Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 268 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 11  Next
Author Message
 Post subject: Re: Dušan Tadić
PostPosted: 21 Jun 2018 09:07 
Erelid

Een keer een flink bedrag betalen voor een directe versterking vind ik niet zo problematisch, het is een verschil als je een team bij elkaar koopt. Talenten de kans geven is het uitgangspunt, maar je moet ook realiseren dat die ontwikkeling met ups en downs gaat.

In de 4 jaar dat Tadic in Nederland speelde, hebben we het geloof ik elk jaar over gehad dat dit een goede aankoop zou zijn. Natuurlijk was hij dan goedkoper geweest, maar nu brengt hij 4 jaar PL (met 30+ wedstrijden) mee.

PostPosted: 21 Jun 2018 09:08 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Jerome wrote:
JustFerro wrote:
Ik snap mensen hier niet. Ajax heeft een enorme bak met geld op de rekening staan. Wanneer er een grote bak geld voor een speler geboden wordt wil men hem altijd verkopen, want wat je wel niet met zo'n geldbedrag kan doen.... Worden er met zo'n geldbedrag een paar leuke talenten gehaald tussen 18-22 jaar dan is het ook niet goed, want we hebben ook wel eens ervaren spelers nodig. En wordt er een keer echt een goede ervaren speler gehaald die ook nog zeker 3-4 jaar op een goed niveau meekan dan is het ook weer niet goed. Wat willen jullie nou? Al onze spelers voor 30+ miljoen verkopen en er een paar middelmatige spelers van 5-6 miljoen voor terugkopen? En de rest van het geld weer doodleuk toevoegen aan de spaarrekening? Dikke kans dat Ajax dit seizoen richting de 100 miljoen aan transferinkomsten binnenkrijgt (Kluivert, Ziyech en ik zie een de Ligt of Neres ook nog wel verkocht worden). Als je dan de helft daarvan weer uitgeeft aan goede vervangers die vanuit de jeugd niet doorkomen dan en bewezen hebben in de eredivisie er echt bovenuit te steken (Tadic en dus in iets mindere mate ook Labyad), dan lijkt me dat gewoon prima. De andere helft van het geld kan altijd nog op de grote hoop van ik meen meer dan 150 miljoen momenteel.
Je kan de inkomsten niet 1 op 1 wegstrepen tegen de uitgaven. De afschrijvingen en salarissen betaal je over de gehele duur van het contract. Wie zegt dat ze over 3-4 jaar een talentvolle groep hebben staan waarbij meerdere uitgaande toptransfers zullen plaatsvinden? Wie zegt dat Ajax de komende jaren CL of zelfs EL speelt? Het is niet 1 transfer... het is alles bij elkaar wat ik hierboven ook heb gezegd. Nog even Magallan erbij voor 9,5 miljoen. Pats boem. 14+17+9,5=40,5 miljoen voor 4 spelers in 1 transferzomer en wie zegt dat het dan klaar is? Dit komt allemaal bovenop de andere jaarlijks terugkerende kosten.

Verder maak je een denkfout. De hoogte van het aankoopbedrag zegt niet alles over de kwaliteit. Ik heb in het verleden aangetoond dat andere clubs voor lage aankoopbedragen heel succesvol konden zijn op de transfermarkt. Daar heb je dan wel een goede scouting voor nodig.

Dat ze meer ervaring willen toevoegen is begrijpelijk. Dit hebben we jarenlang aangegeven. Maar moet dat dan zo duur zijn voor 1 speler? Kijk alleen al naar de markt van transfervrije spelers. Of spelers met slechts een 1-jarig contract. Daar moet echt wat mogelijk zijn.

@Stormrage: ik ben geen financieel adviseur. Ik heb wel een Ajax gezien in een penibele situatie door eigen toedoen. Dat alsjeblieft nooit meer.

Bovendien komen we op een cruciaal punt. Het lijkt zelfs een omslagpunt. Waar ligt de prioriteit? Bij het zelf opleiden van spelers of bij het aankopen van spelers? Ik mag toch hopen dat het zelf opleiden van spelers op nummer 1 blijft staan, want daar is Ajax altijd het meest succesvol in geweest.
Goede post.

