Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 335 posts ]  1 2 3 4 5 14  Next
Author Message
 Post subject: De Opstelling
PostPosted: 29 Nov 2013 18:38 
Erelid

Telkens wou ik iets posten over mijn ideale opstelling, maar ik wist niet echt welk topic daarvoor geschikt was. Dit topic gaat dus over jouw ideale opstelling met de huidige selectie, dus niet hier je opstelling voor volgend seizoen gaan posten met transfers etc. erbij. Dat kan in een ander gedeelte van dit forum.

Plant hier niet zomaar een opstelling neer, maar onderbouw die ook.

Mijn ideale opstelling gezien de huidige selectie:

-----------------------Cillessen------------------------
--Ligeon----Veltman----------Moisander---Boilesen-
------------------------Blind---------------------------
----------Serero-----------------Duarte---------------
--Bojan--------------De Jong--------------Fischer----

De Jong, Bojan en Ligeon zijn over 2 weken weer terug.

Met deze opstelling word je naar mijn mening simpel kampioen in deze middelmatige Eredivisie. Tot de winterstop moet je even doorkomen, maar daarna zou ik, als ik De Boer was op deze basisopstelling gaan trainen. Vooral vastigheden met Blind op CVM en De Jong in de spits zijn belangrijk.

CVM
Je ziet dat Ajax in de opbouw veel beter speelt met Blind voor de centrale verdedigers. Hij durft de bal vooruit te spelen en durft ook vooruit te verdedigen, in plaats van Poulsen die achteruit loopt in plaats van vooruit. Blind heeft het technische vermogen en ziet het Ajax-spelletje. Laat hem vast op die plek komen en we hebben onze eigen "Anita" weer terug.

Spits
Je ziet ook dat het aanvalsspel veel beter verloopt met De Jong in de spits. Hij ziet, evenals Blind het Ajax-spelletje enorm goed. Hij weet wanneer hij moet inzakken en wanneer hij diep moet blijven. Hij heeft het technische vermogen om te combineren vanuit de spits, en vooral zijn lichaamswerk vanuit de spits vind ik goed. Schermt de bal altijd goed af. Heeft bovendien scorend vermogen

CM
Voor op het middenveld zou ik kiezen uit drie spelers. Klaassen, Serero en Duarte. Ze kunnen alle drie met elkaar spelen omdat ze elkaar goed aanvullen. Serero is de creatieve man, Klaassen vooral de schakelspeler en Duarte meer een combinatie van beide. Vooralsnog geniet Duarte - Serero mijn voorkeur.

Verdediging
Van Rhijn vind ik echt dramatisch de laatste tijd, daarom Ligeon als hij zo weer fit is. Hij heeft de snelheid om over de rechtsbuiten heen te gaan en heeft een goede voorzet. Hij verdient straks weer een kans. Aan de andere kant is Boilesen mijn nummer 1 back, maar helaas net licht geblesseerd geraakt. Als hij niet fit is zou ik Denswil op de back laten spelen, aangezien vastigheden op de CVM belangrijker zijn dan een goede back. Bovendien ka Denswil die positie prima invullen. Centrale duo staat bij mij vast, Moisander en Veltman, staat als een huis. Keeper Cillessen, lijkt me duidelijk waarom.

Buitenspelers
Aan de linkerkant kies ik voor Fischer. Wat was die dramatisch dit seizoen, zeg. Lijkt de laatste wedstrijden weer wat meer in vorm te komen, hij wordt in ieder geval al weer dreigend. Is ons grootste talent. Aan de rechterkant kies ik voor Bojan indien hij weer fit is. Voor nu nog even voor Schone. Bojan is een verbeterde versie van Schone, sneller, technischer en meer inzicht. Schot is wel slechter. Dat Bojan aan het begin van het seizoen niet rendeerde is logisch met Sigthorsson naast zich en De Jong Achter zich. Bojan is namelijk een combinerende speler.

Bank
Vermeer, Denswil, Van Rhijn, Schone, Klaassen, Hoesen, Andersen. Echt een enorm goede bank die ons het kampioenschap wel eens kan gaan bezorgen. Je krijgt straks nog een luxeprobleem, gezien je VD Hoorn, Sigthorsson en De Sa ook nog hebt.

Last edited by RogerGarcia on 30 Nov 2013 09:12, edited 1 time in total.

PostPosted: 29 Nov 2013 21:19 
Erelid

--------------------- Cillessen ----------------------
------------------------------------------------------
Van Rhijn --- Veltman --- Moisander --- Boilesen
----------------------- Blind ------------------------
-------- De Jong ------------------ Duarte --------
-- Andersen ---------- Bojan ---------- Fischer --

Keeper
Als keeper kies ik voor Cillessen. Lijkt mij ook duidelijk waarom. Is gewoon een hele goede keeper, en maakt in tegenstelling tot Vermeer geen blunders. Straalt vertrouwen en zekerheid uit.

Rechtsback
Rechtsback is maar een lastige positie bij ons... Van Rhijn is eigenlijk niet goed genoeg, maar een betere rechtsback loopt er ook niet. Ligeon is misschien aanvallend beter, maar verdedigend absoluut slechter. Hapt veel te snel, heeft z'n fysiek niet mee... Daarom kies ik nog voor Van Rhijn.

Rechter centrale verdediger
Veltman. Baas. Ondanks z'n matige fysiek gewoon een hele goede verdediger. Positioneert altijd goed, grijpt goed in, zit overal tussen, wint zelfs kopduels... Zoveel meer zekerheid dan Van der Hoorn, bij wie je je hart vast houdt.

Linker centrale verdediger
Voorlopig nog Moisander, al komt Denswil er heel hard aan. Echter is Moisander denk ik wel het ervaren zekerheidje dat we nodig hebben achterin. Denswil laten spelen tegen de mindere ploegen, om zo Moisander en Veltman te ontlasten.

