Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Previous   1 3 4 5 6 7
Author Message
 Post subject: Re: Hoe verder?
PostPosted: 11 Feb 2019 20:43 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
Omdat Overmars heeft gefaald bij het aankoopbeleid? Het enige wat hij heeft gedaan is Wöber verkopen en dat voel je nu. Maar ook met Wöber had je geen betere resultaten gehaald.

Het feit dat het complete team uit vorm is heeft werkelijk niks met het aankoopbeleid te maken.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 11 Feb 2019 20:51 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Stormrage wrote:
Omdat Overmars heeft gefaald bij het aankoopbeleid? Het enige wat hij heeft gedaan is Wöber verkopen en dat voel je nu. Maar ook met Wöber had je geen betere resultaten gehaald.

Het feit dat het complete team uit vorm is heeft werkelijk niks met het aankoopbeleid te maken.
Wat dacht je van goede backs halen? Een vervanger voor Schone die eigenlijk al 2 seizoenen geleden vervangen had moeten worden? Een goede tweede keeper halen na het vertrek van Van Leer? Al inspelen op het volgende seizoen? Niet gelukt. Er staat WEER geen evenwichtige selectie. Dat zei ik trouwens al voor deze crisis.

PostPosted: 11 Feb 2019 20:54 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
343 wrote:
Stormrage wrote:

Wat dacht je van goede backs halen? Een vervanger voor Schone die eigenlijk al 2 seizoenen geleden vervangen had moeten worden? Een goede tweede keeper halen na het vertrek van Van Leer? Al inspelen op het volgende seizoen? Niet gelukt. Er staat WEER geen evenwichtige selectie. Dat zei ik trouwens al voor deze crisis.
van Leer is toch vertrokken omdat hij de concurrentie verloor van Lamprou? Verder wel eens met je post. Schone vervangen blijkt toch moeilijk, misschien hadden ze Eiting of van de Beek hiervoor in gedachten?

PostPosted: 11 Feb 2019 20:56 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Ja, ik weet dat Van Leer de concurrentie verloor, maar kom op....Lamprou als tweede keeper is simpelweg gestoord.

PostPosted: 11 Feb 2019 21:05 

343 wrote:
Stormrage wrote:

Juist. Ik ook.

PostPosted: 11 Feb 2019 21:09 

Het komt ook doordat spelers geen geduld meer hebben. Tete had nog prima bij Ajax kunnen spelen. Is pas 23 nu. V.d. Wiel ging op zijn 24e pas weg. Dan had daarachter Mazraoui of zelfs Zeefuik kunnen spelen ipv 2 nieuwe backs hopend dat een zich super ontwikkelt. Of TFM als die was gebleven.

Hetzelfde geldt voor Riedewald en Bazoer, dan had je met een 6 gespeeld en Schone er uit kunnen doen.

En ja Ajax moet dat ook beter begeleiden. Dat zulke spelers niet zo snel weg moeten/hoeven.

PostPosted: 12 Feb 2019 16:19 
Erelid

Daar koop je niks voor DeRuit, maar het is ook niet relevant.

Mazraoui was waarschijnlijk nooit in beeld gekomen als back-up rechtsback ALS Tete was gebleven. Riedewald had nooit Schöne uit de basis gespeeld ALS hij was gebleven. Dat deed hij immers als niet toen hij nog 'in vorm' was. Zelfde geldt voor Bazoer, die geen enkele goede wedstrijd op die positie heeft gespeeld.

Nutteloos om zo te denken.

PostPosted: 12 Feb 2019 16:24 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Luis Suarez
Seizoenskaart: 401
AFCA Niels wrote:
Daar koop je niks voor DeRuit, maar het is ook niet relevant.

Mazraoui was waarschijnlijk nooit in beeld gekomen als back-up rechtsback ALS Tete was gebleven. Riedewald had nooit Schöne uit de basis gespeeld ALS hij was gebleven. Dat deed hij immers als niet toen hij nog 'in vorm' was. Zelfde geldt voor Bazoer, die geen enkele goede wedstrijd op die positie heeft gespeeld.

Nutteloos om zo te denken.
Als ze echt zo goed zijn als ze zelf denken dan spelen ze de concurrenten toch gewoon de basis uit? Als ze meer geduld zouden hebben zou dat beter zijn voor Ajax én voor hunzelf.