PostPosted: 21 Jun 2018 09:19 

murdoch01 wrote:
Een keer een flink bedrag betalen voor een directe versterking vind ik niet zo problematisch, het is een verschil als je een team bij elkaar koopt. Talenten de kans geven is het uitgangspunt, maar je moet ook realiseren dat die ontwikkeling met ups en downs gaat.

In de 4 jaar dat Tadic in Nederland speelde, hebben we het geloof ik elk jaar over gehad dat dit een goede aankoop zou zijn. Natuurlijk was hij dan goedkoper geweest, maar nu brengt hij 4 jaar PL (met 30+ wedstrijden) mee.
Talenten hebben juist wat meer gearriveerde spelers nodig om zich aan op te trekken. Had je in '95 met Rijkaard en Blind ook bijv. De laatste jaren hebben onze talenten het allemaal zelf moeten doen. Verkeerde omstandigheden.

PostPosted: 21 Jun 2018 09:21 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Ik vraag me af wat mensen dachten dat Tadic zou kosten?

PostPosted: 21 Jun 2018 09:31 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Suarez
Seizoenskaart: 428
Lekker dit. Topspeler voor Ajax en de Nederlandse competitie. Nu malagan nog binnen halen en dan begin ik er vertrouwen in te krijgen.

maar een beet're club dan deze is er niet!

PostPosted: 21 Jun 2018 09:45 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen,Bergkamp
Droomaankoop: De Bruyne, Vertonghen
Seizoenskaart: I wish
Hij kan pas medisch gekeurd worden na het WK, dus zolang er nog geen handtekeningen gezet zijn is alles wat we hier zeggen onderling speculatie. Ja, we hebben het woord van de speler maar we weten allemaal hoeveel dat waard is tegenwoordig. Ik hoop ook echt dat hij komt, maar als hij nog een paar goede wedstrijden speelt en bijvoorbeeld een Inter Milan hem wil hebben aan een salaris van 3 miljoen dan zijn we alsnog kansloos. Wat mij betreft mag Servië snel uitgeschakeld worden 8-)

https://www.telegraaf.nl/sport/2198770/ ... witserland

PostPosted: 21 Jun 2018 09:49 
Erelid

Schreuder en Veldmate hebben een sleutelrol gespeeld volgens de TG. Daarnaast zouden de salariseisen gehaald moeten worden via hoge bonusregelingen bij het behalen van CL, prijzen (prestatiegericht, vind ik erg goed) + Tadic deelt mee in een volgende transfer. Het feit dat Southampton hem niet wilde laten gaan en hem een verbeterde aanbieding deed, en dat Tadic toch liever zelf naar Ajax komt geeft mij een goed gevoel. Ik vind het een huzarenstukje als Ajax dit rond krijgt, maar ik juich pas als de handtekeningen gezet zijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2198585 ... -voor-ajax

Last edited by rebuah on 21 Jun 2018 10:00, edited 1 time in total.

PostPosted: 21 Jun 2018 09:55 

https://pbs.twimg.com/media/DclQQY5WsAAI9pu.jpg

PostPosted: 21 Jun 2018 10:01 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Suarez
Seizoenskaart: 428
Snake wrote:
Goeie statistiek. Hopelijk vliegt Servië er meteen uit.

maar een beet're club dan deze is er niet!

PostPosted: 21 Jun 2018 10:01 
Erelid

Snake wrote:
Indrukwekkend man, voor de azijnpissers hier die denken dat hij op leeftijd is en wat komt uitbollen... ;)

PostPosted: 21 Jun 2018 10:02 
Erelid

Abruzzi wrote:
Snake wrote:
Goeie statistiek. Hopelijk vliegt Servië er meteen uit.
Juist, had ik ook al gepost. Jij snapt het :lol:

PostPosted: 21 Jun 2018 10:19 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Zlatan
Toch vind ik het wel weer opvallend dat je van tevoren al kunt voorspellen hoe veel van de fans reageren.

