Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 689 posts ]  1 2 3 4 5 28  Next
Author Message
PostPosted: 26 Oct 2011 13:10 

Het is nu wel duidelijk dat de huidige RvC niet met elkaar door één duur kan en ik hoop dan ook dat ze zo snel mogelijk worden vervangen. Alleen Cruijff mag van mij blijven de rest de rest moet worden vervangen door Theo van Duivenbode en Leo van Wijk. Bij Bayern bestaat 'the members board' ook maar uit drie personen en wordt het ondersteund door een 'advisory board' wat bij Ajax de ledenraad kan zijn.

Last edited by ghostwriter on 26 Oct 2011 14:50, edited 2 times in total.

PostPosted: 26 Oct 2011 13:25 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
Het laatste redmidel voor Olfers, Ten Have is dat Hiddink volgende maand uitgeschakeld wordt met Turkije en zijn ja-woord geeft aan Ajax..

Bij de aanstelling had ik er hoop in dat ze op voetbaltechnisch gebied naar Cruijff zouden luisteren.. Maar deze mensen zien alleen maar macht.. Het riedeltje is weer opnieuw begonnen met deze mensen.

PostPosted: 26 Oct 2011 15:11 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
Inderdaad duidelijk, Bas.
AJAX is te groot geworden. Te veel eigen belangen en tegenstrijdige belangen.
AJAX is Rome geworden. Tijd om het in de hens te steken.

PostPosted: 26 Oct 2011 15:17 

343 wrote:
Inderdaad duidelijk, Bas.
AJAX is te groot geworden. Te veel eigen belangen en tegenstrijdige belangen.
AJAX is Rome geworden. Tijd om het in de hens te steken.
Precies, Ajax moet weer van de grond af opgebouwd worden, te beginnen met een sterk fundament (de jeugdopleiding). Alleen mensen met een duidelijk hart voor Ajax mogen blijven, geen bankmannetjes meer op de belangrijkste posities.

PostPosted: 26 Oct 2011 18:16 

Mocht de RvC worden vervangen, dan denk ik niet dat Cruijff er weer bij zit. Van mij mag hij dan wel zeker blijven. Probleem is denk ik dat de rest hem er niet bij wilt hebben. Ze weten dat hij best lastig kan zijn. Dan gaan ze niet weer die risico lopen, dat het weer op deze manier gaat.

Van mij mag het wel zeker worden vervangen. Vooral die Ten Have moet weg. Hij heeft het best wel snel voor elkaar gekregen, dat er genoeg zijn die hem niet mag.

PostPosted: 26 Oct 2011 22:31 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Het afketsen van de benoeming van Marco van Basten bij Ajax als technisch directeur heeft geleid tot een breuk tussen Johan Cruijff en de overige vier leden van de Raad van Commissarissen. In een brief, gedateerd 16 oktober, waar de NOS de hand op heeft gelegd, verwijt het viertal Cruijff de benoeming van Van Basten te hebben gefrustreerd door een aantal aanvullende eisen te stellen. Daardoor zou de benoeming, die volgens de vier op 1 oktober al rond had kunnen zijn, onnodig te zijn uitgesteld. Het kwartet vroeg Cruijff in de brief zich alsnog, binnen drie dagen, achter Van Bastens kandidatuur te scharen. 'Wij vragen jou per omgaande expliciet en onvoorwaardelijk in te stemmen met het voornemen om Marco op zeer korte termijn te benoemen. (...) Het zou onacceptabel zijn als verandering van de spelregels aan het einde van de wedstrijd zou leiden tot het missen van Marco.'Cruijff liet dat 'ultimatum' verlopen.

Cruijff wilde adviesraad formeren Van Basten hield een dag later, op 19 oktober, de eer aan zichzelf. Wegens "te veel mitsen en maren" zag hij van de functie af. Cruijff drong onder meer aan op vorming van een adviesraad, waarbij de namen van onder anderen Guus Hiddink, Tscheu la Ling en Jaap de Groot werden genoemd. De RvC-leden (Steven ten Have, Edgar Davids, Marjan Olfers en Paul Römer) vinden dat zo'n adviesraad, gezien de reeds aanwezige kennis, overbodig is. "Het frustreren van een benoeming die goed en hard nodig is, kan trekken van onbehoorlijk bestuur vertonen", is in dat verband te lezen in de brief. Het viertal geeft verder aan Cruijff op essentiële momenten bij Ajax te missen. Het machtsvacuüm zou in de Arena en op De Toekomst leiden tot wanorde.
Bron: http://www.afcasupportersclub.nl/index. ... van-basten
Wut?

