Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  1 2 3 4  Next
Author Message
 Post subject: Anders gaan scouten
PostPosted: 29 Apr 2013 21:49 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
United gaat mogelijk talenten stallen bij Ajax

http://www.elfvoetbal.nl/nieuws/264895_ ... n-bij-ajax
De Boer ziet beloftes Manchester United graag komen

http://www.vi.nl/nieuws/240254/De-Boer- ... -komen.htm

PostPosted: 29 Apr 2013 22:18 
Nieuwsredacteur

Alleen maar positief!

PostPosted: 29 Apr 2013 22:22 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Suarez
Seizoenskaart: 428
Jnp wrote:
Alleen maar positief!
Hoezo dan? Het is niet alleen maar positief. We moeten toch onze eigen identiteit behouden door zelf spelers uit eigen jeugd op te leiden? 1 of 2 spelers huren kan best als je op 1 positie een toptalent hebt die nog niet klaar is om het dit jaar waar te maken maar klaar wordt gestoomd voor het jaar erna. Dan is huren een goeie optie. Anders heb je straks voor 1 jaar een topspeler en gaat hij dat jaar daarna weg en heb je en géén geld en moet je weer een nieuwe speler voor die positie halen. Huren is korte termijn beleid.

maar een beet're club dan deze is er niet!

PostPosted: 29 Apr 2013 22:26 
Nieuwsredacteur

Ja, natuurlijk moet de gehuurde speler wel nodig zijn en goed genoeg zijn.

PostPosted: 29 Apr 2013 22:51 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Voor spelers als Cuenca maak ik graag een uitzondering, maar in de regel ben ik hier geen voorstander van tenzij er ook opties tot koop worden opgenomen.

PostPosted: 29 Apr 2013 22:59 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Of geen salaris betalen.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 29 Apr 2013 23:28 

Zo'n huurconstructie met zulke clubs is natuurlijk positief voor de naam Ajax. Dit neemt een jonge speler zeker mee in zijn beslissing om voor Ajax te tekenen: United en Barcelona houden me in de gaten.

PostPosted: 30 Apr 2013 00:11 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Ik vind dit wel interessant. Daar waar we het nodig hebben, zoals nu op de rechtsbuiten, is het meer dan welkom. Dan voorkomen we ook het Moisander-Denswil probleem. Echt doodzonde dat Muniesa niet doorgegaan is.

PostPosted: 30 Apr 2013 11:10 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Gewoon eigen jeugd
Seizoenskaart: 425
Pushkin wrote:
Voor spelers als Cuenca maak ik graag een uitzondering, maar in de regel ben ik hier geen voorstander van tenzij er ook opties tot koop worden opgenomen.
Helemaal mijn gedachte!

PostPosted: 30 Apr 2013 12:47 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Dennis Bergkamp
Droomaankoop: Wesley Sneijder
Seizoenskaart: Nee
Heel goede constructie als er een gat overbrugd moet worden. De jeugdspeler is er niet klaar voor of er staat geen opvolger klaar. Dan is dit een goedkopere oplossing dan een dure oude kracht te halen die binnen de kortste keren op de bank terecht komt.

PostPosted: 02 May 2013 09:17 
Beheerder

Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... rca__.html

PostPosted: 02 May 2013 12:13 

Justin wrote:
Pushkin wrote:
Helemaal mijn gedachte!
Ik heb ooit een opdracht gemaakt voor een bedrijf dat wilde beginnen aan Long Term Rental. Misschien moet ik daze case-study naar Ajax doorsturen. ;) Insteek: ManU/Barca kopen en leggen spelers vast voor 5jr, en Ajax huurt deze spelers 3jr en leidt ze op aan loonkosten.. De internationale topclubs hebben het voordeel van een gedegen opleiding, Ajax krijgt talenten die het normaal niet zou kunnen halen..

En dan heb ik het niet over een selectie vol, maar in dit geval 2 buitenspelers en bv een centrale verdediger..

PostPosted: 02 May 2013 15:57 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Seizoenskaart: 411
Castel di Sangro wrote:
Justin wrote:
Pushkin wrote:
Helemaal mijn gedachte!
Ik heb ooit een opdracht gemaakt voor een bedrijf dat wilde beginnen aan Long Term Rental. Misschien moet ik daze case-study naar Ajax doorsturen. ;) Insteek: ManU/Barca kopen en leggen spelers vast voor 5jr, en Ajax huurt deze spelers 3jr en leidt ze op aan loonkosten.. De internationale topclubs hebben het voordeel van een gedegen opleiding, Ajax krijgt talenten die het normaal niet zou kunnen halen..

En dan heb ik het niet over een selectie vol, maar in dit geval 2 buitenspelers en bv een centrale verdediger..
Lijkt veel op het type constructie wat PSV met Chelsea had (Alex bijvoorbeeld).