Linksback
Absoluut Boilesen. Hoewel niet even gelukkig de laatste tuijd, toch een heel groot talent. Misschien is Blind nu nog beter op linksback, maar die is nodig op het middenveld. Jammer genoeg hebben we nu Koppers én Dijks laten gaan. Eén van die twee behouden (alhoewel ik begrijp dat die niet veel zin hadden in bijna alleen maar Jong Ajax-wedstrijden) was handig geweest als concurrentie en vervanging voor Boilesen.

Verdedigende middenvelder
Absoluut Blind. Een voetballer op het middenveld die ook kan verdedigen. Ideaal.

Rechter middenvelder
De Jong. Misschien technisch niet de meest vaardige speler, maar als aanvoerder toch erg belangrijk voor onze ploeg. Hij zet de lijnen uit op het veld. Bovendien heeft hij de lengte die verder in mijn opstelling toch ontbreekt.

Linker middenvelder
Duarte. Ik zag hem vanaf het begin al als (mindere) vervanger van Eriksen. Technisch, inzicht, goede trap... Hij zal misschien nooit zo goed worden als Eriksen, maar een waardige vervanger is het zeker. Speelt denk ik ook wat volwassener dan Serero. Serero en Klaassen kunnen regelmatig hun wedstrijden meepikken, waarbij we zeker tegen de mindere ploegen niet moeten schuwen om De Jong eruit te halen.

Rechtsbuiten
Andersen. Groot talent en in combinatie met de rest van m'n voorhoede de beste optie. In de voorhoede kies ik namelijk voor drie slimme, technische spelers. Combinerend moet deze voorhoede voor heel veel goals kunnen zorgen.

Spits
Bojan wordt mijn spits. Ik denk dat er voor Bojan maar één echt goede positie is bij Ajax, en dat is als spits. Als rechtsbuiten is het maar matig (wat ook wel ligt aan Sigthorsson misschien, of de combinatie van die twee) en ook als linksbuiten was het die ene keer niet 'je-van-het'. Als spits denk ik dat hij er in de rest van het seizoen zo 10-15 in kan leggen. Erg goede voetballer, die met zijn beste kwaliteit techniek een goede spits is voor dit Ajax. Siem de Jong is ook een optie als spits, maar ik denk dat Bojan toch de betere voetballer is. Siem kunnen we ook prima gebruiken op het middenveld.

Linksbuiten
Hoewel niet in vorm toch Fischer. Wederom door de combinatie met de rest van de voorhoede, en zoals RG al zei gewoon ons grootste talent. Denk dat we met hem in combinatie met Bojan en Andersen (en Duarte erachter) een dodelijke voorhoede hebben.

----------

Een andere opstelling die ook goed zou kunnen werken is de volgende. Daarbij gooi ik het vooral op de voorzetten op Sigthorsson en de bijsluitende De Jong.

Cillessen
Ligeon, Veltman, Moisander, Boilesen
Blind
De Jong, Duarte
De Sa, Sigthorsson, Fischer

Last edited by Jnp on 30 Nov 2013 00:12, edited 1 time in total.

PostPosted: 29 Nov 2013 22:34 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
--------------------- Cillessen ----------------------
Van Rhijn --- xxxxxxxxxxxx --- xxxxxxxxxxxx --- Boilesen
------------------------- Blind ------------------------
-------- xxxxxxxxx ------------------xxxxxxxxx -------
----------------------------------------------------
-- xxxxxxx ---------- xxxxxxx ---------- Fischer --

Dit zou voor mij altijd de basis zijn. Omdat deze spelers op die positie duidelijk de beste zijn. Van Rhijn? Inderdaad, simpelweg omdat ik Ligeon helemaal niets vind. Verdedigend is hij nog slechter dan Van Rhijn, en aanvallend is het een blind paard. Daarbij vind ik Van Rhijn de laatste weken minder slecht spelen en komen zijn voorzetten ook steeds beter aan.

Centraal achterin hebben we een gigantisch luxe probleem. Het liefste zou ik Veltman-Denswil opstellen, maar ik vond Moisander tegen Barcelona ook wel weer erg goed hoor. Ik heb toch ook het idee dat hij wel voor wat meer sturing zorgt.

Op het middenveld zou ik eigenlijk altijd voor Duarte gaan, maar laat Klaassen-Serero nog maar even staan. Die doen het prima de laatste weken. Is De Jong wel of niet in vorm of speelt hij in de spits? Ik zou dus naar de vorm van de dag kijken.

Over Bojan kan ik nog weinig zeggen. Als spits hebben we hem niet voldoende gezien, als rechtsbuiten rendeerde hij niet met Sigthórsson in de spits, maar wellicht met De Jong (of Hoesen) wel. Dan heb je met Fischer en Bojan twee spelers met snelheid, diepgang en scorend vermogen die vanaf de zijkanten naar binnen snijden in de ruimte die De Jong heeft gemaakt.

Ik blijf erbij dat Sigthórsson een uitstekende spits is, mits je een buitenspeler van niveau haalt. Als Bojan in de spits staat zou ik met Andersen, Meleg (hij traint tegenwoordig alleen nog maar?) of Schöne spelen. Ook daar zou ik naar de vorm van de dag kijken.

PostPosted: 29 Nov 2013 23:58 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Suarez
Seizoenskaart: 428
Van Rhijn duidelijk de beste op zijn positie? Ik wil Tete/Ligeon daar wel een keer zien.
Sigthorsson zou ik afscheid van nemen, we hebben 3 spitsen die beter zijn.

maar een beet're club dan deze is er niet!

Post subject: Re: De Opstelling
PostPosted: 30 Nov 2013 09:18 
Erelid

Sigthorsson en de Jong in de spits werkt duidelijk niet! Het klinkt mooi, 2 spelers op wie je lekker kunt voorzetten, maar zo speelt Ajax en kan Ajax gewoonweg niet spelen. Ajax moet het hebben van aanvallend verzorgd voetbal en langzaam de weg naar voren vinden. Dan heb je een spits nodig die kan voetballen en een bal bij zich kan houden (De Jong, Hoesen), dus niet ver van zijn voet laat springen bij iedere aanname (Sigthorsson). Voor mij staat vast dat we op dit moment 3 spitsen hebben. De Jong is mijn nummer 1, Hoesen mijn nummer 2 en Bojan eventueel nummer 3, maar die wil ik wel weer op rechts zien.

