Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 6 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: De Opstelling
PostPosted: 22 Mar 2015 15:36 
Erelid

Leonel wrote:
Iedereen heeft het maar over Bazoer op 6. Ik zou hem lekker laten staan waar hij nu speelt.
Waarom dan? Hij is goed in het onderscheppen en druk zetten, maar voetballend ook behoorlijk. Bovendien vind ik Klaassen veel beter en gevaarlijker op rechtshalf. Ik zou het wel weten. Dit gaat je op termijn verdedigend meer zekerheid geven, maar tegelijkertijd ook meer goals door Klaassen op de halfpositie.

Ik had het sowieso omgedraaid. Beide spelers hebben dr voordeel aan.

PostPosted: 22 Mar 2015 15:38 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
RogerGarcia wrote:
Leonel wrote:
Iedereen heeft het maar over Bazoer op 6. Ik zou hem lekker laten staan waar hij nu speelt.
Waarom dan? Hij is goed in het onderscheppen en druk zetten, maar voetballend ook behoorlijk. Bovendien vind ik Klaassen veel beter en gevaarlijker op rechtshalf. Ik zou het wel weten. Dit gaat je op termijn verdedigend meer zekerheid geven, maar tegelijkertijd ook meer goals door Klaassen op de halfpositie.

Ik had het sowieso omgedraaid. Beide spelers hebben dr voordeel aan.
Klaassen is nu nog verder in de coaching, dat kan je van Bazoer ( 10 wedstrijden ofzo in het eerste) ook nog niet verwachten. Geef hem gewoon vlieguren, en tegen de eenvoudigere tegenstanders Dordrecht, Heracles zou ik wel gewoon proberen met Bazoer op 6 inderdaad.

PostPosted: 22 Mar 2015 20:17 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Luis Suarez
Seizoenskaart: Nee
Hopelijk gaat Frank de volgende wedstrijd (Utrecht uit) eindelijk eens met het elftal van de toekomst spelen. Geen Boilesen, geen van Rhijn, geen Sigthorsson, geen Schone en geen Moisander dus. Deze spelers zijn allemaal niet goed genoeg voor het niveau dat Ajax wil nastreven en hebben inmiddels concurrenten die hebben aangetoond veel beter te zijn. Ik hoop dan op de volgende opstelling:

Cillessen
Tete - Veltman - Riedewald - Viergever
Klaassen - Bazoer - Sinkgraven
El Ghazi - Milik - Kishna

Prachtig elftal, meer dan de helft zelf opgeleide spelers, 10 Nederlanders en bijna allemaal jongens met de potentie een dragende speler te worden voor Ajax (heb enkel twijfels bij Tete en Viergever). Met dit elftal (+hopelijk een goede ervaren speler) en een nieuwe coach moet je volgend seizoen toch echt kampioen kunnen worden.

PostPosted: 10 Apr 2015 18:46 
Erelid

Wellicht moeten we ook maar eens af van het systeem met de punt naar achteren. We hebben nu veel meer de spelers voor de punt naar voren. Een échte VMC zit er straks niet meer bij. Ik zou graag Klaassen op de "10" zien die zich in balbezit uit laat zakken naar het middenveld en bij balverlies als 2e spits gaat druk zetten en dan Sinkgraven en Gudelj/Bazoer als halven.

Dit is meer om Frank de Boer in bescherming te laten nemen en niet met 5-1-4 te gaan spelen, maar met 3 echte middenvelders in balbezit. Dat geschuif naar achteren met de CVM ben ik helemaal zat geworden. Dat werkt gewoonweg niet.

Tactiek: Verdedigers zo ver mogelijk doorsluiten naar de middenlijn bij balverlies (geen angst voor de counter dus, die angst die er nu in zit lijdt tot dat slechte spel), maar vol druk zetten met 4 aanvallers (Klaassen als 2e spits, die dit druk zetten aanstuurt) op 4 verdedigers. (A la Salzburg).

GEEN VMC meer, maar die positie laten invullen door een inschuivende verdediger (Riedewald), waardoor Veltman (onze beste verdediger soms 1 op 1 komt).

