Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 72 posts ]  Previous   1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Sven Botman
PostPosted: 26 Jun 2020 09:32 

Als je ook kijkt hoeveel tientallen miljoenen de laatste jaren zijn uitgegeven aan ander CV's. En stuk voor stuk minder dan Botman. Ja, dat durf ik gerust te stellen ook al heeft hij nog geen minuut in AJAX 1 gemaakt. Dat had De Ligt ook niet. Je ziet het in spelers of niet. Nou, ik wel in Botman. Dat heb ik met wel meer spelers. Taylor is ook een speler waar ik het volste vertrouwen in heb.
Maar ik realiseer mij dat er ook andere meningen zijn.
En inderdaad, wie haal je dan? Vertonghen wil niet concurreren met Blind, dus die komt niet. Botman is tevreden als hij kansen krijgt en zeikt niet voorlopig achter Blind in de pikorde te staan. En als Botman het uiteindelijk toch niet lijkt te halen (wat ik niet verwacht) dan komen clubs als Atalanta en Lille echt wel terug.
Wie haal je dan? Ben benieuwd.

PostPosted: 26 Jun 2020 11:38 

10 miljoen en een doorverkoop percentage: meteen doen. Komt tekort voetballend. Ijzersterke verdediger, maar niet voor Ajax.

Als backup LCV hebben we alsnog Alvarez / Veltman, Schuurs, Timber, Martinez, Pierie oa. We moeten eens af van die obsessie met een linkspoot en rechtspoot in het centrum. Leuk als het kan, maar geen absolute must.

Last edited by de dominee on 26 Jun 2020 12:09, edited 1 time in total.

PostPosted: 26 Jun 2020 11:41 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
DeRuit wrote:
Ik zou hem ook houden, maar dat is meer omdat ik niet weet wie je zou moeten halen.
Ik vind dit een vreemd argument. Je gaat toch geen spelers houden omdat jij niet weet of je een geschikte betere vervanger ziet rondlopen? En al helemaal niet als die speler op zijn minst de twijfel heeft om het gewenste nivo aan te tikken en je er nu een geweldig bedrag voor kan krijgen?

Ik weet ook wel, dat Ajax niet zo gelukkig is geweest met aankopen voor achterin maar Botman zal op dit moment geen echte toegevoegde waarde zijn. En ja wellicht groeit hij op latere leeftijd door maar een koe in de kont kijken is zo makkelijk. Je moet gewoon naar de hele situatie kijken. Kennelijk hadden ze een jaar of anderhalf jaar geleden totaal geen vertrouwen in hem want anders haal je Magallan niet. Zo'n uitleenperiode is altijd leuk maar er zijn maar weinig spelers die hier echt sterker van terugkomen. Daarnaast vond ik Botman na de winterstop echt geen progressie meer maken dus moet je je afvragen of hij een echte stap aankan waarbij je ook moet kijken naar andere aspecten.

Ik denk overigens wel dat Botman meer geschikt is in een andere competitie. En ik heb het al eerder aangegeven dat ik denk dat dit ook het plan van Overmars is geweest. Botman in de kijker zetten via Heerenveen.

Grote vraag is natuurlijk of Veltman en Tagliafico vertrekken. Met Schuurs, Alvarez, Blind en Martinez heb je in feite genoeg alternatieven maar dat ligt er natuurlijk ook aan voor welke positie Martinez gezien gaat worden volgend seizoen. Daarnaast vond en vind ik Timer een heel solide indruk maken.

PostPosted: 26 Jun 2020 12:42 

Het probleem is dat Timber en Martniez imo gewoon te klein zijn voor aan CV. Veltman is aardig maar ik hoop op een betere RCV. Alvarez komt (handelings-)snelheid te kort. Schuurs is niet meedogenloos genoeg. Te aardig. Opbouwend naast Blind denk ik de beste van de huidige CV's maar het blijft geen kerel. Straalt ook niks uit, beetje een slapjanus.
Als Blind ook goed als RCV uit de voeten kan zou ik van de huidige selectie met het duo Botman-Blind beginnen.

PostPosted: 26 Jun 2020 13:06 

Veltman mag dan (te) klein zijn, die is stabieler en voetballend (veel) beter dan Botman. Alvarez mag (handeling)snelheid tekort komen, maar is ook lang en voetballend in orde. Verdedigend misschien wel even goed als Botman.