Ik snap echt niet zo goed waarom jullie de lijn van afgelopen weken weer teniet willen doen en weer zo beginnen als in september met De Jong vanaf het middenveld... Als iets weer duidelijk is geworden is dat hij veel beter is vanuit spits.

PostPosted: 30 Nov 2013 09:31 
Erelid

Omdat ik denk dat Bojan nog beter is in de spits.

Wat hebben we trouwens een enorm luxeprobleem...
De Jong, Hoesen en Bojan verdienen allen een plek in de spits.
Klaassen, Serero en Duarte (en De Jong als je een ander dan hem in de spits zet) verdienen allen een plek op het middenveld.
Veltman, Denswil en Moisander verdienen een plek in het centrum.

Het rare is dat we op andere posities juist absoluut geen luxeprobleem hebben.
Op rechtsback voldoet niemand echt.
De enige linksback is Boilesen (met Blind op het middenveld).
Op de buitenposities hebben we eigenlijk alleen Fischer, Andersen en Schöne. Fischer is al een half jaar uit vorm, Andersen kan het op zijn leeftijd ook niet brengen en Schöne is gewoon een middenvelder.

PostPosted: 30 Nov 2013 09:43 
Erelid

Waarom dan niet Bojan op rechts poteren JNP? Naar mijn mening lag het niet geheel aan Bojan zelf dat het er tot nog toe niet echt uit kwam op die positie. Dat kwam meer omdat Sigthorsson in de spits stond en De Jong achter hem, spelers die zelden een één-tweetje willen maken of willen combineren. Van Rhijn ook nog eens achter hem. Ik zag duidelijk kwaliteiten bij hem, die er alleen nog niet helemaal niet uit kwamen.

PostPosted: 30 Nov 2013 10:03 
Erelid

Omdat ik denk dat het deels ook wel aan Bojan zelf lag. Het is geen rechtsbuiten. Maar je zou inderdaad kunnen proberen of het met De jong en Serero naast hem, wel uit de verf komt.

Last edited by Jnp on 30 Nov 2013 11:55, edited 1 time in total.

PostPosted: 30 Nov 2013 11:25 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen/Seedorf
Droomaankoop: Torsten Mattuschka
Seizoenskaart: Nee. Stout he
Bojan is toch geen rechtsbuiten? Misschien in een 2 spitsensysteem maar dat doen we bij Ajax niet. Bojan is een spits, en als Ajax zo speelt als tegen Barca, is hij de ideale man om ook daadwerkelijk die positie in te vullen.

PostPosted: 30 Nov 2013 19:13 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Droomaankoop: Nigel de Jong
Website: http://kipislekker.wordpress.com
-------------------Cilessen----------------
Van Rhijn ----Veltman---Denswil----Boilesen
--------------------Blind------------------
------------Serero----------Duarte--------
-----Bojan--------De Jong--------Fischer--

Cilessen is onze beste keeper, daar is geen twijfel over mogelijk. De rust zelve, uitstekende reflexen, sterk in de lucht, opbouwend goed, etc, etc.

Op rechtsback kies ik nog steeds voor Van Rhijn. Hij speelt misschien al een hele tijd mindere wedstrijden, maar ik kan me nog goed herinneren wat voor revelatie dat hij was toen hij voor het eerst in de basis kwam te staan. Het kan misschien niet kwaad om hem eens wakker te schudden door er eens een wedstrijdje iemand anders neer te zetten, maar ik zie het nog steeds in hem zitten. En gaat een smurf als Ligeon het daar nou echt zoveel beter doen? Ik betwijfel het. Op linksback heeft Boilesen zeker tegen Barcelona bewezen wat hij waard is. Zolang hij heel blijft en genoeg ritme in de benen heeft is het gewoon een ijzersterke en creatieve linksback, die zeker een meerwaarde is.

Als centrale duo kies ik voor de twee talenten. Misschien klinkt het wat gewaagd in de oren om Moisander met zijn ervaring op de bank te zetten, en misschien is het dat ook wel. Maar is Moisander dan nou werkelijk zoveel beter dan Denswil? Ik durf te stellen dat Denswil zowel fysiek als opbouwend al verder is en dat Moisander minstens zoveel 'momentjes' heeft als Denswil. Dan zie ik liever dat een jongen waarin zoveel potentie in zit als Denswil zo snel mogelijk wordt klaargestoomd. Natuurlijk zijn we ook allemaal onder de indruk van Veltman, aangezien hij zowat als eerste opgeschreven wordt in de lijstjes van de meesten. Niet zonder reden natuurlijk, hopen dat hij deze lijn volhoudt.

Blind heeft aangetoond de beste keuze te zijn als nummer 6. Ik ben het er niet mee eens dat hij ideaal is, aangezien hij toch best stijf links, vrij langzaam en niet al te beweeglijk is, maar het is wel het beste wat we momenteel hebben voor deze positie. Lekker laten staan voorlopig, want het is duidelijk dat hij positioneel, qua knokken en qua spelverdeling wel voldoet.

Het middenveld wordt verder opgevuld door Serero en Duarte. Sommige vinden misschien dat Klaassen hier moet staan, maar ik vind deze twee toch wel een stuk creatiever, technischer en beweeglijker, en dat zijn toch wel de belangrijkste eigenschappen voor deze twee positie. Als het gaat om vechtlust komen deze twee heren sowieso absoluut niet tekort. Dat Siem de Jong ongeschikt is voor het middenveld roep ik al drie jaar, dus die hoort hier absoluut niet te staan naar mijn mening.