Bij balverlies dus zo:
--Fischer---Milik----Klaassen--El Ghazi--
-------Sinkgraven----Gudelj--------------
--Aankoop----Riedewald------Van Rhijn-
----------------Veltman--------------------
----------------Cillessen-------------------

De aanvallende backs moet van mij VOORBIJ zijn. Daar wil ik degelijke verdedigers hebben staan die in eerste instantie kunnen verdedigen. Laat de buitenspelers het veld maar breed maken, waardoor de backs soms naar binnen kunnen komen en je een centrale verdediger kunt doorschuiven.

Bij balbezit:

--Fischer-----Milik-----El Ghazi--
--Sinkgraven-Klaassen-Gudelj--
-Aankoop-Riedewald-Veltman-Rhijn-
-------------Cillessen-----------------

PostPosted: 12 Apr 2015 20:54 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Uit Heracles - Ajax de post van Fernando Redondo:
Fernando Redondo wrote:
Ja natuurlijk Frank. Je blijft maar aanploeteren met een verdedigende middenvelder waardoor er constant 5 man achter de bal staan. Telkens als Ajax eens de bal veroverde dan moet de bal terug omdat er niemand aanspeelbaar is omdat heel Ajax te ver terug staat met teveel mensen achter de bal. Er zit en komt totaal geen snelheid in het spel. Het is maar terug en breed en met een man of 5 achterin die bal naar elkaar toe spelen. Dan heb je ook nog 2 backs, die totaal niets brengen op dit moment dus aanvallend kun je niets nee.

Zo'n Sinkgraven moet toch denken, dat het bij Heerenveen allemaal veel makkelijker ging. Je ziet aan alles, dat hij het voetballend en aanvallend wil spelen/oplossen maar het kan gewoon niet.

Je moet meer risico nemen en verder naar voren spelen. Druk uitoefenen op Heracles. Iemand vanuit de verdediging moet doorschuiven en Klaassen moet dicht tegen de spits spelen. Dan kune je eens iets en kun je tussen de linies gaan spelen waardoor er ook verrassing in het spelletje komt.

WIe je ook opstelt in deze selectie het is elke week hetzelfde liedje. Een speler als Gudelj gaat echt niet het verschil brengen. Er komt pas verschil zodra De Boer het aandurft om af te stappen van dit systeem en net zo te gaan spelen als heel de jeugd en waar Ajax voor staat.
Ik ben fan van 1 verdedigende middenvelder. Waarom? Want je hebt meer driehoekjes dan bij een 4-3-3 met een AM. Driehoekjes zijn de basis voor voetbal. Het probleem bij Ajax is alleen dat de taken in het veld niet goed uitgevoerd worden zoals ze horen uitgevoerd te worden. Daardoor vallen alle driehoekjes gewoon weg.

Laten we beginnen met de belangrijkste linie van het veld: Het middenveld. Het grootste probleem bij Ajax is dat de Boer zicht vasthoudt aan 3 type middenvelders: De controleur (de VM), de loper (rechtshalf) en de spelmaker (linkshalf). In z'n eerste half jaar werkte dit goed. Met Eriksen - Anita - De Zeeuw. Misschien wel het beste middenveld wat we hadden onder de Boer. Concurrentie met Jansen - Anita - Eriksen. Wat was het voordeel van dit middenveld tov de andere middenvelders. De diepte die ze brachten. Dat viel nog wel mee. Je had toen geen schaduwspits die bij de spits ging staan zoals een Siem de Jong of een Sinkgraven (ja, ook Sinkgraven doet het nog niet goed). Doordat de halve door een paar metertjes opzij te stappen gelijk vrij kwamen, kon je er voetballend zeer goed uitkomen. Onder de druk uit voetballen. Potentieel hebben we een best aardig middenveld hoor, met Bazoer als 6 en Sinkgraven / Andersen en Klaassen als halven. Wat het middenveld nu doet: de verdedigende middenvelder (Klaassen) zakt uit tot tussen de centrale verdedigers (al 3 driehoekjes weg), Bazoer gaat tegen de zijlijn aanstaan (2 driehoekjes weg) en de linkshalf (Sinkgraven) gaat langs de spits staan. Heel je middenveld weg. Succes met je opbouw.

