleens de doorslag gaan geven.

PostPosted: 29 Aug 2018 10:21 

Zou uiteindelijk toch, mits iedereen fit, naar de volgende opstelling willen gaan:

---Neres-------------Dolberg--------------Ziyech---
------------------------Tadic--------------------------
------Frenkie de Jong---------Van de Beek---------
-Tagliafico-----Blind---------De Ligt----Mazraoui---
-----------------------Onana--------------------------

Heerlijke opstelling met alles in zich: Snelheid, diepgang, technisch vernuft, scorend vermogen, verdedigend sterk. Heb je nog een goede bank ook als iedereen fit is.

Spelers als Sinkgraven, Wöber, Veltman, Kristensen, Eiting, Schöne, Labyad, Cerny, Huntelaar en Bandé is toch een behoorlijke luxe om nog uit te mogen kiezen.

Daarachter nog weer een vijvertje met Gravenberch, Schuurs, Kotarski, Bakker, Nunnely, Johnsen, Sierhuis etc. etc.
Is ook een prima opstelling. Alleen zie ik nog graag een snelle buitenspeler komen. Je gaat heel veel wedstrijden spelen en voorin vind ik de spoeling i.t.t. middenveld en verdediging heel dun.

PostPosted: 29 Aug 2018 14:02 
Erelid

Ik ben een fan van Van de Beek, maar Schöne doet het tot dusver een stuk beter dan hem in deze formatie.

PostPosted: 29 Jan 2019 20:32 
Erelid

Ik denk dat we weer met een "6" moeten gaan spelen, en dan wel met Blind op die positie. Het ligt allemaal te open bij balverlies.

PostPosted: 29 Jan 2019 20:58 

Ik denk dat we weer met een "6" moeten gaan spelen, en dan wel met Blind op die positie. Het ligt allemaal te open bij balverlies.
Vind ik ook. Iemand die verdedigend denkt op het middenveld. Komt het evenwicht ten goede. Met name tegen de sterkere ploegen, tegen de mindere goden kun je evt. wel met Schöne spelen.
Dan zal ,vertrek van Wöber, Magallan basisspeler worden. Of die goed genoeg is, is wel nog even afwachten. Schuurs in ieder geval niet.
Andere mogelijkheid is dat Veltman, als hij fit is, centraal mer De Ligt gaat spelen met Nous ald RB.

PostPosted: 30 Jan 2019 10:03 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Nouri
Seizoenskaart: Nee
Het ligt ook veel te open omdat onze links en rechtsback als buitenspelers staan. Bij balverlies staan we dan altijd in een ondersituatie, dit klopt gewoon niet.

PostPosted: 30 Jan 2019 10:48 
Erelid

Daar lag het probleem tegen Feyenoord echt niet hoor. Daar was het probleem bij de backs dat de ene zijn tegenstander continu z'n gang liet gaan en de ander constant balverlies leed op cruciale posities.

PostPosted: 14 Jul 2019 13:40 
Erelid

-----Promes-------Tadic--------Neres------
-------------------Ziyech--------------------
---------Eiting--------------VD Beek--------
-Tagliafico---Blind-----Alvarez---Mazraoui-
-------------------Onana--------------------

Met de huidige selectie (inclusief Alvarez), zou ik graag zien dat Ajax op deze manier het seizoen gaat starten. Eiting als "blijvende" 6, die het spel moet verdelen en geen drang naar voren toont. VD Beek als de loper, die wel diepgang gaat vinden, maar zich ook meer met de opbouw moet gaan bemoeien. Ziyech als "10".

Marin, Dolberg en Martinez zijn voor mij dan in principe de eerste "back-ups". Die zijn op meerdere posities inzetbaar (of in het geval Dolberg kun je voorin veel schuiven, want spelers zijn voorin multi-inzetbaar). Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen (indien Eiting nog niet helemaal voldoet), om Blind door te schuiven naar het middenveld en dan Martinez linkscentraal te positioneren. Ik zie trouwens in Martinez uiteindelijk ook wel een hele goede "6". Heeft daar naar mijn mening alle kwaliteiten voor.

Er staat wel een prima selectie op het moment. Het is vooral zaak de selectie nog wat in te krimpen en wat overbodige spelers (in mijn opinie) te lozen. Magallan, Kristensen, Labyad, Siem de Jong en ook Dani de Wit gaan nooit het gewenste niveau halen dat wij moeten nastreven. Ook zou ik ervoor kiezen om Ekkelenkamp een jaar te verhuren. Wil wel eens zien hoe hij het bij een Eredivisie-club het gaat doen.

