Afgelopen zomer hebben we Kolbeinn Sigþórsson aangetrokken als eerste spits, als vervanger van Mounir el Hamdaoui. Als back-up werd op het laatste moment 'stormram' Dmitri Bulykin gehaald. Siem de Jong dient als 3de optie, terwijl Geoffrey Castillion naar RKC is gestuurd om ervaring op te doen.
Nog geen twee maanden later ligt Sigþórsson er voor enkele maanden uit, blijkt Bulykin een uit de kluiten gewassen houthakker te zijn (die het an sich niet slecht doet in de weinige minuten die hij heeft gekregen, maar zeker geen 1ste spits is) en is Siem de Jong in mijn ogen niet de speler die de defensie van de tegenpartij angst inboezemt.
Afgelopen zomer heb ik vaker voor een kwalitatief sterke spits gepleit. Ik had graag een talent zien komen die met Sigþórsson om de eerste spits positie kon strijden. Destijds vond ik Matavz een goede optie, een totaal andere speler dan Sigþórsson, maar die vond iederen te duur, of niet in het systeem passen. Oke, het was dan ook een vorm van scouten met het bord op schoot, maar goed, bij Ajax doen ze ook niet anders.
Groningen haalde voor een paar ton Teixera op uit Uruguay, terwijl Vitesse in Bony een eredivisie-waardige spits met potentie uit Tsjechie haalde. En wij kregen een gratis afdankertje van Anderlecht, die [S]21 keer tegen een voorzet van Verhoek aanliep[/S] er vorig seizoen 21 inlegde voor Ado.
Waar ik heen wil: we hebben momenteel een groot probleem wanneer Sigþórsson wegvalt. Dat is afgelopen weken wel gebleken, en vooral tegen Dynamo was het missen van kansen erg pijnlijk, en gelukkig niet fataal gebleken. Bulykin is leuk voor de eredivisie; terwijl De Jong m.i. nooit een basisplek zou moeten krijgen, maar een ideale 12de man is voor de selectie. (Die nr10 op zn rug doet me wekelijks pijn aan mn ogen.)
De vraag is wat mij betreft niet: moeten we een nieuwe spits halen, maar meer: wie wordt de nieuwe spits in de winterstop? Uit de jeugd komt niks door, in het tweede lopt weinig soeps. Ozbiliz is geen spits, Serero is geen spits, Eriksen in een Messi-rol lijkt me momenteel geen optie (en op het moment dat dat wel zo zal zijn, is hij vast al weggekocht), en of Castillion een Ajax-waardige spits gaat worden, moet nog blijken.
Dus, wie moet er gaan strijden met Sigþórsson om het rugnummer 9 bij Ajax?