Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 951 posts ]  Previous   1 35 36 37 38 39  Next
Author Message
 Post subject: Re: David Neres
PostPosted: 04 Aug 2020 16:39 

Peter79 wrote:
dwtk wrote:
Zowel Ten Hag als Schoenmaker hadden geen ervaring met een team waar ze op 3 fronten strijden en waar bv. 60-70% international is. Ik geloof dat er in 18/19 5 of 6 Ajacieden in de top 10 stonden van meest gespeelde wedstrijden van alle voetballers actief in Europa.

Dan kan jouw conclusie nooit zijn ze moeten fitter worden zodat ze drie wedstrijden in de week kunnen spelen terwijl je weet dat je een kwalitatief dunne selectie hebt. Maar dit is ook een van de grote valkuilen van Ten Hag, hij overschat schroomloos de kwaliteiten van zijn wisselspelers. Ik ga voor de rest even geen namen noemen want dat is in dit geval geen onderdeel van de discussie.
Ik pik even een klein stukje uit jouw betoog: eens met jouw stuk, maar mis een belangrijke aanvulling. Naast overschatten van middelmatige voetballers (De Wit, Ekkelenkamp, De Jong etc.) mis ik bij Ten Hag ook het stukje Ajax DNA door talenten onvoldoende te laten ruiken aan het eerste. Zijn zat competitiewedstrijden geweest waar je in de 2e helft een jeugdspeler kon laten invallen. Mes snijdt aan 4 kanten: basisspeler krijgt rust, jeugdspeler krijgt boost in ontwikkeling, jeugd heeft veel meer het gevoel dat beloond worden na goed presteren in O19/ JA en publiek vindt het prachtig.

Bijvoorbeeld een Traore in de 86e minuut inbrengen heeft dan helemaal geen nut, net als bij 4-0 voor maar 2 spelers wisselen of een Hansen een minuut of 10 ipv een half uur geven tegen ADO bij een ruime voorsprong.

Overigens was dit bij Bosz ook al zo. Leuk dat je dat in de beker doet maar het is toch heel anders als je als Hansen zijnde in de competitie ineens met Ziyech, Onana, vd Beek, Tadic en Blind op het veld staat dan met Ekkelenkamp, Eiting, Danilo, Varela en Alvarez in de beker.
Helemaal mee eens, ik heb dit al in een ander topic aangehaald, toen verweet ik Ten Hag een slecht wisselbeleid. Weet je wat een exemplarisch voorbeeld was Ajax-Feyenoord, we stonden bij rust met 4-0 voor. De eerste wissel in de 71 ste minuut!!!! De laatste in de 86 ste minuut.

PostPosted: 04 Aug 2020 17:01 

Peter79 wrote:
Naast overschatten van middelmatige voetballers (De Wit, Ekkelenkamp, De Jong etc.) mis ik bij Ten Hag ook het stukje Ajax DNA door talenten onvoldoende te laten ruiken aan het eerste. Zijn zat competitiewedstrijden geweest waar je in de 2e helft een jeugdspeler kon laten invallen. Mes snijdt aan 4 kanten: basisspeler krijgt rust, jeugdspeler krijgt boost in ontwikkeling, jeugd heeft veel meer het gevoel dat beloond worden na goed presteren in O19/ JA en publiek vindt het prachtig.
Volledig mee eens inderdaad.

Het was erg triest dat Ten Hag vorig seizoen tijdens die bedroevend slechte periode maar bleef klagen dat zijn elftal op hun laatste tandvlees liep, terwijl hij daar zelf mede verantwoordelijk voor was door 1.5 jaar lang veel te laat te wisselen.

Ik vraag me af of Ten Hag simpelweg het besef mist dat slotfases opvrolijken met jonge talenten een belangrijk deel van de Ajax-cultuur betreft, of dat hij karakterologisch te koppig/stug/laf/semi-autistisch is om af te wijken van zijn 'lijn'. Beide zullen een rol spelen.

PostPosted: 04 Aug 2020 17:09 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
seb4 wrote:
Peter79 wrote:
Naast overschatten van middelmatige voetballers (De Wit, Ekkelenkamp, De Jong etc.) mis ik bij Ten Hag ook het stukje Ajax DNA door talenten onvoldoende te laten ruiken aan het eerste. Zijn zat competitiewedstrijden geweest waar je in de 2e helft een jeugdspeler kon laten invallen. Mes snijdt aan 4 kanten: basisspeler krijgt rust, jeugdspeler krijgt boost in ontwikkeling, jeugd heeft veel meer het gevoel dat beloond worden na goed presteren in O19/ JA en publiek vindt het prachtig.
Volledig mee eens inderdaad.

Het was erg triest dat Ten Hag vorig seizoen tijdens die bedroevend slechte periode maar bleef klagen dat zijn elftal op hun laatste tandvlees liep, terwijl hij daar zelf mede verantwoordelijk voor was door 1.5 jaar lang veel te laat te wisselen.