Ajax geeft geen geld uit: Overmars is een Gier, Marc Netto, investeer eens in kwaliteit!
Ajax geeft geld uit: Te duur, Onverantwoord etcetc

Jaar in jaar uit hetzelfde.

Tadic zou in elk opzicht een fantastische aankoop zijn en het kan mij geen ene reet schelen wat het kost, geld zat! Leuk voetbal met goede spelers, dát wil ik zien, niet een nul meer of minder op de rekening.

PostPosted: 21 Jun 2018 10:25 

Brasil wrote:
Toch vind ik het wel weer opvallend dat je van tevoren al kunt voorspellen hoe veel van de fans reageren.

Ajax geeft geen geld uit: Overmars is een Gier, Marc Netto, investeer eens in kwaliteit!

Tadic zou in elk opzicht een fantastische aankoop zijn en het kan mij geen ene reet schelen wat het kost, geld zat! Leuk voetbal met goede spelers, dát wil ik zien, niet een nul meer of minder op de rekening.
Natuurlijk is voetbal de prioriteit, maar bij Twente dachten ze ook dat ze voldoende geld hadden en we weten hoe dat is gelopen.

PostPosted: 21 Jun 2018 10:32 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
kladde wrote:
Brasil wrote:

Natuurlijk is voetbal de prioriteit, maar bij Twente dachten ze ook dat ze voldoende geld hadden en we weten hoe dat is gelopen.
Onze boekhouding is echt vele male beter dan die van Twente. Dan kunnen we niet vergelijken.
Kluivert is al zo goed als zeker weg. Lijkt me sterk dat Ziyech blijft. We zullen nog steeds een positieve balans hebben na deze transfer. Ik ben juist blij dat we dit soort spelers durven te halen én komen. Blijkbaar zijn er gelukkig nog steeds spelers die kampioen willen worden en CL/EL willen spelen. Dat kan bij Ajax.

PostPosted: 21 Jun 2018 11:33 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Jerome wrote:
Bovendien komen we op een cruciaal punt. Het lijkt zelfs een omslagpunt. Waar ligt de prioriteit? Bij het zelf opleiden van spelers of bij het aankopen van spelers? Ik mag toch hopen dat het zelf opleiden van spelers op nummer 1 blijft staan, want daar is Ajax altijd het meest succesvol in geweest.
Hoezo omslagpunt?
Even niet naar de bedragen kijkend maar vind jij, dat Ajax nu verkeerd aan het aankopen is?
De afgelopen jaren (5 jaar) is toch wel gebleken, dat met alleen jeugd het niet werkt? Ik vond de balans in de selectie niet goed. Ajax had een mooi streven, dat ze niet meer met miljoenen zouden smijten en mede door dit beleid, zijn de talenten eerder gebracht en ook goed verkocht.

Ik denk, dat het ook te maken heeft met een bepaalde mentaliteit van de huidige generatie dan pakweg 10 a 20 jaar geleden. Spelers als Riedewald, Kishna, El Ghazi, Bazoer en recentelijk Kluivert kiezen direct veel te vlug voor het grote geld dan te willen slagen bij Ajax. Komt ook, dat ze te snel worden doorgeschoven en als ze eenmaal geroken hebben aan het eerste, kunnen ze er niet mee omgaan als ze gepasseerd worden.

Het opleiden moet de levensader van Ajax blijven en dit blijft het ook anders had Ajax Tadic nooit kunnen halen.

Ik vind ook, dat de opleiding op sommige punten te weinig levert. Juist op posities waar je onderbezet bent, moet je handelen. Al decennia lang, heeft Ajax problemen op de linksback maar er komt niets door. Je maakt mij niet wijs, dat er geen type Tagliafico zelf op te leiden is. Bv een Warmerdam (spelers die op een andere positie niet in aanmerking komen kun je omturnen) had je veel eerder moeten omturnen. Zelfde geldt voor rechtsback bv. Hier wordt in mijn ogen te veel uitgegeven.

