Ik zou Ten Hag ook gewoon laten zitten. Heeft mijn inziens ook wel een kredietpotje opgebouwd. Heel knap wat hij in de zomer tot de winter heeft neergezet.
Je ziet spelers in het veld principes niet uitvoeren die je voor de winter wel zag uitgevoerd worden. Dan kun je zeggen dat het aan de coach ligt om dit te managen, maar ik vind dat de spelers echt steken laten vallen. Dat is ook gewoon heel goed zichtbaar zelfs. Dan kun je als coach daarop hameren wat je wil. En ja, ook Ten Hag maakt soms rare keuzes, maar ik vind het al met al wel meevallen eigenlijk.
Ik ben ook niet pro om de haverklap een trainer ontslaan, maar het moment van de waarheid nadert wel voor Ten Hag.
Een coach bouwt vooral crediet op met 'spelontwikkeling'. Onder Bosz ging Ajax in feite als maar beter draaien. Die verloor ook cruciale punten voor het kampioenschap, maar bracht Ajax evident op een hoger plan. Dan reken je een coach niet puur af op prijzen.
Ik vind jou te mild. We hebben een groep die opgebouwd is uit sleutelspelers die bleven, een paar buitengewone talenten en pittige versterkingen, ook in de vorm van ervaring. Je kunt alleen vraagtekens zetten bij de breedte van de selectie. (moet gezegd) Maar je kunt ook vraagtekens zetten bij TH's rol in het voorbereiden van eventueel noodzakelijke wijzigingen.
We verloren 2x kansloos van PSV en leden een historisch grote nederlaag bij Feyenoord. Lieten de koppositie liggen door een 3-1 voorsprong weg te geven. Ten Hag bracht Eiting en die bleek er niet klaar voor. Magallan dito. Sinkgraven dito. Twee maal speelde hij met niet fitte spelers, Mazra tegen Feyenoord. Frenkie tegen Heracles.
Ik zie hem zo goed als nooit een wedstrijd kantelen doormiddel van een ingreep.
Onderpresterende spelers, of ook wel het ontbreken van een eenheid in een bepaalde wedstrijd is niet direct de schuld van een trainer, echter wel zn verantwoordelijkheid. Het gaat na de winter 3x fataal mis. Tegen Feyenoord leek het haast sabotage. Daar vond ik het individueel falen van speler het meest evident. Maar Ten Hag kon iig niet repareren.
De Neres-situatie vind ik bepaald niet niks. Door hem eruit te halen doorbrak hij een goedlopend geheel. En een speler met de kwaliteiten van Neres moet je gewoon in kunnen passen.
Als Dolberg niet echt los komt dan heeft hij verkeerd gegokt. Hoewel ik wel begrip voor die gok heb.
Ten Hag verdiend zeker credits voor de Europese campagne. De speelwijze die ook bepalend is geweest voor dat succes, de hand van TH was dan ook zeker goed zichtbaar.
Hij ging in de min het seizoen in, maar heeft dat wel gedraaid. Het eerste halve seizoen onder TH was matig tot slecht. Maar er waren verzachtende omstandigheden. Hij kwam op een heel moeilijk moment binnen. De boel kantelde begin dit seizoen met de playoffs. Grote rol voor de nieuwe Tadic. Maar Ten Hag zette het wel zo neer dat spelers goed functioneerde. Mazraoui, Frenkie, Schone, Tagliafico, Tadic, Ziyech. Ook de 'spitsen' werden goed gebruikt en kwamen aan een respectabel moyenne. In no-time begon Ajax te lopen, ook het druk zetten en houden op de bal was helemaal terug.
Mijn oordeel onder aan de streep hangt nogsteeds van het vervolg af. Maar dat potje crediet is wmb zo goed als leeg.
Dat ik schrik van zn commentaren in interviews helpt ook niet een goed gevoel bij hem te krijgen. Een succesvolle seizoenshelft is niet genoeg, zeker niet als het de 1ste helft betreft. Ten Hag vond een goede koers. Vervolgens is het zaak de bemanning wakker te houden en bij te sturen waar nodig. Dit lijkt vooralsnog niet goed te gaan. Nog op 3 fronten. CL is alles bonus, wel een enorme bonus. Als Ajax dit nog weet te buigen is dat een wereldse prestatie. Maar de Europese campagne is sowieso al een succes.
Kampioenschap moet meegewogen worden dat PSV tenminste kwa resultaat een extreem goed seizoen draait. Anderzijds is Ajax even als PSV er ook een ver bovenuitstekende ploeg kwa kwaliteit. PSV kwakkelt wel. Ten Hag moet PSV verslaan in Amsterdam. De beker moet gewonnen. Als Ajax nu overtuigend blijft spelen, de beker pakt, PSV verslaat maar niet kampioen wordt omdat PSV niets meer laat liggen, kun je een aanblijven van Ten Hag overwegen.
Vs Heracles was een dieptepunt, ook qua wissels. Vs Madrid was prima. Een flikkerende kaars, straks weten we of de vlam brand of is opgegaan in rook