Tweede linie die ik vooral aan wil pakken is de verdediging. De CV's kunnen aardig ballen, maar zijn te lang aan de bal. Jammer genoeg gebruiken ze de backs in de opbouw. Laat ik beginnen met een quote-je van Johan Cruijff: "De backs moet je niet gebruiken in de opbouw, de backs moet je gebruiken in de aanval." René van der Gijp zei het laatst ook in VI: "De backs bij Barcelona komen ook heel vaak op, maar 9 van de 10 keer zonder bal." En daar zit het probleem hem in de verdediging. Die bal blijft maar op en neer gaan, zonder dat die echt gevaarlijk gaat worden. Die backs zouden de diepte moeten mede verzorgen. Die moeten dieper staan dan de halven. Maar dat doen ze niet, dus krijg je de 5 man achter de bal. Als 't goed gaat is 't gewoon 3 man achter de bal.

Eigenlijk zou je dit filmpje moeten kijken. Dan snap je wat ik bedoel: https://vimeo.com/104375856

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 12 Apr 2015 23:33 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Frank dit niet weet...

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 13 Apr 2015 07:24 

Ik kan me niet voorstellen dat die Luuk de Jong niet haalt omdat die niet goed in de kleine ruimte is maar hij Sigthorsson wel blijft opstellen.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 13 May 2015 11:29 
Erelid

Ik denk dat de Boer in eerste instantie zo'n opstelling in gedachte heeft voor komend seizoen. Een beginopstelling als deze (Wellicht VD Vaart in de spits en Sinkgraven op "10"):

----Fischer-----------Milik-------------El Ghazi-----
--------------------VD Vaart-------------------------
-----Gudelj-------------------------Klaassen--------

Iedere speler hiervan heeft de potentie om minstens 10 goals te maken.

PostPosted: 13 May 2015 12:58 

Dan kunnen we dus de Boer helemaal afschrijven, en kan Cruijff hem kapot maken in z'n columns.

PostPosted: 13 May 2015 13:00 
Erelid

Ovenwant wrote:
Dan kunnen we dus de Boer helemaal afschrijven, en kan Cruijff hem kapot maken in z'n columns.
Mwah, het is geen slecht team op die manier. Een andere speelstijl dan Cruijff, maar ik geloof best dat bovenstaand team een heel pak beter gaat presteren dan het team dat er dit jaar stond.

PostPosted: 13 May 2015 13:21 

Dat kan best, maar je leidt je spelers op door een 4-3-3 met een 6, en je speelt in Ajax 1 in een 4-3-3 met een 10. Eigenlijk leidt je ze dus anders op dan dat je ze wil gebruiken. Alsof je iemand opleidt als marketeer en hem dan straten laat maken.

PostPosted: 13 May 2015 14:39 
Erelid

Ovenwant wrote:
Dat kan best, maar je leidt je spelers op door een 4-3-3 met een 6, en je speelt in Ajax 1 in een 4-3-3 met een 10. Eigenlijk leidt je ze dus anders op dan dat je ze wil gebruiken. Alsof je iemand opleidt als marketeer en hem dan straten laat maken.
Ajax speelt al 4 jaar een hele andere speelstijl dan in de jeugd. Een speler op "10" posteren zal daarin dus niks veranderen. De algehele speelstijl zal moeten veranderen als je net als de jeugd wil spelen. En dat gaat onder De Boer never nooit gebeuren. Een "10" of niet, maakt dan dus ook niks uit.

We hebben komend seizoen veel meer het spelersmateriaal om met een 10 te spelen dan zonder.

PostPosted: 13 May 2015 15:24 

Heel leuk dat we komend seizoen veel meer het spelersmateriaal hebben om met een 10 te spelen, maar dan is er dus iets mis gegaan in de selectieprocedure. Zo makkelijk om het systeem aan te pakken terwijl die eigenlijk moet staan zoals die staat. Systeem hoort bij het beleid. De invulling is slechts door passanten.