Op rechtsbuiten staat toch Bojan, ook al vinden de meeste hier hem geen vleugelspeler. Ik vind toch dat hij een uitstekende voorzet en dribbel in huis heeft en ook beschikt over de nodige voetbalintelligentie. Hij had niet voor niks toch best wel wat assists aan het begin van het seizoen. Als er in Serero een echte voetballer achter hem staat, hij van De Boer opdrachten krijgt om echt als rechtsbuiten te spelen en niet als zwevende nummer 10, dan denk ik dat hij op deze positie uitstekend kan renderen. Beter als een noodoplossing als Schone of een jeugdspeler als De Sa.

In de spits heb ik De Jong staan. Ik hou niet zo van die kreten dat hij zo'n belangrijke speler is voor het team en een echte leider is, maar als iedereen het zegt zal er vast wel een kern van waarheid in zitten. Feit blijft dat De Jong meestal wel een ijzersterke afronder is, in de zestien altijd uitstekend vrij weet te lopen, en ook fysiek wat in te brengen heeft. Als onder omstandigheden Hoesen moet spelen heb ik daar ook geen problemen mee, want die vind ik het ook vrij goed doen de laatste tijd. Hij is eindelijk koel in de afronding en voegt net zoals De Jong wat toe aan het combinatiespel. Daarnaast is hij ook vrij snel, wat ook niet verkeerd is. Sigthorsson daarentegen heeft dit seizoen alleen nog maar slechte wedstrijden gespeeld. Hij zal vast wel prima ballen erin kunnen koppen, maar dat komt in deze selectie nou eenmaal te weinig aan de orde.

Op linksbuiten kies ik voor Fischer, die niet voor niets deer velen ons grootste talent genoemd wordt. Hij zit nou eenmaal als een hele tijd in een vormdip, maar doet er alles aan om zich eruit te knokken. Ik zie het zeker nog wel in hem zitten.

PostPosted: 04 Sep 2014 23:56 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
Transferperiode voorbij, tijd om dit topic maar even omhoog te gooien.

Om een intro te geven: Ik hou van de analyses van Van de film. Zowel op YouTube als die op Ajax Netwerk. Legt heel duidelijk neer wat er precies fout gaat, als je de opbouw van achteruit wil. Een van z'n meest recente zie je hier: http://vimeo.com/104375856. Neem even 8 minuten de tijd om dat door te nemen.

Gaan we door met de opstelling. Op papier zal dat zo zijn:

-------------------- Cillessen ---------------------
---------- Veltman ------------- Moisander --------
- Van Rhijn ---------------------------- Boilesen --
------------------- Viergever ---------------------
--------- Serero --------------- Andersen ---------
- El-Ghazi --------- Klaassen ----------- Schone ---

In de praktijk zal dat transformeren naar dit (zoals jullie zagen in het Barcelona voorbeeld):

------------------- Klaassen ----------------------
-------- El-Ghazi -------------- Schone ----------

Je hebt de mogelijkheid Andersen te wisselen voor Kishna, zodat Schone op de half komt. In deze veldbezetting zul je de meeste driehoekjes kunnen creëeren, en onderscheppingen counters zullen denk ik vrij snel op te vangen zijn. Je kan namelijk direct druk zetten op de bal, aangezien je al op de helft van de tegenstander speelt.

Klaassen staat spits, omdat hij voetballend gezien het beste van de 3 (ik tel even Zivkovic niet mee) uit de verf komt. Ik denk zelfs dat dit straks moeiteloos vervangen kan worden door Zivkovic, want Zivkovic heeft nu nog wat ruimte nodig. Deze creëer je meer voor Zivkovic als die verder van de goal speelt.

Serero en Andersen zijn de halven, want die kunnen daar zeer goed vrijlopen. Zoals Eriksen en De Zeeuw als halven dat ook konden. Serero en Andersen zijn de opbouwers, maar niet beslissend voor de steekpass. Dat hoeft ook niet als je een Klaassen voorin hebt lopen die de doelpunten kan forceren, en een Schone, Kishna, Fischer en El-Ghazi voorin hebt om de assist uiteindelijk te geven.

Voor de rest lijken mij de overige invullingen vrij logisch.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 05 Sep 2014 01:50 
Columnist

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Droomaankoop: Wim Jonk
Ovenwant wrote:
Transferperiode voorbij, tijd om dit topic maar even omhoog te gooien.

Om een intro te geven: Ik hou van de analyses van Van de film. Zowel op YouTube als die op Ajax Netwerk. Legt heel duidelijk neer wat er precies fout gaat, als je de opbouw van achteruit wil. Een van z'n meest recente zie je hier: http://vimeo.com/104375856. Neem even 8 minuten de tijd om dat door te nemen.

Gaan we door met de opstelling. Op papier zal dat zo zijn:

- El-Ghazi --------- Klaassen ----------- Schone ---

In de praktijk zal dat transformeren naar dit (zoals jullie zagen in het Barcelona voorbeeld):

------------------- Klaassen ----------------------
-------- El-Ghazi -------------- Schone ----------

Je hebt de mogelijkheid Andersen te wisselen voor Kishna, zodat Schone op de half komt. In deze veldbezetting zul je de meeste driehoekjes kunnen creëeren, en onderscheppingen counters zullen denk ik vrij snel op te vangen zijn. Je kan namelijk direct druk zetten op de bal, aangezien je al op de helft van de tegenstander speelt.

Klaassen staat spits, omdat hij voetballend gezien het beste van de 3 (ik tel even Zivkovic niet mee) uit de verf komt. Ik denk zelfs dat dit straks moeiteloos vervangen kan worden door Zivkovic, want Zivkovic heeft nu nog wat ruimte nodig. Deze creëer je meer voor Zivkovic als die verder van de goal speelt.

Serero en Andersen zijn de halven, want die kunnen daar zeer goed vrijlopen. Zoals Eriksen en De Zeeuw als halven dat ook konden. Serero en Andersen zijn de opbouwers, maar niet beslissend voor de steekpass. Dat hoeft ook niet als je een Klaassen voorin hebt lopen die de doelpunten kan forceren, en een Schone, Kishna, Fischer en El-Ghazi voorin hebt om de assist uiteindelijk te geven.

