Het zou mij niet verbazen als Radonjic (zaakwaarnemer Sulejmani) of Lemic hier een vinger bij in de pap hebben (dat ging ook zo bij Dusan Tadic die zowel bij Futuro Sport als Radonjic even vastlag)n. Dat zou i.i.g. wel al die geinteresseerde clubs verklaren en het feit dat er al een overeenstemming is met de club voor een paar ton. In Servie kunnen de kleinere clubs eigenlijk vrij weinig beginnen als de zaakwaarnemer tegenwerkt. Dat hij nu eerst nog komt testen past wel in dat kader.
Ik vermoed dat het ongeveer zo is gegaan:
- De zaakwaarnemer van Meleg wil geld aan hem verdienen en heeft dus een buitenlandse club nodig.
- Gezien zijn talent en contacten weet hij reclame te maken bij heel wat clubs.
- De zaakwaarnemer laat Vojvodina weten dat het kiezen of delen wordt; of nog een kleine transfersom van een paar ton vangen. Of Meleg straks op zijn 18de ltransfervrij laten gaan; logischerwijs gebeurt het eerste.
- De zaakwaarnemer plugt vervolgens wat beeldmateriaal bij Ajax, Ajax doet navraag bij Schilcher en bekijkt hem nog eens als Oranje U17 speelt tegen Servie U17 (dat was deze maand).
- Vervolgens is Ajax wel enthousiast maar omdat ze hem nog te veel van alleen beelden kennen zonder een heel uitgebreid scoutingsproces vooraf, stellen ze voor om hem eerst op proef te laten komen, om hem zo nog eens definitief te testen. (Zo ging dat b.v. bij Reis en Ajax ook, bij heel veel andere jeugdspelers die Ajax wel goed genoeg kende was er geen proefperiode; denk aan Rits, Fischer, Eriksen, Boilesen, ....)
- De speler heeft wel talent dus ik vermoed dat Ajax hiermee door wil. De speler blij want hij heeft met de Future Cup kunnen zien dat Ajax een prima club is. De zaakwaarnemer blij, want hij vangt dan een duur non-eu salaris voor zijn pupil in de wetenschap dat hij straks waarschijnlijk nog veel meer aan hem kan verdienen. Ajax blij want het heeft er weer een talentvolle speler bij.
Dusan Tadic is ook afkomstig van Novi Sad, en die speelde daar als een winger. Ik vermoed dat deze Meleg bij Novi Sad ook niet als pure vleugel speelt. Dat doet hij in Servie U17 ook niet. Maar dat betekent niet dat hij het daarom niet kan, Tadic heeft in Nederland ook een andere positie.
Voor diegenen die zich druk maken over de fysieke krachten enzo. Deze jongen is 18.82 en zal nog groeien.
Maar ik ga nog eens navraag doen.
Dat artikel spreekt over Blunders rond Tadic, Sulejmani en Mateo Kovacic, maar bij die laatste llag in mijn ogen toch echt anders, Ajax heeft inderdaad aangeklopt bij hem maar dat was Kroatie (Dinamo Zagreb) waar het toch anders werkt. Die jongen was toen Ajax vermoedelijk aanklopte al niet haalbaar.