Dan blijft er met:

DM: Onana, Varela, Kotarski, Scherpen
V: Mazraoui, Dest, Alvarez, Veltman, Schuurs, Blind, Pierie, Tagliafico, Martinez
M: Eiting, VD Beek, Ziyech, Marin, Schöne, Gravenberch, Lang
A: Promes, Neres, Tadic, Dolberg, Huntelaar, Traoré, (Bandé)

Zo staat er nog steeds een hele grote groep van 26 man, waarbij heel veel spelers op meerdere posities kunnen spelen, en waarbij er wel 15 a 16 basiswaardige spelers zijn.

PostPosted: 14 Jul 2019 14:30 

Met de huidige selectie (inclusief Alvarez), zou ik graag zien dat Ajax op deze manier het seizoen gaat starten. Eiting als "blijvende" 6, die het spel moet verdelen en geen drang naar voren toont. VD Beek als de loper, die wel diepgang gaat vinden, maar zich ook meer met de opbouw moet gaan bemoeien. Ziyech als "10".

Marin, Dolberg en Martinez zijn voor mij dan in principe de eerste "back-ups". Die zijn op meerdere posities inzetbaar (of in het geval Dolberg kun je voorin veel schuiven, want spelers zijn voorin multi-inzetbaar). Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen (indien Eiting nog niet helemaal voldoet), om Blind door te schuiven naar het middenveld en dan Martinez linkscentraal te positioneren. Ik zie trouwens in Martinez uiteindelijk ook wel een hele goede "6". Heeft daar naar mijn mening alle kwaliteiten voor.

Er staat wel een prima selectie op het moment. Het is vooral zaak de selectie nog wat in te krimpen en wat overbodige spelers (in mijn opinie) te lozen. Magallan, Kristensen, Labyad, Siem de Jong en ook Dani de Wit gaan nooit het gewenste niveau halen dat wij moeten nastreven. Ook zou ik ervoor kiezen om Ekkelenkamp een jaar te verhuren. Wil wel eens zien hoe hij het bij een Eredivisie-club het gaat doen.

Dan blijft er met:

V: Mazraoui, Dest, Alvarez, Veltman, Schuurs, Blind, Pierie, Tagliafico, Martinez

Zo staat er nog steeds een hele grote groep van 26 man, waarbij heel veel spelers op meerdere posities kunnen spelen, en waarbij er wel 15 a 16 basiswaardige spelers zijn.
Inderdaad kwantiteit genoeg. Maar kwaliteit ook?

PostPosted: 14 Jul 2019 19:06 
Erelid

renemar wrote:

Dan blijft er met:

Inderdaad kwantiteit genoeg. Maar kwaliteit ook?
Vind ik wel. Enkel op het middenveld zou er wellicht nog 1 absolute sterkhouder bij mogen komen wat mij betreft. Ik vind alleen de vraag of een Pröpper die absolute sterkhouder zou zijn.

PostPosted: 14 Jul 2019 19:43 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Gezien de tweede helft tegen Istanbul denk ik wel dat er nog een middenvelder bijkomt.
En dat AJAX afscheid zal nemen van enkele middenvelders (en rechtsback).

PostPosted: 15 Jul 2019 17:34 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Zo, de contouren voor volgend jaar zijn wel duidelijk. Het enige wat (nog) niet duidelijk is, zijn de mogelijke uitgaande transfers maar ook hierin is al best flink op ingespeeld. Goed werk van Overmars. Ten Hag zal de volgende basis wel in zijn hoofd hebben:

------------------------Onana----------------------
Mazraoui-------Alvarez-------Blind-------Tagliafico
Eiting----------------vd Beek-----------------Marin
Promes--------------Dolberg------------------Tadic

Met spelers als Schuurs, Martinez, Magallan, Pierie, Schone, Huntelaar, Ekkelenkamp, Lang heb je nog een brede bank. In ieder geval de breedste van nederland.

Ik ga er wel vanuit, dat wanneer Neres en/of Ziyech vertrekken er in ieder geval 1 topper bijkomt (Bergwijn).

Ik vind het middenveld wel krapjes. Echter ze zijn wel zeer positief over Martinez dus wie weet komt Blind ook in aanmerking als nr 6.

Met dit elftal heb je beduidend meer kwaliteit als PSV en al zeker een veel sterkere bank!

PostPosted: 15 Jul 2019 19:17 

Dat middenveld ontbeert wel creativiteit. Ik denk eerder Ziyech op 10 met Donny en Marin erachter.

PostPosted: 17 Jul 2019 12:39 
Erelid

de dominee wrote:
Dat middenveld ontbeert wel creativiteit. Ik denk eerder Ziyech op 10 met Donny en Marin erachter.
Niet mee eens. Donny en Marin zijn allebei lopers, die willen de diepte ingaan.

Wat denk ik belangrijk is in mijn opinie, is dat er op één van de middenveld posities altijd óf Eiting óf Blind gepositioneerd staat.