Ik vind ook, dat je talenten niet te vroeg moet laten debuteren en ook voor concurrentie moet zorgen. Vd Beek heeft "moeten" wachten totdat Klaassen vertrok maar bv Kluivert stond erin omdat je niets anders had. Die jongens moeten ook voelen, dat ze er iets voor moeten doen en niet automatisch altijd maar spelen.

Pushkin schrijft in zijn stuk, dat deze aankoop ook ingeleid kan zijn door de droge jaren zonder prestaties de afgelopen jaren. Dat ze nu wel de knip trekken. Ik vind dit niet het geval.

PostPosted: 21 Jun 2018 12:59 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Nr. 1 en top 10 duurste aankopen AJAX:
https://www.telegraaf.nl/sport/2199282/ ... peler-ooit

PostPosted: 21 Jun 2018 13:03 

JustFerro wrote:
Ik snap mensen hier niet. Ajax heeft een enorme bak met geld op de rekening staan. Wanneer er een grote bak geld voor een speler geboden wordt wil men hem altijd verkopen, want wat je wel niet met zo'n geldbedrag kan doen.... Worden er met zo'n geldbedrag een paar leuke talenten gehaald tussen 18-22 jaar dan is het ook niet goed, want we hebben ook wel eens ervaren spelers nodig. En wordt er een keer echt een goede ervaren speler gehaald die ook nog zeker 3-4 jaar op een goed niveau meekan dan is het ook weer niet goed. Wat willen jullie nou? Al onze spelers voor 30+ miljoen verkopen en er een paar middelmatige spelers van 5-6 miljoen voor terugkopen? En de rest van het geld weer doodleuk toevoegen aan de spaarrekening? Dikke kans dat Ajax dit seizoen richting de 100 miljoen aan transferinkomsten binnenkrijgt (Kluivert, Ziyech en ik zie een de Ligt of Neres ook nog wel verkocht worden). Als je dan de helft daarvan weer uitgeeft aan goede vervangers die vanuit de jeugd niet doorkomen dan en bewezen hebben in de eredivisie er echt bovenuit te steken (Tadic en dus in iets mindere mate ook Labyad), dan lijkt me dat gewoon prima. De andere helft van het geld kan altijd nog op de grote hoop van ik meen meer dan 150 miljoen momenteel.
Volledig met je eens. Als je nagaat dat Kluivert ongeveer net zoveel opbrengt ben je toch spekkoper. Een maand geleden zou vrijwel iedereen een gat in de lucht springen als werd gezegd dat Kluivert vervangen zou worden door Tadic en dat dat geen extra transfersom zou kosten. Tadic is momenteel in alles een veel betere speler dan Kluivert. Je gaat er gewoon dik op vooruit.

PostPosted: 21 Jun 2018 13:14 
Beheerder

Als je de CL haalt en kampioen wordt, heeft zo'n investering zichzelf terugverdiend.
Ja, dachten ze in 99/00 en 08/09 ook. Weet je nog wat er daarna gebeurde?

En het is ook nooit goed?
Al ver voor de transfer van Tadic zei ik al dat ik niet op zulke transfers zit te wachten.
Op spelers van 23-26 wel.
In 2000 zouden we met Machlas en Laudrup ook wel even kampioen worden.
In 2009 zouden we met Sulejmani en Cvitanich ook wel even kampioen worden.

Mensen die het lekker boeiend vinden dat spelers geen restwaarde hebben weten niets van de historie van AJAX.

Ik wil AJAX een stabiel en doordacht beleid zien voeren met een goede mix tussen jeugd en 23/26 jarigen. Maar dit gaat weer van het ene uiterste naar het andere bij sommige posters.

PostPosted: 21 Jun 2018 14:16 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Luis Suarez
Droomaankoop: Luis Suarez
Deze situatie is toch totaal niet te vergelijken met het verleden? Het geld stroomt aan alle kanten binnen bij Ajax en met de verkoop van De Ligt, De Jong, Onana en Ziyech kun je binnen een jaar waarschijnlijk nog eens 150 miljoen bijschrijven (ja, er gaat nog een shitload vanaf).
Tel daarbij nog eens op dat als Ajax de Champions League weer eens haalt, er nogmaals vele miljoenen en miljoenen bij kunnen worden geschreven door de nieuwe financiële regelingen.