PostPosted: 13 May 2015 15:34 
Erelid

Ovenwant wrote:
Heel leuk dat we komend seizoen veel meer het spelersmateriaal hebben om met een 10 te spelen, maar dan is er dus iets mis gegaan in de selectieprocedure. Zo makkelijk om het systeem aan te pakken terwijl die eigenlijk moet staan zoals die staat. Systeem hoort bij het beleid. De invulling is slechts door passanten.
Dat klopt. Ik wil toch ook dat De Boer weg gaat?

Maar: Dat gaat toch niet gebeuren. Dus laten we het komende jaar dan maar het beste van maken, he? Ik zeg ook dat er nu weer fouten worden gemaakt in de selectieprocedure. Gudelj en VD Vaart zijn typische aankopen voor een 4-2-3-1-systeem.

Indien we dus met de punt naar achter gaan spelen gaan we een jaar tegemoet met Gudelj, Bazoer en Klaassen als middenveld. Dat zou ik al helemaal niet willen. Dan maar met een "10", waar Sinkgraven of VD Vaart nog voor de creativiteit kan gaan zorgen, en er 2 HALVEN staan.

4-2-3-1 (Gezien er dan wel 2 mannen zijn die centraal staan)>5-1-4 (onder het huidige spel van De Boer).

PostPosted: 23 Jun 2015 09:46 
Erelid

Als ik het nu zo voor me zie, dan krijgen we zo'n beetje dit aankomend seizoen. Ik verwacht nog wel een vertrek van Serero eerlijk gezegd:

--Fischer/Kishna-------------------Milik/Kadlec-----------Sisto/El Ghazi---
---------------------------------Andersen/Schone----------------------------
--------------Sinkgraven/Gudelj--------------------Klaassen/Bazoer--------
-Dijks/Riedewald---Viergever/Heitinga----Veltman/Hoorn---Rhijn/Tete---
---------------------------------Cillessen/Boer--------------------------------

Wat me opvalt is dat de balans naar mijn mening volledig zoek is. Ik vind zo dat er een prima voorhoede bestaat, je kunt een prima middenveld opstellen met deze spelers, en dan heb je er zo'n enorm zwakke verdediging achter staan.... Jammer.

PostPosted: 23 Jun 2015 10:17 

RogerGarcia wrote:
Als ik het nu zo voor me zie, dan krijgen we zo'n beetje dit aankomend seizoen. Ik verwacht nog wel een vertrek van Serero eerlijk gezegd:

Wat me opvalt is dat de balans naar mijn mening volledig zoek is. Ik vind zo dat er een prima voorhoede bestaat, je kunt een prima middenveld opstellen met deze spelers, en dan heb je er zo'n enorm zwakke verdediging achter staan.... Jammer.
Als ze nu Vd Hoorn nog kunnen lozen en en een goede linker CV halen staat het perfect. De uitdaging is alleen Duarte en Vd Hoorn kwijtraken.

PostPosted: 23 Jun 2015 10:30 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Suarez
Seizoenskaart: 428
RogerGarcia wrote:

Ik vind het een goed elftal. Je kan ook nog Riedewald naast Veltman zetten. En Andersen of Schone gaat het echt niet worden.. Het middenveld bestaat uit 1 van deze 4: Gudelj, Sinkgraven, Klaassen of Bazoer.

maar een beet're club dan deze is er niet!

PostPosted: 23 Jun 2015 11:12 
Erelid

Abruzzi wrote:
Ik vind het een goed elftal. Je kan ook nog Riedewald naast Veltman zetten. En Andersen of Schone gaat het echt niet worden.. Het middenveld bestaat uit 1 van deze 4: Gudelj, Sinkgraven, Klaassen of Bazoer.
Bovenstaande situatie was ook hoe ik het Ajax zie doen. Wat ik zou doen is proberen om Schöne, Serero, VD Hoorn, Duarte en Sigthorsson nog te lozen. Dan krijgen we onderstaand elftal:

--(Fischer/Kishna)--------------(Milik/Kadlec)------------(Sisto/El Ghazi)--
------------------------------(Sinkgraven/Andersen)-------------------------
--------------(Gudelj/VD Beek)-------------------(Klaassen/Bazoer)-------
-(Boilesen/Dijks)--(Riedewald/Viergever)---(Veltman/Heitinga)---(Rhijn/Tete)-
-----------------------------------(Cillessen/Boer)--------------------------------

Dan blijft de keuze nog: Goede linksback erbij houden of Boilesen behouden wat mij betreft. Er kan nog best een goed elftal van gemaakt worden, maar dan moet er wel worden doorgeselecteerd en de spelers die boven dit elftal staan geloosd worden. Die moeten de plek vrij maken voor jeugd als Nouri en VD Beek.