Kortom: de andere opties hebben allemaal wel wat mis. Maar Botman ook. Alleen voor Botman komt nu een bod van 10 mln, op Veltman, Schuurs en Alvarez vooralsnog niet.

PostPosted: 26 Jun 2020 16:04 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
Ik zie Veltman ook nog wel vertrekken, maar dan heb je met Schuurs, Alvarez en J. Timber nog steeds drie redelijke opties over. Laat toch zien dat je zo'n 25 miljoen weggepist hebt aan Alvarez en Magallan dat we nu geen duidelijke voorkeur voor Botman of Alvarez hebben. Je had ook vorig seizoen kunnen spelen met Blind, Veltman, Schuurs en Botman.

PostPosted: 26 Jun 2020 16:12 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
In de jeugd was ik niet echt inder de indruk van hem. Heeft een leuk eerste half jaar gehad bij Heerenveen, daarna werd het minder. Word hij verkocht? Prima. Blijft hij? Ook prima.

PostPosted: 26 Jun 2020 16:31 
Erelid

Meteen verkopen. Dit is een waanzinnig bedrag voor zo'n beperkte speler, en zeker in deze tijd.

PostPosted: 26 Jun 2020 19:03 
Erelid

renemar wrote:
Het probleem is dat Timber en Martniez imo gewoon te klein zijn voor aan CV. Veltman is aardig maar ik hoop op een betere RCV. Alvarez komt (handelings-)snelheid te kort. Schuurs is niet meedogenloos genoeg. Te aardig. Opbouwend naast Blind denk ik de beste van de huidige CV's maar het blijft geen kerel. Straalt ook niks uit, beetje een slapjanus.
Als Blind ook goed als RCV uit de voeten kan zou ik van de huidige selectie met het duo Botman-Blind beginnen.
Ik vind te klein ook een beetje ver gezocht voor met name Martinez. Martinez is verdedigend koppen gewoon meer dan voldoende. Daarnaast hoef je geen lantaarnpaal achterin te hebben die enkel ballen weg kan koppen. In eerste instantie gaat het om duelkracht en als je al goed meespringt en genoeg hindert kan je tegenstander al moeilijker koppen.

Wij hebben hier al meermaals discussies gehad mbt Veltman maar die heeft gewoon uitstekend gepresteerd na zijn zware blessure. Dat vele hem liever niet zien of vanalles erbij halen zoals hij als back was, moet je eens loslaten. En nee het is geen topverdediger maar wel een zeer goede stabiele centrale verdediger die gewoon bijna wekelijks een voldoende speelt.

Niet voor niets breekt Schuurs niet door en bleef aankoop Alvarez op de bank.

Botman heeft het leuk gedaan bij Heerenveen. Niks meer dan dat. Net als bij zoveel talenten moet je juist over een langere termijn presteren en na de winterstop viel hij ver terug. Juist als je dan van een topclub komt, moet je dmv slimheid en voetballend vermogen zo'n terugval kunnen omzeilen en niet meehobbelen met het nivo van Heerenveen.

PostPosted: 27 Jun 2020 09:37 

Jan Vertonghen hobbelde ook mee bij RKC. Dat zegt mij allemaal niet zo veel. Ik zie in Botman een LCV die alles heeft wat een moderne CV moet hebben.
Lengte is imo essentieel voor een CV. Kijk eens naar alle (sub)topclubs centraal. 90% Heeft lengte centraal achterin.
Natuurlijk heeft Martinez een goede sprongkracht en timing. Maar het verschil in lengte compenseert hij niet. Ik blijf Martinez een LB vinden.
Veltman heeft het redelijk gedaan. Neemt niet weg, na Sanchez en De Ligt een achteruitgang. Dat Alvarez en Schuurs (opbouwend imo beter dan Veltman) minder zijn zegt meer over hen dan over Veltman.
Ik zou graag een sterke RCV naast Blind zien waarbij Botman een prima back-up is. Zoals ik eerder zei, ik zou hem niet verkopen. Tenzij ze 20 miljoen bieden, maar dat denk ik niet.