Nee, het moet niet de norm worden dat Ajax dit soort bedragen aan 30-jarige spelers gaat uitgeven, absoluut niet. Maar ik vind het van de zotte dat nu Ajax wél een keer goed de portemonnee durft te trekken voor een echte aanwinst, de helft van de supporters weer gaat lopen zeiken.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 21 Jun 2018 14:18 

Droomaankoop: Luis Suarez
Snake wrote:
Talenten hebben juist wat meer gearriveerde spelers nodig om zich aan op te trekken. Had je in '95 met Rijkaard en Blind ook bijv. De laatste jaren hebben onze talenten het allemaal zelf moeten doen. Verkeerde omstandigheden.
Juist, jonge talenten hebben goede ervaren spelers nodig om van te leren, een goede mengeling van ervaren (niet over de top) en talenten zie ik graag.
Ik juich deze aankoop toe.

PostPosted: 21 Jun 2018 14:25 
Erelid

343 wrote:
Als je de CL haalt en kampioen wordt, heeft zo'n investering zichzelf terugverdiend.
Ja, dachten ze in 99/00 en 08/09 ook. Weet je nog wat er daarna gebeurde?

En het is ook nooit goed?
Al ver voor de transfer van Tadic zei ik al dat ik niet op zulke transfers zit te wachten.
Op spelers van 23-26 wel.
In 2000 zouden we met Machlas en Laudrup ook wel even kampioen worden.
In 2009 zouden we met Sulejmani en Cvitanich ook wel even kampioen worden.

Mensen die het lekker boeiend vinden dat spelers geen restwaarde hebben weten niets van de historie van AJAX.

Ik wil AJAX een stabiel en doordacht beleid zien voeren met een goede mix tussen jeugd en 23/26 jarigen. Maar dit gaat weer van het ene uiterste naar het andere bij sommige posters.
Dit is appels met peren vergelijken.
Ik vind Tadic van een veel andere grote dan Machlas, Sulejmani en Cvitanic. Deze spelers hadden er 1 goed jaar eredivisie opzitten en toen is er inderdaad veel te veel voor betaald.

Laudrup en deze Tadic vind ik toch anders.

Je had Tadic bv ook na zijn Twentetijd voor 12 miljoen kunnen ophalen met enkel eredivisie ervaring. Was dit dan verantwoord? Je haalt hem nu voor 17 miljoen maar kijk eens naar de status van hem.

Ik weet donders goed wat er met Ajax is gebeurd maar deze transfer vind ik op dit moment wel verantwoord al dan niet met een restwaarde.

We roepen vaak met z'n allen, dat we een tekort hebben aan dit soort spelers en nu halen we een topper die een paar jaar ouder is dan iemand van 23-26 en gaan we kijken op een paar miljoen. Als ze nog 3 van deze spelers halen, kom ik ook in verweer.

Je moet elk geval apart bekijken en Tadic is als 29 jarige nog topfit.
Weinig blessures gehad en dat zegt ook iets. Over 4 jaar is hij 33 en wie weet nog goed genoeg voor een hoop clubs. Niet iedereen is afgebrand rond zijn 32ste.

Verder zie ik het ook in het geheel. Een ervaren speler in je selectie hebben van 29 is gewoon uitstekend. Ik denk nog steeds, dat er een (hoge) positieve balans is tussen de inkomende en uitgaande bedragen vwb transfers. Dus in het grote geheel blijf ik het verantwoord vinden.