Voor de rest lijken mij de overige invullingen vrij logisch.
Zeer mooie uitleg!
Ik kan me hier zeker in vinden!

PostPosted: 05 Sep 2014 15:44 
Erelid

In de praktijk staan je backs je niet dieper dan je middenvelders. Een elftal speelt nooit vanuit stilstand. De Boer wil natuurlijk dat de backs diep gaan, maar De Boer verlangt net zo goed van hen dat ze ook verdedigend goed gepositioneerd staan.

Als voetbalt 'vanuit' een 4-3-3' systeem, met een '6'. Dat betekent niet automatisch dat die '6' de hele wedstrijd in de as speelt. Vaak zie je bij Ajax de middenvelders wisselen en draaien. Zo spelen Viergever en Serero ook wel eens naast elkaar tijdens de wedstrijd, met Klaassen ervoor. Of Schöne die zich naar het middenveld laat zakken, waardoor Klaassen zijn positie rechtsvoor overneemt. Op zo'n manier creëer je ruimte en driehoekjes.

Ook ligt het aan de hand van je tegenstander, hoe je druk gaat zetten. Je backs heel intensief druk laten zetten op de tegenstander bij balverlies werkt bij de één wel en bij de ander weer niet. Mooi voorbeeld daarvan is de gewonnen wedstrijd tegen Barcelona en de daarop volgende wedstrijd tegen ik geloof NAC vorig seizoen. Ajax zette enorm veel druk op de verdediging van Barcelona, waardoor het vaak de bal veroverde. Dat was eigenlijk de sleutel van het goede spel van Ajax. De wedstrijd daarna was weer matig. Ajax kwam er weinig aan te pas en 'oogde' laks in druk zetten op de verdedigende linie van de tegenstander. De Boer zei daarover terecht dat intensief druk zetten tegen die ploeg meer risico met zich mee brengt dan tegen Barcelona. Op het eerste gezicht een vreemde uitspraak, maar een Barcelona onder druk zal nimmer nooit niet de lange bal van achteruit spelen, waar de gemiddelde Eredivisie club tegen Ajax niet anders doet.

Oftewel, speel je met backs als verkapte aanvallers bij balverlies, dan laat je zeeën van ruimte achterin op de flanken. Dodelijk.

Klaassen in de spits gaat naar mijn mening ook nog steeds niet werken, daarvoor acht ik zijn aanwezigheid op het middenveld te belangrijk. Hij heeft niet de verfijning die een Andersen heeft, maar wel het inzicht en de functionaliteit. Hij weet altijd waar de ruimtes liggen en benut die. Dat zijn bijvoorbeeld de gaten in de verdediging, maar ook tussen de linies. De wisselwerking met Schöne vind ik ook sterk. Gevolg daarvan is wel dat Klaassen vaak in de diepte staat en vanuit de verdediging moeilijk bereikbaar is. Bijkomend gevolg is dan ook weer is dat Serero dat dan weer wél is.

Zou je een Klaassen in de spits zetten dat denk ik persoonlijk dat je zijn sterke kwaliteiten niet meer zal benutten. Hij zal in een spitsenrol meer een statisch aanspeelpunt zijn, die zich meer laat inzakken, dan dat hij de diepte zoekt. Er is immers geen spits meer die die ruimtes creëert.

Ik zou niet te veel meer aan dit elftal veranderen. De basis is goed genoeg. Enkel Blind is vertrokken, maar ik denk dat we dat sowieso op Eredivisie niveau kunnen opvangen met Viergever. Posities waar ik wel over twijfel zijn die de linksbuiten (ik zie in Schöne een rechtsbuiten) en de spits. El Ghazi heb ik tegen Groningen voor het eerst live kunnen zien en werd de (enige) beste man van Ajax genoemd. Ik vond dat zeer overdreven en ik vind dat men wel moet oppassen dat hij niet te snel (en onterecht) op een voetstuk wordt geplaatst.

PostPosted: 08 Sep 2014 10:02 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
AFCA Niels wrote:
In de praktijk staan je backs je niet dieper dan je middenvelders. Een elftal speelt nooit vanuit stilstand. De Boer wil natuurlijk dat de backs diep gaan, maar De Boer verlangt net zo goed van hen dat ze ook verdedigend goed gepositioneerd staan.
De Boer wil ook dat de halven diep gaan, maar ze kunnen niet beiden diep lopen. Je kunt niet opbouwen als zowel de back als de half diep loopt. Verlies je al je aanspeelpunten, ben je dus gedwongen om een lange bal te spelen.
Als voetbalt 'vanuit' een 4-3-3' systeem, met een '6'. Dat betekent niet automatisch dat die '6' de hele wedstrijd in de as speelt. Vaak zie je bij Ajax de middenvelders wisselen en draaien. Zo spelen Viergever en Serero ook wel eens naast elkaar tijdens de wedstrijd, met Klaassen ervoor.
Dan haal je dus 1 driehoekje weg, als je met 2 'verdedigende' middenvelders langs elkaar speelt. Ook funest voor je opbouw.
Of Schöne die zich naar het middenveld laat zakken, waardoor Klaassen zijn positie rechtsvoor overneemt. Op zo'n manier creëer je ruimte en driehoekjes.
Daar erger ik me inderdaad aan. Haal Klaassen er dan uit, en zet Schone op het middenveld, kun je El Ghazi rechtsvoor zetten.
Ook ligt het aan de hand van je tegenstander, hoe je druk gaat zetten. Je backs heel intensief druk laten zetten op de tegenstander bij balverlies werkt bij de één wel en bij de ander weer niet. Mooi voorbeeld daarvan is de gewonnen wedstrijd tegen Barcelona en de daarop volgende wedstrijd tegen ik geloof NAC vorig seizoen. Ajax zette enorm veel druk op de verdediging van Barcelona, waardoor het vaak de bal veroverde. Dat was eigenlijk de sleutel van het goede spel van Ajax. De wedstrijd daarna was weer matig. Ajax kwam er weinig aan te pas en 'oogde' laks in druk zetten op de verdedigende linie van de tegenstander. De Boer zei daarover terecht dat intensief druk zetten tegen die ploeg meer risico met zich mee brengt dan tegen Barcelona. Op het eerste gezicht een vreemde uitspraak, maar een Barcelona onder druk zal nimmer nooit niet de lange bal van achteruit spelen, waar de gemiddelde Eredivisie club tegen Ajax niet anders doet.
Dan is het dus de kunst dat je onder druk uit kan voetballen. De laatste keer dat Ajax dat kon was 15 mei. Toen we Anita en De Zeeuw op het middenveld hadden.