Ik vraag me af of Ten Hag simpelweg het besef mist dat slotfases opvrolijken met jonge talenten een belangrijk deel van de Ajax-cultuur betreft, of dat hij karakterologisch te koppig/stug/laf/semi-autistisch is om af te wijken van zijn 'lijn'. Beide zullen een rol spelen.
Ik denk dat het vooral komt omdat je het spelen moet verdienen en niet alleen maar omdat het mogelijk is. De Jong, Ekkelenkamp en De Wit is een rol voorgeschoteld aan het begin van het seizoen en aan die afspraken houdt ten Hag zich dan ook. Jongens die het goed doen in Jong Ajax krijgen vanzelf de kans in het eerste. Lang kreeg na een goede periode de kans, net als Gravenberch. En dan niet voor het meedoen en de boost, maar omdat ze het verdiend hebben. Dat je dan mag invallen tegen psv waar je achterstaat of in de CL Ronaldo om ver mag/moet trekken of nog een kwartier oorlog moet maken met je energie en drive maakt dan niet uit.

PostPosted: 04 Aug 2020 17:16 

Verdienen is gel#l, Traoré knalt de een naar de ander er in de KKD en krijgt in de klassieker 4 minuten speeltijd, terwijl de wedstrijd al sinds de rust verkeken was. Het publiek kon alleen nog opgefleurd worden met leuke wissels.

PostPosted: 04 Aug 2020 17:23 

Ik vermoed inderdaad dat die 'ze moeten het verdienen' mindset bij Ten Hag een leidende rol speelt.

Het klinkt op zich ook aardig, tot je dieper gaat kijken. Want wanneer 'verdient' een talent een invalbeurt, volgens Ten Hag?

Dat is evident af te lezen aan wie we steeds zagen invallen: beperkte spelers als De Wit, Ekkelenkamp, Huntelaar en De Jong. Spelers die weten dat ze tekort komen en dat compenseren door op de training extra lang hun hamstrings te rekken / de warming-up overdreven fanatiek afwerken / de beste piepjestest afleggen.

Leuk voor hun, maar daardoor gaan belangrijke én leuke speelminuten verloren voor échte talenten en voor het publiek.

PostPosted: 04 Aug 2020 17:33 

seb4 wrote:
Ik vermoed inderdaad dat die 'ze moeten het verdienen' mindset bij Ten Hag een leidende rol speelt.

Het klinkt op zich ook aardig, tot je dieper gaat kijken. Want wanneer 'verdient' een talent een invalbeurt, volgens Ten Hag?

Dat is evident af te lezen aan wie we steeds zagen invallen: beperkte spelers als De Wit, Ekkelenkamp, Huntelaar en De Jong. Spelers die weten dat ze tekort komen en dat compenseren door op de training extra lang hun hamstrings te rekken / de warming-up overdreven fanatiek afwerken / de beste piepjestest afleggen.

Leuk voor hun, maar daardoor gaan belangrijke én leuke speelminuten verloren voor échte talenten en voor het publiek.
Misschien wel, maar ze zitten wel in je selectie en dan hoor je iedereen gelijk te behandelen inzake speeltijd, anders komen er scheve gezichten. En waarom zouden ze dan nog hun best doen als ze toch niet de kans gaan krijgen.

PostPosted: 04 Aug 2020 17:35 
Erelid

dwtk wrote:
Verdienen is gel#l, Traoré knalt de een naar de ander er in de KKD en krijgt in de klassieker 4 minuten speeltijd, terwijl de wedstrijd al sinds de rust verkeken was. Het publiek kon alleen nog opgefleurd worden met leuke wissels.
Dan heeft Traore het juist WEL verdient om in te vallen toch :mrgreen:

Je moet als trainer ook slim zijn hierin, naast prestaties (prijzen en spel) is het publiek ook een grote factor van de populariteit/ houdbaarheid van de trainer. Je hoeft jan en alleman geen kans te geven maar het Ajax publiek is gewend aan dat je oud genoeg bent als je goed genoeg bent. Ga maar terug in de tijd welke grote talenten op hun 17e en 18e hun debuut maakten. Dat IS Ajax, passanten zonder clubachtergrond moeten dat niet vergeten. Het publiek smult ervan en dat levert je als trainer ook credits op.

Een 2e reden om slim te zijn als trainer is te denken aan de nabije toekomst. Als je enkele pareltjes hebt met een contract wat afloopt binnen 1,5 jaar dan kun je die jongens eenvoudig een zetje richting een nieuw contract geven door ze perspectief te bieden. Bij de echte pareltjes wint perspectief op die leeftijd het 99 van de 100x van geld, daar ben ik van overtuigd.