PostPosted: 23 Jun 2015 11:57 

Jeetje wat een wanbeleid als zowel Sisto als Kadlec komen. Sigthorsson wordt het enige pluspuntje van de transferperiode helaas.

PostPosted: 23 Jun 2015 14:46 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Ovenwant wrote:
Jeetje wat een wanbeleid als zowel Sisto als Kadlec komen. Sigthorsson wordt het enige pluspuntje van de transferperiode helaas.
Gaat het goed met je? Misschien tijd dat je wat happy-pills aanschaft.

Sisto is gewoon de kwaliteitsinjectie op de vleugel die we best kunnen gebruiken, aangezien er niet meer op Kishna gerekend lijkt te worden. Kadlec lijkt dan als 2e spits te worden aangetrokken, omdat Sigthorsson vertrekt.

PostPosted: 23 Jun 2015 14:56 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Non-Flying Dutchman wrote:
Gaat het goed met je? Misschien tijd dat je wat happy-pills aanschaft.
Denk dat dat voor zo'n beetje 75% van het forum geldt.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 23 Jun 2015 14:58 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Stormrage wrote:
Denk dat dat voor zo'n beetje 75% van het forum geldt.
Ja klopt, beetje ergerlijk. Niets persoonlijks Ovenwant.

PostPosted: 23 Jun 2015 15:23 

Denken jullie niet dat als die Sisto echt een goede was, hij al veel eerder weg was dan z'n 20e? Kadlec is een mwah geval. Maar ook iemand die je veel eerder had moeten oppikken. En dan worden achterin de kneusjes binnen gehaald. Als je een beetje beleid had, had je al zelfs voor de aankoop van Gudelj gezien dat er slechts 1 gerichte aankoop voldoende was.

PostPosted: 23 Jun 2015 15:26 
Erelid

Ovenwant wrote:
Denken jullie niet dat als die Sisto echt een goede was, hij al veel eerder weg was dan z'n 20e? Kadlec is een mwah geval. Maar ook iemand die je veel eerder had moeten oppikken. En dan worden achterin de kneusjes binnen gehaald. Als je een beetje beleid had, had je al zelfs voor de aankoop van Gudelj gezien dat er slechts 1 gerichte aankoop voldoende was.
Dat is gewoon pure onzin.

PostPosted: 23 Jun 2015 15:27 
Erelid

Ik hoop niet dat Ajax nu gericht bezig is een team samen te stellen op basis van een opstelling met een '10', want dat begint er qua aankopen nu wel een beetje op te lijken. Als je zo de transfertargets ziet lijkt de rol van Schöne in de voorste linie uitgespeeld. Dus dat kan twee dingen betekenen:

- Frank de Boer wil het seizoen in gaan met '10' in plaats van een '6'
- Ajax wil alsnog proberen Schöne van de hand te doen

Dat laatste lijkt mij niet van toepassing, aangezien ze bij Ajax al eerder lieten blijken Schöne best transfervrij te willen laten vertrekken als hij dat wilt.

Spelen in dit systeem zou best kunnen werken, maar ik vraag me wel af of dit wel de goede keus zal zijn. Ik zie namelijk niet in waarom Ajax beter zou spelen met een '10' dan met een '6'.

Als je naar de rest van het team kijkt zie ik nog wel een enkeling verhuurd worden. Denk aan Muric die eigenlijk compleet genegeerd wordt. Ook Andersen.

Als vervanger van Moisander lijkt Riedewald mij nog steeds kandidaat nummer één.

Post new topic  Reply to topic  [ 339 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 6 14  Next

All times are UTC+02:00