Oftewel, speel je met backs als verkapte aanvallers bij balverlies, dan laat je zeeën van ruimte achterin op de flanken. Dodelijk.
Klaassen in de spits gaat naar mijn mening ook nog steeds niet werken, daarvoor acht ik zijn aanwezigheid op het middenveld te belangrijk. Hij heeft niet de verfijning die een Andersen heeft, maar wel het inzicht en de functionaliteit. Hij weet altijd waar de ruimtes liggen en benut die. Dat zijn bijvoorbeeld de gaten in de verdediging, maar ook tussen de linies. De wisselwerking met Schöne vind ik ook sterk. Gevolg daarvan is wel dat Klaassen vaak in de diepte staat en vanuit de verdediging moeilijk bereikbaar is. Bijkomend gevolg is dan ook weer is dat Serero dat dan weer wél is.
Wat zijn z'n kwaliteiten dan op het middenveld? Het diep lopen? Het is een half, een middenvelder. 1 van je creatieve spelers. Die moet aanspeelbaar zijn. Dat werkt niet als je diep gaat lopen.
Zou je een Klaassen in de spits zetten dat denk ik persoonlijk dat je zijn sterke kwaliteiten niet meer zal benutten. Hij zal in een spitsenrol meer een statisch aanspeelpunt zijn, die zich meer laat inzakken, dan dat hij de diepte zoekt. Er is immers geen spits meer die die ruimtes creëert.
Dat is het hem dus. Hij zakt in. In de ruimte die er komt als de backs naar voren geschoven zijn, en de halven wat ingezakt zijn. In het midden ontstaat er enorm veel ruimte waar die zich in kan zakken, en kan combineren.
Ik zou niet te veel meer aan dit elftal veranderen. De basis is goed genoeg. Enkel Blind is vertrokken, maar ik denk dat we dat sowieso op Eredivisie niveau kunnen opvangen met Viergever. Posities waar ik wel over twijfel zijn die de linksbuiten (ik zie in Schöne een rechtsbuiten) en de spits. El Ghazi heb ik tegen Groningen voor het eerst live kunnen zien en werd de (enige) beste man van Ajax genoemd. Ik vond dat zeer overdreven en ik vind dat men wel moet oppassen dat hij niet te snel (en onterecht) op een voetstuk wordt geplaatst.
Dat idee heb ik ook, maar het spel moet beter. Verander je alleen door de rollen aan te passen. Denk er aan: Design dicteert techniek. Niet andersom.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

PostPosted: 08 Sep 2014 13:50 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Trabelsi
Droomaankoop: Thomas Muller
Seizoenskaart: Nee
Er is inderdaad niet veel veranderd en dat is nou exact het probleem.

El Ghazi wordt door de Spaanse kranten als een geweldig talent omschreven en geloof me, zodra Anwar dat zelf leest, krijgen we arrogantie deel 2 te zien. Het zit me gewoon niet lekker dat jongens als Kishna en El Ghazi slecht begeleid worden bij Ajax. Een trainer moet toch allang hebben gezien dat hij (El Ghazi) arrogante trekjes vertoont? Dat komt toch niet zomaar uit het niets?

Kishna hetzelfde probleem. Als je op deze leeftijd al tegenover een camera durft te gaan beweren dat je net zo goed als Ronaldo denkt te gaan worden, zul je het nooit redden. Zo zal ook Depay zich straks vast gaan lopen op een buitenlands avontuur, omdat er daar nou eenmaal andere dingen gevraagd worden dan acteren op het veld. Heeft gewoon met temperament te maken denk ik.

Ajax moet dit gedrag er zo snel mogelijk uitschoppen, anders krijgen we nog meer van dit soort vreselijke mannetjes die (bij mij) het bloed onder de nagels vandaan halen. Voetballen kunnen ze wel, maar mentaliteit breekt dit soort jongens op.

PostPosted: 08 Sep 2014 15:42 
Erelid

Ovenwant wrote:
De Boer wil ook dat de halven diep gaan, maar ze kunnen niet beiden diep lopen. Je kunt niet opbouwen als zowel de back als de half diep loopt. Verlies je al je aanspeelpunten, ben je dus gedwongen om een lange bal te spelen.
Natuurlijk heeft het geen zin om met z'n allen diep te gaan rennen, je doet waar de situatie naar vraagt.
Ovenwant wrote:
Dan haal je dus 1 driehoekje weg, als je met 2 'verdedigende' middenvelders langs elkaar speelt. Ook funest voor je opbouw.
Hier begrijp je me verkeerd. Ik zeg niet dat Ajax met de punt naar voren speelt, ik zeg dat de middenvelders in beweging zijn tijdens de wedstrijd. Driehoekjes creëer je niet door poppetjes op een bepaalde manier op papier te zetten. Ja, op papier kun je dan de driehoekjes tekenen, maar in praktijk creëer je driehoekjes door goede positionering en loopacties.
Ovenwant wrote:
Daar erger ik me inderdaad aan. Haal Klaassen er dan uit, en zet Schone op het middenveld, kun je El Ghazi rechtsvoor zetten.
Dat heet dus tactiek.
Ovenwant wrote:
Dan is het dus de kunst dat je onder druk uit kan voetballen. De laatste keer dat Ajax dat kon was 15 mei. Toen we Anita en De Zeeuw op het middenveld hadden.
Dat is overdreven. Dit is de tweede keer dat ik jou De Zeeuw hoor noemen. De Zeeuw was ook maar een grillige speler, die weggeselecteerd is ten faveure van Siem de Jong. Ook iemand die de diepte vanuit het middenveld zocht en druk zette op die manier. Niet zozeer zoals jij het schetst.
Ovenwant wrote:
Wat zijn z'n kwaliteiten dan op het middenveld? Het diep lopen? Het is een half, een middenvelder. 1 van je creatieve spelers. Die moet aanspeelbaar zijn. Dat werkt niet als je diep gaat lopen.
Je moet het ook 'willen' zien en dat mis ik bij jou. Natuurlijk is 'diep lopen' geen kwaliteit. Gevoel voor positie hebben wel. Jij vind dat blijkbaar een relatief onbelangrijke eigenschap en ziet liever Serero op de middenlijn het spel verdelen op 25 m². Natuurlijk kan Klaassen wel meer dan dat, maar dat is hier al tig keer opgenoemd en zoals ik al zei, blijkbaar is dat niet afdoende voor jou. Wij gaan elkaar daar ook niet van overtuigen.
Ovenwant wrote:
Dat is het hem dus. Hij zakt in. In de ruimte die er komt als de backs naar voren geschoven zijn, en de halven wat ingezakt zijn. In het midden ontstaat er enorm veel ruimte waar die zich in kan zakken, en kan combineren.
Als je die ruimte gecreëerd hebt tussen die twee linies, waarom dan de spits laten inzakken, terwijl je ook een middenvelder kan laten inschuiven?? Dat heeft zoveel meer voordelen.