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 26 Oct 2011 22:46 

Wat een gezeur. Drie van de vijf RvC-leden bemoeien zich met zaken, waar ze geen verstand van hebben. Ajax is een voetbalclub, geen bedrijf. Om die reden mogen die drie van mij weg.
Het machtsvacuüm zou in de Arena en op De Toekomst leiden tot wanorde.
Nonsens. De Toekomst staat er beter voor dan een half jaar geleden. En de enige wanorde in De Arena is alcoholvrij bier tijdens 'risicowedstrijden'.

PostPosted: 26 Oct 2011 22:57 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
De brief: http://content1b.omroep.nl/596def1217f3 ... _brief.pdf

@Rudolph. Misschien hebben ze het over achter de schermen.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 26 Oct 2011 23:24 

Waarom ben ik niet verbaasd, dat deze brief in handen is gekomen van de immer objectieve Arno Vermeulen? Ben ik de enige die geniet van die prachtige volzinnen en beeldspraak? Zonder dollen: hoe is het mogelijk, dat er wederom een brief van Ten Have naar buiten komt?

Ik wil het niet weten.

Dat het volgende fluitconcert voor Ten Have c.s. mag zijn. Nog beter: laat die lui zo snel mogelijk hun biezen pakken.

PostPosted: 27 Oct 2011 00:37 

Ik heb het nu echt gehad met bankmannetje Ten Have en Co., laat ze zo snel mogelijk oprotten uit Ajax en het liefst ook Amsterdam. De brief aan Cruijff laten lekken om hem zo in een zwart daglicht te stellen, walgelijk. Zonder Cruijff was Ajax nooit de club geworden die het nu is en niemand die een echt hart voor Ajax heeft zou zo met hem omgaan. Dat Cruijff een adviesraad wil (die trouwens gewoon de bestuursraad is) lijkt me meer dan logisch aangezien de RvC niet ook het bestuur moet zijn maar Ten Have en Co. willen natuurlijk zo veel mogelijk macht bij houden. Nu kunnen we zien wie er zit voor Ajax (Cruijff) en wie er zit voor zichzelf (Ten Have en Co.).

PostPosted: 27 Oct 2011 06:24 
Erelid

Volgens de Telegraaf heeft de RvC deze brief gelekt aan de NOS.. Als dat zo is dan rotten ze maar lekker op en kiest Cruijff er vier uit met wie hij wel door 1 deur kan...

Het kan niet snel genoeg 15 november zijn, zodat Kroatië Turkije uitschakeld.

PostPosted: 27 Oct 2011 09:03 
Erelid

Seizoenskaart: 125
Riejuh wrote:
Volgens de Telegraaf heeft de RvC deze brief gelekt aan de NOS.. Als dat zo is dan rotten ze maar lekker op en kiest Cruijff er vier uit met wie hij wel door 1 deur kan...

Het kan niet snel genoeg 15 november zijn, zodat Kroatië Turkije uitschakeld.
Als de brief in handen van Vermeulen is is dat een makkelijke optelsom.

PostPosted: 27 Oct 2011 09:22 
Moderator De Toekomst

Droomaankoop: Virgil van Dijk
ghostwriter wrote:
Ik heb het nu echt gehad met bankmannetje Ten Have en Co., laat ze zo snel mogelijk oprotten uit Ajax en het liefst ook Amsterdam. De brief aan Cruijff laten lekken om hem zo in een zwart daglicht te stellen, walgelijk. Zonder Cruijff was Ajax nooit de club geworden die het nu is en niemand die een echt hart voor Ajax heeft zou zo met hem omgaan. Dat Cruijff een adviesraad wil (die trouwens gewoon de bestuursraad is) lijkt me meer dan logisch aangezien de RvC niet ook het bestuur moet zijn maar Ten Have en Co. willen natuurlijk zo veel mogelijk macht bij houden. Nu kunnen we zien wie er zit voor Ajax (Cruijff) en wie er zit voor zichzelf (Ten Have en Co.).
Ik ben het ook er niet mee eens dat de RvC de brief lekt, maar....Cruijff heeft dit zelf ook meerdere malen gedaan in zijn voordeel, of in het voordeel van Jonk/Bergkamp. We moeten niet ineens gaan doen of Cruijff heilig is, en de rest moet oprotten. Waar je ter wereld ook werkt, moet je samenwerken en ik vind ook dat Cruijff goede ideeën heeft, zeer goed zelfs voor de jeugd, maar bij hem is het wel zo: we doen het zonder overleg op mijn manier of ik blijf halsstarrig. Dat werkt natuurlijk ook niet. En dáárom is er een RvC.