PostPosted: 12 Feb 2019 16:29 
Erelid

Juist die jongens zijn een schoolvoorbeeld van dat talent alleen je niet bij je doel brengt...

PostPosted: 12 Feb 2019 16:46 

Dan had Mazraoui misschien wel op het middenveld gespeeld. Riedewald is al weer een tijdje weg en Schone alweer wat ouder. Als je die jongen tevreden had kunnen houden ( was misschien ook niet gelukt, maar misschien had het wel gekund ) dan had hij het nu toch over kunnen nemen?
Ze hoeven niet allemaal op hun 17e te debuteren en gelijk basis te staan. Als ze met 20 debuteren en het dan halen is het toch ook goed? Of tot hun 20e als invaller minuten pakken en af en toe een wedstrijd bij blessures of in de beker.

Bazoer had je misschien toch weer moeten overtuigen om naar de verdediging te gaan omdat het middenveld geen succes lijkt te worden. Als je dat goed aantoont, misschien staat hij er wel voor open.

Ook moet je jongens van jongs af aan toch wel enigszins kunnen aanleren dat succes je niet komt aanwaaien en je er wat voor moet doen? Voor mij part via een psycholoog of stages bij andere ( individuele ) topsporters die niet het geld hebben / krijgen wat Ajax krijgt engeeft. Ga eens bij een van der Poel langs of een of andere kickbokser, schaatser, wielrenner of atleet en laat ze daar een paar dagen (aangepast ) meedoen.

PostPosted: 12 Feb 2019 17:27 
Erelid

Misschien dit, misschien dat. Je koopt er gewoon niks voor. Spelers op hun 20e laten debuteren. Prima. Maar waarom? Wat zou De Ligt ermee opgeschoten zijn bijvoorbeeld? Juist Riedewald heeft een heel gelijkelijk traject gehad. Vroeg gedebuteerd, maar heeft lange tijd mogen 'wennen'. Tot Moisander vetrok, toen mocht hij het stokje terecht overnemen. Echter heeft hij zich toen niet meer verder ontwikkeld en waren anderen beter. Het was ook eigenlijk Ajax die hem richting de deur wees (zie rugnummer).

Bazoer paste niet in het spel wat Bosz voor ogen had en koos ervoor om te vertrekken in plaats van te knokken en zich te ontwikkelen op een andere positie. Die had je met een psycholoog of een topschaatser echt niet op andere gedachte kunnen brengen. Ik denk dat ze je uitlachen als je daarmee aan komt zetten.

Ik ben van mening dat je je niet druk moet maken om zulk soort 'gevallen'. Zij hadden er blijkbaar geen zin meer aan bij Ajax, dus optimaal gemotiveerd zullen ze nooit meer zijn geweest. Ajax heeft in die kwesties ook niet echt iets fout gedaan. Niet verassend dat ze ook nergens anders wel hun plekje kunnen vinden.

Ik mis ze niet, dat gekke kliekje.

PostPosted: 12 Feb 2019 18:46 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Geen
Seizoenskaart: vak 122
Tsja, wat nu?

Ik denk dat Ajax wel op de goede weg is. Laten wij eerlijk zijn, wat er onder Bosz in de EL gebeurde en onder ETH in de CL is wat wij graag zien. Een verademing in vergelijking met de jaren ervoor onder de Boer, Blind, Jol, van Basten, Wouters, en ga zo maar door. Laten we die jaren even niet vergeten.

De financiën zijn ook goed op orde. Ajax is gezond, gaat commercieel goed en heeft flink wat kapitaal op het veld staan.

Ik zie twee problemen die Ajax in de staart bijten ondanks de beste selectie in jaren. De eerste ligt in de technische staf. ETH is een van Nederlands grootste talenten als trainer maar mist uitstraling en overwicht. Hij staat gewoon niet boven Ziyech, Tadic en Blind. Daar komt bij dat zijn staf ook niet bepaald overloopt van charisma. Het is flauw daar iedere keer over te beginnen, maar uiteindelijk moeten wij naar een trainer met uitstraling die geassisteerd wordt door de tactische experts. In plaats van een laptoptrainer zonder uitstraling als hoofdtrainer. Misschien dat Guardiola (een van de weinige trainers die beiden heeft, net als Klopp) ooit het wil proberen bij Ajax ...? Om te laten zien dat hij het ook kan als hij niet onbeperkt budget heeft. :343: Grapje, maar het punt lijkt mij duidelijk.