PostPosted: 02 May 2013 17:04 
Erelid

Witte Gullit wrote:
Lijkt veel op het type constructie wat PSV met Chelsea had (Alex bijvoorbeeld).
Weet niet of ik daar wel zo blij van word. PSV won veel die 5 jaar maar toen trok Chelsea of wie dan ook de stekker eruit en kijk wat het nu is.

Mocht Ajax deze samenwerking aangaan moeten ze wel bekijken of het relevant is voor de toekomst etc.

PostPosted: 02 May 2013 17:27 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Alles is meegenomen en dus ook zo´n constructie. Het voordeel wat wij hebben op PSV is dat er vaak genoeg talentjes, die kwalitatief goed genoeg zijn, staan te trappelen om in Ajax 1 te mogen voetballen. Belangrijk is wel dat zo´n constructie juist de talenten niet in de weg staat.

PostPosted: 02 May 2013 21:21 

Droomaankoop: Viktor Fischer :O
Zie huren ook liever niet, maar het kan wel een goede tijdelijke oplossing zijn: Wanneer jeugd er niet klaar voor is, is huren misschien nog beter dan kopen. Zie Cuenca: Kishna en El Ghazi zijn er, na alle verhalen aangehoord te hebben, nog niet klaar voor. Jaartje Cuenca er nog bij (en hopelijk nu wel zonder blessures) en dat jaar er op zijn die gasten er misschien wel klaar voor.

Het probleem heb je nu eigenlijk een beetje met Moisander en Denswil. Gehaald voor 4mil?, omdat er nog niemand klaar voor was (Denswil). In potentie is Denswil gewoon beter, maar die kan nu door Moisander nauwelijks spelen.

In hoeverre kan Moisander nou RCV spelen?

PostPosted: 02 May 2013 21:26 

Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
Zou het haalbaar zijn om Thiago Alcántara voor één jaartje te huren van Barça als Eriksen of De Jong vertrekt? Zijn het seizoen erop Meleg en Andersen er klaar voor.
Zal wel niet realistisch zijn, maar ik vind het ongelovelijk dat dit fenomeen zo weinig speelt bij Barcelona. Onbegrijpelijk dat spelers als Pedro, Villa en Sanchez de voorkeur krijgen.

Overigens zou ik ook wel Coates huren voor één jaartje, is wel van Liverpool trouwens.

PostPosted: 02 May 2013 21:49 

Joe wrote:
Het probleem heb je nu eigenlijk een beetje met Moisander en Denswil. Gehaald voor 4mil?, omdat er nog niemand klaar voor was (Denswil). In potentie is Denswil gewoon beter, maar die kan nu door Moisander nauwelijks spelen.
Mag toch aannemen dat dat wel is mee-overwogen bij het aantrekken van Moisander, dat Denswil er na een jaartje eventueel klaar voor zou kunnen zijn. Zo kortzichtig zullen ze toch niet te werk zijn gegaan?

Blijft apart. Juichverhalen van volgers van JA, De Boer die Veltman continu noemt/roemt, Moisander lijkt me onomstreden en als Boilesen terugkeert kan het ook nog maar zo zijn dat Frank geen twee reserve linksbenige verdedigers op de bank wil hebben zitten.

'Het is niet de bedoeling dat je Peter Bosz tegenspreekt. Hij neemt bovendien allemaal mensen mee die het met hem eens zijn. Het begint al met Hendrie Krüzen, z'n assistent, en het eindigt met z'n ex-vrouw die de was gaat doen.' - Marcel van Roosmalen

PostPosted: 02 May 2013 23:22 

Riejuh, je vergeet dat Moisander niet was gekomen als Muniesa was gekomen.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 03 May 2013 11:26 

Droomaankoop: Viktor Fischer :O
Daarom was Muniesa ook een goede zet geweest. Wil hier wel vermelden dat ik niet had verwacht dat Moisander het zo goed zou doen bij AJAX.

Post subject: Anders gaan scouten
PostPosted: 19 Apr 2015 23:14 
Erelid

Heb besloten een soort topic te maken over hoe ik scouting zie, waar ik problemen zie voor Ajax en wat anders zou moeten.

Deel I: Wie zijn er eigenlijk gescout?

Als supporter wil je verrast worden. Door een frivole actie, een mooi doelpunt een creatieve gedachte. Al jaren smachten we naar die leuke excoot die Ajax bij de hand kan nemen. Het afgelopen decenium zijn we als Ajacieden wat dat betreft niet verwend geweest. Goed, ik was al blij met een cultheld als Marco Pantelic maar goed beschouwd was dat ook een overbekende speler. Ajax ’92 – ’95 is voor mij een toonbeeld voor hoe het zou moeten als club. Naast eigen jeugd en goede eredivisie-aankopen werden selecties versterkt met namen zoals Jari Litmanen, Finidi George en Nwankwo Kanu.
In het post 2000 tijdperk heb ik veel mensen de schuld zien krijgen van het falen. Jean-Marc Bosman die dekselse Belg die er voor zorgde dat de spelregels veranderd werden. Roman Abramovic die maffiose Rus die van clubs overnemen een nieuwe hype maakte. Mino Raiola, die inhalige Italiaan diie spelers het liefst transfervrij laat vertrekken. A priori verdienen ze allemaal de spreekwoordelijke galg, maar toch he.... Was het aankopen van Victor Sikora niet gewoon een flater? Hoe kwamen spelers als Atouba uberhaupt binnen?
Wie dieper op de materie ingaat zal uitkomen bij bepaalde machtsblokken op zo’n moment de scouting passeren, haar oordeel proberen te beinvloeden of simpelweg buitenspel zetten. Er is geen scout enthousiast met Olaf Lindenbergh of Niki Zimling thuis gekomen om maar wat te noemen.