PostPosted: 27 Oct 2011 09:52 

Onrust wordt bewust gecreëerd, als dergelijke interne stukken openbaar worden. Zeker als het bij herhaling gebeurd. Dit is het geval bij Ajax. Ten Have zou zich daarvoor moeten verantwoorden.

Dat Arno Vermeulen ermee aan de haal gaat, is voorspelbaar. Vermeulen is toch journalist? Zijn verhaal heeft alleen zo weinig nieuwswaarde: de brief is gedateerd. Vermeulen's verhaal lijkt zijn eigen halve waarheid: het mist grondige toetsing door hoor en wederhoor en bulkt van de aannames. Of heeft Vermeulen gesproken met betrokken partijen? Zo ja, met wie? Wat heeft hij gevraagd? Wat waren de antwoorden? Heeft hij wel antwoord gekregen?
Halve waarheden worden bewust gecreëerd, als dergelijke interne stukken lukraak de ether in worden geslingerd. Zeker als het bij herhaling gebeurd. Dit is het geval bij Vermeulen. Vermeulen zou zich daarvoor moeten verantwoorden.

Overigens, onenigheid is er niet alleen binnen Ajax, maar overal, in elke organisatie, elk gezin, elke kleiduivenvereniging, het schijnt, binnen voetbalforums en wie weet, zelfs binnen de NOS. De minister zich daarvoor moeten verantwoorden.

P.S. Stefan (we weten dat je ajaxtotaal.nl leest om je voetbalkennis op te pimpen), doe Ajax een plezier en houd je alleen bezig met zaken waar je verstand van hebt.

PostPosted: 27 Oct 2011 12:23 

Droomaankoop: Nigel de Jong
Website: http://kipislekker.wordpress.com
Ook wel grappig om te lezen dat sommige mensen Cruijff weg willen hebben vanwege dit incident. Dat is wel de grootste onzin die je kunt verzinnen.

Ik denk dat Cruijff verstandig bezig was om Van Basten niet zomaar alle macht te geven die bij een Algemeen/Technisch directeur hoort. Van Basten is nog altijd onervaren, en met zijn gefaalde eerste periode in het achterhoofd zou het volstrekt onverantwoord zijn om hem al die macht te geven, zonder er een adviesraad als deze omheen te bouwen. Dat de RvC hier niets van wilde weten zegt alweer genoeg over het voetbalverstand van die vier.

PostPosted: 27 Oct 2011 15:43 

Ajaxshowtime meldt: Cruijff onderweg naar Ajax. KLIK

PostPosted: 27 Oct 2011 17:50 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Lionel Messi
'Johan Cruijff niet van plan op te stappen'

Revolutie bij Ajax heeft meer weg van vuile oorlog

Johan Cruijff. © ap

UPDATE Johan Cruijff is keihard in botsing gekomen met de vier andere leden van de raad van commissarissen van Ajax. Maar Cruijff is absoluut niet van plan op te stappen bij de club waar hij de aanzet gaf voor hervormingen.

© anp
Dat zegt zijn zaakwaarnemer Rutger Koopmans in de Volkskrant. De NOS meldde gisteravond dat de breuk tussen Johan Cruijff en de overige leden van de raad van commissarissen onomkeerbaar is. Daarmee werd nogmaals duidelijk dat de revolutie waarmee Cruijff Ajax wil hervormen steeds meer weg heeft van een vuile oorlog waarin verschillende machthebbers lijnrecht tegenover elkaar staan.

Het bericht uit het programma Nieuwsuur, dat over correspondentie beschikt, werd bevestigd door een bron rond Cruijff, die meldt dat de andere commissarissen proberen een beeld te schetsen van die ene slechte (Cruijff) tegen de vier goeden. Cruijff overigens is niet van plan op te stappen. De impasse is dus compleet.

Cruijff zou zo veel aanvullende eisen aan de terugkeer van Van Basten hebben gekoppeld dat de voormalig bondscoach uiteindelijk wegens 'te veel mitsen en maren' heeft bedankt. Het kwartet houdt Cruijff verantwoordelijk voor een machtsvacuüm, dat in de Arena en op amateurcomplex De Toekomst leidt tot wanorde.