PostPosted: 04 Aug 2020 17:37 

@Peter 79, ik was het woordje "maar" (4 minuten.....) vergeten in mijn zin, sorry ik word een dagje ouder :mrgreen:

PostPosted: 04 Aug 2020 18:09 

DeRuit wrote:
seb4 wrote:

Misschien wel, maar ze zitten wel in je selectie en dan hoor je iedereen gelijk te behandelen inzake speeltijd, anders komen er scheve gezichten. En waarom zouden ze dan nog hun best doen als ze toch niet de kans gaan krijgen.
Typisch Nederlands gelijkheidsdenken, waar je in de topsport weinig aan hebt.

Van Basten zei het eens mooi, toen hem als jonge speler werd gevraagd of hij niet te doen had met Bosman, die door hem was verdrongen uit de spitspositie: 'Nee, moet ie maar beter zijn.' En zo is het.

PostPosted: 04 Aug 2020 18:18 

Ik las onderlaatst een stuk van Bergkamp. Hij ging er op in waarom hij weg was bij Ajax en het hoofdstuk afgesloten had. Hierin kwam terug dat de huidige talenten niet genoeg investeren in hun mogelijkheden. Ze trainen, zijn gelijk weg en spelen liever Fifa op de computer. En natuurlijk heeft hij gelijk.

We moeten eerlijk zijn, als Van Basten nu bij Ajax had gespeeld dan had de "Grote Tadic" ook huilend weggelopen. Had Marco ook gezegd, moet je het maar beter doen...... Ik denk dat Tadic pimpel paars groen was weggetrokken. Trouwens had Tadic ook een Destje gedaan tegen een 20 jarige Zlatan?

PostPosted: 04 Aug 2020 18:50 

seb4 wrote:
DeRuit wrote:
seb4 wrote:

Typisch Nederlands gelijkheidsdenken, waar je in de topsport weinig aan hebt.

Van Basten zei het eens mooi, toen hem als jonge speler werd gevraagd of hij niet te doen had met Bosman, die door hem was verdrongen uit de spitspositie: 'Nee, moet ie maar beter zijn.' En zo is het.
Heel ander verhaal toch? Gravenberch heeft toch ook Marin er uit gespeeld? Het gaat om afspraken nakomen. Degene die het verdient speelt. Niet degene die in de toekomst misschien beter gaat worden of wie er meer gekost heeft
dwtk wrote:
Ik las onderlaatst een stuk van Bergkamp. Hij ging er op in waarom hij weg was bij Ajax en het hoofdstuk afgesloten had. Hierin kwam terug dat de huidige talenten niet genoeg investeren in hun mogelijkheden. Ze trainen, zijn gelijk weg en spelen liever Fifa op de computer. En natuurlijk heeft hij gelijk.

We moeten eerlijk zijn, als Van Basten nu bij Ajax had gespeeld dan had de "Grote Tadic" ook huilend weggelopen. Had Marco ook gezegd, moet je het maar beter doen...... Ik denk dat Tadic pimpel paars groen was weggetrokken. Trouwens had Tadic ook een Destje gedaan tegen een 20 jarige Zlatan?
.

Waarom niet, Chivu heeft Zlatan toch ook in de houdgreep gelegd toentertijd na een schop op de training? Tadic werkt keihard, misschien kon hij wel prima samenspelen met v. Basten.

PostPosted: 04 Aug 2020 20:07 

Een training is geen wedstrijd, Mido gooide ook een schaar naar Zaltan in de kleedkamer. Maar aan de andere kant gaf Zlatan vd Vaart een halve doodschop in de wedstrijd tijdens NL-Zweden.

Ik denk dat als Tadic met zijn hoofd tegen Zlatan's hoofd (als hij erbij had gekunnen) was gaan staan dat het niet goed afgelopen was. Zaltan's ego is 10x zo groot als die van Tadic.

PostPosted: 04 Aug 2020 21:23 

DeRuit wrote:
Het gaat om afspraken nakomen. Degene die het verdient speelt. Niet degene die in de toekomst misschien beter gaat worden of wie er meer gekost heeft
Wat een vriendelijke en egalitaire insteek. Zeer geschikt voor schoolvoetbalteams en de F-jes.

Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom principes als 'talent telt niet', 'het gaat om afspraken nakomen,' en 'wie het hardst zijn best doet die speelt' helemaal niets met Ajax en topsport te maken hebben?

PostPosted: 04 Aug 2020 21:48 

seb4 wrote:
DeRuit wrote:
Het gaat om afspraken nakomen. Degene die het verdient speelt. Niet degene die in de toekomst misschien beter gaat worden of wie er meer gekost heeft
Doe eens... In het topic van Giovanni maakte je ook een hoop kabaal om vervolgens hard weg te lopen. Leg jij alles eens helder uit.

