Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: De Opstelling
PostPosted: 24 Feb 2015 13:15 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari, Johan, Marco
Droomaankoop: Franklin Rijkaard
Seizoenskaart: Helaas....
Waarom gaan we de 10 niet weer gewoon als een 10 gebruiken zoals deze in het AJAX spelletje bedoeld is ?
Onze verdediging is de zwakste schakel, wanneer de back minder drang naar voren hebben, we met een inschuivende verdediger gaan spelen (Moisander of liever Viergever/Veltman), de LM & RM als extra slot voor de verdediging hebben staan bij balverlies en bij balbezit als extra afspeelmogelijkheid voor de aanval hebben en zo ook de functie overnemen die de huidige backs hebben namelijk voorzetten geven vanaf de flanken wanneer de vleugels naar binnen zijn getrokken, en de nr. 10 gaat als een nr.10 spelen...... ik bedoel opties te over met de huidige selectie (Klaassen/Andersen/Sinkgraven/Serero/Schone) en voor LM & RM Riedwald / Bazoer bijvoorbeeld ==>> zouden we dan niet eens een keer WEL goed voetbal kunnen gaan zien ?
Zou het dan niet eens allemaal op zijn plek kunnen vallen ?
Ik bedoel sinds wanneer is de "6" heilig ??

PostPosted: 24 Feb 2015 15:31 
Erelid

Nou de '6' is in die zin heilig omdat de hele opleiding is gericht op het huidige systeem (waar overigens het meerendeel positief tegenover stond).

Nou zou ik het niet erg vinden om het systeem nu aan te passen naar de omstandigheden. Zo vond ik de keus om met een extra middenvelder te spelen geen slechte, maar dat zijn slechts tijdelijke oplossingen. Zo'n verandering in tactiek kan het team weer een handvat geven, maar het probleem ligt daar niet naar mijn mening. Waar het wel aan ligt vind ik een moelijke, maar je kan mij niet wijsmaken dat 10 spelers die nu als een natte krant spelen het wel weer lukt als door de poppetjes even om te wisselen.

PostPosted: 24 Feb 2015 16:14 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
MvBno1 wrote:
Okay, wedervraag: Sinds wanneer is de '10' heilig?

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 24 Feb 2015 20:54 
Erelid

Ovenwant wrote:
MvBno1 wrote:
Okay, wedervraag: Sinds wanneer is de '10' heilig?
Sinds die '10' ons vele successen heeft gebracht, en haast nog belangrijker, Attractief en goed voetbal... Uiteraard hangt alles af van de uitvoering maar wanneer ik het huidige elftal bekijk zie ik erg veel spelers die in het oude vertrouwde systeem zouden passen.
Het is niet alleen de '10', het is heel het elftal dat net even anders zou staan, meer spelers die in hun kracht zouden komen.
Onder de '6' heb ik maar weinig Ajax waardige wedstrijden gezien, ik denk dat je dat niet kunt ontkennen.

PostPosted: 24 Feb 2015 21:15 

Dat klopt, maar in 71/72/73 werd wel met een 6 gespeeld, toch? Overigens denk ik dat voor een voetballend elftal je beter met een 6 kan spelen dan een 10.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 25 Feb 2015 12:43 
Erelid

Daar zeg je me wat, ik heb die wedstrijden niet live gevolgd zeg maar ;-)
Was dat geen ruit op het middenveld waarbij een verdediger inschoof ? Net als in de jaren 90 vaak het geval was ?
Nogmaals, met de '6' heb ik maar bar weinig AJAX waardige wedstrijden gezien, dus of het voetballend beter is zoals je beweert.... ik betwijfel het.
Het ligt allemaal aan het beschikbare spelersmateriaal. Wat bij Barcelona werkt hoeft bij AJAX niet te werken en vice versa.