PostPosted: 02 Oct 2014 11:39 
Erelid

Op dit moment:

---Schöne------------Milik---------------Kishna----
-----------Andersen---------Klaassen--------------
---------------------Zimling------------------------
-Boilesen---Moisander-----Veltman-----Van Rhijn--
---------------------Cillessen-----------------------

Waarom deze keuzes?
Schöne verdient een basisplek, enorm belangrijk voor ons. Zou hem aan de linkerkant posteren, zodat hij gevaarlijk kan worden met zijn schot naar binnen toe. Daarbij komt Boilesen vaker mee op dan Van Rhijn, dus kan hij mooi combineren met hem.

Milik is in alles beter dan Sigthorsson vind ik persoonlijk, laat het elftal beter renderen en kan goals maken, dus hij moet in de basis. Kishna heeft me weer overtuigd de laatste weken. Tegen NAC, APOEL en in de beker vond ik hem goed. Ik denk dat hij het gevaarlijkst is vanaf rechts, gezien hij daar buitenom kan gaan en een redelijk voorzet heeft met rechts.

Serero zou ik er voorlopig uithalen en laten strijden met Klaassen en Andersen. Serero is wel een behoorlijke opbouwer en loper, maar ik vind hem aanvallend te weinig brengen en heeft te weinig kwaliteit. Andersen wil ik daar dus wel eens zien. Klaassen mag blijven staan, speelde tegen NAC en APOEL goed.

Op VMC voorlopig Zimling, gezien ik Viergever daar niet best vind. Te weinig handelingssnelheid. In de winter moet er echt een goede VMC bijkomen, zodat Viergever naar de verdediging kan.

De verdediging lijkt me duidelijk. Enkel wil ik na de winter Denswil/Viergever in de basis op CV en Moisander verkocht zien worden.

PostPosted: 05 Oct 2014 12:55 

Ik ga voor de volgende line-up:

-----El Ghazi -----Milik-----Schöne----
------------------------------------
----Serero---------------Klaassen----
-------------------?-----------------
-------------------------------------
-Boilesen-Moisander--Veltman-van Rhijn-
-------------------------------------
--------------Cillessen---------------

Onderbouwing:
- Schöne moet je altijd opstellen.
- Milik vind ik nog altijd niet de bewezen man, maar verdient de tijd om zich te bewijzen. Sigthorsson heeft dit na 2 jaar nog altijd niet gedaan.
- El Ghazi is de revelatie van het seizoen tot op heden. Ben wel benieuwd of hij Fischer (mits fit en in vorm) achter zich kan houden.

- Klaassen, type Siem de Jong, in defensief opzicht misschien nog iets beter. De Boer geeft de voorkeur aan middenvelders die kilometers afleggen (bekijk de statistieken van Eriksen en De Jong) en Klaassen is dan de juiste man.
- Serero heb je nodig, eigenlijk net niet de kwaliteit die je nodig hebt omdat het ontbreekt aan finesse op beslissende momenten (assists en goals). Toch niet te passeren op dit moment, is namelijk de enige die het spel echt versneld en kan wegdraaien van zijn tegenstander.
- Verdedigende middenvelder is een ?, eigenlijk altijd geweest onder de Boer tijdens de seizoenstart. Zimling, Viergever en Duarte zijn mogelijke opties maar voldoen alle drie niet. Uit de jeugd kan je Bazoer en Boccara proberen, maar heb er onvoldoende zicht op of zij het verschil gaan maken.

- Boilesen, meeste dreiging vanuit de verdediging, maar neemt soms teveel risico. Wellicht af en toe wisselen met Viergever
- Moisander, beste verdediger achterin heeft wel af en toe een Frank de Boertje
- Veltman, oranje international.
- van Rhijn, geen fan, maar heeft dit seizoen een goede start gemaakt, dus graag laten staan.

- Cillessen, oranje international, weinig gepasseerd en brengt rust in de verdediging.

PostPosted: 05 Oct 2014 13:32 
Erelid

Ian wrote:
Onderbouwing:
El Ghazi is de revelatie van het seizoen tot op heden. Ben wel benieuwd of hij Fischer (mits fit en in vorm) achter zich kan houden.

Veltman, oranje international.
Degelijk verhaal, maar wel 2 opmerkingen:
- dat El Ghazi wervelend aan het seizoen begonnen is geen argument om hem te laten staan, wanneer hij wedstrijden continue actie's te ver doorvoert en (ook mede daarom) de bal verspeelt. Het voordeel met Schone als constante factor op de vleugels is, dat je kan blijven wisselen tussen El Ghazi en Kisshna. Kunnen ze elkaar scherp houden. Eventueel als ze beiden in topvorm zijn kan je Schone op de plaats van Serero zetten. Doordat Schone een hele goede steekpass heeft, versnel je het spel als het ware ok!

