Sparta B1 – Ajax B1 2-3
Een wedstrijd met twee gezichten. De eerste helft een beter Sparta met de kans op een 3-0, zelfs 4-0, maar na rust ineens 1-2 en daarna een slecht Ajax dat minder slecht was dan Sparta B1. Ik ben niet vrolijker geworden van wat ik heb gezien. Ik snap dat het mijn mening is, ieder ander mag verrukt zijn geweest van het optreden van zijn favoriete speler.
In de eerste helft miste Ajax één kans(je), Kaj Sierhuis miste dicht bij de keeper, maar kon volgens mij ook niet voor 100% voor die bal gaan, half liggend. Sparta kreeg al snel een kansje toen een terugspeelbal, vanaf het middenveld, te laks werd beoordeeld door Joe v.d. Sar, die vervolgens niet voor de volle 100% het duel aan ging, waarna de bal even bleef hangen, gelukkig voor Ajax stond er geen Spartaan bij. De 1-0 viel al snel; een corner en in het doelgebied staat een Spartaan vrij en kopt de 1-0 in. De kopbal was onhoudbaar, maar waarom Van der Sar er niet uitkwam is mij een raadsel. Bij de 2-0 werd Bakboord rond de middenlijn in een kopduel geklopt door Kamara, de spits van Sparta, die vervolgens met bal sneller was dan Conner Blöte zonder bal. Keeper Van der Sar verkleinde zijn doel niet, Kamara had de hoek voor het uitzoeken. Deze Kamara kreeg voor rust nog twee kansen, eerst na een mooie actie van Mark Veenhoven die drie verdedigers passeerde. Kamara schoot recht op de keeper en weer iets later, na weer een actie was zijn schot krachteloos. Na rust, bijna direct van de aftrap, een uitglijdende nummer 3 en Matusiwa scoort de 2-1. Ik heb voor dat doelpunt een Spartaan geraadpleegd, want de broodjes bij Sparta zijn lekker, maar beide dames hebben geen haast, het eitje moet nog worden gepeld, de tomaat nog gesneden enz. Ik zat nog iets te eten.
Ajax kwam door een terechte penalty (Boultam) op 2-2, al was er nog enige commotie of de bal wel binnen was. Spartanen dachten dat de bal door de paal werd gekeerd, maar het was de metalen halfronde staander (ouderwets) erachter. Noa Lang was in de tweede helft gekomen voor Dani Koks. Hij werd gepiepeld door linksback Mannes (bal over Noa heen) waarna Noa wraak nam op een Spartaan en direct rood kreeg. Een terechte rode kaart. De B1 moest nu met “vier in een kommetje” gaan spelen, met de snelle Che Nunnely ervoor. Uit een aanval, opgezet door Malen, gebruikte Che zijn snelheid goed en scoorde de 3-2.
Ajax speelde met te veel “onzichtbaren”, spelers die hun taak wel zullen hebben uitgevoerd, maar niets extra’s lieten zien. Coach was Gerry Vink.
Joe van der Sar
Ben niet onder de indruk; het was de derde keer dat ik hem zag keepen, maar ik heb niet de indruk dat hij punten kan pakken. Bij het eerste doelpunt kun je je richten op de keiharde kopbal van dichtbij: onhoudbaar, geen fout van hem, maar je kunt ook zeggen dat het doelgebied het domein van de keeper is, de speler stond helemaal vrij, hij had eruit kunnen komen. Bij het tweede doelpunt, ik stond mooi in het verlengde van het schot zag je hem tot de rand van zijn doelgebied komen, waardoor het doel niet werd verkleind en de speler een hoek voor het uitzoeken had.
De verdediging
Op het laatste moment bleek Ooievaar niet mee te kunnen doen, werd Blöte linksback en Hoogenhout rechtsback. Beide backs imponeerden niet. Centrale verdediger Bakboord ging aanvallend een paar keer de mist in en ging niet vrijuit bij het tweede doelpunt. Hij had dat kopduel daar niet moeten aangaan; doe je dat wel, dan moet je als verdediger winnen. Hij bleef licht geblesseerd liggen, maar het leek mij een fair duel. Mathijs de Ligt vond ik ongelukkig spelen zeker zijn voortzetting kon beter. Zo had hij te weinig oog voor Nunnely in de tijd dat Ajax met tien man speelde, hij besefte niet het wapen van de snelheid van Che.
Het middenveld
Obligaat, niets verrassends.
De aanval
Kai Sierhuis werkt hard, maar komt tekort. Malen? Hij liet zien over mogelijkheden te beschikken, maar het kwam er niet uit. Buitenom lukte niet, verder alleen een mooie pass op Nunnely die daaruit de 3-2 scoorde.
|