PostPosted: 25 Feb 2015 13:48 

MvBno1 wrote:
Daar zeg je me wat, ik heb die wedstrijden niet live gevolgd zeg maar ;-)
Was dat geen ruit op het middenveld waarbij een verdediger inschoof ? Net als in de jaren 90 vaak het geval was ?
Ik ook niet, maar volgens mij staat me wel zoiets bij. Daarbij kwam Van Gaal met de inschuivende verdediger om de Hollandse School nieuw leven in te blazen.
Nogmaals, met de '6' heb ik maar bar weinig AJAX waardige wedstrijden gezien, dus of het voetballend beter is zoals je beweert.... ik betwijfel het.
Het ligt allemaal aan het beschikbare spelersmateriaal. Wat bij Barcelona werkt hoeft bij AJAX niet te werken en vice versa.
Dat spelersmateriaalsmoesje is leuk, maar zo moet je niet werken joh. Ik ben in deze wel een voorstander van de denkwijze Apple (terwijl ik veel liever een Android heb dan een iPhone). Bij de meeste bedrijven willen ze eerst iets werkends hebben, en dan gaan ze daar een ontwerp omheen verzinnen. Techniek dicteert Design dus. Bij Apple denken ze precies andersom. Design dicteert techniek. Daar is het uiterlijk de uitgangspunt, en daar moet de techniek in. Je hebt dus al een vast systeem, wat je in moet vullen. Dat is wat de Boer ook nu doet (kan daar wel flinke progressie in maken, maar het is een begin).

In een 4-3-3 met de punt naar achter heb je al 4 driehoekjes meer dan in een 4-3-3 met de punt naar voren als iedereen z'n positie houdt. Driehoekjes zijn de basis van voetbal, maar dat weet je denk ik zelf ook wel. Met die driehoekjes kun je jezelf altijd vrijspelen. Echter moet 1 van je 2 creatieve spelers (de linkshalf en de rechtshalf) wel in balbezit komen. En daar stokt het aan bij Ajax. Dat het kwalitatief minder is, okay. Dat het tempo lager ligt, okay. Maar dan moet het idee wel goed zijn. En dat is het nu niet.

PostPosted: 25 Feb 2015 20:24 
Erelid

Tja Ovenwant, theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde, met je mooie veldbezetting en een surplus aan mogelijke driehoekjes heeft dit systeem het, wanneer er druk op wordt gezet (dus wanneer je wapen tegen je wordt gebruikt) verschrikkelijk moeilijk om er onderuit te voetballen. Nu kan dat liggen aan het feit dat het systeem vaak verkeerd ten uitvoer wordt gebracht door een lamme vleugel (Schone) waardoor de veldbezetting niet meer klopt - wat dan ook. In ieder geval is dit systeem, wanneer niet perfect uitgevoerd blijkbaar erg kwetsbaar.

PostPosted: 21 Mar 2015 10:12 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
Dit seizoen is gespeeld. Vanaf nu moet alles in het teken staan van volgend seizoen.

Achterin zijn Cillessen en Veltman onomstreden. Als rechtsback kies ik voor Tete. Geef hem gewoon een paar wedstrijden de kans, dan zien we wel waar hij staat.

Boilesen verdient absoluut geen basisplaats. Toch zou ik hem er wel een geven. Waarom? Omdat we geen vervangers hebben waar we volgend seizoen mee verder kunnen. Moisander gaat weg en Viergever is een aardige back up. Daarnaast dicht ik hem meer potentie toe dan Van Rhijn.
Ik zou Boilesen graag een paar wedstrijden centraal willen zien. Riedewald linksback dan. Als Boilesen daar niet bevalt, dan Riedewald centraal.

Klaassen en Bazoer zijn op dit moment onomstreden op het middenveld. Lekker rouleren met Andersen en Sinkgraven. Serero is de vijfde man.

Voorin: El Ghazi - Milik - Kishna. Zonder twijfel. Schöne is een leuke back up (ook voor het middenveld). Als Fischer weer fit is moet hem minuten laten maken en ook zou ik Muric bij de selectie halen en Zivkovic wat meer minuten geven.

In Van der Hoorn zie ik persoonlijk nog steeds wel iets en het is een prima breekijzer. Geen grapje, hij doet het echt goed als pinchhitter. Een spits zou het niet beter doen. Prima kopgoals en die bal tegen Excelsior was ook gewoon echt klasse.