De tweede ligt in de samenstelling van de selectie op het mentale vlak. Ajax scout en leidt nog steeds
op om technisch de beste spelers te hebben. Maar op het mentale vlak mist er gewoon iets, dat zie je zelfs al in de jeugdteams. Het zijn allemaal ideale schoonzonen. Er moeten minimaal 2 vuilakken in de as lopen, zoals Davids, Wouters, Rijkaard en Nigel de Jong dat waren. En (sorry voor het vloeken) bij PSV Guardado en van Bommel. Dat kun je op korte termijn opvullen door zo'n speler te kopen, maar op termijn moet Ajax die ook gaan opleiden. Tagliafico zou bijvoorbeeld kunnen verhuizen naar de as. Hij speelde in Argentinië centraal LCV. Maar dan nog hebben we één speler op het middenveld nodig die een smerige overtreding maakt als het nodig is en de rest de huid volscheldt als iemand niet scherp is (moet natuurlijk ook best goed kunnen voetballen, maar moet mentaal ijzersterk zijn).

Natuurlijk hebben we ook een ander probleem. En dat is het bestuur van de vereniging, de RvC, de beursgenoteerde status en de directie. Teveel ego's in één kapstok. Maar dat is niet iets wat op korte termijn gerepareerd kan worden en is voor een ander topic.

PostPosted: 12 Feb 2019 19:40 

renemar wrote:
Snake wrote:
Het begint juíst niet bij de prestaties van het eerste elftal. Het begint, zoals DarkChild ook al zegt, van bovenaf. Ik vind dit ook helemaal geen topic om het te hebben over welke spelers Ajax moet verkopen en welke het moet kopen. Gaat helemaal niet over selectiebeleid. Zijn genoeg andere topics voor ook.

Wat nu gaande is, is niet iets van gister of vandaag. Dit is niet uniek ofzo. Er zit iets structureel fout bij Ajax.
Waarom dan nu weer opgerakeld en niet na de eerste succesvolle seizoenshelft? Waar bleven de commentaren toen dan? Nee, als de prestaties van het eerste elftal gelijk waren aan die van voor januari was het op dit topic stil gebleven. Dus het heeft wel degelijk met de prestaties van het eerste te maken. Die zijn de aanleiding om het weer op te rakelen.
In goede tijden is kritiek vrijwel nooit te horen. Goede prestaties in de onderste laag camoufleren wat er bovenin gebeurd. Dat is altijd zo. Had je mij in december gevraagd wat ik vind van de bovenste laag, had ik exact dezelfde mening gehad als toen ik dit topic startte.

Maargoed, het gaat alweer grotendeels over selectiebeleid. Je hebt je zin dus. Het gros van de Ajacieden laat zien dat het niet verder kan kijken dan het eerste elftal. Henrichs zal tevreden toekijken.

PostPosted: 12 Feb 2019 21:41 

Snake wrote:

In goede tijden is kritiek vrijwel nooit te horen. Goede prestaties in de onderste laag camoufleren wat er bovenin gebeurd. Dat is altijd zo. Had je mij in december gevraagd wat ik vind van de bovenste laag, had ik exact dezelfde mening gehad als toen ik dit topic startte.

Maargoed, het gaat alweer grotendeels over selectiebeleid. Je hebt je zin dus. Het gros van de Ajacieden laat zien dat het niet verder kan kijken dan het eerste elftal. Henrichs zal tevreden toekijken.
Spot on, als het gaat om de structuur worden ook vaak dingen aangehaald die juist niet het probleem zijn, zoals de beursgang. Invulling van directie en RvC zijn dit wel, maar de echte macht binnen Ajax ligt bij de Bestuursraad (onderdeel van de vereniging en met 73% van de aandelen grootaandeelhouder)
Zij bepalen écht wat er gebeurt in de club:

https://www.ajax.nl/club/organisatie/de-vereniging.htm

PostPosted: 16 Mar 2019 14:55 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan en Jari
Droomaankoop: Eriksen
Seizoenskaart: nee
Grappig hoe in 1 maand alles anders kan zijn.

Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Previous   1 3 4 5 6 7

All times are UTC+02:00