PostPosted: 17 Jul 2019 12:46 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
de dominee wrote:

Wat denk ik belangrijk is in mijn opinie, is dat er op één van de middenveld posities altijd óf Eiting óf Blind gepositioneerd staat.
V.d. Beek kan ondanks vorig seizoen prima wat meer controlerend spelen.

PostPosted: 17 Jul 2019 14:06 

de dominee wrote:
Dat denk ik ook. Per saldo is Eiting niet heel veel minder creatief dan Frenkie. Ook technisch zeer vaardig, oog voor ruimtes, blik naar voren, steekpasses zijn goed. Vind hem veel lijken op Blind. Met Blind op 6 onder De Boer werd het middenveld ook een stuk dynamischer.

Ik denk ook dat het middenveld van afgelopen weekend het middenveld wordt waar Ten Hag op voort gaat borduren, dus:
Marin - Eiting
V/d Beek

Schone wellicht in het begin nog op de plek van Marin, maar zou me niets verbazen als hij dit laat staan voorlopig.

PostPosted: 17 Jul 2019 16:06 
Erelid

DeRuit wrote:
de dominee wrote:

Dat kan hij, maar dan niet met Marin ernaast.

PostPosted: 17 Jul 2019 17:56 

DeRuit wrote:

Precies. Met Blind ernaast en een creatieve speler op 10 zou het kunnen. Als Donny in zo een rol speelt moet er in ieder geval altijd een pure CVM naast die in zijn positie blijft lopen. Met een lopende speler als Marin ernaast krijg je twee spelers met diepgang als controleur en dat is zeker tegen grote clubs funest in de omschakeling.

Daarnaast natuurlijk zonde van de kwaliteiten van Donny. Daarom ook mee eens dat Eiting of Blind moet spelen met daarvoor Donny en Marin die elkaar diepgaand afwisselen.

PostPosted: 17 Jul 2019 18:08 

Yoran wrote:
DeRuit wrote:

Precies. Met Blind ernaast en een creatieve speler op 10 zou het kunnen. Als Donny in zo een rol speelt moet er in ieder geval altijd een pure CVM naast die in zijn positie blijft lopen. Met een lopende speler als Marin ernaast krijg je twee spelers met diepgang als controleur en dat is zeker tegen grote clubs funest in de omschakeling.

Daarnaast natuurlijk zonde van de kwaliteiten van Donny. Daarom ook mee eens dat Eiting of Blind moet spelen met daarvoor Donny en Marin die elkaar diepgaand afwisselen.
Marin en v.d. Beek kunnen toch ook als de controleurs afwisselen wie naar voren gaat? Net zoals Mazraoui en Tagliafico dat moeten afstemmen?

PostPosted: 17 Jul 2019 19:03 

DeRuit wrote:
Marin en v.d. Beek kunnen toch ook als de controleurs afwisselen wie naar voren gaat? Net zoals Mazraoui en Tagliafico dat moeten afstemmen?
Tegen ploegen uit het rechterrijtje van de Eredivisie moet dat prima kunnen inderdaad. Op Europees niveau en tegen de Nederlandse topploegen vind ik dat risico te groot.

Spelers moeten elkaar heel erg goed aanvoelen als je zo zou willen spelen en dat terwijl Marin pas net in het team staat. Ze kunnen ze beide prima als controleur spelen waarbij zij een cvm ondersteunen, maar zijn het naar mijn mening geen spelers die in de omschakeling de juiste keuzes maken. Daarbij zie ik in Van de Beek geen speler die de bal komt ophalen om het spel te verdelen.

PostPosted: 17 Jul 2019 19:24 

Yoran wrote:
DeRuit wrote:
Tegen ploegen uit het rechterrijtje van de Eredivisie moet dat prima kunnen inderdaad. Op Europees niveau en tegen de Nederlandse topploegen vind ik dat risico te groot.

Spelers moeten elkaar heel erg goed aanvoelen als je zo zou willen spelen en dat terwijl Marin pas net in het team staat. Ze kunnen ze beide prima als controleur spelen waarbij zij een cvm ondersteunen, maar zijn het naar mijn mening geen spelers die in de omschakeling de juiste keuzes maken. Daarbij zie ik in Van de Beek geen speler die de bal komt ophalen om het spel te verdelen.
Ja ik vind v.d. Beek ook meer in zijn kracht op 10. Dus ik zou gewoon met Eiting en Marin spelen. Eiting zat begin vorig seizoen al dicht tegen de basis aan ( stond zelfs even basis ) en heeft hard aan zijn fysiek gewerkt gedurend zijn herstel.

Achter Eiting heb je dan nog Schone als backup, of gewoon Ekkelenkamp.

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 10 11 12 13 14  Next

All times are UTC+02:00