Mannen als Sigthórsson, Moisander en Zimling hoeven nooit meer bij de selectie te zitten. Geen toekomst meer in Ajax 1.

PostPosted: 21 Mar 2015 12:24 
Erelid

Is Serero wel een goede invaller? Ik weet het niet. Hij heeft zo zijn kwaliteiten, maar hij brengt niet echt iets extra's als je hem inbrengt. Geen stootkracht of iets anders wat nodig is als je iets goed moet maken.

Je kan hem wel inbrengen/opstellen als verdedigende middenvelder als je 3-4-3 gaat spelen. Dan wordt hij in principe gewoon centrale verdediger. EN hoewel dat natuurlijk ideaal zou zijn denk ik niet dat dat vaak voor gaat komen. Dat durft de Boer denk ik niet en of de rest van het team dat kan is ook maar de vraag.

--------------Cillessen
van der Hoorn - Veltman - Viergever
---------------Serero
-----Bazoer - Klaassen - Sinkgraven
-El Ghazi ------ Milik -------- Fischer

Dit zou ik wel eens willen zien. Ik zie Serero in elk geval niet als 5e man die zelden is in mag vallen. Dat gun ik hem niet en daar vind ik hem te goed voor.

PostPosted: 21 Mar 2015 12:49 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Droomaankoop: Luis Suarez
Sigtyr wrote:
Is Serero wel een goede invaller? Ik weet het niet. Hij heeft zo zijn kwaliteiten, maar hij brengt niet echt iets extra's als je hem inbrengt. Geen stootkracht of iets anders wat nodig is als je iets goed moet maken.

Je kan hem wel inbrengen/opstellen als verdedigende middenvelder als je 3-4-3 gaat spelen. Dan wordt hij in principe gewoon centrale verdediger. EN hoewel dat natuurlijk ideaal zou zijn denk ik niet dat dat vaak voor gaat komen. Dat durft de Boer denk ik niet en of de rest van het team dat kan is ook maar de vraag.

--------------Cillessen
van der Hoorn - Veltman - Viergever
---------------Serero
-----Bazoer - Klaassen - Sinkgraven
-El Ghazi ------ Milik -------- Fischer

Dit zou ik wel eens willen zien. Ik zie Serero in elk geval niet als 5e man die zelden is in mag vallen. Dat gun ik hem niet en daar vind ik hem te goed voor.
Niet eens zo'n slecht idee. Van der Hoorn als breker, Veltman als opbouwer en Viergever voetballende linksback. Daarvoor Serero om afvallende ballen op te pikken en in te leveren bij Klaassen en Sinkgraven. Bazoer om Serero te ondersteunen bij het onschadelijk maken van de counter. Fischer weet ik nog niet, zou ik eerst bij Jong laten meedoen voor wedstrijdritme.

PostPosted: 21 Mar 2015 13:27 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
Vind ik inderdaad ook een prima idee om een keer te proberen. Maar dan kan je beter Veltman rechts zetten en Van der Hoorn centraal; komt beter uit met inschuiven als Serero daar staat.

Ik bedoelde Serero trouwens niet als invaller maar gewoon als wisselspeler. Iemand die je moeiteloos kan inzetten als er blessures of schorsingen zijn.

---
Ik zou het trouwens liever zo zien:

-------------Cillessen-----------------
Veltman- Van der Hoorn- Riedewald
-------------Bazoer-------------------
Klaassen--------------Sinkgraven----
-------------Andersen------------------
El Ghazi-------Milik------------Kishna

Jezus zeg! Als je het achterin dicht krijgt is dit echt een team om van te watertanden. :mrgreen:

PostPosted: 21 Mar 2015 15:38 
Erelid

guy_ajax wrote:
Vind ik inderdaad ook een prima idee om een keer te proberen. Maar dan kan je beter Veltman rechts zetten en Van der Hoorn centraal; komt beter uit met inschuiven als Serero daar staat.