PostPosted: 27 Jun 2020 16:22 
Erelid

renemar wrote:
Jan Vertonghen hobbelde ook mee bij RKC. Dat zegt mij allemaal niet zo veel. Ik zie in Botman een LCV die alles heeft wat een moderne CV moet hebben.
Lengte is imo essentieel voor een CV. Kijk eens naar alle (sub)topclubs centraal. 90% Heeft lengte centraal achterin.
Natuurlijk heeft Martinez een goede sprongkracht en timing. Maar het verschil in lengte compenseert hij niet. Ik blijf Martinez een LB vinden.
Veltman heeft het redelijk gedaan. Neemt niet weg, na Sanchez en De Ligt een achteruitgang. Dat Alvarez en Schuurs (opbouwend imo beter dan Veltman) minder zijn zegt meer over hen dan over Veltman.
Ik zou graag een sterke RCV naast Blind zien waarbij Botman een prima back-up is. Zoals ik eerder zei, ik zou hem niet verkopen. Tenzij ze 20 miljoen bieden, maar dat denk ik niet.
Ja? Hoe vind je Botman qua beweeglijkheid? In de kleine ruimte? Qua snelheid, met veel ruimte in de rug? Hoe vind je hem technisch?

Heeft enorm veel zwakke punten.

PostPosted: 27 Jun 2020 16:32 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Jan Vertonghen
Seizoenskaart: niet meer
Ik zou eerst eens willen weten hoe hoog het bod is geweest voor ik stel dat hij wel of niet verkocht moet worden. In beginsel is hij de eerste vervanger achter Blind. Want Pierie kan het verder vergeten bij Ajax, dat wordt niets meer. Martinez zal zich moeten richten op linksback. TImber vind ik te klein voor het centrum (geldt ook voor Martinez) en in Alvarez heb ik weinig vertrouwen. Ik zou een bezetting met Blind/Botman prima vinden links centraal. Stel je verkoopt hem voor 5 miljoen, dan is dat een mooi bedrag maar wat ga je daarvoor terughalen?

PostPosted: 27 Jun 2020 18:00 

renemar wrote:
Ja? Hoe vind je Botman qua beweeglijkheid? In de kleine ruimte? Qua snelheid, met veel ruimte in de rug? Hoe vind je hem technisch?

Ik vind hem in alle aspecten ruim voldoende. Kan het beter? Ja. Je moet hem vergelijken met spelers van zijn leeftijd. Dan vind ik hem top. Technisch mss. niet maar hoeveel CV's zijn dat?
Hij is imo opbouwend zeker niet minder dan bijv. Sanchez. Niet iedereen is Ramos of De Ligt.
Hoe goed Van Dijk op die leeftijd?
Als CV moet je in eerste instantie de voorhoedespelers van de tegenstander uitschakelen, duels winnen. Vervolgens de bal bij de juiste kleur inleveren. En dat kan hij. Heeft een bovengemiddelde inspeelpass. Een elftal moet alle kwaliteiten herbergen. Spelers die de bal veroveren en spelers die creatief zijn. Ze moeten elkaar aanvullen.
Kijk eens hoe sober De Ligt bij Juve moet spelen.

PostPosted: 28 Jun 2020 18:25 
Erelid

renemar wrote:
Ik vond Jan Vertonghen juist helemaal niet meehobbelen. Maar goed dat is verschil van inzicht. Daarnaast had Vertonghen beduidend meer talent. Ook hebben ze Vertonghen omgeturnd naar verdediger en vandaar dat hij voetballend altijd overeind bleef.

Daarnaast denk ik nog steeds dat Botman om een andere reden is verhuurd tov bv Vertonghen.
In Vertonghen zagen ze echt potentie en Botman niet zozeer. Dat hij een redelijke eerste seizoenshelft heeft gedraaid is Overmars wakker geworden en is zijn contract verlengd/verbeterd. Denk nog steeds met als doel hem goed te verkopen.

Ik vond Botman in jong Ajax nooit echt overtuigen en bij Heerenveen ook niet. Hierover hebben we al genoeg gediscussieerd.

PostPosted: 28 Jun 2020 18:51 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
renemar wrote:
Ik vond Jan Vertonghen juist helemaal niet meehobbelen. Maar goed dat is verschil van inzicht. Daarnaast had Vertonghen beduidend meer talent. Ook hebben ze Vertonghen omgeturnd naar verdediger en vandaar dat hij voetballend altijd overeind bleef.

Daarnaast denk ik nog steeds dat Botman om een andere reden is verhuurd tov bv Vertonghen.
In Vertonghen zagen ze echt potentie en Botman niet zozeer. Dat hij een redelijke eerste seizoenshelft heeft gedraaid is Overmars wakker geworden en is zijn contract verlengd/verbeterd. Denk nog steeds met als doel hem goed te verkopen.