PostPosted: 21 Jun 2018 14:54 
Beheerder

Mijn mening ventileerde ik al voor de transfer van Tadic en die verander ik niet. :)

PostPosted: 21 Jun 2018 14:58 
Erelid

Tadic is natuurlijk een goede speler. Echter, in totaliteit zal deze speler waarschijnlijk een miljoen of 30 gaan kosten (incl. tekengeld, bonussen en salaris) die je in één klap kunt afschrijven over 4 jaar. Dat is 7.5 miljoen euro per seizoen en vind ik een groot bedrag. In deze tijden is het op zich te verantwoorden, als je voor Ziyech een soortgelijk (en waarschijnlijk meer) bedrag gaat vangen.

Ik vind het nog steeds wel risicovol, maar je haalt wel een speler die zich heeft bewezen, in de bloei van zijn leven is en veel ervaring heeft in de beste competitie ter wereld.

Is alleen wel eenzelfde type speler als Labyad, en ik vraag me dan ook af op welke posities deze gasten gaan spelen, aangezien het eigenlijk beide nummers 10 zijn. Ik dacht dat Tadic het beste was als rechtsbuiten, waar wij Neres hebben rondlopen. Zal dan Labyad op de linksbuiten komen en Tadic op de plek van Ziyech?

PostPosted: 21 Jun 2018 15:10 
Erelid

Het moge duidelijk zijn dat je hiermee directe kwaliteit en ervaring koopt, maar ik vind het ook een gevaarlijke transfer. Je betaalt dik voor een speler waarvan als het tegen zit je maar een paar seizoenen ervan kunt genieten, dan takelt hij misschien kwalitatief en fysiek al af. Nul restwaarde dus. Oftewel Ajax zal het sportief met dit soort spelers echt waar moeten maken volgend seizoen (lees: landskampioen en presteren in de Champions League). Persoonlijk zie ik ook liever dat Overmars vist in de vijver van net een leeftijdscategorie lager, maar ja dan betaal je ook weer meer...

Het wordt wel een interessante puzzel voor Ten Hag. Wat wordt de rol van Tadic, van Labyad, van Frenkie? Het lijkt mij in ieder geval wel zeker dat Frenkie zich definitief kan richten op de positie van Schöne.

PostPosted: 21 Jun 2018 15:30 
Erelid

Tadic is natuurlijk een goede speler. Echter, in totaliteit zal deze speler waarschijnlijk een miljoen of 30 gaan kosten (incl. tekengeld, bonussen en salaris) die je in één klap kunt afschrijven over 4 jaar. Dat is 7.5 miljoen euro per seizoen en vind ik een groot bedrag. In deze tijden is het op zich te verantwoorden, als je voor Ziyech een soortgelijk (en waarschijnlijk meer) bedrag gaat vangen.
Dit is en blijft giswerk omdat niemand weet of Tadic 4 jaar blijft. Wel eens, dat het een groot bedrag is maar mijn mening is duidelijk.
Is alleen wel eenzelfde type speler als Labyad, en ik vraag me dan ook af op welke posities deze gasten gaan spelen, aangezien het eigenlijk beide nummers 10 zijn. Ik dacht dat Tadic het beste was als rechtsbuiten, waar wij Neres hebben rondlopen. Zal dan Labyad op de linksbuiten komen en Tadic op de plek van Ziyech?
Tadic wordt gehaald als vervanger voor Ziyech dus zal de meest aanvallende middenvelder worden. Het is aan Ten Hag om te kijken welke andere middenvelders het middenveld compleet maken. Waarschijnlijk vd Beek en Frenkie De Jong.

Ik vind Labyad, Tadic, Frenkie De Jong, Donny vd Beek, Eiting en Schone geen luxe. Je moet gewoon je posities dubbel bezet hebben. Labyad kan ook nog eens als buitenspeler spelen.

Ik denk ook, dat je Europees iets behoudender kan spelen als je bv Labyad als linksbuiten opstelt ipv Bande. Labyad is een slimme speler die dan als extra middenvelder kan spelen.

Siem De Jong moet je afscheid van nemen.
De grote talenten doorschuiven naar Jong Ajax en spelers als De Wit van de hand doen.

Post new topic  Reply to topic  [ 268 posts ]  Previous   1 2 3 4 5 11  Next

All times are UTC+01:00