Ik bedoelde Serero trouwens niet als invaller maar gewoon als wisselspeler. Iemand die je moeiteloos kan inzetten als er blessures of schorsingen zijn.

---
Ik zou het trouwens liever zo zien:

-------------Cillessen-----------------
Veltman- Van der Hoorn- Riedewald
-------------Bazoer-------------------
Klaassen--------------Sinkgraven----
-------------Andersen------------------
El Ghazi-------Milik------------Kishna

Jezus zeg! Als je het achterin dicht krijgt is dit echt een team om van te watertanden. :mrgreen:
Waarom Andersen? Je kan het proberen maar ik verwacht dat die door de mand zal blijven vallen. Ik vind eigenlijk ook dat Ajax geen Deense spelers meer moet halen. Ik ben normaal tegen generaliseren, maar behalve Poulsen en misschien Fischer hadden onze Denen bijna allemaal iets van snel opgeven, weinig doorzettingsvermogen. Rommedahl, Boilesen, Schöne, Andersen.. het zijn allemaal geen spelers met winnaarsmentaliteit. Hetzelfde gold voor Zweed Sana. Ze lijken allemaal veel te netjes. Misschien wel goede voetballers, maar alleen als het team al lekker draait. Dat zie je toch veel minder bij Zuid-Amerikanen of Afrikanen, die het dan misschien minder van hun inzicht en souplesse moeten hebben.

PostPosted: 21 Mar 2015 15:45 
Erelid

Waarom Andersen? Je kan het proberen maar ik verwacht dat die door de mand zal blijven vallen. Ik vind eigenlijk ook dat Ajax geen Deense spelers meer moet halen. Ik ben normaal tegen generaliseren, maar behalve Poulsen en misschien Fischer hadden onze Denen bijna allemaal iets van snel opgeven, weinig doorzettingsvermogen. Rommedahl, Boilesen, Schöne, Andersen.. het zijn allemaal geen spelers met winnaarsmentaliteit. Hetzelfde gold voor Zweed Sana. Ze lijken allemaal veel te netjes. Misschien wel goede voetballers, maar alleen als het team al lekker draait. Dat zie je toch veel minder bij Zuid-Amerikanen of Afrikanen, die het dan misschien minder van hun inzicht en souplesse moeten hebben.
Zimling?
Inderdaad. Nou, 3 om 4 dus. Dan wordt generaliseren toch al moeilijk...

Maar ben het wel met je eens. Het lijkt inderdaad wel zo alsof Scandinaviërs wat liever zijn. Maar ik zie liever een zachtaardige maar technisch goede voetballer, dan een Zimling of bijvoorbeeld Immers

PostPosted: 21 Mar 2015 15:48 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Mag ik vragen hoe je erbij komt dat de Denen die jij net opnoemde weinig doorzettingsvermogen hebben en snel opgeven..?

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 21 Mar 2015 17:13 
Erelid

Stormrage wrote:
Mag ik vragen hoe je erbij komt dat de Denen die jij net opnoemde weinig doorzettingsvermogen hebben en snel opgeven..?
Ja, dat mag. Kijk hoe ze erbij lopen man. Het spijt me het zo te moeten zeggen maar Boilesen en Andersen hebben de uitstraling van losers. Hun gebrek aan body en kracht maakt niet uit als dit gecompenseerd zou worden door andere spelers, maar die zijn er niet. Spelers als Sinkgraven hebben echter een ander stapje voor: Vergevorderd inzicht en handelingssnelheid om hun fysiek te compenseren.

Schöne viel in het begin mee maar loopt er de laatste tijd moedeloos bij als het niet gaat.

PostPosted: 21 Mar 2015 18:39 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
geenidee4 wrote:
Stormrage wrote:
Ja, dat mag. Kijk hoe ze erbij lopen man. Het spijt me het zo te moeten zeggen maar Boilesen en Andersen hebben de uitstraling van losers. Hun gebrek aan body en kracht maakt niet uit als dit gecompenseerd zou worden door andere spelers, maar die zijn er niet. Spelers als Sinkgraven hebben echter een ander stapje voor: Vergevorderd inzicht en handelingssnelheid om hun fysiek te compenseren.