Ik vond Botman in jong Ajax nooit echt overtuigen en bij Heerenveen ook niet. Hierover hebben we al genoeg gediscussieerd.
Klopt, Botman wilde zelf verhuurd worden en op Eredivisieniveau spelen. Ik weet niet of dat bij Vertonghen ook zo was, maar ik vermoed het niet.

PostPosted: 28 Jun 2020 20:01 

renemar wrote:
renemar wrote:

Ik vind hem in alle aspecten ruim voldoende. Kan het beter? Ja. Je moet hem vergelijken met spelers van zijn leeftijd. Dan vind ik hem top. Technisch mss. niet maar hoeveel CV's zijn dat?
Hij is imo opbouwend zeker niet minder dan bijv. Sanchez. Niet iedereen is Ramos of De Ligt.
Als CV moet je in eerste instantie de voorhoedespelers van de tegenstander uitschakelen, duels winnen. Vervolgens de bal bij de juiste kleur inleveren. En dat kan hij. Heeft een bovengemiddelde inspeelpass. Een elftal moet alle kwaliteiten herbergen. Spelers die de bal veroveren en spelers die creatief zijn. Ze moeten elkaar aanvullen.
Magallan zou dat ook wel kunnen. Bal veroveren en inleveren bij de goede kleur. Bleek toch allemaal wat lastiger te zijn.

Er wordt bij Ajax meer gevraagd. Dat kun je onmogelijk vergelijken met Juve, waar je lekker sober moet spelen.

PostPosted: 29 Jun 2020 08:51 

Snake wrote:
renemar wrote:

Magallan zou dat ook wel kunnen. Bal veroveren en inleveren bij de goede kleur. Bleek toch allemaal wat lastiger te zijn.

Er wordt bij Ajax meer gevraagd. Dat kun je onmogelijk vergelijken met Juve, waar je lekker sober moet spelen.
Dat bij AJAX meer gevraagd wordt is juist het probleem. Sanchez was opbouwend een mager zesje, maar onmisbaar in het elftal van toen.
Ik zou meteen tekenen voor een CV naast Blind die snel en beresterk in duels is, ook al is hij opbouwend matig. Dat wordt sowieso vaak overdreven. Op dat niveau kan iedereen behoorlijk voetballen. En crossbal over 60 meter hoeft niet. Gewoon de bal veroveren en naar de goede kleur spelen. Weten wat je wel en niet kunt. Kijk naar Van Dijk bij Liverpool. Die doet vrijwel niks anders dan het achterin dicht houden en de bal snel inleveren. Daar staat hij ook voor op die plek. Van Dijk is echt geen wondervoetballer.
Als ik de BL en PL kijk zie ik wekelijks vele CV's die niet voldoen aan de eis "meer gevraagd bij AJAX" maar die ons elftal wel degelijk sterker maken. Daar gaat het om. Dergelijke spelers zorgen er mede voor dat anderen kunnen uitblinken.
Daar stikt het van de spelers waar wij de neus voor zouden ophalen want het zijn houten harken. Technisch beperkt, voetballend heel matig. Maar zijn onmisbaar voor hun ploeg.
Die trainers zijn toch ook niet gek.

PostPosted: 29 Jun 2020 11:52 

renemar wrote:
Snake wrote:
renemar wrote:

Dat bij AJAX meer gevraagd wordt is juist het probleem. Sanchez was opbouwend een mager zesje, maar onmisbaar in het elftal van toen.
Ik zou meteen tekenen voor een CV naast Blind die snel en beresterk in duels is, ook al is hij opbouwend matig. Dat wordt sowieso vaak overdreven. Op dat niveau kan iedereen behoorlijk voetballen. En crossbal over 60 meter hoeft niet. Gewoon de bal veroveren en naar de goede kleur spelen. Weten wat je wel en niet kunt. Kijk naar Van Dijk bij Liverpool. Die doet vrijwel niks anders dan het achterin dicht houden en de bal snel inleveren. Daar staat hij ook voor op die plek. Van Dijk is echt geen wondervoetballer.
Als ik de BL en PL kijk zie ik wekelijks vele CV's die niet voldoen aan de eis "meer gevraagd bij AJAX" maar die ons elftal wel degelijk sterker maken. Daar gaat het om. Dergelijke spelers zorgen er mede voor dat anderen kunnen uitblinken.
Daar stikt het van de spelers waar wij de neus voor zouden ophalen want het zijn houten harken. Technisch beperkt, voetballend heel matig. Maar zijn onmisbaar voor hun ploeg.
Die trainers zijn toch ook niet gek.
Dat is weer een andere discussie vind ik. De speelstijlen van vele clubs in die competities zijn heel anders dan die van Ajax. Ajax wil het altijd op de eigen manier doen, en daar zit juist het onderscheid. Ik vind het mooi. Ik geloof ook niet dat Ajax Ajax was, als het het altijd op dezelfde manier had gedaan als die clubs daar, dus met beresterke gasten achterin en het op fysiek willen doen.