Wat een vriendelijke en egalitaire insteek. Zeer geschikt voor schoolvoetbalteams en de F-jes.

Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom principes als 'talent telt niet', 'het gaat om afspraken nakomen,' en 'wie het hardst zijn best doet die speelt' helemaal niets met Ajax en topsport te maken hebben?

PostPosted: 04 Aug 2020 21:57 

Mijn voltallige oeuvre hier bestaat al uit paarlen voor de zwijnen, dus laat ik dit keer de demonstratieve aanpak hanteren:

Ik ga de komende week enorm hard trainen, en dan mogen Jij en De Ruit aan Ten Hag uitleggen waarom ik een kans en speelminuten verdien bij Ajax.

PostPosted: 04 Aug 2020 22:00 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Nee, laten we het weer over Neres hebben. Met ander woorden; vanaf nu weer on-topic, heren.

PostPosted: 04 Aug 2020 22:01 

50% van de vraag beantwoord. Jij wist mij zo scherp te veroordelen en kunt niet eens een vraag volledig lezen. Tja ik zou jou niet als advocaat willen hebben.

PostPosted: 04 Aug 2020 22:03 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Laatste herhaling.
343 wrote:
Nee, laten we het weer over Neres hebben. Met ander woorden; vanaf nu weer on-topic, heren.
On-topic. Dank jullie wel.

PostPosted: 08 Aug 2020 15:22 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Kees Prins
Droomaankoop: Viktor Mazlov
Ik verheug me op Neres' terugkeer in het veld! Ik denk dat hij komend seizoen gebruikt om weer helemaal in vorm te raken en volgende zomer vertrekt, net als Overmars in 1996-1997.

PostPosted: 09 Aug 2020 01:25 

dwtk wrote:

(...)

We moeten eerlijk zijn, als Van Basten nu bij Ajax had gespeeld dan had de "Grote Tadic" ook huilend weggelopen. (...)
Als Van Basten nu bij Ajax had gespeeld, had de "Grote Tadic" niet bij Ajax gespeeld.
dwtk wrote:

(...) Trouwens had Tadic ook een Destje gedaan tegen een 20 jarige Zlatan?
Ja. Het ging niet om de persoon maar om de handeling.

PostPosted: 27 Aug 2020 19:40 

Zo als ik al gemeld had, ligt op schema.

Over een paar maanden mooi een voorhoede met:
Neres-Tadic-Antony
Daar achter Kudus

PostPosted: 30 Aug 2020 13:11 
Erelid

Oogt erg bedrijvig. Ziet er goed uit. In niks zie je dat hij er lang uit heeft gelegen, was er even bang voor na zijn slepende blessure. Onbetwiste basisspeler voor mij op rechts of linksbuiten.

PostPosted: 30 Aug 2020 18:15 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Onbetwiste basisspeler voor mij op rechts of linksbuiten.
Voor mij ook.

De sterkst mogelijk opstelling is toch het trio Neres, Promes en Anthony achter Tadic. Gravenberch of Kudus als verbindingsspeler met een type Alvarez erachter voor de balans.

PostPosted: 30 Aug 2020 18:32 

Onbetwiste basisspeler voor mij op rechts of linksbuiten.
Voor mij ook.

De sterkst mogelijk opstelling is toch het trio Neres, Promes en Anthony achter Tadic. Gravenberch of Kudus als verbindingsspeler met een type Alvarez erachter voor de balans.
Type Alvarez? Alvarez staat er uit nood, je hebt een voetballende Alvarez nodig die ook positioneel de restverdediging in de gaten houdt en af en toe en bal kan afpakken. Een type Vidal, de Jong ( Frenkie ) of Hojbjerg.

PostPosted: 30 Aug 2020 20:18 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
DeRuit wrote:
Type Alvarez? Alvarez staat er uit nood, je hebt een voetballende Alvarez nodig die ook positioneel de restverdediging in de gaten houdt en af en toe en bal kan afpakken. Een type Vidal, de Jong ( Frenkie ) of Hojbjerg.
En juist hiervoor staat hij erin. Dit doet hij naar behoren. Ik weet, dat ik een van de weinigen ben, die Alvarez verdedigt maar tot dusver staat het totale elftal goed. Natuurlijk is Alvarez voetballend de mindere maar juist dit hoeft hij niet te doen. Ik vind zijn spel niet storen en hij voetbalt redelijk tot goed mee. Alleen als hij een keer balverlies lijdt, is het hek van de dam.

Ook dit elftal heeft tijd nodig en dit team wordt per wedstrijd beter. En ja als Ajax zich kan verbeteren tov Alvarez dan moeten ze het ook doen. Alleen vind ik het zo heel goed staan en geen reden om iets te veranderen.

Post new topic  Reply to topic  [ 951 posts ]  Previous   1 35 36 37 38 39  Next

All times are UTC+02:00