Schöne viel in het begin mee maar loopt er de laatste tijd moedeloos bij als het niet gaat.
Eriksen gaf ook nooit op, had een prima loopvermogen. Liep meer dan Siem de Jong. 4-4 lekker generaliseren hoor..

PostPosted: 21 Mar 2015 22:49 
Erelid

Droomaankoop: Adam Maher
Cillessen
Van Rhijn Veltman Riedewald Viergever
Bazoer
Klaassen Sinkgraven
El Ghazi Milik Kishna

PostPosted: 21 Mar 2015 23:10 

Exact. Al is 't verschil tussen Serero / Bazoer en Sinkgraven / Andersen niet zo veel.

PostPosted: 22 Mar 2015 11:16 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Suarez
Seizoenskaart: 428
Ovenwant wrote:
Exact. Al is 't verschil tussen Serero / Bazoer en Sinkgraven / Andersen niet zo veel.
:lol: Enorm verschil hoor. Vind Serero en Andersen goede spelers hoor maar Bazoer en Sinkgraven zijn wel wat constanter en van een stuk hoger niveau met meer rendement..

maar een beet're club dan deze is er niet!

PostPosted: 22 Mar 2015 12:44 

Bazoer op 6 heb ik het dan over. En Andersen is 't steeds net niet, al creëert die wel de meeste kansen voor Ajax.

PostPosted: 22 Mar 2015 13:16 
Erelid

Jnp wrote:
Zimling?
Inderdaad. Nou, 3 om 4 dus. Dan wordt generaliseren toch al moeilijk...

Maar ben het wel met je eens. Het lijkt inderdaad wel zo alsof Scandinaviërs wat liever zijn. Maar ik zie liever een zachtaardige maar technisch goede voetballer, dan een Zimling of bijvoorbeeld Immers
Het een sluit het ander niet uit, hé. Je hebt ook spelers met een fijnbesnaarde techniek die als het moet een tandje kunnen bijschakelen en er hard in durven te gaan. Die spelen bij topclubs. Ik noem een Verratti of een Gerrard.

PostPosted: 22 Mar 2015 13:35 
Erelid

Klopt, die spelen bij topclubs. Ik had het er meer over welke spelers ik liever bij Ajax zie (die dus ook haalbaar zijn).

PostPosted: 22 Mar 2015 14:44 
Erelid

Werk nou naar volgend seizoen toe... Dat wil zeggen: Zet Bazoer op de positie waar hij zich het beste voelt, wat de 6-positie is. Zet Klaassen op zijn favoriete positie, wat de rechtshalf positie is. Zet Sigthorsson aub nooit meer in de basis, of zelfs in de wedstrijdselectie, maar geef Milik en Zivkovic de kans zich te bewijzen voor volgend seizoen.

Voor het geld bij Sigthorsson hoef je het iig niet meer te doen, hij kan namelijk niks. Test Riedewald als CV, die het tegen Heerenveen prima deed. Laat Moisander maar uit de selectie, gezien hij toch weg gaat.

----------------------Cillessen-------------------------
-Van Rhijn-----Veltman-------Riedewald------Boilesen---
-----------------------Bazoer--------------------------
----------Klaassen---------------Sinkgraven------------
--El Ghazi--------------Milik-------------------Kishna----

Jullie zullen denken: Wat doet Boilesen daar? We spelen in principe nergens meer om en Viergever is ook geen echte back. Boilesen mag van mij de laatste 6/7 wedstrijden laten zien of we in de toekomst nog wat aan hem gaan hebben. Indien hij doorgaat met dit belabberde spel dan moeten we hem in de zomer gewoon proberen te verkopen. Indien hij het wel laat zien kun je eventueel verlengen.

PostPosted: 22 Mar 2015 15:05 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Iedereen heeft het maar over Bazoer op 6. Ik zou hem lekker laten staan waar hij nu speelt.

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 14  Next

All times are UTC+01:00