Volgens de NOS heeft Cruijff gepleit voor een adviesraad (Guus Hiddink, Tscheu la Ling, Maarten Fontein, Jaap de Groot) die Van Basten in zijn nieuwe functie van directeur kon bijstaan. Vertrouwelingen van het bekendste erelid willen dat niet bevestigen en ontkennen met de hand op het hart dat Telegraaf-journalist De Groot voor een dergelijke functie in aanmerking komt.

Een jaar nadat Cruijff het startschot verrichte voor zijn fluwelen revolutie is allang niet meer duidelijk wie de waarheid spreekt. Algemeen directeur Rik van den Boog en andere oude machthebbers zijn inmiddels gesneuveld. Maar Cruijff botst ook met de vier nieuwe commissarissen sinds zij de komst van La Ling als nieuwe directeur hebben tegengehouden. Dan kan het gebeuren dat een vertrouwelijke brief aan Cruijff op het bureau van de NOS belandt.

Nu ook Van Basten heeft bedankt, is het meningsverschil tussen Cruijff en de andere commissarissen zo opgelaaid dat er maandagavond maar weer eens een commissie is opgericht die beide partijen bij elkaar moet brengen. De vraag is of dat nog lukt, of dat Ajax binnenkort behalve een nieuwe directeur ook een nieuwe raad van commissarissen moet aanstellen.

Geen van beide partijen denkt voorlopig aan opstappen. Frank de Boer probeert zich in alle bestuurlijke onrust op zijn ploeg te concentreren. De trainer weet niet van de hoed en de rand, zegt hij. Hij steunt Cruijff wel. 'Ik wil me sterk maken voor Johan. Hij is een icoon van de club. We zijn met hem een weg ingeslagen. Ik vind dat we moeten doorgaan.' (Redactie)

27/10/11 09u40

PostPosted: 27 Oct 2011 19:33 

Cruijff ziedend: Deze mensen vertellen halve waarheden

’Zij zien Ajax als een bedrijf, ik als een voetbalclub’

UPDATE Johan Cruijff is vandaag het middaguur geland op Schiphol. Het bestuurslid is op Ajax' trainingscomplex De Toekomst om de problemen in de raad van commissarissen op te lossen. De RvC lekte gisteren een brief aan de NOS. 'Het beeld dat er in de brief naar voren komt, klopt op geen enkele manier.'

Ik heb een stuk of vijf of zes brieven gehad en ik heb er een stuk of zes teruggestuurd. Het probleem met dit soort mensen is dat ze halve waarheden vertellen of gedeeltes van de waarheid.
Johan Cruijff

Halve waarheden
Cruijff wilde de brief niet eens een brief noemen. 'Het leek wel een boek. Het was iets van vijf pagina's', zei Cruijff tegen de toegestroomde journaille. 'Ik heb een stuk of vijf of zes brieven gehad en ik heb er een stuk of zes teruggestuurd. Het probleem met dit soort mensen is dat ze halve waarheden vertellen of gedeeltes van de waarheid.'

Bedrijf of voetbalclub?
De legendarische nummer 14 praat in Amsterdam met een commissie die de problemen in het bestuur moeten onderzoeken. 'Zij (overige commissarissen, red.) zien Ajax als een beursgenoteerd bedrijf. Ik zie het als een voetbalclub.'

Verschil in inzicht
'Sinds Ajax beursgenoteerd is, kan ik niet zeggen dat het sindsdien erg goed is gegaan. Toen Ajax nog een voetbalclub was, is het dertig jaar lang subliem gegaan', zei Cruijff tegen het toegestroomde journaille. 'Ik heb een ander perspectief hoe je een club moet leiden.'

Botsing
Cruijff botste met de RvC over een aanstelling van een directeur voetbalzaken. De oud-voetballer ging akkoord met de samenstelling van het huidige bestuur, omdat hij de garantie dacht te hebben volledige zeggenschap op voetbaltechnisch gebied te krijgen. De problemen begonnen toen Tscheu La Ling werd afgewezen.

Van Basten
De overige RvC-leden (Steven ten Have, Marjan Olfers, Paul Römer en Edgar Davids) claimen dat Marco van Basten op 1 oktober al in dienst bij Ajax kon zijn getreden, maar dat Cruijff geen akkoord gaf door het ultimatum - om akkoord te gaan met Van Basten - te laten verlopen. Volgens preses Ten Have wilde Cruijff bovendien een adviesraad.

'Klopt voor geen meter'
Cruijff weet niets van de suggesties dat hij een adviesraad geëist zou hebben die Van Basten moest ondersteunen. 'Er is geen gesprek geweest over de invoering daarvan. De namen die worden genoemd, kloppen ook voor geen meter', aldus de voormalig wereldvoetballer van het jaar.