Bij Ajax wordt vanuit de achterste linie ook voetbal gevraagd. Dat weegt soms zelfs zwaarder dan puur het verdedigende aspect (Keizer die voor Frenkie kiest als cv). Dát tekent Ajax. Moet je ook helemaal niet willen veranderen, maar dat is mijn mening.

United legde de zwakte van Sanchez goed bloot. Ik vond hem echt een prima verdediger en voetballend nog niet eens zo slecht, maar juist dát vind ik een argument om altijd voor voetbal te kiezen (en dat kan ook prima in combinatie met andere kwaliteiten). Ajax kan zich juist op dat vlak onderscheiden tov de rest, en ik vind dat dat in het topjaar in de CL is bewezen. Zoveel voetbal in een team en tegenstanders hebben niet meer de mogelijkheid om de tactiek van Ajax te ontregelen omdat ze op één facet goed zijn. Dat bewees Juve-uit ook.

PostPosted: 29 Jun 2020 16:39 
Erelid

renemar wrote:
1. Het wordt dan voor tegenstanders heel eenvoudig Blind vast te zetten en de andere op te laten bouwen. Zoals tegenstanders bij Sanchez ook al steeds vaker deden.
2. Van Dijk heeft een belachelijk goede crossball in huis waarmee hij het spel snel kan verplaatsen en/of linies over kan slaan. Zoals jij Van Dijk beschrijft doe je hem wel tekort.

PostPosted: 29 Jun 2020 18:07 

Jnp wrote:
renemar wrote:
1. Het wordt dan voor tegenstanders heel eenvoudig Blind vast te zetten en de andere op te laten bouwen. Zoals tegenstanders bij Sanchez ook al steeds vaker deden.
2. Van Dijk heeft een belachelijk goede crossball in huis waarmee hij het spel snel kan verplaatsen en/of linies over kan slaan. Zoals jij Van Dijk beschrijft doe je hem wel tekort.
1. Dat valt toch wel mee. Een bepaalde basis moet iedereen op dat niveau hebben. Het is niet zo dat ze er helemaal niks van kunnen.
2. Van Dijk heeft een prima crossbal, maar hoe vaak per wedstrijd geeft hij die? Ik zie hem vooral sober gedisciplineerd spelen. En ik zie heel veel PL wedstrijden.

PostPosted: 29 Jun 2020 18:30 
Erelid

1. Ik denk dat dat je aardig tegen zal vallen. Toen Sanchez vast werd gezet werd voetballen voor Ajax ook al veel lastiger. Hangt natuurlijk ook wel af van wat de rest van het team doet.

2. Ik zie ook veel PL en eigenlijk iedere wedstrijd heeft ie wel minimaal zo’n bal (gemiddeld zelfs bijna zes lange ballen per wedstrijd, al zegt dat niets over het succespercentage daarvan en hoe vaak er een gevaarlijke aanval uit komt). Plus dat het gewoon prettig is onder druk die optie te hebben.

PostPosted: 29 Jun 2020 21:25 

Jnp wrote:
1. Ik denk dat dat je aardig tegen zal vallen. Toen Sanchez vast werd gezet werd voetballen voor Ajax ook al veel lastiger. Hangt natuurlijk ook wel af van wat de rest van het team doet.

2. Ik zie ook veel PL en eigenlijk iedere wedstrijd heeft ie wel minimaal zo’n bal (gemiddeld zelfs bijna zes lange ballen per wedstrijd, al zegt dat niets over het succespercentage daarvan en hoe vaak er een gevaarlijke aanval uit komt). Plus dat het gewoon prettig is onder druk die optie te hebben.
Dan hebben we het met Van Dijk ook nog over een van de beste CV's die er momenteel zijn.

Post new topic  Reply to topic  [ 72 posts ]  Previous   1 2 3

All times are UTC+02:00