De hamvraag is voor wie de scouts dan wel verantwoordelijk waren de afgelopen 15 jaar. Om daar een adequaat antwoord op te geven wordt het zoeken naar spelers waarbij scouts duidelijk op de proppen zijn gekomen. Daarvoor zijn bepaalde zaken van belang:
- Het moet om onbekende spelers gaan want alleen daarvan kunnen we met enige regelmaat zeker zijn dat trainers niet zomaar met ze op de proppen zijn gekomen.
- De spelers uit de Nederlandse competitie neem ik derhalve niet mee
- Spelers mogen in beginsel niet zijn aangebracht door trainers, zaakwaarnemers en/of andere belanghebbenden.
- Spelers uit Ajax 2 neem ik niet mee.
2000: Petri Pasanen (Fc Lathi)
2001: Zlatan Ibrahimovic (Malmo), Maxwell (Cruzeiro), Ahmed Hossam (AA Gent)
2002:
2003: Zdenek Grygera (Sparta Praag) , Julien Escude (Rennes)
2004: Mauro Rosales?
2005: Markus Rosenberg, Edgar Manucharyan
2006: George Ogararu
2007:
2009: Nicolas Lodeiro
2012: Tobias Sana
2014: Robert Muric

Ho wacht eens even je bent wat namen vergeten? Hatem Trabelsi bijvoorbeeld! Of neem Nicolae Mitea. In beide gevallen geldt dat ze zijn aangebracht door zaakwaarnemers. Voor de transfer van Dario Cvitanich geldt zelfs dat Ajax zaakwaanemerskantoor Essel Sports inschakelde om een deel van de scouting op zich te nemen. Ook Angelos Chariseas is misschien een naam die je zou verwachten. Maar ook daar wordt al vrij duidelijk dat andere motieven een rol hebben gespeeld. Voorzitter Jaakke oreert trots dat Ajax een grote naam heeft weten vast te leggen. Had Ajax Chariseas op de radar zonder het EK gehad? Vrijwel zeker niet. In het geval van Jelle Van Damme en Thulani Serero geldt dat vooral de link met de sattelietclub ervoor zorgde dat ze bij Ajax terecht kwamen. De grootste twijfel is Mauro Rosales, hij is mede gescout en gehaald op basis van prestaties op de Olympische Spelen. Hij was echter het twistpunt tussen TD Van Gaal (die geen versterkingen wilde halen) en Ronald Koeman (die het niet zag zitten in Daniel De Ridder en een heet hangijzer maakte van een rechtsbuiten). Het is niet ondenkbeeldig dat Rosales er uiteindelijk als aankoop ook is doorgedrukt.
Wie naar dat rijtje namen kijkt moet bekennen dat het al een stuk minder negatief is dan het algehele beeld van het aankoopbeleid van Ajax. Edgar Manucharyan en Tobias Sana hebben het niet gered maar kostten samen slechts 1 miljoen. Van de duurdere aankopen bleek Ogarary (3 miljoen) een mispeer en was Nicolas Lodeiro (4 miljoen) en Markus Rosenberg (5 miljoen) ook geen daverend succes. Andere aankopen zoals Pasanen en Escude kregen weliswaar veel kritiek maar kwamen toch tot een respectabel aantal wedstrijden en bewezen het niveau aan te kunnen.
Verder zijn er nog andere opvallende conclusies te trekken. Zo valt meteen op hoe weinig spelers er eigenlijk op direct aanbrengen en aanraden van de scouting zijn gehaald.

Post subject: Re: Anders gaan scouten
PostPosted: 20 Apr 2015 08:41 

Sana kun je er ook uithalen toch? Die is door Overmars gehaald. Anders kun je er Milik ook bij zetten.

PostPosted: 20 Apr 2015 12:28 
Erelid

Sana was al eerder getipt door John Steen Olsen, Milik is door een zaakwaarnemer aangebracht.

PostPosted: 20 Apr 2015 12:47 

Maar John Steen Olsen is geen scout meer.

PostPosted: 20 Apr 2015 16:09 
Erelid

Ik snap je punt eerlijkgezegd niet zo....

Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  1 2 3 4  Next

All times are UTC+01:00