'Eén slechte, vier goeden'
Tegen RTV Noord-Holland zei Cruijff vanmiddag dat hij strijdbaar is en absoluut in de raad van commissarissen wil blijven, zoals zijn advocaat al eerder in de Volkskrant bevestigde. Bronnen van de krant meldden vanochtend dat de andere commissarissen proberen een beeld te schetsen van die ene slechte (Cruijff) tegen de vier goeden.
(Redactie)

PostPosted: 27 Oct 2011 19:35 

Ter aanvulling, bron is het AD.

PostPosted: 27 Oct 2011 20:24 
Moderator De Toekomst

Interview met Johan Cruijff op de Toekomst.

http://nos.nl/video/307959-reactie-crui ... f-rvc.html

PostPosted: 27 Oct 2011 22:04 
Erelid

Daar zit volgens mij ook het verschil.. Cruijff denkt als voetballer, wil het beste met Ajax voor hebben.. Dat zullen Ten Have, etc ook wel hebben maar op hun andere manier. Zij hebben nooit als voetballer gedacht.. Zijn "groot" geworden in het bedrijfsleven en zullen op die manier ook denken.

Iedereen benaderd het vanuit zijn visie... Toch denk ik dat op dit moment de visie van Cruijff gevolgd dient te worden.

Helder interview met Cruijff overigens.. Die duidelijk strijdbaar overkomt. Hij is in het project Ajax gestapt en zal er niet uitgaan voor hij zijn zin heeft.

PostPosted: 27 Oct 2011 22:15 

Nederland 1, vanavond om 11.00 uur. Jaap de Groot spreekt over de RvC ... (goeie gozer)

PostPosted: 27 Oct 2011 23:51 

Wat ik sowieso niet snap is dat de andere vier commissarissen er voor zouden willen kiezen om van Basten volstrekt onervaren als directeur aan zijn lot over te laten in een nieuwe functie. Daar is op zijn minst ondersteuning bij nodig, of zien zij daarvoor liever andere gegadigden en wie mogen dat zijn.

PostPosted: 28 Oct 2011 18:47 

Ian wrote:
Wat ik sowieso niet snap is dat de andere vier commissarissen er voor zouden willen kiezen om van Basten volstrekt onervaren als directeur aan zijn lot over te laten in een nieuwe functie. Daar is op zijn minst ondersteuning bij nodig, of zien zij daarvoor liever andere gegadigden en wie mogen dat zijn.
van Basten was wel een optie. Met hun kun je het eigenlijk niet meer weten. De namen die Cruijff wilt, wordt bijna allemaal afgewezen. Dan kan Molenaar wel zeggen dat de RvC nog te redden valt, maar dat kun je eigenlijk niet meer geloven. Men gaat toch Cruijff tegenwerken, net zo lang tot hij opstapt. Als men slim zijn, zorgt men voor een nieuwe RvC zonder zulke mensen.

PostPosted: 31 Oct 2011 08:45 

Opmerkelijk:
AMSTERDAM - Steven ten Have heeft aan het personeel van Ajax verklaard achter de uitgelekte brief aan Johan Cruijff te staan, waarin vier commissarissen de aanval openen op de legendarische nummer 14.

De rvc-voorzitter riep vrijdagmiddag in de ArenA alle werknemers van de club bijeen om een verklaring af te leggen. Hij vertelde het vervelend te vinden dat de brief was uitgelekt, maar dat hij nog altijd achter de inhoud staat. Dat is opvallend, omdat diverse punten worden opgevoerd die niet juist of incompleet zijn, waardoor de brief sterk politiek is gekleurd.

Marco van Basten
Bovendien wordt het risico van belangenverstrengeling tussen de twee kandidaat-directeuren Marco van Basten en Dennis Heijn, die ook zakelijk aan elkaar verbonden zijn, gebagatelliseerd. Dit is het belangrijkste pijnpunt in de discussie tussen Van Basten en Cruijff. Overigens was opvallend, dat bij deze sessie alle Ajax-trainers afwezig waren. Ten Have had zijn actie gepland op een tijdstip dat alle technische mensen op het veld stonden.
Waar heb ik dat eerder gehoord: het bijeenroepen van een deel van de werknemers om een verklaring af te leggen ... (bijvoorbeeld)

Post new topic  Reply to topic  [ 689 posts ]  1 2 3 4 5 28  Next

All times are UTC+02:00