- Dat Veltman elke keer opgeroepen wordt voor Oranje is natuurlijk geen argument om hem op te stellen. Hij moet bij de beste 2 centrale verdedigers van Ajax horen. Als Denswil en Moisander op een gegeven moment het beste in vorm zijn, moeten zij spelen!

Voor beide punten geldt natuurlijk, dat spelers elke keer moeten bewijzen dat zij de beste keus zijn op dat moment. Als je talenten teveel het idee geeft dat ze zeker zijn van hun positie, ontwikkelen zij zich minder. Van een keer banken kan je dus uiteindelijk beter worden!

PostPosted: 22 Oct 2014 13:06 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
Ik zou het zo wel eens willen zien:

------------------Cillessen-------------
Van Rhijn---Veltman---Denswil---Boilesen
----------------Riedewald---------------
---------Klaassen-------Andersen---------
--Schöne---------Milik------------Kishna/El Ghazi

Bank: Boer, Moisander, Viergever, Serero, Fischer, Kisnha/El Ghazi, Sigthorsson

Ik ben wel een beetje klaar met Moisander op dit moment. Maar die kan alleen vervangen worden als Denswil in vorm is. En in vorm wil zeggen, de vorm van begin vorig seizoen. Als hij speelt zoals daarna, dan heb ik toch liever Moisander.

Riedewald heeft mij heel erg verrast tegen Barcelona. Nou zegt één wedstrijdje natuurlijk niet zoveel (anders kan je net zo goed Zimling er neer zetten), maar hij maakte een zeer sterke indruk. Langzaamaan gaan inbrengen en dan kan je een heel goede aan hem hebben. Misschien wel weer de missing link.

Dat Milik erin staat spreekt voor zich. Sigthórsson kan echt niet meer de laatste tijd en iedere keer als Milik invalt, gaat er enorm veel dreiging van hem uit. Ontzettend doelgericht, heeft heel goede looplijnen, krachtige kopbal. Hij kan ook wel eens de spits worden waar Ajax al jaren naar op zoek is.

Eigenlijk zou ik het wel eens willen zien met Kishna én El Ghazi, maar dan is er geen plek meer voor Schöne en die is toch wel te goed om te banken... Speelt wel een heel stuk minder sinds zijn blessure, maar is nog steeds heel belangrijk voor Ajax. Als je El Ghazi in plaats van Kishna opstelt, kan Schöne verhuizen naar de linkerkant.

Bank: Ik zet Fischer op de bank, omdat je nog maar moet afwachten hoe hij terugkomt na zijn blessure. Als hij weer op volle sterkte is (net zoals in het begin), kan je hem moeiteloos in het elftal passen. Linksbuiten kan, maar ik denk eigenlijk dat hij beter rendeert als aanvallende middenvelder. Je kan hem rouleren met Andersen en misschien wel Klaassen.

Sigthorsson wil ik er nog wel bijhouden op de bank voor de rest van het seizoen. Als het nodig is kan hij worden ingebracht als stormram, want in dat soort situaties is het vaak alle ballen naar voren schieten en dan kan hij uiteraard wel van waarde zijn.

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

Last edited by Stormrage on 22 Oct 2014 15:44, edited 1 time in total.

PostPosted: 22 Oct 2014 15:06 
Erelid

Volledig mee eens. Alleen staat een fitte Fischer bij mij altijd in de basis, maar dat zal wel februari/maart worden voor die op oorlogssterkte is.

PostPosted: 22 Oct 2014 15:45 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Klaas-Jan Huntelaar
Droomaankoop: Luis Suarez
Voor wie zou jij hem in de plaats doen?

Op een slof en een oude voetbalschoen, wordt Ajax kampioen!

PostPosted: 22 Oct 2014 16:07 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Litmanen/Seedorf
Droomaankoop: Torsten Mattuschka
Seizoenskaart: Nee. Stout he
Eens met NFD. Ik zou dan trouwens Schöne eruit halen voor Fischer.
Jammer voor Schöne. Een goede speler. Maar eigenlijk is het zielig dat we ons afhankelijk maken van hem.

PostPosted: 22 Oct 2014 17:45 
Erelid

Stormrage wrote:
Voor wie zou jij hem in de plaats doen?
"Als" hij op dit moment fit zou zijn gewoon op linksvoor met Schöne op rechts, Kishna en El Ghazi overtuigen nog niet echt, laat ze maar rustig komen.

Zeg dat Fischer in half februari fit is, werk je eigenlijk naar het einde van het seizoen toe. Ik denk dat Schöne aankomende zomer weg is, dus zal je vleugels moeten ontwikkelen met: Fischer, Kishna en El Ghazi. Alleen moet dit niet ten koste gaan van de resultaten. Persoonlijk zou ik voor Fischer en Kishna gaan, geen vaste plek, zoveel mogelijk rouleren.

PostPosted: 23 Oct 2014 10:14 
Erelid

Helemaal eens met opstelling Stormrage. Wat het meest positieve is aan die opstelling is dat daar veel toekomst in zit, vooral in de verdediging en het middenveld. Riedewald gaat hier nog jaren voetballen, Klaassen heeft net bijgetekend tot 2018 en als Andersen een basisplaats gaat krijgen wil hij vast ook bijtekenen. Dan kun je dat middenveld wel eens 2 jaar achter elkaar opstellen. Komt zelden voor bij Ajax.

In de verdediging staat het dan ook stabiel met Van Rhijn (2018), Veltman (2018), indien Denswil een basisplaats gaat krijgen ook (2018) en Boilesen zie ik ook nog wel bijtekenen.

Post new topic  Reply to topic  [ 335 posts ]  1 2 3 4 5 14  Next

All times are UTC+02:00